PLACÓWKA:
PROWADZĄCA:
GRUPA: 6 – latki – grupa „0”
DATA:
CEL GŁÓWNY: Zapoznanie ze zjawiskiem tęczy.
CEL POŚREDNI (temat zajęcia): Słuchamy „Bajki o tęczy i Kubusiu Puchatku” z czasopisma Kubuś Puchatek – zapoznanie ze zjawiskiem powstawania tęczy, jej budową i kolorami.
OBSZAR EDUKACYJNY: Poznawanie i rozumienie siebie i świata.
TREŚCI : Poznawanie przyrody – stwarzanie warunków do dzielenia się nagromadzonymi spostrzeżeniami;
CELE OPERACYJNE:
1. Wie, że tęcza to przenikające przez krople wody promienie słońca;
2. Wie, że tęcza składa się z 7 kolorów;
3. Potrafi je wymienić;
4. Wie, że tęcza ma kształt okręgu a na ziemi widać tylko łuk, gdyż resztę zasłania horyzont;
POMOCE: maskotka Kubusia Puchatka, koperty z kolorowymi paskami, kolorowe bibułkowe wstążki, karty pracy, kredki, rzutnik, pryzmat, rozpylacz z wodą;
LITERATURA:
1. I.Dudzińska „Metodyka wychowania przedszkolnego”,
2. C. Hannaford „Zmyślne ruch, które doskonalą umysł”,
3. B. Tayor „Zabawa i nauka. Kolor i światło”,
4. Kubuś Puchatek, 1998, nr 2.
PRZEBIEG:
1. Przywitanie dzieci zabawą z pedagogiki zabawy „Witam wszystkich, którzy…” ( dzieci stoją w kręgu, kto czuje się powitany robi krok do przodu ).
2. Przywitanie siebie nawzajem – ruchy naprzemienne ( element m. Dennisona ).
3. Rozwiązywanie zagadek pt. „Jaki to kolor?” przygotowanych przez Kubusia Puchatka:
v To będzie bardzo łatwa zagadka: jakiego koloru jest niebo, kiedy jest ładna pogoda? ( jasnoniebieski );
v Tego koloru szukajcie w makach lub w muchomorze ( czerwony );
v Marchewka zawsze ten kolor kryje, ale też takie bywają dynie ( pomarańczowy );
v Liście są taki i trawa też, ajki to kolor, już chyba wiesz ( zielony );
v Jakim kolorem – pytam dziś wszystkich – maluję niebo przed burzą i głębokie morze? ( ciemnoniebieski );
v W jakim kolorze są piękne fiołki i smaczne śliwki? ( fioletowy );
v To kolor ciepły i miły jak promienie słońca i płatki słonecznika (żółty ).
4. Giełda pomysłów nt. „Czy można gdzieś zobaczyć wszystkie te kolory razem ?”
5. Wysłuchanie opowiadania o Kubusiu Puchatku.
6. Omówienie opowiadania.
7. Otwarcie kopert – wyjęcie pasków w kolorach tęczy, przeliczanie ich, oglądanie
v Ćw. gałek ocznych – wodzenie wzrokiem za paskiem ( element m. Dennisona );
v Pytanie – z czym kojarzą się te paski, czy widzieli kiedyś tęczę, kiedy można ją zobaczyć, czy bez słońca może pojawić się tęcza?
v Krótka informacja kiedy i jak powstaje tęcza, jak ona wygląda.
8. Układanie z pasków tęczy zgodnie z kolejnością występowania kolorów od lewej do prawej strony.
9. Zabawa ruchowa przy piosence „Tęcza, tęcza cza, cza, cza” – dzieci stoją w kole z wstążkami z bibuły w kolorach tęczy. Prowadzący w środku wymienia kolory a dzieci z tym kolorem robią krok do przodu, podskakują.
10. Doświadczenie a pryzmatem i rzutnikiem – wywołanie tęczy w warunkach sztucznych.
11. Praca indywidualna przy stolikach – kolorowanie tęczy zgodnie z wzorem kolorów.
12. Wyjście na podwórko – doświadczenie – próby wywołania tęczy ( rozpylacz skierowany w stronę słońca ) – tylko w sprzyjających warunkach.
gapanatka