Almanah dziennikarza- podstawy: Motywy uniwersalnego zainteresowania: 1. Mi�o��, 2. Nienawi��, 3. Strach, 4. Pr�no��, 5. Moralno��, 6. Egoizm, 7. Zabobony, 8. Nie�miertelno��, 9. Ambicja, 10. Szacunek dla kogo�, 11. Przyjemno��; Przed rozpocz�ciem wywiadu nale�y zdoby� max. informacji (z przesz�o�ci) o rozm�wcy. Dokonania, sukcesy, pora�ki, cechy charakteru, warto - przed wywiadem - porozmawia� o czymkolwiek. Zasady prowadzenia wywiadu: 1. Formu�owa� pytania na poziomie odpowiadaj�cego, 2. Nie wolno podwa�a� kompetencji rozm�wcy. Nale�y mu zaufa�, 3. Stara� si� otworzy� rozm�wc�. Nale�y stworzy� odpowiedni klimat rozmowy, 4. Cokolwiek my�limy o sprawie nie nale�y ujawnia� swego stosunku do osoby rozm�wcy, 5. Nie zadawa� pyta� alternatywnych ani asertywnych (tak-nie), 6. Wywiad to konwersacja. Nale�y umiej�tnie zmienia� temat, 7. Stara� si� nie przerywa� m�wi�cemu, 8. Nie da� si� zdominowa� rozm�wcy, 9. Pyta� o motywy post�powania, 10. Autoryzacja wywiadu jest konieczna (wg. prawa prasowego), 11. Nale�y regulowa� tempo rozmowy, 12. Nale�y wybra� miejsce rozmowy, (odpowiadaj�ce osobie), 13. Dziennikarz i rozm�wca wzajemnie na siebie oddzia�ywuj� (uleganie sugestiom), 14. Unika� powtarzania. Nie wolno zmusza� rozm�wcy do powtarzania. Reporta�: Nale�y pisa� o rzeczach wa�nych i no�nych spo�ecznie. Pisa� w formie atrakcyjnej, podawa� istotne fakty, warto�ci psychologiczne. Wy�uszcza� w tek�cie najwa�niejsze fragmenty tekstu. Monotonia zabija tekst. O d�ugo�ci i wygl�dzie akapitu i tekstu zewn�trznego decyduje dziennikarz. Kszta�t graficzny i merytoryczny ma wp�yw na czytelnik�w. Zdecydowana wi�kszo�� czytelnik�w to tzw. wzrokowcy. Dialogi wyr�nia si� wci�ciem na min.0,5 cm. Akapit-10/20 wierszy, ale nie d�u�szy ni� p� strony tekstu miarowego. Wskazane s� �r�d tytu�y przy d�u�szych tekstach, rozdzielenie itp. Pierwsze s�owa (my�l g��wna) akapitu s� najwa�niejsze. Podtytu� informuje co b�dzie g��wn� no�ni� reporta�u. Tytu�- przeno�nia lub metafora. Efektywny pocz�tek. By�em, widzia�em, uczestniczy�em. M�j pkt. widzenia. Pisz�c reporta�, felieton lub inn� publicystyk� korzystaj ze S�ownik�w Synonim�w i Wyraz�w obcych, oraz ortograficznych.
Vangloi