opracowanie pytań na egzamin _PDS.pdf

(12925 KB) Pobierz
1075443420.001.png
1. Zasady projektowania elementów trasy drogi:  
 
Do elementów trasy drogi zalicza się:  proste, łuki kołowe i krzywe przejściowe. 
Proste: 
Odcinki proste są pożądanym elementem drogi: 
- na terenie płaskim lub w rozległych płaskich dolinach, jeżeli jest to zgodne z zasadami wkomponowania drogi w teren oraz przy 
ograniczeniu długości prostych stosownie do zaleceń ust. 1,  
- w obrębie skrzyżowań i węzłów,  
‐ na drogowych obiektach mostowych i dojazdach do nich,  
- w celu zapewnienia możliwości wyprzedzania na dwupasowych drogach dwukierunkowych, zwłaszcza w obrębie łuków wklęsłych,  
- gdy droga jest trasowana równolegle do prostoliniowego elementu zagospodarowania, np.: linii kolejowej, kanału, granicy obszaru 
leśnego.  
Długości odcinków prostych ogranicza się z uwagi na:  
‐ możliwość wzajemnego olśnienia się kierujących pojazdami od zmroku do świtu,  
‐ monotonię jazdy,  
‐ trudności w oszacowaniu prędkości i odległości pojazdów zbliżających się z przeciwka. 
Łuki kołowe i krzywe przejściowe: 
‐ Należy stosować możliwie maksymalne promienie łuków ‐ większe od minimalnych promieni, a co najmniej takie, aby były dostosowane 
do prędkości dopuszczalnej Vdop, gdyż wtedy nie potrzeba stosować lokalnych ograniczeń prędkości.  
‐ dobór promienia łuku zależy od kąta zwrotu trasy; im mniejszy kąt zwrotu ‐ tym większy promień łuku  
‐ należy unikań małych kątów zwrotu (przepisy: min =3o)  
‐ przy spełnieniu innych warunków min =18o kierowca widzi mały kąt zwrotu jako załom (niekorzystne odczucie zaburzenie w estetyce)  
‐ promienie sąsiednich łuków drogowych nie powinny się znacznie różnić – więcej niż dwukrotnie z uwagi na brd. Do sprawdzenia korzysta 
się z wykresu (poniżej)  
‐ między dwoma łukami powinno być minimalna wstawka prosta; co najmniej równa widoczności na wyprzedzanie  
‐ pożądane jest, aby dwa łuki blisko położone zastąpić jednym łukiem – ze względów estetycznych i ruchowych; można zastosować łuki 
koszowe  
‐ w doborze wielkości promienia R należy uwzględniać długość odcinka poprzedzającego łuk kołowy (krzywa przejściowa, prosta 
przejściowa) im dłuższa krzywa przejściowa tym większy promień łuku,  
‐ jeśli łuk kołowy poprzedza krzywa przejściowa to jej długość do długości łuku powinien pozostawać w stosunku Lkp : Łk = 1 : 2 
wartość parametru A klotoidalnej krzywej przejściowej powinien się mieścić w przedziale R/3 < A < R  
‐ na krzywej S‐owej stosunek wartości parametrów A1 do A2 powinien się mieścić w przedziale 0,67 < A1/A2 <1,5  
‐ dopuszcza się, ale nie zaleca biklotoidy tj. łuku złożonego z dwóch krzywych przejściowych bez łuku kołowego,  
‐ przy łukach przeciwnych stosujemy krzywe  es‐owe  (nie ma wstawki prostej), a przy zgodnych  C‐owe.  
 
 
3) Opisz tok postępowania przy projektowaniu przepustów:  
‐ wybranie rodzaju przepustu: kształtu przekroju, przewodu wlotu do przepustu (patrzymy na ograniczenia), 
‐ ustalenie profilu podłużnego przepustu i długości, 
‐ dobranie schematu obliczeniowego, 
‐ dla założonej wysokości spiętrzenia przed przepustem H, wyznaczenie minimalnych wymiarów przewodu przepustu, 
‐ założenie wymiarów przepustu i obliczenie rzeczywistej wysokości spiętrzenia, 
‐ sprawdzenie zgodności dobranego schematu z wynikami obliczeń, 
‐ obliczenie głębokości i prędkości wody na wylocie z przepustu, 
‐ obliczenie głębokości rozmycia za przepustem, porównanie z wartościami dopuszczalnymi, 
‐ dobranie umocnień koryta z przepustem, 
 
Sprawdzamy z wartościami dopuszczalnymi i ograniczeniami. 
 
4. Charakterystyki opadów i zlewni.  
 
OPADY: 
‐ Natężenie deszczu wg warstwy, 
‐ natężenie wg objętości, 
‐ czas trwania deszczu, 
‐ częstotliwość deszczu, 
‐ średni opad roczny, 
‐ równomierność opadów. 
ZLEWNIE: 
‐ ukształtowanie pionowe, wielkość, kształt, wymiary, 
‐ sposób zagospodarowania, 
‐ przepuszczalność gruntów, 
‐ obecność obszarów leśnych, 
‐ obecność naturalnych lub sztucznych zbiorników wodnych. 
 
GRATIS: co to są zlewnie: 
Zlewnie to obszary, w obrębie których zbierająca się woda z opadów formuje w strugi wodne i odpływa do odbiorników. Zlewnie są 
oddzielone od siebie działami wodnymi. 
 
5. Narysuj węzeł koniczyna i podaj, jakie są w tym węźle łącznice. 
 
1 – łącznice pośrednie 
2 – łącznice bezpośrednie dopasowane 
 
1075443420.002.png
PYTANIE 6
CO TO JEST SKRAJNIA DROGI (RYS)?
Skrajnie jest to wolna przestrzeń nad drogą.
1075443420.003.png
PYTANIE 7
JAKIE SPRAWDZENIA WIDOCZNOŚCI WIDOCZNOŚCI OBOWIĄZUJĄ NA ŁUKACH PIONOWYCH?
(JEDEN Z NICH ZILUSTRUJ)
Łuki pionowe:
1. Łuki wklęsłe:
a) Warunek widoczności na
- zatrzymanie
- wyprzedzanie
b) Warunek dynamiki na odciążenie resorów
c) Warunek estetyki
2. Łuki wklęsłe:
a) Warunek widoczności na zatrzymanie pod obiektem (dotyczy wysokich pojazdów)
b) Warunek widoczności przy jeździe w nocy
c) Warunek na dociążenie resorów
d) Warunek estetyki
PYTANIE 8
WYJASNIJ DLACZEGO MAŁE RONDO JEST BEZPIECZNYM SKRZYŻOWANIEM.
Małe ronda są bezpieczne dzięki:
1. Zmniejszeniu prędkości przed wlotem
2. Zmniejszenie prędkości pojazdów zwłaszcza samochodów osobowych przy przejeździe
jezdnią ronda uzyskiwanej przez:
a) Wygięcie torów jazdy pojazdów
b) Zastosowanie „ciasnej geometrii” – niezbyt dużych szerokości wlotów i promieni
wyokrąglających wloty oraz wylotów o szerokości jezdni ronda (dławią prędkość ruchu)
c) Optycznemu naprowadzeniu osi drogi na wyspę środkową
d) Tworzenie „nieprzejrzystości” małego ronda – stworzenie wyspy środkowej o
wyniesieniu ponad powierzchnię ronda i nawierzchni wyraźnie zniechęcającej kierowców
do przejazdu przez wyspę
e) Stosowanie przechyłki na zewnątrz – niezgodnie z zasadami dynamiki ruchu
3. Stosowanie dodatkowych środków redukcji prędkości na wlotach (kontra łuki)
4. Możliwość przechodzenia wlotów i wylotów przez pieszych
5. Widoczność na dojeździe do wlotu i z pozycji zatrzymania na wlocie oraz widoczność
pojazdów będących w ruchu na rondzie
6. Na rondach jednopasowych jest tylko włączanie i wyłączanie ruchu - brak przecinania.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin