Fabryka Rudzkiego - Solec.pdf

(330 KB) Pobierz
Historia warta zapamiętania
Jak powszechnie wiadomo, oficjalna historia
Mostostalu rozpoczęła się blisko 65 lat temu,
wiosną 1945 roku, kiedy to powołano do ży-
cia nowe przedsiębiorstwo z zadaniem odbu-
dowy kraju z wojennej pożogi. Lecz etos, wie-
dza techniczna i doświadczenia firmy czerpią
z o wiele głębszej i starszej tradycji, bowiem
zasadniczy trzon kadrowy tworzonej od pod-
staw organizacji stanowili inżynierowie i wy-
trawni fachowcy jednej z najznamienitszych
firm przedwojennej Polski i Warszawy – To-
warzystwa Przemysłu Metalowego Konstanty
Rudzki i Spółka.
nie tylko z chęci zysku, ale także ze zrozumie-
nia potrzeby rozwoju polskiej przedsiębior-
czości. W środowisku widziano w nim wzór
„pracodawcy chrześcijańskiego” dbającego
o los pracowników i kraju.
Stworzony i zarządzany przez Rudzkiego
zakład przemysłowy precyzyjnie wpisywał
się w pierwotne pozytywistyczne założenia.
Rozwijał się dynamicznie i wkrótce zdobył sil-
ną pozycję na rynku warszawskim, polskim,
a również światowym. Choć w spółce produ-
kowano maszyny rolnicze, rury wodociągowe
oraz inne wyroby metalowe, to motorem jej
rozkwitu na przełomie wieków stało się wy-
twarzanie elementów mostów oraz ich mon-
taż na placu budowy.
W ciągu 40 lat, aż do swojej śmierci zimą
1899 roku, Konstanty Rudzki zbudował nie-
zwykle prężne przedsiębiorstwo, zorganizo-
wane w sposób niezwykle nowoczesny i pro-
fesjonalny. Zarówno w zakresie rozwiązań
technicznych, tworzonego parku maszynowe-
go, propagowania rozwoju myśli inżynierskiej
jak i rozwiązań finansowo-księgowych, orga-
nizacyjnych oraz formalno-prawnych firma
stała na najwyższym światowym poziomie.
Przedsiębiorstwo przetrwało kolejne 40 lat,
aż do wielkiej zawieruchy dziejowej, honoru-
jąc w nazwie korporacji nazwisko założyciela,
mimo iż od 1983 roku działało jako spółka
akcyjna.
Na przełomie wieków firma dysponowała
dwoma zakładami produkcyjnymi, w War-
szawie i Mińsku Mazowieckim, zatrudniała
ponad tysiąc pracowników i była trzecim pod
względem wielkości przedsiębiorstwem budo-
wy maszyn w Królestwie Polskim. Wytwórnia
konstrukcji stalowych stała się jednym z głów-
nych beneficjentów programu intensywnego
rozwoju kolejnictwa w carskiej Rosji.
W zdobywaniu zamówień mostowych poma-
gało Rudzkiemu kompleksowe wykonywanie
zleceń - budowa mostów wraz z robotami
kesonowymi i betonowymi. Pod tym wzglę-
dem polska firma była zasadniczo jedynym
przedsiębiorstwem w cesarstwie rosyjskim
potrafiącym zrealizować tego rodzaju projek-
ty. Prawie jedna piąta zamówień na budowę
mostów na terenie europejskiej i azjatyckiej
części carskiego imperium trafiała do spółki
Rudzkiego.
Firma budowała mosty na głównych rzekach
cesarstwa: Wołdze, Amu-Darii, Ingadzie,
Ussuri, Amurze, Newie oraz wielu innych.
Warszawskie przedsiębiorstwo wykonało
wiele przepraw w ramach budowy kolejowej
magistrali transsyberyjskiej, w tym wszystkie
mosty na odcinku biegnącym wzdłuż północ-
nego brzegu rzeki Amur.
W okresie 20 lat przed I wojną Towarzystwo
K. Rudzki i S-ka zbudowało 24.000 metrów
żelaznych mostów kolejowych obsługując
ponad 37 kolei państwa rosyjskiego, 5.000
metrów żelaznych mostów szosowych i ułoży-
ło 2.000.000 metrów rur wodociągowych.
Ogromny podziw dla ówczesnych polskich
inżynierów budzi sposób w jaki organizowali
roboty w rejonach tak odległych od macie-
rzystego zakładu. Konstrukcje stalowe z pol-
skiej fabryki transportowano koleją do portu
w Odessie nad Morzem Czarnym. Następnie
drogą morska przez Kanał Sueski na Daleki
Wschód, do Mikołajewska, leżącego przy uj-
ściu Amuru do Morza Ochockiego. Stamtąd
zaś, barkami na budowy oddalone niekiedy
o 2500 km, gdzie wielotonowe elementy
montowano własnymi siłami na podporach
zbudowanych przez zatrudnionych w firmie
fachowców.
W kraju, inżynierowie od Rudzkiego, stawiali
obiekty mostowe w Dęblinie, Modlinie, Pu-
ławach, Płocku, we Włocławku, Lwowie oraz
wielu innych miastach, a także w latach
A co to była za firma, można zapytać? Jakie
były jej dokonania? Siedziba główna zareje-
strowanej w 1858 roku firmy mieściła się na
warszawskim Solcu, pomiędzy ulicami Roz-
brat i Czerniakowską. Na początku funkcjono-
wała przede wszystkim jako gisernia – zakład
przemysłowy produkujący pełny asortyment
wyrobów żeliwnych, mosiężnych i miedzia-
nych.
Konstanty Rudzki, założyciel firmy, główny
udziałowiec, wieloletni dyrektor i prezes, stu-
diował w paryskiej kuźni inżynierów - École
des Arts et Manufactures – tej samej, której
absolwentem był Gustaw Eiffel. Następnie
w latach 40. i 50. XIX wieku zdobywał do-
świadczenie w różnych zakładach przemysłu
metalowego Francji, Anglii i Niemiec, a także
południowej Polski.
Pomysłodawcą i inicjatorem powołania nowej
firmy był hrabia Andrzej Zamojski, propagator
pozytywistycznych haseł pracy organicznej
i budowy silnych organizacji gospodarczych,
które dbałyby o dobrobyt Polaków żyjących
pod zaborczym pręgierzem. Konstanty Rudzki
też należał do „organiczników”, a jego zainte-
resowanie techniką i przemysłem wypływało
10
898065067.105.png 898065067.116.png 898065067.127.png 898065067.138.png 898065067.001.png 898065067.012.png 898065067.023.png 898065067.034.png 898065067.045.png 898065067.056.png 898065067.061.png 898065067.062.png
1906-14 zbudowali „Trzeci most” w Warsza-
wie, nazwany później imieniem księcia Józefa
Poniatowskiego.
Wybitnym osiągnięciem inżynierskim na ska-
lę światową była budowa pierwszego w Euro-
pie mostu drogowego o konstrukcji spawanej
na rzece Słudwi pod Łowiczem. Opisy tego
obiektu ukazały się w pismach fachowych
niemal całego globu, a Polska była pierwszym
państwem, które wydało przepisy dotyczące
spawania konstrukcji mostowych.
W okresie międzywojnia fabryka Rudzki i S-ka
była wykonawcą stalowych wież masztów dla
Transatlantyckiej Radiocentrali Ministerstwa
Poczt i Telegrafów w podwarszawskich Babi-
cach. Była to największa polska i jedna z naj-
większych europejskich inwestycji telekomunika-
cyjnych tego okresu i służyła do korespondencji
telegraficznej z USA, Japonią i dalszymi pań-
stwami europejskimi. Stacja nadawcza składa-
ła się z 10 masztów antenowych o wysokości
127,5 m zbudowanych wzdłuż linii o długości
3,2 km. Do budowy użyto 1.770 ton stali.
Uruchomiono też dział turbin wodnych, rozpo-
czynając wytwarzanie turbin propellerowych
oraz wykonując, po raz pierwszy w kraju, insta-
lacje turbin o mocy powyżej 1.000 KM. Fabry-
ka produkowała również dźwigi, suwnice oraz
różnego rodzaju żurawie, między innymi dla
portu na Westerplatte, dla elektrowni, kolei
i zakładów przemysłowych.
Łącznie, w ciągu swej prawie 80-letniej histo-
rii warszawska firma wykonała kilkaset obiek-
tów mostowych różnych typów: belkowe
o kracie rozmaitych
systemów, wspor-
nikowe, łukowe ze
ścięgien, jak również
różne rodzaje mo-
stów zwodzonych.
Wiele z nich to kon-
strukcje o długości
od 200 do 1000
metrów. Wśród
najważniejszych
projektów
to wspomnieć most przez rzekę Amur pod
Chabarowskiem o długości 2,5 km, który był
najdłuższym obiektem mostowym na starym
kontynencie.
Lista dokonań warszawskiej firmy to jeden
z najlepszych dowodów na śmiałość i najwyż-
szą klasę polskiej myśli inżynierskiej, szcze-
gólnie w dziedzinie organizacji produkcji
i mostownictwa. Choć tuż po II wojnie świa-
towej Towarzystwo Przemysłu Metalowego
Konstanty Rudzki i Spółka zostało zlikwido-
wane w ramach przekształceń systemowych
i nacjonalizacji środków produkcji, to jego
etos, doświadczenia oraz innowacyjna myśl
techniczna trwają nadal. Niech ta historia
nie pójdzie w zapomnienie. (mb)
war-
Zdjęcia ze strony Archiwum Państwowego
Nie taki wilk straszny
Wbrew pozorom i wielu obawom, mimo glo-
balnej recesji i zawirowań na światowych
rynkach finansowych, po 3 kwartałach 2009
roku nie widać, ani w kondycji branży budow-
lanej, ani w wynikach naszej spółki, dowodów
na to, by to miał być rok wyjątkowo nieudany.
Jak do tej pory Polska gospodarka wycho-
dzi z kryzysu obronną ręką, a budownictwo,
w większości przypadków, rozwija się znako-
micie.
Dla wielu miernikiem ogólnej koniunktu-
ry gospodarczej oraz kondycji finansowej
i perspektyw rozwoju poszczególnych firm
działających na rynku jest ich sytuacja gieł-
dowa. Wystarczy jeden rzut oka na to jak
kształtował się poziom notowań Mostostalu
Warszawa w ciągu ostatnich 9 miesięcy, by
stwierdzić, że wszystko wygląda nadzwyczaj
dobrze.
Od dołka w lutym tego roku, kiedy znacznie
spadła wartość naszych walorów, w dużej
mierze za sprawą trwającego wówczas spo-
ru o to, kto będzie wykonawcą stadionu
we Wrocławiu, kurs Mostostalu Warszawa
wzrósł o 100%. We wrześniu tego roku
nasze akcje kosztowały 79 zł – to najwyż-
sza cena w całej dotychczasowej historii
firmy.
Analizując opublikowane wyniki za półrocze,
można stwierdzić, że nasze przedsiębiorstwo
świetnie daje sobie radę. Porównując dane
za pierwsze sześć miesięcy 2009, z analogicz-
nym okresem ubiegłego roku, który uznany
był za niezwykle udany, nie widać najmniej-
szych powodów do obaw. Obroty Grupy
Kapitałowej wzrosły prawie o 1/3, a spółki
matki niemal o połowę. Co ważniejsze widać
zdecydowany przyrost zysku z działalności
operacyjnej – chyba jednego z najważniej-
szych parametrów w funkcjonowaniu każdej
spółki.
Można by się zastanawiać, czy tak dobre wy-
niki finansowe to nie efekt wyjątkowo udanej
akwizycji z lat poprzednich, a w perspektywie
czeka nas posucha. Przeczy temu wartość
pozyskanych w bieżącym roku inwestycji do
realizacji – po 3 kwartałach Grupa podpisała
umowy o wartości 2,5 miliarda netto. Istot-
ne, że nasza akwizycja ma szeroką bazę – to
nie tylko kontrakty w jednej branży bądź jed-
nym regionie.
Pozyskaliśmy nowe inwestycje do realizacji
na każdym polu naszej działalności. Nie są to
wyłącznie projekty infrastrukturalne, w które
obfituje teraz rynek budowlany, ale też wiele
obiektów użyteczności publicznej, instalacji
przemysłowych czy energetycznych. A co naj-
ważniejsze, są to kontrakty z całego kraju,
które pozwolą nam budować i rozwijać nasze
struktury regionalne. (mb)
1 półrocze
2008
1 półrocze
2009
Przyrost
Grupa Kapitałowa Mostostal Warszawa
Przychody
938 311 1 196 844
28%
Zysk ze
sprzedaży
67 419
156 525
132%
Zysk brutto
55 333
87 603
58%
Zysk netto
43 577
70 101
61%
Mostostal Warszawa SA
Przychody
514 948
752 312
46%
Zysk ze
sprzedaży
-1 828
72 043
Zysk brutto
27 158
65 425
141%
Zysk netto
23 905
57 343 140%
dane w tys. PLN
11
04/2009 (17) (PAŹDZIERNIK)
898065067.063.png 898065067.064.png 898065067.065.png 898065067.066.png 898065067.067.png 898065067.068.png 898065067.069.png 898065067.070.png 898065067.071.png 898065067.072.png 898065067.073.png 898065067.074.png 898065067.075.png 898065067.076.png 898065067.077.png 898065067.078.png 898065067.079.png 898065067.080.png 898065067.081.png 898065067.082.png 898065067.083.png 898065067.084.png 898065067.085.png 898065067.086.png 898065067.087.png 898065067.088.png 898065067.089.png 898065067.090.png 898065067.091.png 898065067.092.png 898065067.093.png 898065067.094.png 898065067.095.png 898065067.096.png 898065067.097.png 898065067.098.png 898065067.099.png 898065067.100.png 898065067.101.png 898065067.102.png 898065067.103.png 898065067.104.png 898065067.106.png 898065067.107.png 898065067.108.png 898065067.109.png 898065067.110.png 898065067.111.png 898065067.112.png 898065067.113.png 898065067.114.png 898065067.115.png 898065067.117.png 898065067.118.png 898065067.119.png 898065067.120.png 898065067.121.png 898065067.122.png 898065067.123.png 898065067.124.png 898065067.125.png 898065067.126.png 898065067.128.png 898065067.129.png 898065067.130.png 898065067.131.png 898065067.132.png 898065067.133.png 898065067.134.png 898065067.135.png 898065067.136.png 898065067.137.png 898065067.139.png 898065067.140.png 898065067.141.png 898065067.142.png 898065067.143.png 898065067.144.png 898065067.145.png 898065067.146.png 898065067.147.png 898065067.148.png 898065067.002.png 898065067.003.png 898065067.004.png 898065067.005.png 898065067.006.png 898065067.007.png 898065067.008.png 898065067.009.png 898065067.010.png 898065067.011.png 898065067.013.png 898065067.014.png 898065067.015.png 898065067.016.png 898065067.017.png 898065067.018.png 898065067.019.png 898065067.020.png 898065067.021.png 898065067.022.png 898065067.024.png 898065067.025.png 898065067.026.png 898065067.027.png 898065067.028.png 898065067.029.png 898065067.030.png 898065067.031.png 898065067.032.png 898065067.033.png 898065067.035.png 898065067.036.png 898065067.037.png 898065067.038.png 898065067.039.png 898065067.040.png 898065067.041.png 898065067.042.png 898065067.043.png 898065067.044.png 898065067.046.png 898065067.047.png 898065067.048.png 898065067.049.png 898065067.050.png 898065067.051.png 898065067.052.png 898065067.053.png 898065067.054.png 898065067.055.png 898065067.057.png 898065067.058.png 898065067.059.png 898065067.060.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin