TYGODNIK PRAWA ADMINISTRACYJNEGO z 7 kwietnia 10 (nr 67).pdf

(777 KB) Pobierz
TPA_067_k01.qxd
nr 67 (2698)
7 kwietnia 2010
Tygodnik Prawa
Administracyjnego
SAMORZĄD
URZĄD PAŃSTWO
SPIS TREŚCI
Przewodnik
KOMENTARZ
Możliwe jest też doręczanie stronie
korespondencji sądowej w miejscu pracy
Zasady organizacji pracy i obiegu
dokumentów w jednostkach samorządu
MF WYJAŚNIA
Czy samorządy płacą VAT w ramach projektów
współfinansowanych ze środków UE
strona C2
SAMORZĄD TERYTORIALNY
Przez urzędy gmin, powiatów i województw przepływa duża liczba danych i informacji
dotyczących zarówno samego organu, jak i petentów załatwiających w urzędach
różnego rodzaju sprawy. Jednocześnie do głównych zadań administracji publicznej
należy załatwianie indywidualnych spraw obywateli. Aby proces ten mógł przebiegać
szybko i sprawnie, konieczne jest właściwe ustalenie zasad sporządzania i obiegu
dokumentów w urzędzie. Obieg dokumentów, korzystanie oraz dostęp do informacji
niejawnych i przetwarzanie danych osobowych są poddane surowym procedurom,
za łamanie których grozi nawet kara pozbawienia wolności.
Wójt i rada wyznaczą kąpieliska na terenie gminy
Jakie zadania będą spoczywały
na organizatorach miejsc do kąpieli
strona C3
ZAMÓWIENIA PUBLICZNE
Organy administracji publicznej
są zobowiązane do dochodzenia
od wykonawcy zastrzeżonej kary umownej
strony C4–C5
Kiedy można wykluczyć
składającego ofertę z postępowania
o udzielenie zamówienia
strona C6
Nowe prawo
PROCEDURY
Podstawą do uchylenia aktu administracyjnego
jest nieprzeprowadzenie
postępowania wyjaśniającego
Komendant Główny Policji będzie uznawał
prawo do wykonywania zawodu detektywa
Kiedy organ administracji publicznej
musi przeprowadzić rozprawę
strona C7
Kwalifikacje do wykonywania
zawodu geodety, kartografa,
detektywa i strażaka stwierdzi
odpowiedni merytorycznie organ
administracji publicznej.
Jutro wchodzi w życie rozporządze-
nie ministra spraw wewnętrznych
i administracji z 2 marca 2010 r. Sta-
nowi ono realizację delegacji zawar-
tej w art. 4a ust. 3 ustawy z 4 wrze-
śnia 1997 r. o działach administracji
rządowej (Dz.U. z 2007 r. nr 65, poz.
437 z późn. zm.). Zgodnie z tym prze-
pisem właściwy minister może upo-
ważnić podległe mu organy lub jed-
nostki organizacyjne, organy samo-
rządu zawodowego, organizacji go-
spodarczej lub organu rejestrowego
do uznawania kwalifikacji określo-
nych zawodów regulowanych. W tym
do wydawania decyzji, o których sta-
nowi ustawa z 18 marca 2008 r. o za-
sadach uznawania kwalifikacji zawo-
dowych nabytych w państwach człon-
kowskich Unii Europejskiej (Dz.U.
nr 63, poz. 394).
Uzasadniając konieczność zmian do
tego rozporządzenia, minister spraw
wewnętrznych i administracji wskazał,
że zasadne jest, aby czynności kwalifi-
kacyjne prowadziły organy meryto-
rycznie właściwe dla danego zawodu.
Główny Geodeta Kraju będzie odpo-
wiedzialny za uznawanie kwalifikacji
geodety uprawnionego do wykonywa-
nia funkcji w dziedzinie geodezji i kar-
tografii w zakresie:
od odbycia przez nich stażu adapta-
cyjnego albo przystąpienia do testu
umiejętności. Nadzór nad tym stażem
będzie sprawował Komendant Głów-
ny Policji. Do jego zadań będzie nale-
żało przeprowadzenie testu umiejęt-
ności i uznawanie kwalifikacji zawodo-
wych pracownika ochrony fizycznej
(pierwszego i drugiego stopnia), za-
bezpieczenia technicznego (pierwsze-
go i drugiego stopnia) oraz detektywa.
Jeżeli chodzi o zawód strażaka Ko-
mendant Główny Państwowej Straży
Pożarnej będzie nadzorował przebieg
stażu adaptacyjnego wnioskodawcy
w jednostkach ochrony przeciwpoża-
rowej lub w szkole Państwowej Stra-
ży Pożarnej. On także będzie przepro-
wadzał test umiejętności i uznawał
kwalifikacje w zawodach pożarni-
czych (strażak, technik i inżynier po-
żarnictwa).
ORZECZNICTWO
Odpłatność za posiłki w stołówce przedszkola
ustala rada gminy
geodezyjnych pomiarów sytuacyj-
no-wysokościowych, realizacyjnych
i inwentarzowych,
Kompleks szklarniowy należy zaliczyć
do obiektów budowlanych
rozgraniczenia i podziałów nieru-
chomości (gruntów) oraz sporządza-
nia dokumentacji do celów prawnych,
geodezyjnych pomiarów podstawo-
wych,
geodezyjnej obsługi inwestycji,
urządzania terenów rolnych i le-
śnych,
Nienależny dodatek mieszkaniowy zwraca się
w podwójnej wysokości
strona C8
redakcji map,
fotogrametrii i teledetekcji.
W przypadku zawodów regulowa-
nych pracownika ochrony oraz detek-
tywa program szkoleń w innych pań-
stwach członkowskich Unii Europej-
skiej różni się znacząco od programu
obowiązującego w Polsce. Oznacza to,
że ewentualne uznanie kwalifikacji
wnioskodawców będzie uzależnione
Za tydzień
LJ
Oświadczenia majątkowe
samorządowców
Podstawa prawna
Rozporządzenie ministra spraw wewnętrz-
nych i administracji z 2 marca 2010 r.
w sprawie upoważnienia organów do uzna-
wania kwalifikacji w zawodach regulowanych
(Dz.U. nr 45, poz. 268).
274241379.014.png 274241379.015.png
C 2
Tygodnik Prawa Administracyjnego
7 kwietnia 2010 nr 67 (2698) www.gazetaprawna.pl
Komentarze
WAŻNE ZMIANY, WAŻNE TERMINY
KOMENTARZ
Możliwe jest też doręczanie stronie
korespondencji sądowej w miejscu pracy
Oświadczenia majątkowe
przedstawicieli samorządu
Do końca kwietnia samorządowcy muszą złożyć
oświadczenia majątkowe. Za złamanie tych
przepisów radny straci dietę, a wójt prawo
do wynagrodzenia.
Wójtowie, burmistrzowie i prezydenci miast oraz ich
zastępcy, jak również radni wszystkich szczebli sa-
morządu terytorialnego składają pierwsze oświad-
czenie majątkowe w terminie 30 dni od dnia złożenia
ślubowania. Kolejne oświadczenia majątkowe osoby
te, zgodnie z przepisami samorządowych ustaw
ustrojowych (ustawa o samorządzie gminnym, samo-
rządzie powiatowym, samorządzie wojewódzkim),
składają co roku do 30 kwietnia, według stanu na 31
grudnia roku poprzedniego. Takie same obowiązki
ustawa nakłada m.in. na sekretarzy, skarbników, kie-
rowników jednostek organizacyjnych gmin, powia-
tów i województwa. Dodatkowo osoby pochodzące
z wyborów kolejne oświadczenie składają na dwa
miesiące przed upływem kadencji.
Oświadczenie majątkowe według stanu na 31 grud-
nia 2009 r. należy złożyć w dwóch egzemplarzach
wraz z kopią zeznania (PIT) o wysokości osiągnięte-
go dochodu w roku podatkowym 2009. Radni na każ-
dym szczeblu samorządu po upływie wymaganego
terminu i do czasu złożenia oświadczenia tracą die-
tę. Natomiast wójt i jego zastępcy, członkowie zarzą-
du powiatu i województwa, sekretarze i skarbnicy jed-
nostek samorządu terytorialnego, kierownicy jedno-
stek organizacyjnych oraz osoby zarządzające i człon-
kowie organów zarządzających osobami prawnymi
samorządu tracą wynagrodzenie. Warto podkreślić,
że sankcje za niezłożenie oświadczenia zmienią się od
nowej kadencji. Niewypełnienie tego obowiązku bę-
dzie oznaczało utratę mandatu przez wójta i radnych.
Możliwość wniesienia skargi
o stwierdzenie niezgodności
z prawem prawomocnego orzeczenia
przewiduje nowelizacja do ustaw
regulujących ustrój sądownictwa
administracyjnego.
Od 10 kwietnia zacznie obowiązywać
ustawa z 12 lutego 2010 r. o zmianie usta-
wy – Prawo o ustroju sądów administra-
cyjnych oraz ustawy – Prawo o postępo-
waniu przed sądami administracyjnymi
(Dz.U. nr 36, poz. 196).
Część ustrojowa nowej regulacji wpro-
wadza kadencyjność pełnienia funkcji
prezesa i wiceprezesa sądu w wojewódz-
kim sądzie administracyjnym oraz funk-
cję wiceprezesa Naczelnego Sądu Ad-
ministracyjnego. Jest to rozwiązanie
analogiczne do istniejącego w systemie
sądownictwa powszechnego.
Znacznie bardziej interesujące dla
praktyków zmiany pojawiają się w usta-
wie – Prawo o postępowaniu przed sąda-
mi administracyjnymi.
Nareszcie doczekaliśmy się jednolitości
doręczeń sądowych, tj. 14-dniowego ter-
minu przechowywania pisma procesowe-
go w urzędzie pocztowym i dwukrotnego
powiadamiania o tym strony za pomocą
awiza. Możliwe jest też doręczanie kore-
spondencji sądowej w miejscu pracy, jed-
nak osoba odbierająca ją musi mieć do
tego upoważnienie.
Zmianą o charakterze fiskalnym jest
przyjęcie przez ustawodawcę, że w każ-
dym przypadku odrzucenia pisma przez
sąd lub cofnięcia przez stronę, a także
od zażalenia na postanowienie w przed-
miocie ukarania grzywną – jeżeli zosta-
ło ono uwzględnione – sąd będzie mu-
siał zwrócić uiszczony wpis w pełnej wy-
sokości.
Zadowolenie budzi długo oczekiwana
zmiana przepisu art. 244 par. 2 powyż-
Agnieszka Będzikowska-Sadura
kierownik sekretariatu Wydziału
Orzeczniczego WSA w Warszawie
przepisu zmienił konsekwencje nieusta-
nowienia takiego pełnomocnika do dorę-
czeń. Dotychczas skutkiem jego braku
było pozostawianie pism kierowanych
do strony w aktach sądowych i uznawa-
nie ich za doręczone. Uchwalony przepis
przewiduje dalej idące konsekwencje
w postaci odrzucenia skargi.
Najpoważniejszą wprowadzoną zmia-
ną, wymagającą odrębnego i szczegóło-
wego omówienia, jest dodanie w ustawie
nowego działu VIIa wprowadzającego
skargę o stwierdzenie niezgodności z pra-
wem prawomocnego orzeczenia. Model
ten zaczerpnięto z kodeksu postępowa-
nia cywilnego i ma on umożliwić stronie
skorzystanie z uprawnienia dochodzenia
naprawienia szkody, wyrządzonej wyda-
niem orzeczenia sądowego, na zasadzie
określonej w kodeksie cywilnym.
Skarga przysługuje od prawomocnego
orzeczenia wojewódzkiego sądu admini-
stracyjnego, gdy przez jego wydanie zo-
stała stronie wyrządzona szkoda, a zmia-
na lub uchylenie orzeczenia w drodze in-
nych przysługujących stronie środków
prawnych nie była i nie jest możliwa.
Skarga przysługuje również w wyjątko-
wych przypadkach od prawomocnego
orzeczenia wojewódzkiego sądu admini-
stracyjnego, jeżeli strony nie skorzysta-
ły z przysługujących im środków praw-
nych, gdy niezgodność z prawem wyni-
ka z naruszenia podstawowych zasad po-
rządku prawnego lub konstytucyjnych
wolności albo praw człowieka i obywa-
tela, chyba że jest możliwa zmiana lub
uchylenie orzeczenia w drodze innych
przysługujących stronie środków praw-
nych. Od orzeczeń Naczelnego Sądu Ad-
ministracyjnego skarga nie będzie przy-
sługiwać, z wyjątkiem gdy niezgodność
z prawem wynika z rażącego naruszenia
norm prawa Unii Europejskiej.
szej ustawy. Dzięki niej wyeliminowano
potrzebę udzielania przez stronę pełno-
mocnictwa wyznaczonemu pełnomoc-
nikowi, co w praktyce znacząco wydłu-
żało postępowanie. Dano też stronie
pewną możliwość wyboru profesjonali-
sty reprezentującego ją przed sądem.
Jednak warunkiem jest, że wskazany
przez nią imiennie pełnomocnik, za zgo-
dą i w porozumieniu z właściwym samo-
rządem (radą adwokacką, izbą radców
prawnych) będzie w stanie podjąć się te-
go zadania.
Istotną kwestią jest również uchylenie
art. 221 ustawy, dzięki czemu zniesiony
zostaje rygor pozostawienia sprawy bez
rozpoznania bądź odrzucenia pisma nie-
należycie opłaconego przez profesjonal-
nego pełnomocnika.
Doprecyzowano także przepis doty-
czący pełnomocnika do doręczeń w Pol-
sce dla strony mającej miejsce zamiesz-
kania lub siedzibę za granicą. Obowią-
zek ustanowienia takiego pełnomocni-
ka zamieszkałego lub mającego siedzibę
w Polsce dotyczy nie tylko osób fizycz-
nych, ale także innych podmiotów, któ-
re z chwilą wniesienia skargi do sądu po-
winny czynić zadość temu obowiązko-
wi. Nadmienić tu należy, że ustawodaw-
ca przy okazji usuwania ułomności tego
Obowiązkowe sprawozdania
jednostek budżetowych
W kwietniu mija wiele ważnych terminów
związanych ze sprawozdawczością budżetową
jednostek samorządu terytorialnego. Odpowiednie
sprawozdania muszą trafić do właściwych
regionalnych izb obrachunkowych. Poniżej
publikujemy ich zestawienie.
Do 10 kwietnia samorządy muszą złożyć kwartalne
sprawozdania z wykonania planu dochodów związa-
nych z realizacją zadań z zakresu administracji rządo-
wej oraz innych zadań zleconych jednostkom samorzą-
du terytorialnego ustawami – Rb-27ZZ za I kwartał
2010 r. Z kolei 14 kwietnia mija termin złożenia kwar-
talnego sprawozdania o dotacjach (wydatkach) związa-
nych z wykonywaniem zadań z zakresu administracji
rządowej oraz innych zadań zleconych jednostkom sa-
morządu terytorialnego ustawami – Rb-50 za I kwar-
tał 2010 r. Do 20 kwietnia gminy, powiaty i wojewódz-
twa muszą przekazać także miesięczne sprawozdania
o udzielonej pomocy publicznej w rolnictwie lub rybo-
łówstwie oraz informację o nieudzieleniu pomocy.
Do 22 kwietnia natomiast samorządy mają czas na
przekazanie kwartalnych sprawozdań budżetowych.
Te po raz pierwszy mają być przygotowane na pod-
stawie nowego rozporządzenia. Z kolei 28 kwietnia
upływa termin złożenia zbiorczych sprawozdań
w zakresie jednostek posiadających osobowość
prawną oraz pozostałych podmiotów, w stosunku do
których organem założycielskim lub nadzorującym
jest jednostka samorządu terytorialnego za I kwar-
tał 2010 r. Z końcem miesiąca samorządy muszą na-
tomiast przekazać do RIO sprawozdanie o udzielo-
nej pomocy publicznej za I kwartał 2010 r. W tym
dniu mija również termin złożenia bilansu z wyko-
nania budżetu oraz sprawozdania finansowego łącz-
nego osobno dla jednostek budżetowych, zakładów
budżetowych i gospodarstw pomocniczych jedno-
stek budżetowych.
LJ
MINISTERSTWO FINANSÓW wyjaśnia
Czy samorządy płacą VAT w ramach projektów
współfinansowanych ze środków UE
Każdy z podmiotów realizujących
projekt dofinansowany ze środków
europejskich powinien się rozliczać
indywidualnie ze związanych
z danym przedsięwzięciem
obowiązków podatkowych.
rządzenia ministra finansów w sprawie
wykonania niektórych przepisów ustawy
o podatku od towarów i usług (Dz.U. nr
212, poz. 1336 z późn. zm.) zwolnione od
podatku zostały czynności związane
z wykonywaniem zadań publicznych na-
łożonych odrębnymi przepisami, wyko-
nywane w imieniu własnym i na własną
odpowiedzialność przez jednostki samo-
rządu terytorialnego (z wyłączeniem
czynności wykonywanych na podstawie
zawartych umów cywilnoprawnych), któ-
re to jednostki nie mieszczą się w zakre-
sie przedmiotowym przepisu art. 15 ust.
6 ustawy o podatku od towarów i usług.
Równocześnie możliwość zawierania
kontraktów, których celem jest wspólne
działanie w realizacji konkretnego
przedsięwzięcia, wynika z obowiązują-
cej w prawie cywilnym zasady swobody
zawierania umów. Każdy z uczestników
porozumienia (partnerstwa) zachowuje
swoją samodzielność. Jeśli powołane
umową partnerstwo nie posiada zdolno-
ści do czynności prawnych, w obrocie
prawnym występują wyłącznie ich
członkowie. Podatnikiem VAT w rozu-
mieniu art. 15 ww. ustawy są zaś osoby
prawne, jednostki organizacyjne niema-
jące osobowości prawnej oraz osoby fi-
zyczne wykonujące samodzielnie dzia-
łalność gospodarczą w rozumieniu tej
ustawy, bez względu na cel lub rezultat
takiej działalności. Tym samym każdy
z podmiotów – partnerów powinien się
rozliczać indywidualnie ze związanych
z danym przedsięwzięciem obowiązków
podatkowych, gdyż w przypadku tego ro-
dzaju umów cywilnoprawnych partner-
stwo nie może stać się podatnikiem w ro-
zumieniu art. 15 ust. 1 ww. ustawy. Zasa-
dy rozliczenia podatku naliczonego wy-
nikają z ogólnych zasad funkcjonowania
systemu podatku od wartości dodanej,
który pozwala na obniżenie kwoty podat-
ku należnego o kwotę podatku naliczo-
nego przy nabyciu towarów i usług, w za-
kresie, w jakim nabyte towary i usługi są
wykorzystywane do wykonywania czyn-
ności opodatkowanych (art. 86 ust.
1 ustawy o podatku od towarów i usług).
(na podstawie interpretacji 11272). ŁS
PROBLEM
Czy jednostki samorządu terytorialne-
go korzystają z instytucji wyłączenia
z VAT na podstawie art. 15 ust. 5 usta-
wy z 11 marca 2004 r. o podatku od to-
warów i usług (Dz.U. nr 54, poz. 535
z pózn. zm.)?
ŁS
MF INFORMUJE
Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o podatku
od towarów i usług nie uznaje się za po-
datnika organów władzy publicznej oraz
urzędów obsługujących te organy w za-
kresie realizowanych zadań nałożonych
odrębnymi przepisami prawa, dla reali-
zacji których zostały one powołane, z wy-
łączeniem czynności wykonywanych na
podstawie zawartych umów cywilno-
prawnych. Przepisem par. 13 pkt 11 rozpo-
Tygodnik Prawa
Administracyjnego
Redaktorzy prowadzący:
Łukasz Sobiech, tel. (22) 530 40 62,
lukasz.sobiech@infor.pl
Leszek Jaworski, tel. (22) 531 48 42,
leszek.jaworski@infor.pl
274241379.016.png 274241379.017.png
7 kwietnia 2010 nr 67 (2698) www.gazetaprawna.pl
Tygodnik Prawa Administracyjnego
C 3
Samorząd terytorialny
Nowe obowiązki w prawie wodnym
Wójt i rada wyznaczą kąpieliska na terenie gminy
Uchwałę w sprawie wyznaczania kąpielisk będzie co roku
najpóźniej do 31 maja podejmowała rada gminy.
Wójt, burmistrz lub prezydent miasta będzie natomiast
prowadził i aktualizował ewidencję takich miejsc.
Kiedy kąpielisko będzie mogło funkcjonować
mimo obniżonej jakości wody
morząd terytorialny nowe
przepisy prawa wodnego. Od
1 stycznia 2011 r. na wójcie
(burmistrzu lub prezydencie
miasta) będzie ciążył obowią-
zek prowadzenia i aktualiza-
cji ewidencji kąpielisk. Do-
datkowo szefowie gmin
i miast zostali zobowiązani do
przechowywania dokumen-
tacji stanowiącej podstawę
wpisu do ewidencji kąpielisk
przez okres pięciu lat od dnia
dokonania danego wpisu.
Koszt prowadzenia ewidencji
jednego kąpieliska został
oszacowany na około 100 zł
w skali roku. Zgodnie z nowy-
mi przepisami wpis lub aktu-
alizacja będzie musiała na-
stępować w terminie 14 dni
od dnia podjęcia uchwały
przez radę gminy. W ewiden-
cji kąpielisk będzie trzeba za-
mieszczać w szczególności
dane zawarte w dokumenta-
cji przedstawionej przez or-
ganizatora kąpieliska oraz
kod i nazwę gminy zgodnie
z Nomenklaturą Jednostek
Terytorialnych dla Celów
Statystycznych. Ponadto bę-
dzie musiał się tam znaleźć
opis granic kąpieliska za po-
mocą współrzędnych geogra-
ficznych w układzie WGS84,
na obowiązującym podkła-
dzie map topograficznych lub
ortfotomap z państwowego
zasobu geodezyjnego i karto-
graficznego.
Każdy wójt będzie także zo-
bowiązany do nieodpłatnego
przekazywania informacji
zawartych w ewidencji ką-
pielisk na wniosek właściwe-
go państwowego powiatowe-
go inspektora sanitarnego
lub organów właściwych
w sprawach gospodarowania
wodami.
kazać wójtowi (burmistrzo-
wi lub prezydentowi miasta)
wniosek o umieszczenie
w specjalnym wykazie wy-
dzielonego fragmentu wód
powierzchniowych, na któ-
rych planuje utworzyć ką-
pielisko.
Wniosek organizatora po-
winien zawierać:
Jeżeli jakość wody w ką-
pielisku została zakwali-
fikowana jako niedosta-
teczna, kąpielisko bę-
dzie mogło funkcjono-
wać pod warunkiem
podjęcia działań mają-
cych na celu:
ochronę zdrowia ludzkie-
go i poprawę jakości wody,
w tym wprowadzenia zaka-
zu kąpieli w danym sezonie
kąpielowym albo tymcza-
sowego zakazu kąpieli,
ustalenie przyczyn nie-
osiągnięcia dostatecznej
klasyfikacji jakości wody
w kąpielisku,
zapobieżenie, zmniej-
szenie lub wyeliminowanie
przyczyn zanieczyszcze-
nia,
przekazanie społeczeń-
stwu informacji dotyczącej
jakości wody w kąpielisku
w sposób niebudzący wąt-
pliwości,co do stwierdzo-
nych zagrożeń.
Katarzyna Sawicka
gp@infor.pl
Obowiązki organizatora
Organizator kąpieliska, któ-
rym jest często także samo-
rząd gminny, będzie zawsze
zobowiązany do oznakowania
kąpieliska. Jakość znajdują-
cej się w nim wody będzie
musiała odpowiadać wyma-
ganiom określonym w prze-
pisach sanitarnych. Dlatego
konieczne będzie systema-
tyczne przeprowadzanie ba-
dań w trakcie sezonu kąpie-
lowego. Kąpielisko będzie
mogło funkcjonować, jeżeli
jakość wody w nim została
sklasyfikowana co najmniej
jako dostateczna. Wydatki na
badania będzie ponosił orga-
nizator (zbadanie dwóch pod-
stawowych parametrów jed-
nej próby wody to koszt 170
zł). W tym zakresie będzie
można ubiegać się o dofinan-
sowanie z Wojewódzkiego
Funduszu Ochrony Środowi-
ska i Gospodarki Wodnej.
Ważną zmianą jest także to,
że od początku 2013 r. Pań-
stwowa Inspekcja Sanitarna
będzie miała obowiązek pro-
wadzić internetowy serwis ką-
pieliskowy.
Z początkiem lipca 2010 r.
wejdą w życie przepisy okre-
ślające zasady wyznaczania
kąpielisk i związane z tym
obowiązki gmin. Wprowadza
je uchwalona 4 marca 2010 r.
nowelizacja ustawy – Prawo
wodne, która zmienia kon-
cepcję sprawowania nadzoru
nad jakością wody w kąpieli-
skach. Dodatkowo wprowa-
dza ściślejszą kontrolę
miejsc wykorzystywanych
do takich celów. Dotychczas
każde miejsce kąpielowe
było objęte tylko nadzorem
Państwowej Inspekcji Sani-
tarnej.
jego imię i nazwisko lub na-
zwę oraz adres;
nazwę i adres lub lokaliza-
cję planowanego kąpieliska;
wskazanie długości linii
brzegowej;
wskazanie przewidywanej
maksymalnej liczby osób ko-
rzystających dziennie z kąpie-
liska;
wskazanie terminów otwar-
cia i zamknięcia kąpieliska;
Konieczna uchwała
Po upływie terminu do składa-
nia wniosków związanych z or-
ganizacją miejsc pływackich
i ich rozpatrzeniu wójt (bur-
mistrz lub prezydent miasta)
będzie musiał przygotować
projekt uchwały obejmującej
wykaz planowanych kąpielisk.
Projekt zostanie podany do
wiadomości publicznej i będzie
można zgłaszać do niego uwa-
gi i propozycje w terminie nie
krótszym niż 21 dni od ogłosze-
nia. Z kolei wszelkie wnioski
będą musiały zostać rozpa-
trzone w terminie nie dłuż-
szym niż 14 dni od upływu
daty do ich składania.
Następnie szef jednostki sa-
morządowej najpóźniej do 15
kwietnia będzie przekazywał
projekt do zaopiniowania wła-
ściwym: dyrektorowi regio-
nalnego zarządu gospodarki
wodnej, wojewódzkiemu in-
spektorowi ochrony środowi-
ska i państwowemu powiato-
wemu inspektorowi sanitar-
nemu, a w przypadku kąpie-
lisk położonych na polskich
obszarach morskich – również
właściwemu terytorialnie dy-
rektorowi urzędu morskiego.
Po podjęciu uchwały w spra-
wie wykazu kąpielisk przez ra-
dę gminy wójt (burmistrz lub
prezydent miasta) będzie mu-
siał przedstawić właściwemu
państwowemu powiatowemu
inspektorowi sanitarnemu
informację o liczbie kąpielisk
i podać przyczynę zmian
w liczbie kąpielisk w porówna-
niu do poprzedniego sezonu
kąpielowego.
opis infrastruktury kąpieli-
ska, w tym urządzeń sanitar-
nych.
Do wniosku trzeba będzie
dołączyć wiele dokumentów,
które zostały ujęte w art.
34a ust. 1 pkt 4 prawa wod-
nego, m.in. pozwolenie wod-
noprawne czy aktualny pro-
fil wody w kąpielisku. Jeżeli
okaże się, że dokumentacja
złożona przez organizatora
będzie niepełna, wójt (bur-
mistrz lub prezydent miasta)
będzie zobowiązany wezwać
wnioskodawcę do jej uzupeł-
nienia w terminie sied-
miu dni.
Wniosek do wójta
Decyzję w sprawach wyko-
rzystywania miejsca na ką-
pielisko będzie podejmować
rada gminy, która corocznie
do 31 maja określi wykaz ką-
pielisk na swoim terenie lub
na polskich obszarach mor-
skich przyległych do gminy.
W związku z tym organiza-
tor publicznego miejsca do
kąpieli będzie zobowiązany
do 31 grudnia roku poprze-
dzającego sezon pływacki
(tak więc także do 31 grud-
nia 2010 r.), w którym kąpie-
lisko ma być otwarte, prze-
Podstawa prawna
Ustawa z 4 marca 2010 r. o zmia-
nie ustawy – Prawo wodne (Dz.U.
z 2010 r. nr 44, poz. 253).
Ewidencja pływalni
To jednak nie wszystkie za-
dania, jakie nakładają na sa-
EKSPERT WYJAŚNIA
Jakie zadania będą spoczywały na organizatorach miejsc do kąpieli
Jakie dodatkowe obowiązki
na jednostki samorządu i inne
podmioty nakładają zmienione
zapisy ustawy – Prawo wodne?
W jaki sposób zmieni się
ochrona korzystających
z kąpielisk?
Nowelizacja ustawy – Prawo wod-
ne z 4 marca 2010 r. wprowadza
zapisy wynikające głównie ze
zmian w zasadach kontroli jakości
wody w kąpieliskach oraz imple-
mentuje przepisy Dyrektywy
2006/7/WE. Pojawia się wiele no-
wości, które do tej pory nie funkcjo-
nowały w prawodawstwie krajo-
wym. Do nich zaliczyć można roz-
różnienie pomiędzy kąpieliskiem
a miejscem wykorzystywanym do
kąpieli. Z podziałem tym wiąże się
różny zakres obowiązków zarówno
organizacyjnych, jak i finansowych,
nakładanych na samorządy, orga-
na Państwowej Inspekcji Sanitarnej
i organizatorów (zdecydowanie
mniejszy dla miejsc wykorzystywa-
nych do kąpieli). Dotyczy to głów-
nie zakresu i częstotliwości prowa-
dzonych badań, wymiany informa-
cji, konieczności sporządzania pro-
fili wody w kąpieliskach
i prowadzenia ewidencji. Wprowa-
dzenie takiego podziału w konse-
kwencji doprowadzić może do dra-
stycznego zmniejszenia się liczby
kąpielisk w Polsce i wzrostu liczby
miejsc wykorzystywanych do ką-
pieli.
Przepisy ustawy nakładają wiele no-
wych obowiązków na samorządy lo-
kalne, organa Państwowej Inspekcji
Sanitarnej oraz przede wszystkim
na organizatorów kąpielisk lub
miejsc wykorzystywanych do kąpie-
li, jednocześnie nie utożsamiając or-
ganizatora wymienionych obiektów
rekreacyjnych z ich właścicielem.
Zgodnie z nowymi zasadami takie
obiekty rekreacyjne organizator ma
obowiązek odpowiednio oznakować
oraz wykonywać (w ramach kontroli
wewnętrznej) w określonym czasie
badania jakości wody przeznaczo-
nej do kąpieli. Wprowadzenie zasad
kontroli wewnętrznej spowoduje
przeniesienie finansowania znacz-
nej części badań jakości wody z or-
ganów Państwowej Inspekcji Sani-
tarnej na organizatora.
W odróżnieniu od organizatora
miejsca wykorzystywanego do ką-
pieli organizator kąpieliska musi co-
Bożena Krogulska
doktor, kierownik Zakładu Higieny
Komunalnej Narodowego Instytutu
Zdrowia, Publicznego-Państwowy
Zakład Higieny
i 2006/7/WE, przy czym żadna
z nich nie dostarcza wyczerpujące-
go opisu metod opracowania. Gru-
pa ekspertów z 10 krajów Wspólno-
ty opracowała w 2009 roku niefor-
malny przewodnik o tym, co powi-
nien zawierać profil. Ustawa
przewiduje opracowanie rozporzą-
dzenia dotyczącego profili, można
się jednak spodziewać, że uwzględ-
niony w nim zakres będzie zbliżony
do opracowanego przez wspomnia-
ną grupę. Zatem prawdopodobne
jest, że będzie on obejmował m.in.
opisy i opracowania mapowe doty-
czące lokalizacji kąpieliska, jego za-
gospodarowania i infrastruktury,
dane hydrologiczne, botaniczne
i meteorologiczne. Co więcej, profil
powinien zawierać wskazanie po-
tencjalnych źródeł zanieczyszczeń
oraz analizy sposobu ich rozprze-
strzeniania się w akwenie kąpieli-
ska. Niewykluczone jest także
uwzględnienie w nim prognoz jako-
ści wody w kąpielisku. Wynika z te-
go, że profil będzie dokumentem in-
terdyscyplinarnym, wymagającym
specjalistycznych narzędzi oraz
wiedzy do jego wykonania. Zatem
organizator kąpieliska prawdopo-
dobnie będzie musiał zlecić wyko-
nanie profilu bliżej nieokreślonym
firmom lub instytucjom, dodatkowo
opłacając z własnej kieszeni pozy-
skanie niezbędnych danych. Sytu-
acja ta może mieć nieco inny cha-
rakter, gdy organizatorem kąpieli-
ska będzie organ samorządu lokal-
nego, który może dysponować
przynamniej niezbędnymi zasoba-
mi lub bezpłatne je pozyskać. Na
tym obowiązki organizatora się nie
kończą. Musi on także, w przypadku
wystąpienia zanieczyszczenia wody
w kąpielisku, na polecenie Państwo-
wego Powiatowego Inspektora Sa-
nitarnego, ustalić przyczyny jego
powstania i podjąć stosowne dzia-
łania dla ochrony kąpiących się
i poprawy jakości wody. I tutaj także
prywatny organizator, w przeci-
wieństwie do organizatora instytu-
cjonalnego, będzie w gorszym poło-
żeniu. Co prawda organizator ką-
pieliska będzie mógł ubiegać się
o dofinansowanie z wojewódzkich
funduszy ochrony środowiska i go-
spodarki wodnej, ale bez braku ja-
snych zasad przyznawania tych
środków nie jest pewne, czy każdy
je otrzyma.
rocznie składać do samorządów lo-
kalnych wniosek o umieszczenie
obiektu w wykazie kąpielisk. Wnio-
sek ten ma zawierać wiele informa-
cji obejmujących m.in. dane tele-
adresowe organizatora, pozwolenia
wodnoprawne, dane o lokalizacji ką-
pieliska, jego dostępności i wyposa-
żeniu w infrastrukturę oraz profil
wody w kąpielisku. Powyższe infor-
macje, z wyjątkiem profilu wody,
mogą być dostarczone przez orga-
nizatora bez większych problemów.
Wspomniany profil wody w kąpieli-
sku został wprowadzony zapisami
Dyrektyw 2000/60/WE
KS
274241379.001.png 274241379.002.png 274241379.003.png 274241379.004.png
C 4
Tygodnik Prawa Administracyjnego
7 kwietnia 2010 nr 67 (2698) www.gazetaprawna.pl
Przewodnik
Zasady organizacji pracy i obiegu dokumentów
Przez urzędy gmin, powiatów i województw przepływa duża liczba danych i informacji
dotyczących zarówno samego organu, jak i petentów załatwiających w urzędach
różnego rodzaju sprawy. Jednocześnie do głównych zadań administracji publicznej
należy załatwianie indywidualnych spraw obywateli. Aby proces ten mógł przebiegać
szybko i sprawnie, konieczne jest właściwe ustalenie zasad sporządzania i obiegu
dokumentów w urzędzie. Obieg dokumentów, korzystanie oraz dostęp do informacji
niejawnych i przetwarzanie danych osobowych są poddane surowym procedurom,
za łamanie których grozi nawet kara pozbawienia wolności.
Ochrona informacji niejawnych
podstawie spisu zdawczo-o-
dbiorczego. Akta muszą
wcześniej wnikliwie przejrzeć
i uporządkować referenci.
W obrębie sprawy pisma po-
winny być posegregowane
chronologicznie. Referenci
muszą pamiętać o wyłączeniu
zbędnych egzemplarzy tych
samych pism i ułożeniu te-
czek, ksiąg czy rejestrów we-
dług haseł klasyfikacyjnych
jednolitego rzeczowego wyka-
zu akt. Teczki muszą być opi-
sane na zewnętrznej stronie.
Spisy zdawczo-odbiorcze wy-
magają podpisu referenta
przekazującego akta i pra-
cownika prowadzącego archi-
wum zakładowe.
Komórki organizacyjne
przekazują akta do archiwum
zakładowego wyłącznie kom-
pletnymi rocznikami. Akta
spraw ostatecznie załatwio-
nych, które ze względu na
swój przedmiot będą nadal
potrzebne, po dokonaniu for-
malności przekazania do ar-
chiwum zakładowego i zare-
jestrowaniu ich w ewidencji
tego archiwum można wypo-
życzać na tak długo, jak dłu-
go będą one potrzebne. W ra-
zie zniesienia urzędu, w wyni-
ku likwidacji czy podziału jed-
nostki, właściwe urzędy
przekazują materiały archi-
walne do archiwum państwo-
wego. Z kolei dokumentacja
niearchiwalna trafia do urzę-
du przejmującego sprawy da-
nej jednostki.
Pełnomocnik do spraw
ochrony informacji nie-
jawnych kieruje wyod-
rębnioną, wyspecjalizo-
waną komórką organiza-
cyjną do spraw ochrony
informacji niejawnych do
której zadań należy:
zapewnienie ochrony
informacji niejawnych,
w tym ich ochrony
fizycznej,
zapewnienie ochrony
systemów i sieci teleinfor-
matycznych, w których są
wytwarzane, przetwarza-
ne, przechowywane lub
przekazywane informacje
niejawne,
kontrola ochrony infor-
macji niejawnych oraz
przestrzegania przepisów
o ochronie tych informacji,
okresowa kontrola ewi-
dencji, materiałów i obiegu
dokumentów,
opracowywanie planu
ochrony informacji niejaw-
nych w jednostce organi-
zacyjnej i nadzorowanie je-
go realizacji,
szkolenie pracowników
w zakresie ochrony infor-
macji niejawnych.
Hanna Wesołowska
gp@infor.pl
kowaniu oraz na potwierdze-
niu odbioru. Ponadto w przy-
padku, o którym mowa, moż-
na żądać od pracownika urzę-
du pocztowego spisania pro-
tokołu o doręczeniu przesyłki
uszkodzonej. Przesyłki spe-
cjalnego rodzaju (telegramy,
telefonogramy, dalekopisy,
faksy, poczta elektroniczna,
pisma organów naczelnych
i centralnych, pisma proceso-
we, paczki, listy polecone, eks-
presowe, przesyłki wartościo-
we) kancelaria wpisuje do re-
jestru przesyłek specjalnego
rodzaju według wzoru ustalo-
nego przez kierownika wy-
działu właściwego w spra-
wach organizacyjnych
w urzędzie. O tym również po-
winna być sporządzona adno-
tacja i bezzwłocznie doręczo-
na adresatom za pokwitowa-
niem. Na telegramach, telefo-
nogramach i dalekopisach
oprócz daty wpływu zamiesz-
cza się także godzinę i minu-
tę przyjęcia, a na telefonogra-
mach także imię i nazwisko
oraz stanowisko służbowe na-
dającego i przyjmującego.
Kancelaria otwiera wszyst-
kie przesyłki, z wyjątkiem taj-
nych i tych, które są adreso-
wane imiennie. Te są przeka-
zywane bezpośrednio adresa-
tom. Nie może też otwierać
przesyłek wartościowych,
które przekazane powinny
być właściwej osobie lub ko-
mórce organizacyjnej za po-
kwitowaniem.
Po otwarciu koperty pra-
cownicy kancelarii powinni
sprawdzić, czy nie zawiera
ona pisma mylnie skierowa-
nego i czy dołączone zostały
do niego wszystkie wymaga-
ne dokumenty. Brak załączni-
ków lub otrzymanie samych
załączników bez pisma prze-
wodniego odnotowuje się na
danym piśmie lub tym załącz-
niku.
Sprawne rozpoznanie spra-
wy warunkuje jej odpowied-
nie i szybkie przekazanie.
Aby mogła być ona załatwio-
na, pismo musi trafić do od-
powiedniej osoby. Przepisy
określają, jaka osoba właści-
wa jest do podjęcia decyzji
w danej sprawie.
Wysyłając do urzędu pismo
wszczynające sprawę, nie za-
stanawiamy się zwykle nad
tym, kto będzie ją prowadził
i wydawał merytoryczną de-
cyzję. Petenta interesuje
przede wszystkim odpowied-
nie załatwienie jego sprawy.
Sprawne wydawanie decyzji
i postanowień w indywidual-
nych sprawach obywateli za-
leży w dużej mierze od orga-
nizacji pracy urzędu, w tym
właściwego obiegu dokumen-
tów. Zasady i tryb wykonywa-
nia czynności kancelaryjnych
w urzędach gmin i związków
międzygminnych, a także sta-
rostwach powiatowych i mar-
szałkowskich urzędach woje-
wódzkich regulują przepisy
rozporządzenia prezesa Rady
Ministrów w sprawie instruk-
cji kancelaryjnej. Narzucone
reguły obiegu dokumentów
mają przede wszystkim zapo-
biegać powstaniu bałaganu
w urzędniczych archiwach.
Pomagają zapewnić jednolity,
w skali całego kraju, sposób
tworzenia, ewidencjonowania
i przechowywania dokumen-
tów oraz ochrony przed ich
uszkodzeniem, zniszczeniem
lub utratą. Nadzór nad prawi-
dłowością realizacji wytycz-
nych, o których mowa, został
powierzony kierownikom
urzędów. Ich obowiązki spro-
wadzają się nie tylko do
sprawdzania sposobów stoso-
wania instrukcji przez pra-
cowników, ale również na
udzielaniu im wskazówek
w tym zakresie.
Przepisy określają m.in. za-
sady przyjmowania i obiegu
korespondencji, przekazywa-
nia jej wójtowi (burmistrzowi,
prezydentowi miasta) i jego
zastępcom oraz zakres czyn-
ności kancelaryjnych sekreta-
riatów. Bardzo ważne regula-
cje dotyczą także korespon-
dencji napływającej do urzę-
du oraz załatwiania spraw.
Instrukcja może być stosowa-
na również w gminnych jed-
nostkach organizacyjnych.
Obowiązki urzędników
Aby usprawnić procesy de-
cyzyjne, instrukcja kancela-
ryjna określa właściwy obieg
dokumentów w urzędzie.
Zgodnie z nią do kierownika
urzędu (wójta, burmistrza,
prezydenta miasta) za po-
średnictwem sekretariatu
(kancelarii) trafia m.in. na-
stępująca korespondencja:
adresowana do kierownika
urzędu, dotycząca spraw
o charakterze reprezentacyj-
nym, zastrzeżona dla kierow-
nika urzędu, związana z or-
ganizacją, działaniem i funk-
cjonowaniem urzędu, jak
również dotycząca skarg
i wniosków w sprawie urzę-
du lub jego pracowników.
Część korespondencji prze-
kazywana jest również za-
stępcom kierownika urzędu.
Za pośrednictwem ich sekre-
tariatów kancelaria przeka-
zuje zastępcom korespon-
dencję imiennie do nich ad-
resowaną, a także dotyczącą
prowadzonych spraw, zgod-
nie z podziałem zadań, kom-
petencji i odpowiedzialności
oraz zastrzeżoną dla zastęp-
cy kierownika urzędu. O tym,
przez kogo będzie załatwio-
na dana sprawa, decyduje
kierownik urzędu lub jego za-
stępca. To te właśnie osoby,
przeglądając koresponden-
cję, decydują, którą sprawę
załatwią same. Pozostała ko-
respondencja zostaje przy-
dzielona do załatwienia
przez właściwe wydziały
bądź pracowników. Kore-
spondencję przejrzaną
i zwróconą przez kierownika
urzędu lub ich zastępców
pracownik sekretariatu dzie-
li zgodnie z dyspozycjami na
podlegającą załatwieniu
przez kierownika urzędu lub
zastępców kierownika urzę-
du oraz podlegającą zała-
twieniu przez wydziały. Ko-
respondencje należące do
kompetencji wydziałów są
przekazywane im przez pra-
cownika sekretariatu. Sekre-
tariat (lub referent) po otrzy-
maniu pisma do załatwienia
sprawdza, czy pismo dotyczy
sprawy już wszczętej, czy też
rozpoczyna nową sprawę.
W pierwszym wypadku pi-
smo dołącza się do akt spra-
wy, w drugim natomiast
przed przystąpieniem do jej
załatwienia rejestruje jako
nową sprawę.
Właściwi referenci odpo-
wiadają za merytoryczne roz-
patrzenie sprawy. Przyjmują
podania składane do protoko-
łu i przekazują kierownikowi
wydziału. Referenci załatwia-
ją sprawy według kolejności
ich wpływu i stopnia pilności
oraz opracowują projekt pi-
sma, który wraz z aktami
sprawy przedkładają osobie
ją aprobującej (najczęściej
kierownik wydziału). Aprobu-
jący sprawdza prawidłowość
projektowanego załatwienia
sprawy i następnie zwraca
projekt pisma wraz z aktami
referentowi. Referent sporzą-
dza czystopis i przedstawia
go do podpisu. Po podpisaniu
czystopisu referent dołącza
do niego załączniki i wraz
z kopią pisma przekazuje do
kancelarii. Następnie pismo
jest wysyłane do adresata.
urzędu, klasyfikację akt po-
wstających w toku działalno-
ści urzędu. Zawiera on też ich
kwalifikację archiwalną.
Obejmuje poza tym wszystkie
zagadnienia z zakresu działal-
ności urzędu oznaczone w po-
szczególnych pozycjach sym-
bolami, hasłami i kategorią
archiwalną. Wykaz ten służy
do oznaczania, rejestracji, łą-
czenia i przechowywania akt.
Jest on oparty na systemie
klasyfikacji dziesiętnej i dzie-
li całość wytwarzanej doku-
mentacji.
Rejestracja spraw
Rejestracja spraw polega na
wpisaniu pisma rozpoczyna-
jącego sprawę do spisu spraw,
założonego zgodnie z jednoli-
tym rzeczowym wykazem
akt, lub do rejestru kancela-
ryjnego. Spis spraw prowadzi
się na specjalnych formula-
rzach lub w rejestrach elek-
tronicznych. Sprawę (nie cho-
dzi tutaj o pismo) rejestruje
się tylko jeden raz na podsta-
wie pierwszego pisma w da-
nej sprawie otrzymanego
z zewnątrz lub sporządzone-
go wewnątrz urzędu. Dal-
szych nie wpisuje się do spisu
spraw, lecz dołącza jedynie do
akt sprawy w porządku chro-
nologicznym.
Akta rady
Odpowiednie zasady obowią-
zują przy załatwianiu spraw
związanych z działalnością
rady gminy czy powiatu, ich
zarządów oraz innych orga-
nów kolegialnych powołanych
przez rady. Sprawy związane
z organizacją sesji rady gminy
(powiatu), posiedzeń komisji
i zarządu rejestruje się rów-
nież w spisach spraw, zgodnie
z jednolitym rzeczowym wy-
kazem akt. Protokoły sesji ra-
dy, posiedzeń komisji, posie-
dzeń zarządu, a także akty
tych organów (uchwały, po-
stanowienia, opinie itp.) spo-
rządza się i ewidencjonuje
według zasad ustalonych
przez radę. Otrzymują one
w ciągu kadencji kolejne nu-
mery, począwszy od numeru
jeden, łamanymi przez dwie
ostatnie cyfry roku. Po zakoń-
czeniu kadencji protokoły,
ułożone chronologiczne,
oprawia się w formie książko-
wej kolejno latami i opatruje
spisem treści (zawierającym:
daty sesji lub posiedzenia, nu-
mery protokołów, tematykę
obrad, numer strony zbioru)
oraz podpisem. Jeżeli jest to
możliwe, wszystkie protokoły
powinny być dostępne w we-
wnętrznej sieci informatycz-
nej urzędu oraz w powszech-
nie dostępnych zbiorach in-
System kancelaryjny
W wydziałach urzędów obo-
wiązuje system kancelaryjny
oparty na jednolitym rzeczo-
wym wykazie akt, które znaj-
dują się w urzędzie. Aktami
sprawy jest cała dokumenta-
cja, która trafiła do urzędu,
czyli wszelkie pisma, doku-
menty, notatki, formularze,
plany, fotokopie, a nawet ry-
sunki. Ważne jest, aby zawie-
rały one dane lub informacje,
które były, są lub mogą być
istotne przy rozpatrywaniu
danej sprawy. Obieg akt mię-
dzy wydziałami odbywa się za
pośrednictwem kancelarii lub
poczty elektronicznej. W tym
przypadku nie jest potrzebne
żadne pokwitowanie. Po jego
wystawieniu doręcza się wy-
łącznie akta, co do których
obowiązek kwitowania wyni-
ka z odrębnych przepisów
(np. tajne dane).
Wykaz akt stanowi jednoli-
tą, rzeczową, niezależną od
struktury
Przechowywanie akt
W celu przechowywania akt
spraw ostatecznie załatwio-
nych urzędy prowadzą archi-
wa zakładowe. Są one prze-
chowywane na nośnikach pa-
pierowych. Dokumenty zwią-
zane ze sprawami ostatecznie
załatwionymi przekazuje się
do archiwum zakładowego po
upływie jednego roku, segre-
gując je kompletnymi roczni-
kami. Takimi sprawami zaj-
muje się wyznaczony pracow-
nik w urzędzie. Do jego obo-
wiązków należy prowadzenie
archiwum zakładowego. Poza
tym w porozumieniu z kie-
rownikami wydziałów ustala
corocznie termin przekazy-
wania dokumentów. Przeka-
zywanie akt odbywa się na
Zakaz ujawniania
danych
Nie można ujawniać
danych dotyczących:
pochodzenia rasowego
lub etnicznego,
poglądów politycznych,
przekonań religijnych
lub filozoficznych,
przynależności wyzna-
niowej, partyjnej lub związ-
kowej,
stanu zdrowia, kodu ge-
netycznego lub informacji
o życiu seksualnym.
Wpływ korespondencji
Przyjmując przesyłki przeka-
zywane drogą pocztową,
zwłaszcza polecone i warto-
ściowe, kancelaria sprawdza
prawidłowość ich zaadreso-
wania oraz stan opakowania.
W razie stwierdzenia uszko-
dzenia sporządzana jest ad-
notacja na kopercie lub opa-
organizacyjnej
274241379.005.png 274241379.006.png 274241379.007.png 274241379.008.png 274241379.009.png
7 kwietnia 2010 nr 67 (2698) www.gazetaprawna.pl
Tygodnik Prawa Administracyjnego
C 5
Przewodnik
w jednostkach samorządu
EKSPERCI WYJAŚNIAJĄ
Jak zorganizować sekretariat
w urzędzie miasta
formatycznych. Dodatkowo
warto pamiętać, że w wy-
dziale urzędu wskazanym
przez kierownika urzędu,
niezależnie od spisów spraw
prowadzonych na podstawie
jednolitego rzeczowego wy-
kazu akt, powinny być zało-
żone na okres kadencji nastę-
pujące rejestry:
1) uchwał rady gminy i za-
rządzeń wójta (burmistrza,
prezydenta miasta),
2) wniosków i opinii komisji
rady gminy,
3) interpelacji i wniosków
radnych.
których dane dotyczą oraz
obowiązki administratorów
danych określa ustawa z 29
sierpnia 1997 r. o ochronie da-
nych osobowych (Dz.U.
z 2005 r. nr 196, poz. 1631
z późn. zm.). Wymagania sta-
wiane przez przepisy ustawy
muszą być spełnione przez
wszystkie podmioty prze-
twarzające dane osobowe
w ramach swojej działalno-
ści, w tym także urzędy ad-
ministracji publicznej.
W konsekwencji regulacje te
mają zastosowanie zarówno
do podmiotów przetwarzają-
cych dane w formie papiero-
wej, takiej jak zbiory papie-
rowe, kartoteki, skorowidze,
księgi, wykazy, jak i w formie
elektronicznej. Jednostki ad-
ministracji, tak jak wszyscy,
którzy choćby przechowują
lub korzystają w inny sposób
z danych osobowych bez
względu na strukturę, w ja-
kiej są wykorzystywane (w
zbiorze lub poza zbiorem)
oraz fazę przetwarzania da-
nych (zbieranie, gromadze-
nie, przechowywanie, nisz-
czenie, a przede wszystkim
udostępnianie) muszą mieć
świadomość, że ich działanie
i zaniechanie w tym zakresie
podlega ocenie pod kątem
przepisów ustawy o ochronie
danych osobowych. Kontro-
lę nad zgodnością przetwa-
rzania danych osobowych
sprawuje Generalny Inspek-
tor Ochrony Danych Osobo-
wych. On też wydaje decyzje
administracyjne i rozpatruje
skargi w sprawach wykona-
nia przepisów o ochronie da-
nych osobowych.
Czynności kancelaryjne
Za co odpowiada sekretariat prezydenta miasta?
Jakie cechy powinni mieć jego pracownicy?
Podstawowe zadania,
jakie wypełnia kancela-
ria w urzędzie, to m.in.:
ewidencjonowanie, re-
jestrowanie, rozdział i roz-
liczanie korespondencji
oraz przesyłek,
wysyłanie korespon-
dencji i przesyłek,
prowadzenie ewidencji
wpływów specjalnych
i wartościowych,
udzielanie informacji
interesantom, a w razie
potrzeby kierowanie
ich do właściwych
wydziałów lub stanowisk
pracy.
Helena Chmielowiec
dyrektor Kancelarii Prezydenta Gdańska
W pierwszej kolejności należy określić cel pracy sekretarki
i sporządzić wykaz zadań do realizacji. Celem pracy sekretarki
jest stworzenie prezydentowi optymalnych warunków do pracy,
zapewnienie sprawnego obiegu dokumentów, profesjonalna
obsługa klientów zewnętrznych i wewnętrznych, umożliwienie
przepływu informacji. Po określeniu celu pracy i rodzaju zadań
konieczny jest dobór właściwej osoby na to stanowisko.
To sekretarka buduje wizerunek swojego szefa. Sprawna orga-
nizacja pracy sekretariatu prezydenta wpływa na efektyw-
ność zarządzania miastem, ale także buduje pozytywny obraz
urzędu na zewnątrz. Nie bez znaczenia są predyspozycje oso-
bowe, doświadczenie, umiejętności. Począwszy od empatii
i asertywności, wysokiej kultury osobistej, rzetelności, uczci-
wości, umiejętności nawiązywania kontaktów i budowania do-
brych relacji międzyludzkich, bardzo dobrej organizacji pracy,
wiedzy z zakresu struktury urzędu, jednostek organizacyj-
nych miasta po wiedzę o mieście i znajomości różnych środo-
wisk: przedstawicieli samorządów, przedsiębiorców, stowa-
rzyszeń, organizacji czy polityków. Ważna jest m.in. zdolność
do analitycznego myślenia i przekazywania precyzyjnych,
obiektywnych informacji, umiejętność ustalania priorytetów,
podejmowanie decyzji, stabilność emocjonalna, dobry stan
zdrowia pozwalający na pracę w warunkach dużego stresu
i silna motywacja do pracy.
Sekretariat odpowiada przede wszystkim za sprawny obieg do-
kumentów, terminowość spotkań, komunikację wewnętrzną
i zewnętrzną, przepływ informacji. Wykaz zadań do realizacji
wynika z charakteru i specyfiki pracy. Chodzi o takie sprawy jak:
przyjmowanie rozmów telefonicznych, rejestrowanie i przeka-
zywanie do podpisu lub dekretacji prezydenta korespondencji
wewnętrznej i zewnętrznej, jak również przyjmowanie interwen-
cji mieszkańców i kierowanie ich do osób merytorycznie odpo-
wiedzialnych za dane sprawy oraz obsługę recepcyjną zapro-
szonych gości.
lub gospodarczych kraju.
Ustawa zawiera ponadto za-
mknięty katalog dokumen-
tów, które mogą być objęte ta-
jemnicą państwową. Wszyst-
kie informacje objęte tajem-
nicą państwową dzielą się na
te, które są oznaczone klau-
zulą tajne oraz ściśle tajne.
Drugą z kategorii informacji
niejawnych jest tajemnica
służbowa. Jest to informacja
niejawna niebędąca tajemni-
cą państwową, uzyskana
w związku z czynnościami
służbowymi albo wykonywa-
niem prac zleconych, której
nieuprawnione ujawnienie
mogłoby narazić na szkodę in-
teres państwa, interes pu-
bliczny lub prawnie chroniony
interes obywateli albo jednost-
ki organizacyjnej. Dla tego ty-
pu informacji ustawodawca
przewidział dwie klauzule. In-
formacje poufne występują
wtedy, gdy w przypadku ich
nieuprawnionego ujawnienia
powstałaby szkoda dla intere-
sów państwa, interesu pu-
blicznego lub prawnie chro-
nionego interesu obywateli.
Tego typu informacje chronio-
ne są przez okres pięciu lat od
momentu ich powstania. Inną
kategorią są informacje opa-
trzone klauzulą zastrzeżone.
Do tej kategorii zalicza się in-
formacje, których nieupraw-
nione ujawnienie mogłoby
spowodować szkodę dla praw-
nie chronionych interesów
obywateli albo jednostki orga-
nizacyjnej. Takie informacje
podlegają ochronie przez
okres dwóch lat od daty ich
wytworzenia.
przez siebie szczegółowych
planów i wymagań prze-
strzegania ochrony takich in-
formacji. Pełnomocnik
ochrony jest obowiązany
przekazać właściwej służbie
ochrony państwa dane wy-
magane do ewidencji osób
dopuszczonych do pracy lub
służby na stanowiskach,
z którymi wiąże się dostęp do
informacji niejawnych stano-
wiących tajemnicę służbową,
a także do ewidencji osób,
którym odmówiono dostępu
do takich informacji. Dodat-
kowo pełnomocnicy mają
obowiązek stworzenia wyka-
zu informacji, które są opa-
trzone klauzulą poufne i za-
strzeżone.
Pełnomocnik ochrony reali-
zuje swoje zadania poprzez
kancelarię tajną, czyli wyod-
rębnioną komórkę organiza-
cyjną odpowiedzialną za wła-
ściwe rejestrowanie, prze-
chowywanie, obieg i wyda-
wanie takich dokumentów
uprawnionym osobom. Kan-
celaria tajna powinna być
zorganizowana w wyodręb-
nionym pomieszczeniu, za-
bezpieczonym zgodnie
z przepisami o środkach
ochrony fizycznej informacji
niejawnych i być obsługiwa-
na przez pracowników pionu
ochrony. Co do zasady doku-
menty oznaczone klauzula-
mi: ściśle tajne i tajne, nie po-
winny być udostępniane
poza specjalnie wyznaczony-
mi pomieszczeniami kance-
larii tajnej. Wyjątkowo taka
sytuacja może mieć miejsce,
gdy odbiorca zapewnia wa-
runki ochrony takich doku-
mentów przed nieuprawnio-
nym ujawnieniem.
Zbiory wspomagające
W urzędach mogą być prowa-
dzone zbiory wspomagające,
służące potrzebom pracowni-
ków urzędu. Zbiory podlega-
ją wydziałom załatwiającym
sprawy budżetowe i gospo-
darcze. Zasady gromadzenia
materiałów i zbiorów wspo-
magających, organizację
i sposób prowadzenia zbiorów
oraz obowiązki ich pracowni-
ków określają kierownicy wy-
działów właściwi w sprawach
gospodarczych. Należy jed-
nak pamiętać, że podstawą
systematyki i ewidencji zbio-
rów są katalogi i skorowidze
prowadzone w sposób zapew-
niający łatwość wyszukiwa-
nia poszczególnych pozycji
według hasła rzeczowego
bądź tytułu pozycji. Równo-
cześnie w zbiorach wspoma-
gających urzędów mogą być
przechowywane:
HW
przepisy prawne i zbiory
wydawnicze tych przepisów,
publikacje (opracowania)
własne i wydawnictwa obce
zakwalifikowane do zbiorów.
Kto odpowiada za bezpieczeństwo
transakcji finansowych w gminach
Czy samorządy powinny przeciwdziałać praniu brudnych
pieniędzy? Jakie są zasady postępowania?
Ochrona danych
Wszystkie dane osobowe,
a więc informacje dotyczące
zidentyfikowanej lub możli-
wej do zidentyfikowania oso-
by, podlegają ochronie praw-
nej. Każda operacja na da-
nych jest właściwie ich prze-
twarzaniem, począwszy od
zbierania przez przechowy-
wanie aż po usuwanie. Prze-
słanki przetwarzania da-
nych, a zatem sytuacje,
w których przetwarzanie jest
dopuszczalne, prawa osób,
Informacje chronione
Pomimo tych możliwości
prawnych nie wszystkie in-
formacje o pracy i działalno-
ści administracji samorządo-
wej mogą zostać podane do
informacji społecznej. Istnie-
ją takie kategorie informacji,
które np. ze względu na do-
bro państwa i obywateli są
chronione tajemnicą. Rodza-
je takich informacji oraz za-
sady postępowania w takich
przypadkach zostały zdefi-
niowane przede wszystkim
w ustawie z 22 stycznia 1999
roku o ochronie informacji
niejawnych. (Dz.U. z 2002 r.
nr 101, poz. 926). Jej przepisy
mają zastosowanie nie tylko
do centralnych organów wła-
dzy, ale także do organów
jednostek samorządu teryto-
rialnego.
Pierwszą z nich jest tajem-
nica państwowa. Jest to infor-
macja, której nieuprawnione
ujawnienie może spowodo-
wać istotne zagrożenie dla
podstawowych interesów
państwa dotyczących po-
rządku publicznego, obron-
ności, bezpieczeństwa, sto-
sunków międzynarodowych
Andrzej Król
radca prawny z Warszawy
Zgodnie z ustawą o wprowadzaniu do obrotu finansowego war-
tości majątkowych pochodzących z nielegalnych lub nieujawnio-
nych źródeł oraz o przeciwdziałaniu finansowaniu terroryzmu
każda jednostka samorządu terytorialnego powinna wdrożyć
przepisy zabezpieczające ją przed przyjmowaniem pieniędzy ze
źródeł niewiadomego pochodzenia. Równocześnie samorządy
oraz inne państwowe jednostki organizacyjne, w granicach swo-
ich ustawowych kompetencji, są obowiązane udostępniać, na
wniosek Generalnego Inspektora Informacji Finansowej, infor-
macje i potwierdzone kopie dokumentów niezbędne do realizacji
jego zadań w zakresie zapobiegania przestępstwom tzw. prania
brudnych pieniędzy (art. 299 kodeksu karnego) i oraz groma-
dzeniu środków finansowych w celu sfinansowania przestęp-
stwa o charakterze terrorystycznym (art. 165a kodeksu karne-
go). Przepisy zobowiązują także wójtów (burmistrzów, prezy-
dentów miast), starostów, marszałków województw do przepro-
wadzenia odpowiednich szkoleń dla pracowników urzędu
w zakresie realizacji przepisów ustawy w tym zakresie. Chodzi
przede wszystkim o przeszkolenie urzędników zajmujących się
obsługą finansową czy zamówieniami publicznymi do zwracania
szczególnej uwagi na nietypowe transakcje i umowy. Jednostki
samorządu terytorialnego w instrukcji w sprawie przeciwdziała-
nia wprowadzaniu do obrotu finansowego wartości majątko-
wych pochodzących z nielegalnych źródeł, powinny przede
wszystkim wyznaczyć osoby odpowiedzialne za współpracę
z Generalnym Inspektorem Informacji Finansowej. Do jej obo-
wiązków należy prowadzenie rejestru powiadomień GIIF, okreso-
wa analiza zapisów rejestru oraz nadzór nad przestrzeganiem
zasad zawartych w instrukcji i przedstawianie odpowiednio wój-
towi, staroście czy marszałkowi ewentualnych propozycji doty-
czących uzupełnienia lub zmiany jej treści.
Kancelaria tajna
Organem powołanym do
ochrony informacji niejaw-
nych są kierownicy danej jed-
nostki, czyli np. wójtowie,
starostowie czy marszałko-
wie województw. W celu wła-
ściwego wypełniania zadań
mogą oni powoływać specjal-
nych pełnomocników do
spraw ochrony informacji
niejawnych. Osoby te kieru-
ją pionem ochrony, którego
zadaniem jest m.in. zapew-
nienie ochrony informacji
niejawnych i sieci teleinfor-
matycznych. W tym celu ma-
ją oni obowiązek przedsta-
wienia kierownikom jedno-
stek organizacyjnych do za-
twierdzenia opracowanych
Kto odpowiada
za tajne informacje
Podstawy prawne
Rozporządzenie prezesa Rady Mi-
nistrów z 22 grudnia 1999 r.
w sprawie instrukcji kancelaryjnej
dla organów gmin i związków
międzygminnych (Dz.U. nr 112,
poz. 1319 ze zm.).
Rozporządzenie prezesa Rady Mi-
nistrów z 18 grudnia 1998 r.
w sprawie instrukcji kancelaryjnej
dla organów powiatu
(Dz.U. nr 160, poz. 1074 ze zm.).
Rozporządzenie prezesa Rady Mi-
nistrów z 18 grudnia 1998 r.
w sprawie instrukcji kancelaryj-
nej dla organów samorządu woje-
wództwa (Dz.U. nr 160,
poz. 1073).
Osoby odpowiedzialne
za bezpieczeństwo in-
formacji niejawnych:
służby ochrony pań-
stwa,
kierownicy jednostek
organizacyjnych,
pełnomocnicy do spraw
ochrony,
osoby upoważnione do
dostępu do informacji nie-
jawnych.
HW
274241379.010.png 274241379.011.png 274241379.012.png 274241379.013.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin