kryształ.pdf

(248 KB) Pobierz
2740.qxd
H HH
Projekty AVT
Hm... „Elektronika dla Wszystkich”. Tytuł
troszkę zobowiązuje. Duży nakład sprawia,
że wśród Czytelników znajdują się zapewne
ludzie o bardzo zróżnicowanych, czasem
zakręconych, pozytywnie zakręconych, zain−
teresowaniach. Układ, który mam zamiar
przedstawić, mam nadzieję, że zainteresuje
najbardziej właśnie „pozytywnie zakręcone
osoby”. Ale nie tylko. Uzyskany efekt jest na
tyle ciekawy, że powinien zaspokoić także
gusta Czytelników lubiących oryginalne
a przy tym estetyczne ozdoby.
Aby zakończyć już budowanie napięcia,
zacznę pisać o samym układzie. Ciekawostką
jest to, że urządzenie powstało na zamówienie
firmy zajmującej się ezoteryką. Aktualnie jed−
nak, ponieważ zachowanie tajemnicy kon−
strukcyjnej okazuje się nieistotne, mam moż−
liwość przedstawienia tego ciekawego roz−
wiązania.
Układ steruje trójkolorową diodą w taki
sposób, aby uzyskać powolne i płynne prze−
chodzenie pomiędzy kolorami. W artykule
opiszę także sposób ręcznego wykonania ele−
ganckiej i pasującej do układu obudowy. Cho−
ciaż całość została pomyślana do podświetle−
nia kryształu, nie wątpię, że Czytelnicy znaj−
dą także inne możliwości wykorzystania.
Poza płynnymi przejściami między kolej−
nymi kolorami istnieje także możliwość
wybrania tylko jednego koloru, który w takim
przypadku zaczyna pulsować. Tutaj otwiera
się właśnie możliwość wykorzystania układu
do wsparcia terapii kolorami. Zagadnienie jest
dość obszerne i zupełnie niezwiązane z tema−
tyką tego pisma. Myślę, że osoby zaintereso−
wane tematem albo już wiedzą o co chodzi,
albo też nie będą miały problemów z dotar−
ciem do odpowiednich materiałów.
Opis układu
Jednym z założeń zlecenia było, aby układ
elektroniczny był możliwie tani. W pierwszej
chwili zacząłem analizować różne możliwoś−
ci wykorzystania przestrajanych generatorów
zbudowanych na bramkach, wzmacniaczach
operacyjnych... nawet tranzystorach. Szybko
jednak okazało się, że nie tędy droga. Urzą−
dzenie stawało się coraz większe, coraz wię−
cej części, co prawda tanich, ale tworzących
w sumie coraz większą cenę. Coraz większa
płytka drukowana, co znów ma odbicie w ce−
nie. A nadal jeszcze nie było możliwości
wybrania koloru...
I tak też w pewnej chwili stwierdziłem,
że nie tędy droga... Wyjściem będzie zapewne
jakiś ośmiokońcówkowy procesorek. W mia−
rę tani. Taki, który znam. Droga wiodła przez
rodzinę AVR firmy ATMEL aż do zaskakują−
co taniego ATtiny12 (kupiłem go za
6zł+VAT).
Rys. 1
HH
11304873.021.png 11304873.022.png 11304873.023.png 11304873.024.png 11304873.001.png 11304873.002.png 11304873.003.png 11304873.004.png 11304873.005.png 11304873.006.png 11304873.007.png 11304873.008.png 11304873.009.png 11304873.010.png
Projekty AVT
Od tej chwili projekt ruszył szybko do
przodu. Schemat pokazany na rysunku 1
powstał na przysłowiowym kolanie. Prototyp
wykonany na płytce uniwersalnej był gotowy
już po 30 minutach od rozpoczęcia pracy.
W samym układzie elektronicznym nie
znajdziemy żadnych rewelacji. Dioda D1
zabezpiecza urządzenie przed odwrotną pola−
ryzacją zasilania. Kondensator C1 ma za
zadanie filtrowanie napięcia zasilającego.
Ponieważ częstotliwość taktowania układu
z wewnętrznego oscylatora okazała się sta−
nowczo zbyt mała (migotanie diody),
konieczne było wykorzystanie zewnętrznego
oscylatora. Ze względy na oszczędności tak
końcówkowe, jak i finansowe, skorzystałem z
rezonatora RC. Przy elementach R1 i C2, jak
na schemacie, częstotliwość pracy wyniesie
około 4MHz. Jej stabilność czy dokładność
nie ma znaczenia.
Podpięcie diody trójkolorowej D2 i przy−
cisku sterującego SW1 nie powinno budzić
żadnych wątpliwości. Zastanowić może
zastosowanie rezystora R6. Podłączenie wej−
ścia zerowania do stanu wysokiego okazało
się konieczne. Jednakże aby nie zablokować
sobie możliwości programowania w systemie
(wykorzystywałem zestaw AVT871), podłą−
czenie to nie mogło być „sztywne”. Rezystor
R6 podciąga wejście zerowania do stanu
wysokiego, nie blokując jednocześnie możli−
wości wprowadzenia procesora w tryb progra−
mowania.
Do tej chwili wszystko było proste. Decyz−
je podejmowane natychmiastowo. Problem
pojawił się później.
Niemożliwe okazało się wykorzystanie
kompilatora BASCOM czy bardzo przeze
mnie lubianego AVR−GCC. Procesor ten ma
na tyle ograniczoną strukturę, że żaden język
wysokiego poziomu nie ma ochoty genero−
wać dla niego kodu. Asembler na szczęście
nie ma takich wymagań. Większe wymagania
stawia natomiast programiście.
Program powstawał więc w wielkich tru−
dach i bólach. Wykorzystałem udostępnione
przez firmę ATMEL procedury mnożenia
i dzielenia. Te drugie zostały zmodyfikowane,
ponieważ nie mogłem znaleźć procedury
dzielenia liczby 16−bitowej przez 8−bitową.
A wykorzystanie w tym miejscu dzielenia
typu 16 / 16 to zbyt wielkie marnowanie nie−
wielkich przecież zasobów.
Tak kod źródłowy, jak i wynikowy udo−
stępniam na stronie internetowej Elektroniki
dla Wszystkich w dziale FTP . Tutaj postaram
się wyjaśnić jego działanie.
Z naszego punktu widzenia program
można podzielić na dwa ważne wątki, pracu−
jące całkowicie niezależnie.
Pierwszy z nich wywoływany jest przez
przerwanie z zegara/licznika 0. Odpowiada za
takie wysterowanie diody świecącej, aby
sprawić wrażenie jej świecenia w odpowied−
nim kolorze. Wykorzystuje on do tego celu 4
wewnętrzne rejestry procesora. Rejestr
nazwany cykl jest zwiększany po każdym
przerwaniu. Pełen cykl pracy obejmuje 256
wywołań podprogramu. Rejestry oznaczone
red, green, blue zawierają aktualnie ustawio−
ną moc świecenia poszczególnych składo−
wych. Idea pracy jest pokazana na rysunku 2.
W wykropkowanej części znajduje się proce−
dura ułatwiająca generowanie opóźnień.
Timer 0 został tak ustawiony, aby genero−
wać przerwanie ponad 15 tysięcy razy na
sekundę. Okazało się to konieczne ze względu
na sposób sterowania. Przy 256 wywołaniach
na cykl daje to częstotliwość migania diody
troszkę ponad 60Hz. W związku z tym dopie−
ro tak wysokie ustawienia zapewniają brak
migania diody w subiektywnym odczuciu.
Drugi ważny wątek odbywa się w pętli
głównej. Tutaj obsługiwane są płynne przej−
ścia kolorów, szumnie nazwane w programie
„animacją”. Wywoływane są także procedury
obsługujące naciśnięcie przycisku.
Dla mojej własnej wygody animacje zosta−
ły utworzone w postaci tabel zapisanych
w pamięci programu. Do wygodnej obsługi
wykorzystałem dwa rodzaje tabel. Pierwsza
z nich definiuje przejścia między kolorami,
druga zawiera adresy do początków poszcze−
gólnych programów. Każda z tabel kończy się
znakiem 0. Informuje on o końcu danych.
Dwie tabelki zostały przedstawione na
listingu 1. Pierwsza zawiera definicje ani−
macji z przejściem między poszczególnymi
kolorami. Druga to tablica wszystkich możli−
wych programów. Druga tabela nie wymaga
raczej specjalnego tłumaczenia. Niektórych
może zaskoczyć tylko mnożenie odpowied−
nich adresów przez 2. Otóż w procesorach
rodziny AVR, jak wiadomo, pamięć jest zor−
ganizowana w 16−bitowe słowa. W związku
z tym adres ukryty pod odpowiednią etykietą
jest właśnie numerem słowa od początku
Rys. 2
Listing 1
BASE_KOLOR:
; Format - Długość przejścia (cykle), RGB
; Czas, R, G, B
.DB 254, 255, 0, 0 ;Czerwień
.DB 254, 255, 128, 0 ;Pomarańcz
.DB 254, 255, 255, 0 ;Żółć
.DB 254, 0, 255, 0 ;Zieleń
.DB 254, 0, 255, 63 ;Przedłużenie zieleni
.DB 254, 0, 255, 255 ;Niebieski
.DB 254, 0, 0, 255 ;Indygo
.DB 254, 128, 0, 255 ;Fiolet
.DB 254, 255, 0, 255 ;Lawenda
.DB 254, 255, 255, 255 ;Biel
.DB 0
...
PROGRAMS_TABLE:
.DW 2*BASE_KOLOR, 2*CZERWONY_KOLOR, 2*POMARANCZOWY_KOLOR,
2*ZOLTY_KOLOR
.DW 2*ZIELONY_KOLOR, 2*NIEBIESKI_KOLOR, 2*INDYGO_KOLOR,
2*FIOLETOWY_KOLOR
.DW 2*LAWENDOWY_KOLOR, 2*BIALY_KOLOR, 0
11304873.011.png 11304873.012.png 11304873.013.png
Projekty AVT
pamięci programu. O ile przy rozkazach skoku
nie ma problemu – wszystkie one wykorzystu−
ją numer słowa, o tyle przy rozkazie pobrania
danej z pamięci programu wykorzystywany
jest numer bajtu. Przemnożenie etykiety przez
2 rozwiązuje wszelkie problemy.
Osobnego omówienia wymaga pierwsza
tabelka. Zdefiniowano w niej kolejno: czas
przejścia animacji, początkowy kolor czerwony,
zielony, niebieski. Największa możliwa wartość
ustawionego czasu wynosi 254 cykle. Wybra−
nie 255 spowoduje zatrzymanie się programu.
Każdy cykl animacji to około 1/60 sekundy.
Troszkę o interpretacji przez program tabe−
li animacji. Do płynnych przejść wykorzysty−
wanych jest 8 rejestrów (poza rejestrami słu−
żącymi do obsługi samych tabel). Po dwa na
każdy kolor, oznaczające, od jakiej wartości
zmierzać i na jakiej zakończyć. Zostały im
nadane nazwy red_from, red_to,
green_from(...). Poza tym znaczenie mają
rejestry oznaczone jako klatka i ilosc_klatek.
Po każdym cyklu animacji klatka jest zwięk−
szana o 1. Gdy osiągnie wartość większą od
ilosc_klatek , program wczytuje kolejną linię.
Na początek do rejestrów [kolor]_from
przepisywane są dane z pierwszej linii w tabe−
li. Do rejestrów [kolor]_to przepisywane są
dane z linii następnej. W każdym cyklu aktu−
alna wartość koloru jest obliczana według
kodu blokowego na rysunku 3. Cała proce−
dura została zdeklarowana jako makro i jest
wywoływana trzykrotnie w każdym cyklu –
raz na każdą składową koloru.
Wspomnę jeszcze tylko o przeznaczeniu
i działaniu przycisku SW1. Po włączeniu
układ rozpoczyna generowanie pierwszej ani−
macji. Zobaczymy płynne przejścia między
kolorami. Każde kliknięcie przycisku powo−
duje przejście do kolejnej animacji zawartej
w tabeli. Są to w praktyce poszczególne kolo−
ry które w tym przypadku zaczynają wolno
pulsować. Przytrzymanie SW1 spowoduje
wyłączenie urządzenia. Dioda jest gaszona,
aktywowane jest przerwanie na zmianę stanu
wyprowadzeń, procesor przechodzi w stan
uśpienia. Dzięki aktywnemu przerwaniu moż−
liwe jest wybudzenie procesora przez kolejne
naciśnięcie przycisku.
Omówiłem najciekawsze, wydaje mi się,
elementy programu. Oznacza to w praktyce
części, które zajęły mi najwięcej pracy. Dla
zainteresowanych działaniem całości jak
zwykle polecam analizę udostępnionego kodu
źródłowego. Pomocne będą w tym przypadku
umieszczone tam komentarze.
psychicznie Czytelników – niezbędne narzę−
dzia. Potrzebna nam będzie otwornica do
drewna. Jest to rodzaj piły służącej do wyci−
nania w drewnie otworów o sporych średni−
cach. Sprzedawana jest zwykle pod postacią
przystawki do wiertarki elektrycznej. Jest to
raczej urządzenie niedrogie. Poza tym przy−
datne będą także dłutka do drewna, papier
ścierny, pilniki – iglaki.
Na początku wykonamy otwór na umiesz−
czenie elektroniki.
W tym celu wybiera−
my piłę o średnicy
około 40mm. Wwier−
cimy się w drewno na
głębokość
mniej
więcej
Montaż i uruchomienie
Zmontowanie układu nie powinno przyspo−
rzyć żadnych trudności. Schemat montażowy
pokazuje rysunek 4. Elementy montujemy od
najmniejszego po najwyższy. Pod układ U1
można zastosować podstawkę.
Rys. 4
10mm. Warto zaznaczyć odpowiedni poziom
taśmą klejącą na pile. Inaczej wielkim zasko−
czeniem może okazać się, że drewno się już
skończyło... a my musimy próbować jeszcze
raz.
Po wykonaniu takiego otworu przychodzi
pora na wykorzystanie dłutek. Za pomocą lek−
kiego młotka usuwamy wnętrze naciętego
otworu, tak aby w środku pozostało puste
miejsce, w którym umieścimy całą elektronikę.
Gdy i tę pracę zakończymy, zakładamy
piłę o średnicy 60mm i wycinamy kółeczko
zawierające nasz otwór. Uwaga. Ponieważ
całe wnętrze zostało usunięte, nie zadziała
zawarta w otwornicy sprężyna. Ważna jest
więc duża ostrożność i delikatność przyło−
żenia piły. W innym przypadku szarpnięcie
wiertarki może być w najlepszym przypad−
ku bolesne.
Dalszy etap to już dopasowanie otworu za
pomocą pilników i dłutek, tak aby płytka
wchodziła do środka na wcisk. Pod wyprowa−
dzenie przycisku piłujemy otwór za pomocą
niewielkiego, okrągłego iglaka. Ważne jest
także wypiłowanie otworu pod gniazdko zasi−
lające. Jego kształt zależy od użytego elemen−
tu. Ja wykorzystałem element do montażu na
płytce drukowanej. Jego kształt okazał się
bardzo wygodny.
Gdy wszystko zostanie już dopasowane,
warto jeszcze wykonać jakieś zamknięcie obu−
dowy. Ja posłużyłem się cienkim plastikiem,
który da się ciąć nożyczkami. W ostatecznoś−
ci można wykorzystać nawet tekturę. Wycina−
my kółeczko o rozmiarach obudowy. Można
zamocować je za pomocą wkrętów do drew−
na. Ze względu na niewielką grubość ścianki
ważne jest nawiercenie otworów pod wkręty.
Ich wkręcanie na siłę spowoduje pęknięcie
brzegów obudowy.
Jedynym zaskoczeniem może być sposób
zamocowania przycisku SW1. W tym miejscu
umieszczamy zwykły µswitch, przy czym
umieszczamy go poziomo. Lutujemy dwa jego
wyprowadzenia do przeznaczonych do tego
pól miedzi. Powinny to być wyprowadzenia,
które są wewnętrznie połączone. Następnie
kawałkiem srebrzanki łączymy pozostałe dwa
wyprowadzenia z punktami lutowniczymi
znajdującymi się po bokach. Tak nietypowy
montaż ma na celu wygodne umieszczenie
całości w dość ciekawej obudowie.
Prawidłowo zmontowany układ zasilony
napięciem rzędu 6V startuje od razu i nie
wymaga uruchamiania. Pobór prądu nie prze−
kracza 40mA.
Obudowa
Układ bardzo zyskuje na walorach estetycz−
nych po umieszczeniu w eleganckiej obudo−
wie. Ponieważ nie udało mi się odnaleźć nic
wystarczająco ładnego pośród obudów
dostępnych na rynku, podjąłem się samodziel−
nego jej wykonania. Efekt tego działania
można zobaczyć na zdjęciach w artykule.
Mimo tego, że jestem typowym elektroni−
kiem i raczej stronię od prac mechanicznych,
muszę stwierdzić, że ku swemu zdziwieniu,
z wykonywania tej obudowy czerpałem sporo
radości. Tego samego życzę Czytelnikom,
którzy zechcą skorzystać z poniższego opisu.
Jako materiał do wykonania obudowy
potrzebna będzie deska z litego drewna o gru−
bości około 18mm. Może być to ewentualnie
drewno klejone, często sprzedawane po atrak−
cyjniejszej cenie. Powinniśmy podziękować
jednak za wszelkiego rodzaju płyty i sklejki.
Teraz część dla bardziej wytrzymałych
Rys. 3
11304873.014.png 11304873.015.png 11304873.016.png 11304873.017.png 11304873.018.png
Projekty AVT
Na koniec warto wszystko przeszlifować
papierem ściernym i polakierować. W dobrze
wykonanej obudowie wszystkie elementy
wchodzą „na ścisk”. Dioda świecąca powinna
wpasować się idealnie w otwór wykonany
przez piłę. Zbędne jest jakiekolwiek klejenie
czy przykręcanie. Jeśli okaże się to jednak
konieczne, można oczywiście posłużyć się
klejem.
Okazuje się, że układ ma problemy z uzys−
kaniem koloru białego. Można poeksperymen−
tować jeszcze z doborem rezystorów ograni−
czających prąd. Moje doświadczenie wykazu−
je jednak, że eksperymenty są żmudne, a efekt
niewielki. W praktycznym układzie niedosta−
tek ten nie jest bardzo dokuczliwy.
Na zakończenie pozostaje mi jedynie
życzyć dużo zabawy przy wykonywaniu ukła−
du, radości z jego obserwowania...
a może i udanych medytacji...
Radosław Koppel
radoslaw.koppel@edw.com.pl
Dla zaawansowanych –
możliwości zmian
Poza wszelkimi możliwościami, jakie daje
samodzielne wykonanie obudowy – szczegól−
nie esteci mogą przyozdobić ją na wiele spo−
sobów, istnieje możliwość zmiany generowa−
nych efektów. W tym celu należy wyedyto−
wać tabele animacji zawarte w programie.
Można dodać nowy program. Należy zdefi−
niować wtedy nową tabelę animacji i dodać ją
do tabeli programów.
Wykaz elementów
µ
!""#
$ %&'()#*
+ +#
+ +#,-
..
/ µ #))
,'01#*
)""!#""2334# #33%5&33%5&67
11304873.019.png 11304873.020.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin