Struktura rachunkowości
Rachunkowość finansowa - jest systemem ewidencji gospodarczej, odzwierciedlającym w formie pieniężnej zjawiska i procesy gospodarcze, zachodzące w danej jednostce
Rachunkowość zarządcza - stanowi część rachunkowości), która służy wprost potrzebom wewnętrznym zarządzania przedsiębiorstwem, dostarczając danych niezbędnych do podejmowania decyzji bieżących i rozwojowych oraz informacji, które pozwalają na podejmowanie decyzji strategicznych, taktycznych, operacyjnych, planistycznych i kontrolnych poprzez wyspecjalizowane techniki i procedury, jak np.: budżetowanie, wzorce, odpowiednio dobrane modele rachunku kosztów i przychodów, analizę zachowania się kosztów oraz informowanie o dokonaniach.
Istota rachunkowości
Rachunkowość jako system ewidencji i przetwarzania informacji ekonomicznych ,która zbiera , grupuje, prezentuje i interpretuje informacje o zasobach majątkowych przedsiębiorstwa ,źródłach ich finansowania oraz przebiegu i rezultatach procesów gospodarczych związanych z działalnością przedsiębiorstwa.
Rachunkowość obejmuje: prowadzenie ksiąg rachunkowych, okresowe ustalanie lub sprawdzanie w drodze inwentaryzacji rzeczywistego stanu aktywów i pasywów, wycenę aktywów i pasywów oraz ustalanie wyniku finansowego (rachunek wyników), kalkulacje, sporządzanie, badanie i ogłaszanie sprawozdań finansowych, gromadzenie i przechowywanie dokumentacji.
Metody rachunkowości.
Metoda bilansowa. Polega na ujmowaniu , grupowaniu i przedstawianiu majątku przedsiębiorstwa i wszystkich zdarzeń gospodarczych dwustronnie i równoważnie, czyli bilansowo. Metoda podwójnego zapisu
Metoda podmiotowa. Rachunkowość jest prowadzona odrębnie dla każdego podmiotu gospodarczego. Z metody tej wynika m.in. traktowanie każdego przedsiębiorstwa jako odrębnego bytu prawnego.
Metoda grupowania. Polega na ewidencji w odpowiednich urządzeniach księgowych (kontach) operacji o jednorodnej lub zbliżonej treści ekonomicznej
Funkcje rachunkowości
Funkcja informacyjna – polega na tworzeniu określonych zbiorów informacji, odpowiednim ich przetwarzaniu i przekazywaniu zarówno kierownictwu jak i otoczeniu przedsiębiorstwa w celu ich właściwego wykorzystania w procesie zarządzania.
Funkcja kontrolna – jest nieodłącznym elementem procesu zarządzania bez względu na jego szczebel i zakres. Ma na celu sprawdzanie zgodności przebiegu określonych działań z przepisami w zakresie prowadzenia działalności gosp. i z planowanymi zamierzeniami.F. kontrolną realizuje się w praktyce w dwóch niezależnych formach: 1) Pierwsza to kontrola działalności podmiotu gosp. od strony osiągniętych wyników finansowych i wykonania zadań. 2) Drugą formą jest kontrola zgodności rejestrowanych zdarzeń gosp. z obowiązującymi przepisami.
Funkcja sprawozdawcza – związana jest ze sporządzeniem różnego rodzaju sprawozdań finansowych zarówno periodycznych, jak i dorywczych na podstawie informacji dostarczanych przez rachunkowość. Sprawozdawczość finansowa stanowi ostateczny „produkt” całego procesu przetwarzania materiału informacyjnego.
Funkcja analityczno-interpretacyjna – polega na wykorzystywaniu danych liczbowych zawartych w sprawozdaniach do bieżącej oceny działalności podmiotu gospodarczego oraz realizacji wniosków, ułatwiających w podejmowaniu optymalnych decyzji, które mają wpływ na podniesienie efektywności działania podmiotu gosp.
Funkcja statystyczna – polega na dostarczaniu danych umożliwiających skompletowanie informacji o charakterze makroekonomicznych. Funkcja statystyczna rachunkowości sprowadza się głównie do sprawozdawczości w zakresie procesu tworzenia, podziału, konsumpcji, akumulacji i obliczania produktu krajowego.
Nadrzędna zasady rachunkowości
Zasada memoriału – polega na ujmowaniu wszystkich operacji gospodarczych, dotyczących danego przedsiębiorstwa zarówno w zakresie przychodów jak i kosztów, w momencie ich wystąpienia, a nie w momencie zapłaty.
Zasada kontynuacji działania – opiera się na założeniu, że podmiot, w którym prowadzi się rachunkowość, będzie kontynuował swoją działalność gosp. w najbliższej przyszłości i że nie przewiduje się jego likwidacji. Przestrzeganie tej zasady ma wpływ na wycenę majątku przedsiębiorstwa i jego ujęcie w bilansie.
Zasada ciągłości – polega na stosowaniu w danym przedsiębiorstwie w sposób ciągły jednakowych i tych samych zasad grupowania operacji gospodarczych, wyceny aktywów i pasywów, dokonywania odpisów amortyzacyjnych, ustalania wyniku finansowego. Stosowanie tej zasady powoduje, że każdy bilans końcowy jest jednocześnie bilansem początkowym dla nowego okresu sprawozdawczego.
Zasada współmierności – polega na tym, że koszty wywołujące określone przychody muszą być ujęte w rachunkowości w tym samym okresie, w którym zostały ujęte te przychody. Dotyczy to gł. kosztów bezpośrednich. Stosowanie tej zasady napotyka trudności przy rozliczaniu i ewidencjonowaniu kosztów pośrednich oraz powoduje powstanie rozliczeń międzyokresowych kosztów i przychodów.
Zasada ostrożności – ( ostrożnej wyceny) polega na zachowaniu rozwagi przy wycenie poszczególnych składników majątku przedsiębiorstwa, tak aby ich wartość prezentowana na dany dzień bilansowy nie była zawyżona, a wynik finansowy nie został zniekształcony.
Zasada istotności – polega na tym, że rozwiązania przyjęte w rachunkowości prezentują informację, które mają ważne znaczenie dla podjęcia decyzji. Zasada ta jest stosowana gł. w rachunkowości zarządczej. Przez informację istotną należy rozumieć taką informację, której pominięcie lub zniekształcenie może wpłynąć ujemnie na decyzje podejmowane przez odbiorców informacji ( np. dyrekcję przedsiębiorstwa).
Zasada przewagi treści nad formą – polega na prezentowaniu zgromadzonej w rachunkowości informacji zgodnie z rzeczywistością, nawet kiedy jest to sprzeczne z wymogami formalnymi. Tzn. operacje gospodarcze muszą być w rachunkowości ujmowane i rozliczane zgodnie z ich charakterem i rzeczywistością ekonomiczną.
Zasada prawdziwego i rzetelnego obrazu – polega na tym, że rachunkowość musi odzwierciedlać – przez zastosowanie prawidłowej ewidencji operacji gospodarczych i ich przetworzenie oraz odpowiednią sprawozdawczość – rzetelny, a więc rzeczywisty i wiarygodny oraz stanu majątkowego konkretnego podmiotu gospodarczego.
Regulacje prawne rachunkowości w Polsce
- Ustawa o rachunkowości- Rozporządzenia wykonawcze MF- Krajowe Standardy Rachunkowości- Międzynarodowe Standardy Sprawozdawczości Finansowej- Rozporządzenia UE
Organy:- UE – za pośrednictwem Dyrekcji Generalnej- Rada Międzynarodowych Standardów Rachunkowości- Międzynarodowa Federacja Księgowych- Konsorcjum XBRL- ISAR – organ Narodów Zjednoczonych
Struktura bilansu majątkowego i jego istota – równanie bilansowe
Aktywa trwałe:- wartości niematerialne i prawne- rzeczowe aktywa trwałe- należności długoterminowe- inwestycje długoterminowe- dł. rozliczenia międzyokresowe
Aktywa obrotowe:- zapasy- należności krótkoterminowe- inwestycje krótkoterminowe- krót. rozliczenia międzyokresowe.
Kapitał własny:- kapitał podstawowy,- kapitały rezerwowe- zysk (stratę).
Kapitały:- zobowiązania długoterminowe,- zobowiązania krótkoterminowe- krót. rozliczenia międzyokresowe.
Równanie bilansowe, określa iż suma aktywów musi być równa sumie pasywów. Zasadę tą nazywamy zasadą równowagi bilansowej.
Elementy Sprawozdania Finansowego
- bilansu,- rachunku zysków i strat,- informacji dodatkowej.
Te przedsiębiorstwa, które mają obowiązek badania i ogłaszania swoich sprawozdań sporządzają również:- zestawienie zmian w kapitale własnym,- rachunek przepływów pieniężnych.
Ponadto spółki kapitałowe, spółki komandytowo-akcyjne, towarzystwa ubezpieczeń wzajemnych, spółdzielnie i przedsiębiorstwa państwowe dołączają do rocznego sprawozdania finansowego sprawozdanie z działalności spółki.
Grupy operacji księgowych ze względu na ich wpływ na pozycje bilansu.
1. Operacje gospodarcze powodujące zmiany wyłącznie w składnikach zasobów majątkowych (aktywach) jednostki gospodarczej. ( aktywa + operacja – operacja = pasywa )
2. Operacje gospodarcze powodujące zmiany wyłącznie w źródłach finansowania majątku (pasywach). ( aktywa = pasywa + operacja – operacja )
3. Operacje gospodarcze, które powodują jednocześnie zwiększenie stanu aktywów i źródeł ich finansowania (pasywów) oraz powodują zwiększenie sumy bilansowej. ( aktywa + operacja = pasywa + operacja )
4. Operacje gospodarcze powodujące jednoczesne zmniejszenie składnika aktywów i zmniejszenie odpowiedniego składnika pasywów. ( aktywa – operacja = pasywa – operacja )
5. Operacje wynikowe, wszystkie operacje związane z uzyskiwanymi przychodami z działalności oraz ponoszonymi kosztami prowadzenia działalności, które ostatecznie wpływają na wynik finansowy.
Dowody księgowe są to dokumenty, które stanowią podstawę zapisów księgowych. Ich istotą jest prawidłowe ujęcie operacji gospodarczych w ewidencji.
Klasyfikacja dowodów księgowych:
a) ze względu na źródło informacji, będące podstawą sporządzenia dowodów:
· dowody źródłowe
· dowody zbiorcze (wtórne)
b) ze względu na przeznaczenie dowodu źródłowego (odbiorcę dowodu):
· dowody zewnętrzne obce
· dowody zewnętrzne własne
· dowody wewnętrzne
c) ze względu na zapis operacji gospodarczych w księgach rachunkowych, innych niż źródłowe:
· dowody zbiorcze
· dowody korygujące
· dowody zastępcze
· dowody rozliczeniowe
d) ze względu na rodzaje dokumentowanych operacji gospodarczych:
· dowody gotówkowe
· dowody bezgotówkowe (memoriałowe)
· dowody materiałowe
· dowody płacowe
· dowody kosztowe
· dowody zakupu
· dowody sprzedaży
Konto księgowe to rachunek zmian prowadzony oddzielnie dla każdego składnika aktywów i pasywów, ujmujący stan początkowy danego składnika, jego zwiększenia, zmniejszenia oraz stan końcowy.
Konto księgowe zazwyczaj przedstawia się za pomocą schematu „teowego” (w kształcie dużej litery T) i zawiera następujące elementy: nazwę, dwie strony konta (służące do ewidencji zmian- zwiększenia po jednej i zmniejszenia po drugiej stronie), stan początkowy, obroty (przedstawiające łączne wartości operacji gospodarczych), stan końcowy.
Klasyfikacja kont
1. Konta bilansowe (konta księgi głównej) – ewidencjonuje się na nich składniki aktywów i pasywów bilansowych:
1. konta aktywne – odpowiadają składnikom aktywów,
dt
KONTO AKTYWNE
ct
Stan początkowy
+
-
Stan końcowy
2. konta pasywne – odpowiadają składnikom pasywów,
KONTO PASYWNE
3. konta aktywno-pasywne – mogą występować jednocześnie po stronie aktywów i pasywów bilansu,
KONTO AKTYWNO-PASYWNE
Sp. A
Sp. P
+ A - P
- A + P
Sk. A
2. Konta wynikowe (procesowe) – służące do ewidencji kosztów (strat) i przychodów (zysków)
KONTO KOSZTÓW/STRAT
KONTO PRZYCHODÓW/ZYSKÓW
+koszty/straty
- koszty/straty
- przychody/zyski
+ przych./zyski
Przeniesienie RZiS
3. Konta analityczne (konta ksiąg pomocniczych) – prowadzone są do kont syntetycznych (księgi głównej) w celu prowadzenia szczegółowej ewidencji. Sumy obrotów i sald kont analitycznych muszą zgadzać się z obrotami i saldami konta syntetycznego, do którego są prowadzone.
Plan kont
ü wykaz kont księgi głównej
ü przyjęte zasady klasyfikacji operacji gospodarczych
ü zasady prowadzenia ksiąg pomocniczych (ewidencji analitycznej) i ich powiązania z kontami księgi głównej.
Wyróżnia się dziewięć zespołów kont od 0 do 8:
· Zespół 0- Aktywa trwałe,
· Zespół 1-Środki pieniężne, rachunki bankowe i inne krótkoterminowe aktywa finansowe,
· Zespół 2- Rozrachunki i roszczenia,
wiedzma987