Rozdzial14.rtf

(1743 KB) Pobierz
ROZDZIA£

ROZDZIAŁ

14

GOSPODAROWANIE ZASOBAMI
LUDZKIMI

Po zakończeniu lektury tego rozdziału Czytelnik powinien umieć:

1

przedstawić ogólny pogląd na proces gospodarowania zasobami ludzkimi;

2

wymienić i opisać rozmaite sposoby rekrutacji;

3

wyjaśnić siedmioetapowy proces zatrudniania;

4

dokonać rozróżnienia między programami szkolenia i doskonalenia oraz
podać ich przykłady;

 

5

omówić istotne zagadnienia związane z decyzjami o

przenoszeniu, degradowaniu i zwalnianiu pracowników;

awansowaniu,

6

wyjaśnić, na czym polega wzajemne oddziaływanie gospodarki zasobami
ludzkimi i strategii organizacji.

 



 

366 Część IV                                                                                                                                            Organizowanie

STOSUNKI MIĘDZYLUDZKIE W KORPORACJI SONY

Akio Morita, założyciel korporacji Sony, twierdzi, że w powodzeniu
japońskich firm w ogóle, a Sony w szczególności, nie ma żadnej magiil,
Tajemnicą ich powodzenia jest po prostu sposób, w jaki traktują swoich
pracowników. W swojej biografii Mad e in Japan Morita powiada:

"N ajważniejszą misją japońskiego menedżera jest nawiązanie zdrowych
stosunków z pracownikami, stworzenie rodzinnej atmosfery - po-
czucia wspólnoty. Przedsiębiorstwa, które odnoszą największe sukcesy
w Japonii, to te, które zdołały doprowadzić do poczucia wspólnoty
losu u wszystkich pracowników, zarówno u tych, których Amerykanie
określają mianem siły roboczej, jak i u menedżerów i akcjonariuszy"2.

Kiedy Morita był przewodniczącym rady nadzorczej Sony, podkreślał
wobec nowych pracowników, że każdy z nich powinien dążyć do zdobywa-
nia szczęścia w swojej pracy i samodzielnie podjąć decyzję, czy ma spędzić
resztę swojego życia zawodowego w Sony.

W Sony jest niewiele dostrzegalnych różnic między kierownictwem
a siłą roboczą. Chociaż autorzy piszący o zarządzaniu niekiedy malują zbyt
różowy obraz stosunków między kierownictwem a robotnikami w Japonii,
to w Sony kierownictwo rzeczywiście wyznaje pogląd, że pracowników
należy traktować jak kolegów i pomocników, a nie jedynie jak narzędzie do
osiągania zysku. Morita przyznaje, że inwestorzy są ważni, ale ich stosunki
z przedsiębiorstwem są jedynie przejściowe. Pracownicy są ważniejsi, bo
stanowią trwałą część przedsiębiorstwa, tak jak jego zarząd.

W zamian za okazywaną pracownikom lojalność Morita oczekiwał
lojalności z ich strony. Zachęcał ich jednak nie tylko do poświęcania
wysiłków na rzecz firmy, ale także do kwestionowania poglądów kierownic-
twa. Duże znaczenie, jakie Morita przypisywał lojalności, w części wynikało
z jego doświadczeń z amerykańskimi menedżerami i robotnikami. W po-
czątkowym okresie korporacja Sony zatrudniała wielu pracowników amery-
kańskich, aby sprostać dużemu popytowi na jej wyroby. Moritą wstrząsnęła
brutalna rada jednego z jego amerykańskich współpracowników, dotycząca
pracownika, który stwarzał problemy: "Wyrzuć go". Morita był też równie
zdumiony, kiedy pewnego dnia amerykański pracownik wszedł do jego
biura i oświadczył, że odchodzi z firmy do jednego z jej konkurentów,
który zaproponował mu dwukrotnie wyższe wynagrodzenie.

1 w opisie tym korzystano z następujących źródeł: Akio Morita i in., Mad e in Japan. Akio Morita
i Sony, WNT, Warszawa 1996; J. Kotkin, Japan's New Face, "INC.", paźDziernik 1990; T. Peters, Goaloj
Employment Security for a Lifetime Is Out of Syn c with the Times, "Chicago Tribune" 1 paźDziernika 1990,
cz.4, s.6; M. Schulhof, Sony's American Ninja, "Forbes", 7 grudnia 1992, s. 50-51; P. Helou, Michael
P. Schulhof, "Chief Executive", maj 1993, s. 18-20; J. Smith Bers, On-Site Dining Fattens Company Coffers,
"Facilities Design & Management", październik 1992, 50-57.

2 Akio Morita i in., jw., s. 115.

 



 

367

Gospodarowanie zasobami
ludzkimi (GZL):

funkcja kierownicza
obejmująca rekrutację,
dobór, szkolenie

i doskonalenie członków
organizacji

Pod rządami Mority cały proces rekrutacji, doboru, szkolenia i oceny
pracowników zbudowano na założeniu, że pracownicy są najcenniejszą
częścią przedsiębiorstwa. To prawda, że polityka prowadzona przez Moritę
- zwłaszcza koncepcja dożywotniej pewności zatrudnienia - nie jest tak
typowa dla japońskich przedsiębiorstw, jak to niegdyś wmawiano Amery-
kanom. W istocie badania przeprowadzone ostatnio przez rząd japoński
wykazały, że jedynie 29% wszystkich japońskich robotników w wieku od
20 do 29 lat zamierzało pozostać u jednego pracodawcy przez cały okres
swojego zatrudnienia.

T o jednak nie oznaczą, że amerykańscy menedżerowie nie mogą się
wiele nauczyć z filozofii Mority. W istocie koncepcje Mority stanowią
podstawę tego, co autor prac o zarządzaniu, Tom Peters, przedstawia jako
nowy, bardziej realistyczny pakt między pracodawcą i pracownikiem: pra-
cownicy zobowiążą się do przyczyniania się w miarę swoich możliwości do
realizacji celów firmy, a w zamian firma zapewni pracownikom możliwości
rozwijania i doskonalenia ich umiejętności. Oczywiście, mają prawo odejść
i sprzedać te umiejętności innemu pracodawcy, ale - zakładając idealną
sytuację - perspektywa dalszego uczenia się i dobrej pracy spowoduje, że
pozostaną w firmie, stając się zarówno lojalniejszymi, jak i wydajniejszymi
pracownikami.

Filozofię tę przekazano licznym menedżerom Sony. Na przykład Norio
Ohga, obecny prezes i dyrektor naczelny Sony, udowodnił; że podziela
stosunek Mority do pracowników. Michael P. Schulhof, szef filii Sony
zajmującej się rozrywką i najwyższy w firmie rangą menedżer niejapoń-
skiego pochodzenia, z uznaniem wspomina udział, jaki Morita i Ohga mieli
w jego rozwoju: "Z jakiegoś powodu coś we mnie spostrzegli 20 lat temu.
Poświęcili sporo czasu i uwagi, aby nauczyć mnie swojej filozofii. Dużo
czasu przeznaczyli też na to, bym zrozumiał, dlaczego podejmowali nie-
które decyzje"3.

Powodzenie Sony stanowi potwierdzenie poglądów Mority, że najważ-
niejszym zasobem organizacji są ludzie, którzy odddają jej swoją pracę,
talenty, zdolności twórcze i energię. Jest zatem logiczne, że do najważniej-
szych zadań kierownika zalicza się dobór, szkolenie i doskonalenie ludzi,
którzy najlepiej przyczynią się do osiągania celów organizacji. r

W tym rozdziale zapoznamy się z gospodarowaniem zasobami ludzkimi
(GZL) - funkcją kierowniczą polegającą na rekrutacji, doborze, szkoleniu
i doskonaleniu członków organizacji przez menedżerów. Zaczynamy od
omówienia tradycyjnych poglądów na gospodarowanie zasobami ludzkimi
i od wskazania, w jaki sposób może ono zapewnić organizacji ciągły
dopływ wykwalifikowanych pracowników, zaspokajający jej potrzeby.
Wskażemy następnie, dlaczego naciski otoczenia powodują konieczność
koordynacji gospodarki zasobami ludzkimi i strategii.

Gospodarowanie zasobami ludzkimi

Rozdział 14

 



 

368

Część IV

Organizowanie

PROCES GOSPODAROWANIA ZASOBAMI LUDZKIMI:
POGLĄD TRADYCYJNY

Gospodarowanie zasobami ludzkimi jest funkcją sztabową. Kierownicy
GZL doradzają kierownikom liniowym w całej organizacji. Ponadto
firma może od czasu do czasu potrzebować większej albo mniejszej liczby
kierowników i pracowników. Dlatego też GZL jest procesem ciągłym,
zmierzającym do zapewnienia organizacji właściwych ludzi na właściwych
stanowiskach, wtedy kiedy będą potrzebni. Funkcja GZL jest szczególnie
ważna przy występującej obecnie tendencji do zmniejszania organizacji.
Proces GZL, przedstawiony na rysunku 14-1, obejmuje siedem pod-
stawowych czynności.

Planowanie zasobów ludzkich służy ciągłemu i odpowiedniemu zaspoka-
janiu potrzeb kadrowych. Następuje to przez analizę: (a) czynników
wewnętrznych, takich jak istniejące i przewidywane potrzebne umiejęt-
ności pracowników, wakaty, rozbudowa bądź zmniejszanie działów;
(b) czynników zewnętrznych, na przykład rynku pracy. Korzystanie
z komputerów do tworzenia i utrzymywania zbiorów informacji
o wszystkich pracownikach znacznie usprawniło planowanie zasobów
ludzkich w organizacjach.

 



 

Rozdział 14

Gospodarowanie zasobami ludzkimi

369

2

Rekrutacja służy do stworzenia puli kandydatów do pracy zgodnie
z planem zasobów ludzkich. Kandydatów zazwyczaj poszukuje się za
pomocą ogłoszeń w prasie i w czasopismach fachowych, agencji po-
średnictwa pracy, przekazywanych ustnie informacji lub podczas spot-
kań na uczelniach.

Dobór wiąże się z zapoznaniem się z wypełnionymi formularzami
podań i Życiorysami, przeprowadzaniem rozmów kwalifikacyjnych i tes-
tów oraz sprawdzeniem referencji. Celem tych czynności jest ocena
i wstępny wybór kandydatów do pracy. Kandydaci są następnie
przedstawiani kierownikom, którzy dokonają ostatecznego wyboru
i podejmą decyzję o zatrudnieniu.

Wprowadzenie do pracy ma na celu pomoc nowo przyjętym pracow-
'o
nikom w bezkonfliktowym dostosowaniu się do organizacji. Nowo
zatrudnionych przedstawia się ich kolegom, zaznajamia z obowiązkami
oraz informuje o kulturze organizacji, zasadach jej polityki i oczekiwa-
nych zachowaniach pracowników.

Szkolenie i doskonalenie zmierza do tego, aby pracownicy w większym
stopniu przyczyniali się do zapewnienia efektywności organizacji. Szko-
lenie służy zwiększeniu umiejętności potrzebnych do obecnie .wykony-
wanej pracy. Natomiast programy doskonalenia mają przygotować
pracowników do awansu.

Ocena efektywności - to czynność polegająca na porównaniu wyni-
ków pracy danego pracownika z normalni lub celami ustalonymi dla
zajmowanego przez niego stanowiska, a następnie - na odpowiedniej
rekompensacie. Niska efektywność może wskazywać na konieczność
podjęcia działań korygujących, na przykład dodatkowe szkolenie, prze-
niesienie na niższe stanowisko (degradację) lub zwolnienie z pracy.
Wysoka efektywność może zasługiwać na nagrodę, taką jak podwyżka
płacy, premia albo awans. Chociaż oceny dokonuje bezpośredni prze-
łożony danego pracownika, dział GZL ponosi odpowiedzialność za
współpracę z kierownikami wyższych szczebli przy ustalaniu zasad
przeprowadzania wszystkich ocen efektywności.

Awanse, przeniesienia, degradowanie i zwolnienia z pracy wynikają
z przydatności danego pracownika dla organizacji. Ludzi pracujących
efektywnie można. awansować lub przenosić, aby ułatwić im rozwijanie
umiejętności, zaś tych, których efektywność jest niska, można przenieść
na niższe lub mniej ważne stanowisko, a nawet zwolnić z pracy. Każda
z tych możliwości znajduje odbicie w planowaniu zasobów ludzkich.

Planowanie zasobów
ludzkich:

planowanie służące
zaspokajaniu przyszłych
potrzeb kadrowych
organizacji

z uwzględnieniem
zarówno czynników
wewnętrznych, jak

i czynników otoczenia

3

4

5

6

7

PLANOWANIE ZASOBÓW LUDZKICH

Potrzeba planowania zasobów ludzkich może nie być widoczna na pierw-
szy rzut oka. Jednakże organizacja nie planująca swoich zasobów

 



 

370 Część IV Organizowanie

ludzkich może się przekonać, że ani skutecznie nie zaspokaja potrzeb
kadrowych, ani nie realizuje ogólnych celów. Na przykład firma produkcyj-
na może dążyć do zwiększenia wydajności przez zainstalowanie nowych
urządzeń automatycznych, ale jeżeli nie zacznie zatrudniać i szkolić opera-
torów przed zainstalowaniem tych urządzeń, to mogą one pozostawać
bezczynne całymi tygodniami, a nawet miesiącami. Planowanie zasobów
ludzkich jest dzisiaj zadaniem trudnym w świetle coraz bardziej konkuren-
cyjnego otoczenia, przewidywanych niedoborów siły roboczej, zmian demo-
graficznych i nacisków ze strony państwa na ochronę zarówno pracow-
ników, jak i środowiska naturalnego.

Praca działu GZL może w różny sposób wywierać wpływ na działal-
ność całej organizacji w zależności od tego, na jakich celach firma skupia
uwagę.

PROCEDURY PLANISTYCZNE

Planowanie zasobów ludzkich obejmuje cztery podstawowe aspekty:
(I) planowanie przyszłych potrzeb kadrowych organizacji przez ustalanie,
ilu będzie potrzebnych ludzi i z jakimi umiejętnościami, (2) planowanie
zapewnienia równowagi w przyszłym składzie osobowym przez porównanie
liczby potrzebnych pracowników z liczbą obecnie zatrudnionych, którzy
zapewne pozostaną w organizacji, co prowadzi do (3) planowania rekrutacji
lub zwolnień pracowników i (4) planowania doskonalenia pracowników, aby
zapewnić organizacji stały dopływ doświadczonych i kompetentnych kadr.
Jest to ważny aspekt planowania, ponieważ - jak przedstawimy dalej
- rekrutacja wewnętrzna ma wiele zalet.

Skuteczność działania kierowników odpowiedzialnych za planowanie
zasobów ludzkich zależy od uwzględnienia przez nich dwóch głównych
czynników. Pierwszym są potrzeby organizacji dotyczące zasobów ludzkich.
Na przykład strategia wzrostu wewnętrznego oznacza konieczność zatrud-
nienia dodatkowych pracowników. Natomiast kupno innych firm i fuzje
zapewne będą oznaczać, że organizacja musi zaplanować redukcje, gdyż
fuzje zazwyczaj prowadzą do dublowania lub nakładania się prac, które
mogłyby być efektywniej wykonane przy mniejszej liczbie pracowników.
Drugim czynnikiem wymagającym uwzględnienia jest ogólna sytuacja
ekonomiczna w przyszłości. Rozkwit gospodarczy może zachęcać do roz-
budowy firmy, co zwiększy zapotrzebowanie na pracowników. Jednakże ten
sam rozkwit gospodarczy może prowadzić do zmniejszenia bezrobocia,
utrudniając nabór i podwyższając koszty przyciągnięcia wykwalifikowanych
pracowników. Z podobnymi problemami stykają się organizacje zmierzają-
ce do rozszerzania działalności za granicą.

Firmy coraz częściej się zmniejszają albo restrukturyzują i rekonstru-
ują. Wobec konieczności zwalniania pracowników menedżerowie wielu firm
podejmują nadzwyczajne działania, aby pomóc swoim byłym pracownikom

 



 

znaleźć nową pracę. Na przykład AT&T zamieszczał w gazetach ogłosze-
nia, reklamując innym firmom swoich zbędnych pracowników i ich kwalifi-
kacje.

REKRUTACJA

Rekrutacja:
przygotowanie puli
kandydatów do pracy
zgodnie z planem
zasobów ludzkich

Celem rekrutacji jest zebranie dostatecznie dużej grupy kandydatów,
spośród których kierownicy będą mogli wybrać potrzebnych im wy-
kwalifikowanych pracowników. Na przykład Sony wciąż poszukuje najbar-
dziej uzdolnionych inżynierów, nie ustalając z góry, gdzie zostaną przy-
dzieleni, a także dobiera ludzi na konkretne stanowiska w firmie.

OPISY STANOWISKA PRACY I STANOWISKA KIEROWNICZEGO

Przed przystąpieniem do rekrutacji werbownicy muszą mieć jasny pogląd
na czynności i odpowiedzialność związaną ze stanowiskiem, które ma
zostać obsadzone. W procesie rekrutacji zatem jednym z pierwszych działań
jest analiza pracy . Po przeanalizowaniu danej pracy do schematu or-
ganizacyjnego dołącza się pisemny opis jej treści oraz miejsca, gdzie się ją
wykonuje. Opis ten nosi nazwę bądź opisu stanowiska pracy, bądź opisu
stanowiska kierowniczego. Każde stanowisko w schemacie organizacyjnym
zostaje przedstawione z wymienieniem tytułu służbowego, obowiązków
i zakresu odpowiedzialności. Na przykład opis c taki może mieć następującą
treść: "Kierownik sprzedaży: do jego obowiązków należy zatrudnianie,
szkolenie i sprawowanie nadzoru nad niewielkim zespołem handlowców
oraz kierowanie działem sprzedaży; odpowiada za wykonanie zadań działu;
podlega dyrektorowi zakładu".

Po dokonaniu opisu stanowiska opracowuje się odpowiadającą mu
specyfikację zatrudnienia (specyfikację stanowiska). Specyfikacja zatrud-
nienia określa niezbędne wykształcenie, doświadczenie i umiejętności, jakie
są potrzebne do efektywnej pracy na danym stanowisku. Specyfikacja
zatrudnienia kierownika sprzedaży może być następująca: "N a stanowisku
potrzebna jest osoba z dyplomem magistra zarządzania; pięć lat do świad-
czenia w pionie sprzedaży i dwa lata na stanowisku kierowniczym; osoba
energiczna, o wysokiej motywacji, umiejąca pracować z ludźmi".

ŹRÓDŁA REKRUTACJI

Rekrutacja następuje na rynku pracy, czyli wśród zbioru dostępnych
ludzi, mających kwalifikacje potrzebne do zajęcia wolnych stanowisk
pracy. Rynek pracy ulega z czasem zmianom, reagując na czynniki otocze-
nia (zewnętrzne).

371

 

Gospodarowanie zasobami ludzkimi

Rozdział 14

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin