cwiczenia_wspomagajace_intlektualne%20procesy.pdf

(24 KB) Pobierz
Microsoft Word - cwiczenia_wspomagajace_intlektualne procesy.doc
Physiotherapy&Medicine
www.pandm.org
Zestaw przykładowych ę wicze ı wspomagaj Ģ cych intelektualne procesy i pami ħę .
1.
Rysowanie jednocze Ļ nie obiema r ħ kami: linii pionowej, poziomej, figur geometrycznych,
motywów, obrazków, cyfr, liter itd.
2.
Tworzenie jak najwi ħ kszej ilo Ļ ci słów z liter, które wchodz Ģ w skład długiego wyrazu
3.
Zapisujemy słowo z poprzestawianymi literami, lub robimy w słowie luki i prosimy o
odgadni ħ cie słowa np. K_NS_Y_ _C_A - KONSTYTUCJA lub RPSTO - SPORT.
4.
Prosimy pacjenta o wymienianie zwierz Ģ t, ro Ļ lin, przedmiotów zaczynaj Ģ cych lub
ko ı cz Ģ cych si ħ na konkretn Ģ liter ħ , zawodów, imion, stolic pa ı stw, polityków, pisarzy itp.
Pokazujemy pacjentowi obraz, prosimy o opisanie oraz zapami ħ tanie, co na nim jest, po
której stronie, jaki jest temat, jakie kolory, co szczególnie przykuło jego uwag ħ i jakie
wzbudza w nim odczucia (czy mu si ħ podoba). Zamiast obrazu mo Ň na wykorzysta ę
zdj ħ cie, grafik ħ , widok przed oknem.
6. Prosimy pacjenta o opisanie jakiego Ļ przedmiotu lub zjawiska. Nakłaniamy go, aby
operował przy tym jak najwi ħ ksz Ģ ilo Ļ ci Ģ okre Ļ le ı (epitetów). Np. Dom mo Ň e by ę du Ň y,
dwupi ħ trowy, ze spadzistym dachem, z du Ň ym tarasem, pi ħ kny, dobrze poło Ň ony,
luksusowy itd.
7. Rysujemy pół lub fragment jakiego Ļ przedmiotu np. domu, ryby, kwiatu i prosimy
pacjenta o wykonanie dalszej cz ħĻ ci rysunku.
8. Rymowanie do ró Ň nych słów, np.: kwiat, Ļ wiat, płat, itd.
9. Rozwi Ģ zywanie krzy Ň ówek
10. Gry towarzyskie (karty, szachy, warcaby, statki, pa ı stwa i miasta, kółko i krzy Ň yk, bingo,
memory, inne).
11. Proste, stereotypowe czynno Ļ ci: zwijanie kł ħ bka wełny, gniecenie mi ħ kkich
przedmiotów, darcie gazet, przekładanie przedmiotów z jednego pojemnika do drugiego,
nawlekanie guzików na sznurek
12. Układanie rzeczy na sobie
13. Zaj ħ cia monotonne, nieskomplikowane, jednoetapowe np. malowanie płaskich
powierzchni, układanie kwiatów.
14. Stosowanie komend : unie Ļ praw Ģ r ħ k ħ , lew Ģ nog ħ , dotknij prawe ucho itp.praca nad
pami ħ ci Ģ swojego ciała, lateralizacj Ģ .
15. Pokazywanie szybko rysunków, przedmiotów, pacjent ma za zadanie powtórzenie w
kolejno Ļ ci co widział np.na danej planszy.
16. Uło Ň enie w kolejno Ļ ci rysunków tak aby tworzyły jak ĢĻ historyjk ħ .
1
5.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin