Rozdzial13.rtf

(4581 KB) Pobierz

ROZDZIAŁ

13 WŁADZA I AUTORYTET

Po zakończeniu lektury tego rozdziału Czytelnik powinien umieć:

1

omówić władzę i autorytet formalny;

2

wyjaśnić, w jaki sposób sprawowanie władzy wiąże się z historią kultury;
3

wymienić i objaśnić pięć źródeł władzy;

4

omówić dwa główne poglądy na kwestię autorytetu formalnego;

5

porównać i przeciwstawić władzę liniową, sztabową i funkcjonalną;

6

omówić zalety delegowania uprawnień, przyczyny niechęci kierowników do
delegowania i wytyczne, które mogą ułatwić skuteczne delegowanie;

7

porównać główne kierunki projektowania zadań i rolę, jaką odgrywa
w nich sprawowanie władzy;

8

wyjaśnić, dlaczego władza może niekiedy przeszkadzać we wdrażaniu
strategii i obsłudze klientów.

 



 

335

Władza:

możliwość wywierania
wpływu na innych, czyli
możliwość doprowadzania
do zmiany postaw lub
zachowań grup albo
indywidualnych osób

interesariusze - zob.
rozdział 3, s. 80

 

system otwarty - rob.
rozdział 2, s. 64

Struktura organizacyjna zapewnia stabilny, logiczny i jasny układ stosun-
ków, w którym kierownicy i pracownicy mogą działać na rzecz celów
organizacji. Jest to jednak tylko pewien układ odniesienia. Nie funkcjonuje
samorzutnie. Ludziom współdziałającym w strukturze organizacyjnej po-
trzebne są reguły, które umożliwią jej skuteczne funkcjonowanie. Na
przykład struktura państwa w Stanach Zjednoczonych obejmuje władzę
wykonawczą (prezydenta i rozmaite urzędy), władzę ustawodawczą (Kon-
gres) i władzę sądowniczą (sądy federalne). Struktura ta funkcjonuje zgod-
nie z regułami określonymi w konstytucji Stanów Zjednoczonych.
Menedżerowie określają i stosują reguły działania ludzi w strukturze or-
ganizacyjnej z mocy swojego autorytetu i władzy. Zazwyczaj autorytet formal-
ny, będący jedną z postaci władzy, kojarzy nam się ze strukturą organiza-
cyjną i zarządzaniem. Jednakże obydwa te pojęcia - autorytet i władza
- splatają się ze sobą. Skuteczność wykorzystywania przez kierowników
ich autorytetu zależy w części od tego, jak rozumieją i jak wykorzystują
władzę, będącą w istocie możliwością wywierania wpływu na innych ludzi.
Podział władzy w strukturze organizacyjnej jest jedną z kluczowych
decyzji w procesie organizowania. Menedżerowie z oczywistych przyczyn
nie mogą robić wszystkiego, co jest konieczne do realizacji strategicznego
planu organizacji. Muszą zatem ustalić, w jakim stopniu będą delegować
swoje uprawnienia na rzecz kierowników niższych szczebli oraz na rzecz
niekierowników. Delegowanie wiąże się z dzieleniem się władzą z innymi
osobami. W tym rozdziale zajmujemy się decyzjami menedżerów, dotyczą-
cymi podziału władzy w strukturach organizacyjnych. Omawiamy też,
w jaki sposób ludzie uzyskują swój autorytet i władzę w organizacjach oraz
rozpatrujemy poglądy na władzę. Zanim zajmiemy się bliżej rozmaitymi
czynnikami związanymi z dzieleniem się władzą, zajmiemy się szerszym
omówieniem tego pojęcia.

WŁADZA

Władza jest to możliwość wywierania wpływu na innych ludzi. Może ona
występować we wzajemnych stosunkach wszelkiego rodzaju. W or-
ganizacjach władzę sprawują kierownicy. W rozdziale 1 zdefiniowaliśmy
kierowanie jako proces kształtowania tego, co ludzie robią w organizacjach,
czy inaczej jako proces wywierania wpływu na działania ludzi.
Jednakże kierownicy nie są jedynymi osobami wywierającymi wpływ
na innych w organizacji. Pracownicy również wypowiadają się i działają,
aby wywierać wpływ na kierowników. Jak stwierdziliśmy w rozdziale 3, jest
też wiele rodzajów interesariuszy spoza organizacji, którzy mogą wywierać
wpływ na kierowników i pracowników. Tak więc każda organizacja - jak
każdy układ wzajemnych stosunków - jest, jeżeli chodzi o władzę, sys
temem otwartym .

Władza i autorytet

Rozdział 13

 


 

336 Cześć IV Organizowanie

Władza nagradzania:

władza wynikająca z tego,
że osoba wywierająca
wpływ może nagradzać
osobę, na którą ma wpływ,
za wykonanie wyraźnie
sformułowanych lub
domniemanych poleceń

 

Władza wymuszania:
odwrotna strona władzy
nagradzania, polegająca na
tym, że osoba wywierająca
wpływ może karać osobę,
na którą ma wpływ

 

Władza z mocy prawa:
władza istniejąca wtedy,
kiedy podwładny lub
podlegający jej wpływowi
uznają, że ten, kto wywiera
wpływ, w określonych
granicach, ma do tego
"prawo"; nazywana też
autorytetem formalnym

 

Władza ekspercka:

władza wynikająca

z przekonania lub wiary, że
osoba wywierająca wpływ
ma konkretną wiedzę
specjalistyczną, której nie
ma ten, na kogo wywiera
się wpływ

 

Władza odniesienia:

władza wynikająca

z pragnienia tej osoby, na
którą wywierany jest
wpływ, do upodobnienia
się do osoby, która
wywiera wpływ, lub do
identyfikowania się z nią

ŹRÓDŁA WŁADZY

Władza nie wynika jedynie ze stanowiska zajmowanego przez daną
osobę w hierarchii organizacyjnej. John French i Bertrand Raven
wyróżnili pięć źródeł czy podstaw władzy l. Mogą one występować w róż-
nych rodzajach stosunków między ludźmi na dowolnym szczeblu.

Władza nagradzania wynika stąd, że jedna osoba może nagrodzić inną
za wykonanie zadania lub osiągnięcie żądanego poziomu wydajności. Jed-
nym z tego przykładów jest władza, jaką ma mistrz w przydzielaniu
podwładnym nagród za wykonanie określonych zadań 2.

Władza wymuszania, polegająca na możliwości karania za niespełnienie
wymagań, jest odwrotną stroną władzy nagradzania. Kary mogą przyj-
mować różne formy, od udzielenia upomnienia do wyrzucenia z pracy.
Władza z mocy prawa (autorytet formalny) istnieje wtedy, gdy pod-
władny uznaje, że ten, kto nią dysponuje, ma prawo do wywierania na
niego wpływu w pewnych granicach. Zakłada się przy tym, że ten, na kogo
wpływ jest wywierany, ma obowiązek podporządkować się tej władzy.
Przykładem władzy z mocy prawa, stosowanej " w dół", jest prawo kierow-
nika do ustalania rozsądnych programów pracy. Strażnik może mieć
władzę "w górę", uprawniającą go do żądania przepustki nawet od naczel-
nego dyrektora przed wpuszczeniem go na teren zakładu.

Władza ekspercka wynika z przekonania lub wiary, że sprawujący ją
ma jakąś szczególną wiedzę czy znajomość przedmiotu, jakiej brakuje temu,
na kogo wywierany jest wpływ . Kiedy robimy to, co zaleca nam lekarz,
uznajemy jego władzę ekspercką.

Władza odniesienia, którą może dysponować jedna osoba lub grupa
osób, wynika stąd, że ten, kto się jej poddaje, pragnie się utożsamiać z tym,
kto ją sprawuje, albo go naśladować. Na przykład popularni, obowiązkowi
kierownicy mają wtedy władzę odniesienia, kiedy ich podwładni pragną
naśladować ich styl pracy. Władza odniesienia funkcjonuje też na tym
samym poziomie hierarchii - charyzmatyczni koledzy mogą w trakcie
narady wydziałowej przeciągnąć nas na swoją stronę.

To są jedynie potencjalne źródła władzy, sposoby, za pomocą których
jeden człowiek może wywierać wpływ na innych. Dysponowanie wszystkimi
rodzajami władzy czy niektórymi z nich nie gwarantuje, że będzie się mogło
w określony sposób wywierać wpływ na daną osobę. Na przykład kierow-
nik może się cieszyć szacunkiem i podziwem podwładnych jako ekspert
w swojej dziedzinie, ale i tak nie zdoła wpłynąć na nich, aby byli w pracy
bardziej twórczy, ani nawet aby punktualnie przychodzili d° pracy. Tak
więc w skuteczności lub nieskuteczności zamierzonego wpływu kluczową
rolę odgrywa osoba, na którą chce się wywierać wpływ .

I J.R.P. French, B. Raven, The Bases ol Social Power, w: Studies in Social Power, pod red.
D. Cartwrighta, University of Michigan Press, Ann Arbour 1959, s.150-167.

2 G. Yuki, T. Taber, The Effective Use of Managerial Power, "Personnel" 60, marzec-kwiecień 1983,
nr 2, s. 37-44.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Q

 

337

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

338

powstały w opozycji do autorytarnego reżimu i zostały zaludnione kolej-
nymi falami emigrantów z całego świata, uciekających przed rządami
ucisku. Nieufność wobec nadmiaru władzy znajduje wyraz w konstytucji
Stanów Zjednoczonych, która równocześnie ustanawia i ogranicza federal-
ną władzę państwową. Zaprojektowano tez system instrumentów kontroli
i równowagi w taki sposób, aby zapobiec przejęciu zbyt dużej władzy przez
którykolwiek z rodzajów władzy państwowej - ustawodawczą, wykonaw-
czą bądź sądowniczą. Ponadto wprowadzono do konstytucji Prawa Czło-
wieka i dalsze poprawki, aby chronić jednostkę przed władzą państwa.
Niektórzy Amerykanie mają zatem niejednoznaczny stosunek do wła-
dzy sprawowanej przez innych: zarazem podziwiają ją i odnoszą się do niej
niechętnie. Mogą pragnąć władzy, ale nie lubią się do tego otwarcie
przyznawać, gdyż zarówno historia, jak i badania naukowe wykazały, jak
łatwo może dochodzić do nadużycia władzy niekiedy z tragicznymi, a częs-
to z przerażającymi skutkami. Wiąże się z tym bowiem niebezpieczeństwo,
że ludzie mogą ślepo wykonywać rozkazy, uważając, że nie ponoszą
odpowiedzialności za działania, które podjęli na żądanie osoby dysponują-
cej władzą. Zastanówmy się nad wynikami znanego eksperymentu nauko-
wego.

EKSPERYMENT YALE

W 1960 r. Stanley Milgram przeprowadził eksperymenty, zwane "eks-
perymentem Yale"4, zmierzające do zbadania konfliktu między włas-
nym sumieniem a posłuszeństwem wobec postaci stanowiącej uosobienie
władzy. Stwierdził, że kiedy nakazuje się ludziom, aby postępowali wbrew
swojemu sumieniu, niektórzy z nich popadają w stan "instrumentalny".
Oznacza to, że\ uważają się jedynie za narzędzia (instrumenty) osoby
mającej władzę i nie poczuwają się do jakiejkolwiek odpowiedzialności za
swoje czyny5.

Milgram zaprosił losową próbę mieszkańców New Haven - z wyłą-
czeniem studentów uniwersytetu - do udziału w pewnym eksperymencie.
Powiedział im, że bada, czy ludzie lepiej się uczą dzięki wzmocnieniu
pozytywnemu czy negatywnemu. Prosił część uczestników, aby pełnili role
"nauczycieli", a pozostałych - aby byli "uczniami". Nauczyciel miał
odczytać uczniowi serię par wyrazów, a następnie powtarzać tylko pierwszy

4 Od nazwy Uniwersytetu Yale mieszczącego się w New Haven (przyp. tłum.).

5 S. Milgram, Obedience to Authority, Tavistock Publications, Londyn 1975. Niektórzy badacze
zareagowali oburzeniem na doświadczenia Milgrama, ponieważ wprowadził w błąd uczestników eks-
perymentu co do istoty badań i manipulował nimi w sposób niebezpieczny z psychologicznego punktu
widzenia. American Psychological Association (Amerykańskie Towarzystwo Psychologiczne) ostro skrytyko-
wało Milgrama i wprowadziło surowe zasady przeprowadzania rozmaitych eksperymentów. W obronie
Milgrama trzeba powiedzieć, że panował nad stosowaną przez siebie procedurą i wszechstronnie omawiał
eksperyment z uczestnikami po jego zakończeniu oraz sprawował dalszą kontrolę, aby zapobiec ewentual-
nym ujemnym dla nich konsekwencjom.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ROZMAITE POGLĄDY NA WŁADZĘ

Być może zakłopotanie zagadnieniem władzy spowodowało, że amery­

­

kańscy autorzy prac o zarządzaniu przez długi czas unikali tego tematu.

 

W ostatnich latach uległo to zmianie 6. Na przykład David McClelland

 

opisał "dwa oblicza władzy" - negatywne i pozytywne7. Oblicze negatyw­

­

ne zazwyczaj wyraża się w kategoriach dominacji i podporządkowania:

 

"Jeżeli ja wygram, ty przegrasz". W tym znaczeniu dysponowanie władzą

 

oznacza sprawowanie jej nad kimś innym, kto na tym traci. W zarządzaniu

 

opartym na negatywnym obliczu władzy traktuje się ludzi jak pionki, które

 

należy wykorzystywać lub poświęcać stosownie do potrzeb. W końcowym

 

rachunku przynosi to klęskę samemu sprawującemu władzę, ponieważ

 

ludzie, którzy czują, że są traktowani jak pionki, albo przeciwstawiają się

 

władzy , albo zbyt biernie się jej poddają. W obu wypadkach ich przydat­

­

noŚĆ dla kierownika jest poważnie ograniczona.

 

6 Jeffrey Pfeffer rozpatrywał powody współczesnego niepokoju dotyczącego władzy i polityki.
Doszedł do wniosku, że procesy władcze są na ogół wszechobecne i raczej korzystne niż szkodliwe dla
organizacji oraz dla ludzi w nich pracujących. Zob. J. Pfeffer, Power in Organizations, P...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin