Arystoteles - Zacheta do Filozofii.pdf

(146 KB) Pobierz
34741954 UNPDF
ARYSTOTELES
„ Z A C H Ę T A D O F I L O Z O F I I „
( PROTEPTIKOS )
1. WSTĘP
Frg. 1. Protreptikos Arystotelesa napisany dla Temisona , króla Cypru, dowodzi, że
nikt od niego nie ma lepszych warunków dla oddania się filozofii; posiada bowiem
wielkie bogactwa, tak iż może łożyć na to, a przy tym cieszy się dobrą sławą.
2. DOBRA MATERIALNE DLA LUDZI BEZ ZASAD I
MĄDROŚCI
Frg, 2 . [...] uniemożliwia im czynienie tego, co uważają za swój obowiązek; widząc
niepowodzenie tych ludzi powinniśmy tego unikać i wierzyć, że szczęście nie więcej
polega na zdobyciu dóbr materialnych niż na właściwym usposobieniu duszy. Wszak
nikt nie może powiedzieć, że szczęśliwe jest ciało ozdobione okazałym strojem, lecz
raczej ciało zdrowe i w dobrej kondycji, nawet przy braku wymienionych rzeczy. Tak
samo, jeżeli dusza jest wykształcona, to taką duszę i takiego człowieka musi się
nazwać szczęśliwym, a nie człowieka ozdobionego błyskotliwie rzeczami
zewnętrznymi, ale bezwartościowego. Nie uznamy też za wartościowego konia, który
ma złotą uzdę i kosztowną uprzęż, ale złą naturę; cenimy raczej takiego, który jest
stateczny.
Frg. 3 . Ponadto, gdy ludzie bezwartościowi zdobyli bogactwo, cenią je o wiele więcej
niż dobra duszy; a to jest w najwyższym stopniu haniebne. Tak jak człowiek stanie się
pośmiewiskiem, jeżeli będzie gorszym od swoich sług, tak też należy uznać za
nieszczęsnych tych, dla których majątek jest ważniejszy od ich własnej natury .
Frg. 4. To zgodnie z prawdą tak jest, bo jak mówi przysłowie, obfitość rodzi
zuchwalstwo, a ignorancja w połączeniu z władzą rodzi szaleństwo. Dla tych bowiem,
którzy są w duszy źle usposobieni, ani bogactwo, ani siła, ani piękno nie są dobrem;
im więcej ich ktoś posiada, tym bardziej i w większym stopniu szkodzą mu one, a
mądrości nie przysparzają. Powiedzenie "nie dawać dziecku miecza" znaczy "nie
dawać złym ludziom.
1
Frg. 5. Wszyscy ludzie mogliby się zgodzić, że mądrość powstaje z wiedzy z
poszukiwania rzeczy, które filozofia umożliwia nam objąć; a więc powinniśmy bez
wahania zająć się, filozofią.
3. CO MAMY NA MYŚLI, GDY MÓWIMY O „FILOZOFII „ I
STUDIOWANIU FILOZOFII
Frg. 6 . ..."filozofować" znaczy zarówno "zastanawiać się nad tym, czy powinniśmy
filozofować, czy nie", jak i "oddawać się filozoficznym dociekaniom"
4. WARTOŚĆ WIEDZY FILOZOFICZNEJ DLA ŻYCIA
POLITYCZNEGO I PRAKTYCZNEGO
Frg, 7 . Skoro zwracamy się do ludzi, a nie do istot wiodących boski żywot, wobec
tego trzeba dodać do tych zachęt uwagi pożyteczne w życiu politycznym i
praktycznym; przedyskutujmy więc ten temat.
Frg. 8. Rzeczy, w które jesteśmy wyposażeni do życia, jak np. ciało i to, co należy do
ciała służą jako pewnego rodzaju narzędzia, a posługiwanie się nimi jest
niebezpieczne; ci bowiem, którzy się nimi posługują w niewłaściwy sposób, uzyskują
skutek odwrotny . Należy przeto dążyć do zdobycia tej wiedzy i posłużyć się nią w
sposób właściwy; dzięki niej bowiem zrobimy dobry użytek z tych wszystkich
narzędzi. Musimy więc stać się filozofami, jeżeli chcemy dobrze rządzić państwem i
pożytecznie przeżyć życie.
Frg. 9. Istnieją różne rodzaje wiedzy: jest taka, która tworzy w życiu rzeczy
pożyteczne, i taka, która uczy, jak z nich korzystać; jeden [rodzaj wiedzy] jest
służebny, inny kierujący z tym drugim, jako bardziej autorytatywnym, wiąże się
prawdziwe dobro - Jeżeli zaś ten tylko rodzaj wiedzy zapewnia poprawność sądów,
posługuje się rozumowaniem j ujmuje dobro jako całość, a jest nią filozofia, która
może się posługiwać wszystkimi innymi rodzajami wiedzy i kierować zgodnie z
zasadami natury, powinniśmy przeto usilnie zabiegać o to, ażeby stać się filozofami,
bo tylko filozofia zawiera w sobie prawdziwe sądy i bezbłędną mądrość zlecającą, co
należy czynić, a czego mc należy
5. ARGUMENTY ZACZERPNIĘTE Z INTENDJI NATURY
Frg, 10. Wniknijmy teraz głębiej w nasz problem, a zaczynając od intencji Natury
zbliżymy się w ten sposób do naszej zachęty.
2
Frg. 11. Wśród rzeczy powstających jedne powstają dzięki pewnego rodzaju myśli
albo sztuce, np. dom lub okręt (ich bowiem przyczyną jest pewna sztuka i proces
myślowy) - inne natomiast powstają nic dzięki sztuce, lecz z natury. Natura jest
przyczyną zwierząt i roślin, i wszystkie tego rodzaju twory powstają dzięki naturze.
Ale też i przypadkiem powstają pewne rzeczy; o tych bowiem rzeczach, które nie
powstają ani przez sztukę, ani z natury, ani z konieczności, mówimy, że powstają
przypadkiem.
Frg. 12. Rzeczy, które powstały przypadkiem, nie powstały ze względu na coś, ani też
nie mają żadnego celu; natomiast w rzeczach, które powstały dzięki sztuce istnieje i
cel, i przyczyna- zawsze bowiem ten, kto posiada sztukę poda ci powód , dla którego
napisał i w jakim celu to uczynił - i ten cel jest lepszy niż to, co ze względu na niego
powstało. Mam na myśli rzeczy, których sztuka jest przyczyną z własnej natury, a nie
z przypadku; należałoby bowiem określić sztukę lekarską raczej jako sztukę zdrowia
niż choroby, architekturę zaś jako sztukę budowania domów, a nie ich burzenia. Zatem
wszystko, co jest według sztuki, powstaje z jakiegoś powodu, i to jest najlepszym tego
celem; natomiast to, co powstaje przypadkiem, powstaje bez celu. Może wprawdzie
powstać coś dobrego i przypadkiem, ale jako że przypadkiem i ze względu na
przypadek, nie jest dobre, ponieważ to, co powstaje przypadkiem, jest zawsze
nieokreślone.
Frg. 13. Ale to, co powstaje według natury, powstaje dla jakiegoś celu i jest zawsze
tworzone dla czegoś lepszego niż wytwór sztuki; natura bowiem nie naśladuje sztuki,
lecz sztuka naturę, i sztuka istnieje po to, by pomagać naturze i wypełniać luki przez
nią pozostawione. Niektóre rzeczy wydają się z natury doskonałe i nie potrzebują
żadnej pomocy, inne natomiast z trudem albo w ogóle nie są w stanie pomóc sobie, jak
np. przy powstawaniu; niektóre nasiona rozwijają się rzeczywiście bez opieki
niezależnie od tego, w jaką glebę padną; inne potrzebują pielęgnacji rolnika; podobnie
niektóre zwierzęta same z siebie wywodzą swoją naturę, ale człowiek potrzebuje wielu
zabiegów dla utrzymania się, zarówno na początku, przy urodzeniu, jak i później, przy
zdobywaniu pożywienia.
Frg. 14. Jeżeli przeto sztuka naśladuje naturę, to z tego wynika, że jej wytwory
powstają w jakimś celu. Powinniśmy bowiem przyjąć, że wszystko, co powstaje
właściwie powstaje w jakimś celu; tak więc to, co jest piękne, powstało w sposób
właściwy; i wszystko, co powstaje albo powstało, staje się. piękne, jeżeli proces ten
przebiega zgodnie z naturą [tzn. normalnie], natomiast to, co jest niezgodne z naturą
[tzn. jest nienormalne] jest złe i przeciwne temu, co jest zgodne z naturą; powstawanie
zgodne z naturą, czyli normalne, dokonuje się w jakimś celu.
Frg. 15. Można to zaobserwować na przykładzie każdej naszej części; jeżeli np.
weźmiesz pod uwagę powiekę,
zobaczysz, że nie powstała ona bez określonego celu, lecz po to, by pomagać oczom,
żeby umożliwić im odpoczynek i zatrzymywać rzeczy mogące wpaść do oka. A więc
powiedzieć, że coś powstało [z natury] w jakimś celu i że powinno powstać w jakimś
3
celu, to jedno i to samo; jeżeli np. okręt powinien być zbudowany w celu zapewnienia
transportu morskiego, to i w tym celu został zbudowany.
Frg. 16. A więc albo wszystkie zwierzęta powstały z natury i według natury, albo
najlepsze i najprzedniejsze spośród nich; tak samo gdyby ktoś sądził, że wiele
zwierząt powstało niezgodnie z planem człowiek; jasne jest przeto, że powstał z natury
i podług natury.
Frg. 17 . Jeżeli zatem
1) cel każdej rzeczy jest lepszy od
rzeczy (bo wszystko, co powstaje, powstaje w jakimś celu, a cel jest lepszy i najlepszy
ze wszystkich rzeczy), i
2) jeżeli przez "cel naturalny" rozumiemy to, co w ciągłym procesie powstawania
powstało jako ostatnie; jeżeli dalej
3) przyjmiemy, że (a) cielesna część człowieka jest utworzona najpierw, (b)
duchowa część później, i (c) że cel czegoś lepszego jest w pewnym stopniu zawsze
późniejszy niż jego powstanie; jeżeli dalej
4) przyjmiemy, że (d) dusza jest późniejsza od ciała i że (e) mądrość jest tym, co
pojawia się na końcu w duszy (widzimy bowiem, że jest to ostatnia zdolność, która
powstaje w ludziach, i z tego powodu starość rości sobie pretensję do tej jedynej z
dobrych rzeczy) - wobec tego pewna forma mądrości jest z natury naszym celem, a
ćwiczenie się w niej jest ostateczną czynnością, ze względu na którą powstaliśmy.
Jasne przeto, że skoro powstaliśmy po to, ażeby ćwiczyć się w mądrości i poznawać,
to również istniejemy w tym celu.
Frg. 18. A teraz możemy po prostu zapytać: dla których to spośród wielu istniejących
rzeczy Natura i Bóg 5 powołali nas do życia? Zapytany o to Pitagoras odpowiedział:
"ażeby oglądać niebiosa" i dodawał, "że jest obserwatorem natury i w tym właśnie
celu został powołany do życia".
Frg. 19. A gdy zapytano Anaksagorasa, w jakim celu ktoś chciałby wybrać istnienie i
żyć, dal taką odpowiedź: "Ażeby oglądać niebiosa i gwiazdy, słońce i księżyc", bo
wszystko inne nic nie jest warte.
Frg. 20. Zgodnie z tym argumentem Pitagoras miał rację gdy twierdził, że każdy
człowiek został stworzony przez Boga w tym celu, ażeby poznawać i oglądać. Gzy
jednak przedmiotem tego poznania będzie świat, czy jakaś inna natura, to może trzeba
będzie rozważyć później; a to, co powiedzieliśmy, jest dostatecznym wnioskiem, bo
jeżeli mądrość jest naszym naturalnym celem, ćwiczenie się w niej byłoby ze
wszystkiego najlepszym.
Frg. 21. Dlatego inne czynności należy wykonywać przez wzgląd na dobra istniejące
w samym człowieku, a te z nich, które są dobrem w ciele, przez wzgląd na dobro
duszy; doskonałość moralną powinniśmy rozwijać ze względu na mądrość, bo
mądrość jest najwyższym celem, ;Najwyższe formy myślenia. „ scala naturę ” jako
hierarchia wartości
4
Frg. 22. Również i ta droga prowadzi do tego samego celu.
Frg. 23. Cała więc Natura jako posiadająca rozum niczego nie czyni na oślep6, lecz
zawsze w jakimś celu; odrzuciwszy przypadek troszczy się o cel w większym stopniu
niż sztuki, bo te, jak wiemy są naśladowaniem natury. Ponieważ człowiek z natury
składa się z duszy i ciała, przy czym dusza jest lepsza niż ciało, a to, co jest gorsze,
musi zawsze być sługą tego, co lepsze, zatem ciało musi istnieć ze względu na duszę.
Przypuszczając, że dusza ma część rozumną oraz część nierozumną i że ta druga jest
gorsza, wnioskujemy, że część nierozumna istnieje ze względu na część rozumną.
Rozum należy do części rozumnej; argumentacja ta zmusza nas do stwierdzenia, że
wszystko istnieje z przyczyny rozumu.
Frg. 24. Działalnością rozumu jest myślenie będące widzeniem przedmiotów
myślowych, tak jak postrzeganie przedmiotów widzialnych jest działalnością wzroku.
Ze względu na myślenie i rozum wszystkie inne rzeczy są pożądane przez ludzi,
ponieważ są pożądane ze względu na duszę, a rozum jest najlepszą częścią duszy,
wobec tego wszystkie rzeczy istnieją ze względu na to, co jest najlepsze.
Frg. 25. Spośród myśli te są wolne, które mogą być wybierane dla nich samych,
natomiast te, które prowadzą do wiedzy dotyczącej czegoś innego, są podobne do
niewolnic. To, co ma cel w sobie, przewyższa zawsze to, co służy jako środek do
czegoś innego, a to, co jest wolne, przewyższa to, co nie jest wolne.
Frg. 26. Jeżeli w naszym działaniu posługujemy się myślą, to mimo iż działająca
osoba ma na względzie swoją własną korzyść i z tego punktu widzenia rozpatruje
swoje działanie, to jednak poddaje się kierownictwu rozumu; posługuje się swoim
ciałem jakby sługą i podlega przypadkowi, ale zazwyczaj dobrze spełnia te czynności,
którymi kieruje rozum, nawet wtedy, gdy większa część działań została dokonana za
pomocą ciała jako narzędzia.
Frg. 27. Czyste myślenie jest zatem lepsze i cenniejsze niż myślenie skierowane ku
poszukiwaniu pewnych korzyści. Czyste myślenie jest samo przez się bardziej cenne,
a mądrość rozumu jest w tym rodzaju myślenia najcenniejsza, tak jak w myśleniu dla
działania najcenniejsza jest mądrość połączona z praktyczną wnikliwością. A więc to,
co dobre i cenne, zawarte jest przede wszystkim w filozoficznych dociekaniach, ale
oczywiście nie w każdym rodzaju dociekań. Nie każdy bowiem rodzaj dociekań jest
cenny w sensie bezwzględnym, lecz tylko taki, który dotyczy naczelnej i kierującej
światem zasady. Ten rodzaj myślenia jest ściśle złączony z filozoficzną mądrością i
słusznie możemy twierdzić, że jest to mądrość we właściwym znaczeniu
Frg. 28. Człowiek pozbawiony zdolności postrzegania i rozumu staje się podobny do
rośliny, pozbawiony tylko rozumu staje się podobny do zwierzęcia; natomiast
człowiek w pełni obdarzony rozumem staje się podobny do Boga.
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin