em_1.pdf
(
1893 KB
)
Pobierz
TEORIA GIER
HISTORIA TEORII GIER
Rok 1944:
powszechnie uznana data narodzin teorii gier
Monografia:
John von Neumann, Oskar Morgenstern
Theory of Games and Economic Behavior
(
Teoria gier i postępowanie ekonomiczne
)
Rok 1994:
Nagroda Nobla z dziedziny ekonomii
John Nash
John Harsnyi
3 specjaliści od teorii gier
Reinhard Selten
Ostatnie 30 lat:
prawdziwa eksplozja zainteresowania rżnych
nauk teorią gier
Teorię gier wykorzystuje się w wielu dziedzinach nauki, a
zwłaszcza w:
ekonomii,
naukach politycznych,
socjologii,
psychologii,
biologii,
informatyce.
1/104
CZYM ZAJMUJE SIĘ TEORIA GIER?
Teoria gier jest dziedziną zajmującą się opisem rżnych sytuacji,
w ktrych uczestniczą podmioty świadomie podejmujące pewne
decyzje, w wyniku ktrych następują rozstrzygnięcia mogące
zmienić ich położenie.
Teoria gier zajmuje się przede wszystkim
sytuacjami konfliktowymi
, ale rwnież sytuacjami, w ktrych
interesy graczy są zgodne, ale ze względu na kłopoty w
porozumiewaniu się trudno im ustalić jednolity sposb
postępowania.
Matematyka
jest wszechobecna w teorii gier jako narzędzie, ale
rwnież teoria gier inspiruje badania matematyczne.
Optymalizacja wielokryterialna, analiza nieliniowa, a nawet
podstawy matematyki, teoria zbiorw, wyglądałyby inaczej,
gdyby nie były inspirowane odkryciami z zakresu teorii gier.
2/104
ELEMENTY GRY
Gracze
Graczy musi być co najmniej dwch.
Graczami mogą być osoby, przedsiębiorstwa, kraje itp.
Strategie (możliwe sposoby postępowania graczy)
Strategia to kompletny opis postępowania gracza w każdej
sytuacji, w jakiej może się znaleźć.
Wypłaty
Wszystkim strategiom są przypisane odpowiednie wypłaty dla
poszczeglnych graczy.
Wypłaty mogą mieć rżną postać:
pieniężną
(np. osiągnięte zyski, poniesione koszty)
niepieniężną
(np. zdobycze terytorialne, liczba zabitych żołnierzy wroga)
WAŻNE ZAŁOŻENIE:
3/104
Każdy gracz chce jak najlepiej dla siebie, czyli maksymalizuje
swoje zyski lub minimalizuje straty. (Zyski i straty nie muszą
oczywiście przybierać postaci pieniężnej Î są to pewne wartości
funkcji użyteczności obu graczy).
Przykład:
Poniższe tabelki pokazują wypłaty (zyski) gracza 1 oraz jego
przeciwnika (gracza 2). Gracz 1 ma do wyboru dwie strategie: A i
B. Gracz 2 zawsze postępuje tak samo.
Strategia A
Strategia B
Gracz 1
Gracz 2
Gracz 1
Gracz 2
5
3
6
301
Ktrą strategię wybierze gracz 1?
Gracz 1 Î wybierając strategię A Î osiągnie zysk rwny 5, zaś
wybierając strategię B osiągnie zysk rwny 6.
Zatem gracz 1
wybierze strategię B.
Fakt, że przy wyborze strategii B przeciwnik zwiększy
jednocześnie swoje zyski ponad 100-krotnie (do 301) nie ma
znaczenia. Gracz 1 kieruje się przy wyborze tylko i wyłącznie
własnym interesem.
4/104
RODZAJE GIER
Gry możemy podzielić według wielu rżnych kryteriw.
Jednoetapowe
Wieloetapowe
GRY
Z pełną informacją
Z niepełną informacją
GRY
Z kompletną
informacją
Z niekompletną
informacją
GRY
Z kompletną
pamięcią
Z niekompletną
pamięcią
GRY
Powtarzalne
(o skończonym oraz
nieskończonym
horyzoncie czasowym)
Jednorazowe
GRY
Z 2 graczami
Z 3 i więcej graczami
GRY
5/104
Plik z chomika:
tirolog
Inne pliki z tego folderu:
chemia w żywności.docx
(13 KB)
1000603_1419459968271003_43946243_n.jpg
(45 KB)
1375715_1419459651604368_290693498_n.jpg
(45 KB)
1394791_1419460131604320_903836856_n.jpg
(63 KB)
1393755_1419459821604351_1656997125_n.jpg
(29 KB)
Inne foldery tego chomika:
Achilles
Azazel (123)
AzZG (123)
Bogdan Boner (123)
DzB (123)
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin