Rozdzial03.rtf

(2526 KB) Pobierz
CZÊŒÆ DRUGA

 

 

CZĘŚĆ DRUGA

ROZDZIAŁ 3
ROZDZIAŁ 4
ROZDZIAŁ 5
ROZDZIAŁ 6
ROZDZIAŁ 7
ROZDZIAŁ 8

ZARZĄDZANIE W XXI WIEKU

 

ŚRODOWISKO ORGANIZACJI I ŚRODOWISKO NATURALNE

ODPOWIEDZIALNOŚĆ SPOŁECZNA I ETYKA

GLOBALIZACJA A ZARZĄDZANIE

TWORZENIE I PRZEKSZTAŁCANIE ORGANIZACJI

KULTURA I WIELOKULTUROWOŚĆ

JAKOŚĆ

 



 

W części I wprowadziliśmy pojęcie dynamicznego zaangażowania
na określenie postawy najskuteczniejszych menedżerów, którzy kładą
nacisk na stosunki między ludźmi i szybko dostosowują się do zmie-
niających się w czasie warunków. Pojęcie dynamicznego zaangażo-
wania obejmuje sześć zagadnień pojawiających się w teorii zarzą-
dzania. W części II zajmiemy się tymi właśnie zagadnieniami.
Zaczynamy od omówienia środowiska, gdyż zmiany w Środo-
wisku zewnętrznym - otoczeniu - stale wpływają na sposób, w jaki
organizacje prowadzą swoją działalność. W rozdziale 3 opisujemy
elementy otoczenia organizacji, zwracając szczególną uwagę na
środowisko naturalne, i zajmujemy się tym, w jaki sposób organiza-
cje wpływają na całe swoje środowisko. Następnie w rozdziale 4
omawiamy wzajemne związki między organizacjami a ich otocze-
niem i rozpatrujemy stosunek kierowników do etyki i odpowiedzial-
ności społecznej. Nie można przy tym pominąć zagadnień wystę-
pujących w skali międzynarodowej; tym się zajmujemy w rozdziale 5.
W rozdziale 6 rozważamy celowość obmyślania i przekształcania
organizacji. W rozdziale 7 podejmujemy wątki dotyczące kultury,
różnorodności kulturowej i wielokulturowości; w rozdziale 8 omawia-
my jakość. Wszystkie te tematy odgrywają dzisiaj ważną rolę w świe-
cie przedsiębiorstw, a będą nabierały coraz większego znaczenia
w przyszłości.

 



 

ROZDZIAŁ

3

 

 

ŚRODOWISKO ORGANIZACJI

 

 

I ŚRODOWISKO NATURALNE

Po zakończeniu lektury tego rozdziału Czytelnik powinien umieć:

 

1

wyjaśnić znaczenie otoczenia (środowiska zewnętrznego);

2

rozróżniać środowisko organizacji (zewnętrzne, czyli otoczenie, i środowisko
wewnętrzne) od środowiska naturalnego;

3

wymienić i omówić elementy środowiska o bezpośrednim oddziaływaniu;

4

rozpoznać interesariuszy organizacji;

 

5

wyjaśnić, w jaki sposób organizacja może wykorzystać sieci i koalicje inte-
resariuszy, aby na nich wpływać;

 

6

wymienić i omówić cztery zmienne, które tworzą środowisko o pośrednim
oddziaływaniu;

 

7

wymienić wyzwania, jakie stawia przed nami środowisko naturalne;

 

8

wyjaśnić, w jaki sposób organizacje mogą reagować na problemy otocze-
nia i środowiska naturalnego.

 



 

78              Część II                                                                                    Zarządzanie w XXI wieku

 

W ostatnich latach organizacji stanęły w obliczu wielu przemian.. Pow-
stawały nowe stosunki wzajemne - niekiedy z grupami, które jeszcze
kilka lat temu w ogóle nie istniały - a kierownicy musieli zdać sobie
sprawę z tego, że czas w ich decyzjach przebiega w nowej skali. W dzisiej-
szym świecie wiele organizacji utrzymuje się dzięki umiejętności przewidy-
wania i mądrego reagowania na zmiany zewnętrzne. W tym rozdziale
staramy się ułatwić zrozumienie wielu zmian narzucanych organizacji przez
jej otoczenie.

ZNACZENIE ŚRODOWISKA ORGANIZACJI
I ŚRODOWISKA NATURALNEGO

W rozdziałach 1 i 2 wskazywaliśmy, że zarządzanie w znacznym stopniu
jest obecnie przedmiotem ponownych przemyśleń. Jednym z głównych
powodów tych przemyśleń są zmiany powodowane przez siły zewnętrzne.
W latach siedemdziesiątych świat zachwiał się pod wpływem wstrząsu
wynikającego z czterokrotnego wzrostu cen ropy naftowej, a różne or-
ganizacje, od General Motors zaczynając, a na poczcie kończąc, musiały
ustalić, w jaki sposób mają się przekształcić, aby uwzględnić to zewnętrzne
wydarzenie. W latach osiemdziesiątych nastąpiła gwałtowna zmiana "areny
gry" z krajowej na ogólnoświatową, wtedy gdy silne organizacje japońskie,
koreańskie, europejskie i inne nasiliły konkurencję na rynkach całego
świata. W latach dziewięćdziesiątych nowe techniki telekomunikacyjne i in-
formatyczne (od niedrogich telefaksów i podręcznych komputerów do
nowych, potężnych superkomputerów) oraz wstrząsy geopolityczne zrewo-
lucjonizowały sposób myślenia o organizacjach. Wszystkie te czynniki,
a także wiele innych, stanowią elementy otoczenia organizacyjnego, które
menedżerowie muszą brać pod uwagę.

Jednocześnie pojawiła się na skalę światową troska o środowisko
naturalne, do czego przyczyniły się katastrofy ekologiczne, odkrycie dziury
w warstwie ozonu otaczającej kulę ziemską oraz wzrost zanieczyszczeń
i innych form degradacji środowiska. Nowy ruch ekologiczny objął cały
świat - czego symbolem był szczyt światowy w 1992 r. w Rio de Janeiro,
który w bezprecedensowy sposób zwrócił uwagę na wspólne dla nas
wszystkich problemy ekologiczne.

W tradycyjnym sposobie myślenia o zarządzaniu poświęcano niewiele
uwagi środowisku naturalnemu czy środowisku organizacji - i nie bez
racji. Gdy żyła jeszcze większość teoretyków zarządzania, wymienionych
w rozdziale 2, otoczenie organizacji było w dużej mierze ustabilizowane
i niezmienne. Nie troszczono się też wiele o środowisko naturalne; miesz-
kańcy świata zakładali po prostu, że zasoby Ziemi są niewyczerpalne.

 



 

Rozdział 3                        Środowisko organizacji i środowisko naturalne                                                         79                           

teoria systemów - zob.
rozdział 2, s. 63

Otoczenie (środowisko
zewnętrzno):

wszystkie elementy
znajdujące się poza
organizacją, mające
związek z jej
funkcjonowaniem; w tym
elementy o bezpośrednim

i pośrednim oddziaływaniu

 

Nakłady:

zasoby z otoczenia, takie
jak surowce i siła robocza,
wprowadzane (na wejściu)
do danej organizacji
Wyniki:

przetworzone nakłady
zwracane do otoczenia
(na wyjściu) w postaci
wyrobów lub usług
Elementy o bezpośrednim
oddziaływaniu:

elementy wywierające
bezpośredni wpływ na
działalność organizacji

 

Elementy o pośrednim
oddziaływaniu:

elementy wywierające
wpływ na klimat,

w którym organizacja
działa, ale nie
oddziałujące na nią

w sposób bezpośredni

Świat dzisiejszy jest już zupełnie inny. Grupy zewnętrzne o określonych
celach często mają charakter zorganizowany i dysponują dużą siłą, a wiele
organizacji liczy na ich poparcie. Trendy techniczne, polityczne, ekonomicz-
ne i społeczne w poważnym stopniu mogą wywierać wpływ na powodzenie
lub niepowodzenie organizacji. Wreszcie menedżerowie dnia dzisiejszego
muszą brać pod uwagę środowisko naturalne, jeżeli świat ma być zacho-
wany dla przyszłych pokoleń. Trudno rozdzielić środowisko "organizacji"
od "naturalnego" ze względu na to, że są ze sobą związane. W następnych
podrozdziałach staramy się jednak przedstawić pewne sposoby poznawania
zmian, z którymi organizacje mają do czynienia w dzisiejszym burzliwym
świecie, analizowania tych zmian i kierowania nimi.

ŚRODOWISKO ORGANIZACJI

A by zrozumieć środowisko organizacji, musimy posłużyć się niektórymi
pojęciami z zakresu teorii systemów. Jak stwierdziliśmy w rozdziale 2,
jednym z podstawowych założeń teorii systemów jest to, że organizacje nie
są ani samowystarczalne, ani odizolowane od otoczenia. Przeciwnie, wymie-
niają zasoby ze swoim otoczeniem (określanym jako wszystkie elementy
znajdujące się poza organizacją, mające związek z jej funkcjonowaniem)
i są od niego zależne. Niektóre z tych elementów wiążą organizację ze
światem fizycznym. Ze względu na obecne znaczenie tego zagadnienia
omawiamy je w odrębnym podrozdziale poświęconym środowisku natural-
nemu. Organizacje na wejściu pobierają z otoczenia zasoby stanowiące
nakłady (surowce, pieniądze, pracę i energię) i zwracają je otoczeniu
w postaci wyników swojej działalności na wyjściu.

Otoczenie zawiera elementy zarówno o bezpośrednim, jak i o pośrednim
oddziaływaniu. Do elementów o bezpośrednim oddziaływaniu, które może-
my określić jako "interesariuszy"1 (stakeholders), zaliczają się akcjonariu-
sze, związki zawodowe, dostawcy i wiele innych osób i instytucji bezpośred-
nio wywierających wpływ na daną organizację. Interesariusze są przed-
miotem szerszego omówienia w następnym podrozdziale. Elementy o po-
Średnim oddziaływaniu, takie jak technika, gospodarka i polityka w danym
społeczeństwie, kształtują klimat, w którym działa określona organizacja,
a mogą także przekształcić się w elementy o bezpośrednim oddziaływaniu.
Na rysunku 3-1 przedstawiono schemat otoczenia organizacji i wpływ
elementów zarówno o bezpośrednim, jak i o pośrednim oddziaływaniu.
W następnych dwóch podrozdziałach omawiamy role obu tych rodzajów
elementów.

l Termin, analogiczny do terminu "akcjonariusze", zaproponowany przez prof. dr. hab. Stefana
Kwiatkowskiego z Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego (przyp. tłum.).

 



 

80                             Część II                                                                                                   Zarządzanie w XXI wieku

Interesariusze:

-grupy lub osoby pośrednio
lub bezpośrednio
zainteresowane
działalnością organizacji
w jej dążeniach do
osiągania celów
Interesariusze zewnętrzni:
grupy lub osoby

w otoczeniu organizacji,
wywierające wpływ na jej
działania

Intcrcsari18Ze wewnętrzni:
grupy lub osoby, wobec
których lub za które
kierownik ponosi
odpowiedzialność

ELEMENTY O BEZPOŚREDNIM, ODDZIAŁYWANIU

Środowisko o bezpośrednim oddziaływaniu składa się z interesariuszy
- grup lub osób, na które dążenie organizacji do osiągania swoich
celów wywiera wpływ bezpośredni lub pośredni. Interesariuszy dzieli się na
dwie kategorie. Do interesariuszy zewnętrznych zalicza się takie grupy, jak
związki zawodowe, dostawcy, konkurenci, klienci, grupy szczególnych inte-
resów i władze państwowe. Do interesariuszy wewnętrznych zalicza się
pracowników, akcjonariuszy i radę nadzorczą2. Role interesariuszy mogą

2 Rozróżnienie interesariuszy zewnętrznych i wewnętrznych jest przydatne tylko do pewnego stopnia.
Zapewne menedżerowie mogą wywierać większy wpływ na interesariuszy wewnętrznych niż na zewnętrz-
nych. Interesariusze wewnętrzni są bowiem członkami organizacji, zaś zewnętrzni - nie.

80

 

 



 

Rozdział 3                       Środowisko organizacji i środowisko naturalne

81

ulegać zmianie w miarę ewolucji i rozwoju środowiska organizacji. Kierow-
nicy muszą być wyczuleni na to zjawisko, zwłaszcza gdy śledzą wpływ
różnych czynników na zachowania 'organizacji i gdy proponują reakcje na
zmiany otoczenia.

W ostatnich latach zarówno interesariusze wewnętrzni, jak i zewnętrzni
ulegali znacznym zmianom. W pozostałej części tego podrozdziału na-
szkicujemy interesy poszczególnych elementów w podziale na kategorie
i omówimy ich przemiany w czasie.

INTERESARIUSZE ZEWNĘTRZNI

Do interesariuszy zewnętrznych, wywierających wpływ na daną organiza-
cję od zewnątrz, zalicza się: klientów, dostawców, władze państwowe,
grupy szczególnych interesów, media, związki zawodowe, instytucje finan-
sowe i konkurentów.

KLIENCI. Klienci wymieniają swoje zasoby, zazwyczaj pieniężne, na wyroby
i usługi danej organizacji. Klientami mogą być takie instytucje, jak: szkoła,
szpital albo agencja państwowa, inna firma, na przykład podwykonawca,
dystrybutor albo producent, a także osoba fizyczna. Taktyka sprzedaży
zależy od rodzaju klienta i od sytuacji na rynku. Zazwyczaj szef marketingu
analizuje potencjalnych klientów oraz warunki na rynku i prowadzi kam-
panię marketingową opartą na takiej analizie.

Małe przedsiębiorstwo może przyjąć za swój cel wąską niszę klientów.
Na przykład Mark Nelson stworzył swoje CD Plus, zajmujące się oprog-
ramowaniem komputerów na potrzeby medyczne, początkowo jako przed-
siębiorstwo jednoosobowe. Dostrzegając naciski, jakim poddany był sektor
ochrony zdrowia, opracował łatwe w obsłudze programy przeznaczone dla
lekarzy i naukowców z dziedziny medycyny. Nawet ludzie nie znający się
na terminologii medycznej ani na komputerach mogą dzięki prostym,
jednoznacznym wskazówkom, ukazującym się na ekranie komputera, do-
trzeć do najnowszej literatury omawiającej określony lek, objawy, chorobę
albo terapię. Na początku Nelson był innowatorem, marketingowcem,
dystrybutorem, recepcjonistą, strażnikiem i przedstawicielem firmy, zapew-
niającym obsługę posprzedażną. W 1992 r. obroty CD Plus wynosiły już
ponad 11 mln USD, a firma zatrudniała 70 pracowników3.

W ostatnich latach, gdy firmy spoza USA zaczęły rzucać wyzwania
amerykańskim przedsiębiorstwom, stwarzając klientom większe możliwości
wyboru i wprowadzając nowe wzorce jakości, konkurencja zaczęła wywie-
rać wpływ na stosunki z klientami. Kiedy na przykład japońscy producenci
telewizorów natrafili na trudności przy organizowaniu w Stanach Zjed-
noczonych sieci obsługi swoich wyrobów, /~zaczęli wytwarzać telewizory

3 J. Fierman, The Fin e Art oj Niche Picking, "Fortune", jesień-zima 1993, s.81-82.

 



 

82 Część II                                                                                     Zarządzanie w XXI wieku
 

 

O mniejszym prawdopodobieństwie wystąpienia uszkodzeń. Poprzednio sto-
sunki klienta z producentem telewizorów utrwalały się za pośrednictwem
miejscowego dealera i zakładu naprawczego. Teraz klienci mogli kupować
telewizory u wielkich detalistów oferujących rabaty, bez potrzeby martwie-
nia się o serwis.

Zmiana ta wywarła duży wpływ na produkcję telewizorów w przemyśle
amerykańskim. W latach pięćdziesiątych telewizory produkowało około
30 firm z kapitałem amerykańskim; w latach osiemdziesiątych pozostała już
tylko jedna4.

W podobny sposób sprzedaje się dzisiaj komputery osobiste. Dell,
Gateway i inne firmy zapoczątkowały wysyłkową sprzedaż indywidualnym
klientom. Obie firmy przez 24 godziny na dobę odbierają opłacane przez
siebie połączenia telefoniczne, aby przyjść z pomocą klientom. W przy-
kładach tych idzie o to, że wyszukuje się nowe sposoby tworzenia i utrzy-
mywania powiązań z klientami.

DOSTAWCY. Każda organizacja kupuje zasoby - surowce, usługi, energię,
wyposażenie i pracę - jako nakłady i wykorzystuje je do wytwarzania
swoich wyrobów lub usług. To, co organizacja pobiera z otoczenia - i co
z tym potem robi - określa zarówno jakość, jak i cenę jej finalnego
produktu. Organizacje są zatem zależne od dostawców materiałów oraz
osób świadczących pracę i starają się wykorzystać konkurencję między
dostawcami, aby uzyskać niższe ceny, lepszą jakość i szybsze dostawy.
Postęp w metodach kontroli zapasów i w przetwarzaniu informacji
również wpłynął na stosunki z dostawcami. W konwencjonalnym systemie
zazwyczaj sam producent troszczył się o zapewnienie sobie wszystkich
zapasów potrzebnych do utrzymania właściwego poziomu produkcji. Dzi-
siaj jednak niektóre firmy utrzymują zerowe wielkości zapasów, korzystając
z kilku dostaw dziennie w systemie "dokładnie na czas" (just-in-time).

WŁADZE PAŃSTWOWE. Opracowana w XVIII w. ,doktryna leseferyzmu
zakładała,...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin