Program pracy z uczniem majacym trudnosci w czytaniu.doc

(28 KB) Pobierz
Program pracy z uczniem mającym trudności w czytaniu

Program pracy z uczniem mającym trudności w czytaniu

(istotne opóźnienia w zakresie analizatorów wzrokowego i słuchowego)

 

Ćwiczenia funkcji wzrokowej i orientacji przestrzennej.

 

v     dobieranie par jednakowych obrazków,

v     dobieranie par jednakowych figur geometrycznych,

v     odtwarzanie z pamięci układów elementów,

v     rozpoznawanie zmian ilościowych i jakościowych w układach elementów,

v     układanie obrazków z części,

v     odbieranie części obrazka do całości,

v     układanie figur geometrycznych z części,

v     układanie obrazków i figur geometrycznych w/g wzoru i z pamięci,

v     uzupełnienie niedokończonych rysunków,

v     wyszukiwanie różnic między obrazkami,

v     wyszukiwanie i dobieranie par jednakowych liter – bez czytania, jedynie na podstawie   identyfikacji wzrokowej. 

                               Ćwiczenia funkcji słuchowej

v     ćwiczenia wrażliwości słuchowej – różnicowanie dźwięków, głosów, rozpoznawanie odgłosów wydawany przez upadające przedmioty,

v     ćwiczenia rytmiczne – odtwarzanie struktur rytmicznych, rozpoznawanie układów przestrzennych lub rytmicznych, zabawy ze śpiewem – klaskaniem, wystukiwaniem, granie na instrumentach perkusyjnych,

v     ćwiczenia słuchu fonematycznego, analizy i syntezy słuchowej

- podział wyrazów na sylaby,

- liczenie sylab w wyrazach,

- porównywanie liczby sylab w wyrazach,

- tworzenie wyrazów rozpoczynających się od podanej sylaby,

- kończenie i zaczynanie wyrazów dwusylabowych,

- sztafeta sylabowa,

- dobieranie par obrazki – wyrazy w/g pierwszej głoski,

- rozpoznawanie określonej głoski w wygłosie wyrazów,

- rozpoznawanie samogłosek w śródgłosie,

- różnicowanie głosek opozycyjnych,

- przekształcanie wyrazów przez zmianę głoski na początku, w środku,

na końcu wyrazu,

- synteza głosek podanych ze słuchu,

- synteza słuchowa wyrazów z ostatnich głosek wydzielonych z nazw obrazków,

- synteza słuchowa wyrazów z pierwszych głosek wydzielonych z nazw obrazków,.

 

 

 

 

 

 

 

PONOWNE WPROWADZENIE WSZYSTKICH LITER ZGODNIE Z KOLEJNOŚCIĄ PROPONOWANĄ PRZEZ PODRĘCZNIK KLASY PIERWSZEJ(K.F)

Nauka czytania pisania

-czytanie i pisanie wyrazów dwusylabowych

-czytanie pisanie wyrazów wielosylabowych

                             Treningowe rozwijanie szybkości i bezbłędności czytaniu:

                       

- czytanie wyrazów łatwych w połączeniu z trudnymi

- czytanie wyrazów 1-sylabowych sensownych i bezsensownych

- czytanie wyrazów wizualnie podobnych

- czytanie wyrazów sukcesywnie utrudniane

 

 

 

Ćwiczenia w czytaniu głośnym i cichym ze zrozumieniem

 

-czytanie krótkich tekstów

-sprawdzanie stopnia zrozumienia przeczytanego tekstu( odpowiedzi ustne, uzupełnianie zdań, układanie rozsypanek wyrazowych i sylabowych)

 

Ćwiczenia w poprawnym pisaniu

 

-przepisywanie wyrazów, sylab, zdań

-przepisywanie z pamięci wyrazów,  sylab, zdań

-pisanie ze słuchu łatwych wyrazów

-pisanie wyrazów z trudnością ortograficzną 

 

Przygotowała: Beata Kamińska

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin