em_1.pdf

(1893 KB) Pobierz
TEORIA GIER
HISTORIA TEORII GIER
Rok 1944: powszechnie uznana data narodzin teorii gier
Monografia:
John von Neumann, Oskar Morgenstern
Theory of Games and Economic Behavior
( Teoria gier i postępowanie ekonomiczne )
Rok 1994: Nagroda Nobla z dziedziny ekonomii
John Nash
John Harsnyi
3 specjaliści od teorii gier
Reinhard Selten
Ostatnie 30 lat: prawdziwa eksplozja zainteresowania rżnych
nauk teorią gier
Teorię gier wykorzystuje się w wielu dziedzinach nauki, a
zwłaszcza w:
ekonomii,
naukach politycznych,
socjologii,
psychologii,
biologii,
informatyce.
1/104
949281175.050.png 949281175.060.png 949281175.071.png 949281175.082.png 949281175.001.png 949281175.002.png 949281175.003.png 949281175.004.png 949281175.005.png 949281175.006.png 949281175.007.png 949281175.008.png 949281175.009.png 949281175.010.png 949281175.011.png 949281175.012.png 949281175.013.png 949281175.014.png 949281175.015.png 949281175.016.png 949281175.017.png 949281175.018.png
CZYM ZAJMUJE SIĘ TEORIA GIER?
Teoria gier jest dziedziną zajmującą się opisem rżnych sytuacji,
w ktrych uczestniczą podmioty świadomie podejmujące pewne
decyzje, w wyniku ktrych następują rozstrzygnięcia mogące
zmienić ich położenie. Teoria gier zajmuje się przede wszystkim
sytuacjami konfliktowymi , ale rwnież sytuacjami, w ktrych
interesy graczy są zgodne, ale ze względu na kłopoty w
porozumiewaniu się trudno im ustalić jednolity sposb
postępowania.
Matematyka jest wszechobecna w teorii gier jako narzędzie, ale
rwnież teoria gier inspiruje badania matematyczne.
Optymalizacja wielokryterialna, analiza nieliniowa, a nawet
podstawy matematyki, teoria zbiorw, wyglądałyby inaczej,
gdyby nie były inspirowane odkryciami z zakresu teorii gier.
2/104
949281175.019.png 949281175.020.png 949281175.021.png 949281175.022.png 949281175.023.png 949281175.024.png 949281175.025.png
 
ELEMENTY GRY
Gracze
Graczy musi być co najmniej dwch.
Graczami mogą być osoby, przedsiębiorstwa, kraje itp.
Strategie (możliwe sposoby postępowania graczy)
Strategia to kompletny opis postępowania gracza w każdej
sytuacji, w jakiej może się znaleźć.
Wypłaty
Wszystkim strategiom są przypisane odpowiednie wypłaty dla
poszczeglnych graczy.
Wypłaty mogą mieć rżną postać:
pieniężną
(np. osiągnięte zyski, poniesione koszty)
niepieniężną
(np. zdobycze terytorialne, liczba zabitych żołnierzy wroga)
WAŻNE ZAŁOŻENIE:
3/104
949281175.026.png 949281175.027.png 949281175.028.png 949281175.029.png 949281175.030.png 949281175.031.png 949281175.032.png 949281175.033.png 949281175.034.png 949281175.035.png 949281175.036.png 949281175.037.png 949281175.038.png 949281175.039.png 949281175.040.png 949281175.041.png 949281175.042.png 949281175.043.png 949281175.044.png 949281175.045.png 949281175.046.png 949281175.047.png 949281175.048.png 949281175.049.png 949281175.051.png 949281175.052.png 949281175.053.png
 
Każdy gracz chce jak najlepiej dla siebie, czyli maksymalizuje
swoje zyski lub minimalizuje straty. (Zyski i straty nie muszą
oczywiście przybierać postaci pieniężnej Î są to pewne wartości
funkcji użyteczności obu graczy).
Przykład:
Poniższe tabelki pokazują wypłaty (zyski) gracza 1 oraz jego
przeciwnika (gracza 2). Gracz 1 ma do wyboru dwie strategie: A i
B. Gracz 2 zawsze postępuje tak samo.
Strategia A
Strategia B
Gracz 1
Gracz 2
Gracz 1
Gracz 2
5
3
6
301
Ktrą strategię wybierze gracz 1?
Gracz 1 Î wybierając strategię A Î osiągnie zysk rwny 5, zaś
wybierając strategię B osiągnie zysk rwny 6. Zatem gracz 1
wybierze strategię B.
Fakt, że przy wyborze strategii B przeciwnik zwiększy
jednocześnie swoje zyski ponad 100-krotnie (do 301) nie ma
znaczenia. Gracz 1 kieruje się przy wyborze tylko i wyłącznie
własnym interesem.
4/104
949281175.054.png 949281175.055.png 949281175.056.png 949281175.057.png 949281175.058.png 949281175.059.png 949281175.061.png 949281175.062.png 949281175.063.png 949281175.064.png 949281175.065.png
RODZAJE GIER
Gry możemy podzielić według wielu rżnych kryteriw.
Jednoetapowe
Wieloetapowe
GRY
Z pełną informacją
Z niepełną informacją
GRY
Z kompletną
informacją
Z niekompletną
informacją
GRY
Z kompletną
pamięcią
Z niekompletną
pamięcią
GRY
Powtarzalne
(o skończonym oraz
nieskończonym
horyzoncie czasowym)
Jednorazowe
GRY
Z 2 graczami
Z 3 i więcej graczami
GRY
5/104
949281175.066.png 949281175.067.png 949281175.068.png 949281175.069.png 949281175.070.png 949281175.072.png 949281175.073.png 949281175.074.png 949281175.075.png 949281175.076.png 949281175.077.png 949281175.078.png 949281175.079.png 949281175.080.png 949281175.081.png 949281175.083.png 949281175.084.png 949281175.085.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin