Winny czy niewinny. Sąd nad Syzyfem.docx

(27 KB) Pobierz

Temat: Winny czy niewinny? Sąd nad Syzyfem.

 

Cel główny: Nabycie umiejętności uzasadniania własnych sądów, pewności siebie w dyskusji,                                     analizowania wypowiedzi innych osób i poszukiwania kontrargumentów.
 

Cele lekcji:

Uczeń:

§         Zna i rozumie treść mitu o Syzyfie;

§         Rozumie znaczenie związku frazeologicznego ‘syzyfowa praca’;

§         Precyzyjnie określa swoje sądy i wyraża własne zdanie;

§         Zna podstawowe słownictwo sądowe (proces, adwokat, prokurator, akt oskarżenia, mowa końcowa, świadek, sędzia, sąd);

§         Stawia się w sytuacji innych osób, rozumie ich uczucia i rozpoznaje motywy.

 

Metody: zajęć praktycznych, inscenizacja, rozmowa.

             

Formy pracy: samodzielna, w parach, zbiorowa.

 

Czas realizacji: 2 jednostki lekcyjne.

 

Podstawa programowa:

Cele edukacyjne

Rozbudzanie motywacji czytania i rozwijanie umiejętności odbioru dzieł literackich i innych tekstów kultury, także audiowizualnych, a przez nie przybliżanie rozumienia człowieka i świata; wprowadzanie w tradycję kultury narodowej i europejskiej.

Uczenie istnienia w kulturze, przede wszystkim w jej wymiarze symbolicznym i aksjologicznym, tak by stawała się wewnętrzną i osobistą własnością dziecka.

 

Treści nauczania

a) Pojęcia nadawcy i odbiorcy, sposoby rozpoznawania intencji wypowiedzi (np. pytam, odpowiadam, informuję, proszę).

b) Różnice między językiem potocznym a językiem literatury oraz językiem regionu.

 

Osiągnięcia

1. Mówienie

a) z precyzją znaczeniową, ze świadomością emocjonalnego nacechowania wypowiedzi oraz próbami ich oceny (zwłaszcza etycznej),

b) płynne, z poprawnąi wyraźną artykulacją oraz dykcją, akcentowaniem, intonacją, pauzowaniem
i tempem (w tym wygłaszanie tekstów z pamięci).

2. Słuchanie

a) uważne i ze zrozumieniem,

b)  rozmaitych wypowiedzi, w różnych celach i sytuacjach.

3. Czytanie

a) głośne i wyraziste, z uwzględnieniem zasad kultury żywego słowa,

b) różnych rodzajów tekstów z uwzględnianiem celu (np. informacja, przeżycie, perswazja itp.).

4. Pisanie

a)w różnych prostych formach,

b) tekstów kierowanych do różnych adresatów i w różnych celach.


Środki i materiały dydaktyczne:

1.       Łuczek A, Murdzek A. Język polski 5, Między nami – podręcznik. GWO, 2007.

o        Plan wydarzeń,

o        Przykłady dokumentów sądowy h.

Bibliografia metodyczna:

1.       Okoń W. Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej. Warszawa 1995.

2.       Chrząstowska B. Lektura i poetyka. Zarys problematyk kształcenia. Warszawa 1987.

Bibliografia merytoryczna:

1.       Parandowski J. Syzyf [w:] Łuczek A, Murdzek A. Język polski 5, Miedzy nami – podręcznik, str. 222.

2.       Kaczorowski B (red.). Encyklopedia PWN T1-2. Hasło: adwokat, oskarżyciel, oskarżony, powód, sędzia, świadek, woźny sądowy, rozprawa.

Tok lekcji:

I.        Faza przygotowawcza

 

1.       Czynności organizacyjno – porządkowe.

 

2.       Wybrani uczniowie na głos odczytują tekst „Syzyf” (podręcznik str. 222).

 

3.       Uczniowie samodzielnie porządkują plan wydarzeń.

a)      Spokojne życie w Koryncie.

b)      Wizyta na Olimpie i ujawnienie sekretu Dzeusa.

c)      Gniew Boga i wysłanie Tanatosa, by uśmiercił Syzyfa.

d)      Podstęp Syzyfa i uwięzienie Tanatosa w piwnicy.

e)      Uwolnienie Tanatosa i zemsta na Syzyfie.

f)       Zakazanie żonie pochówku Syzyfa.

g)      Skargi Syzyfa na niegodziwą żonę i przyzwolenie powrotu na ziemię.

h)      Ukrywanie się przed Bogami.

i)        Uśmiercenie Syzyfa.

j)        Ukaranie uciekiniera.

k)      Daremne próby wykonania syzyfowej pracy

l)        Wieczna kara dla Syzyfa.

 

4.       Zapisanie tematu  lekcji.

 

II.     Faza realizacyjna

 

5.       Uczniowie pod nadzorem nauczyciela przygotowują rekwizyty i materiały potrzebne do inscenizacji rozprawy sądowej.

a)      Sformułowanie słowniczka pojęć sądowych:
ADWOKAT prawnik zajmujący się obroną i zastępowaniem stron w postępowaniu karnym, cywilnym i administracyjnymoraz udzielaniem porad prawnych.

OSKARŻYCIEL – strona postępowania karnego (osoba lub organ składający skargę) występująca do sądu z żądaniem ukarania oskarżonego za popełnienie przestępstwa oraz popierająca oskarżenie w toku postępowania karnego.
OSKARŻONY – osoba fizyczna, przeciwko której został wniesiony akt oskarżenia.

POWÓD – w procesie cywilnym strona wnosząca powództwo do sądu.
SĘDZIA – funkcjonariusz publiczny wyposażony w prawo rozstrzygania w sprawach należących do jurysdykcji sądów.

ŚWIADEK - osoba fizyczna wezwana przez uprawniony organ państwowy do stawienia się
i złożenia zeznania w postępowaniu toczącym się przed tym organem.

WOŹNY SĄDOWY – pracownik administracyjny danej instytucji pełniący czynności pomocnicze.

ROZPRAWA - publiczne posiedzenie sądu lub innego organu orzekającego, wyznaczone do rozpoznania określonej sprawy w celu jej rozstrzygnięcia.

b)      Podział uczniów na kilkuosobowe grupy (sędziowie, oskarżyciele, adwokaci, świadkowie, oskarżeni, powody, dziennikarze, woźny sądowy, publiczność)

c)      Rozdysponowanie zadań dla grup ukierunkowane poleceniem: Każda z grup musi przygotować się do rozprawy sądowej. Należy znaleźć odpowiednie argumenty oraz motywy, by w zależności od swojej roli dostosować je do sytuacji.Otrzymacie też wzór dokumentu sądowego, który należy wypełnić zgodnie z przebiegiem rozprawy.

v      Grupa I (oskarżyciele):

Przygotowują akt oskarżenia, zarzuty oraz argumenty udowadniające winę.

Akt oskarżenia:

Wysoki Sądzie, oskarżam Syzyfa, króla Koryntu o (o co?) ………………………………………… Oskarżony (co zrobił, czym zawinił?) ……..………………………………………………………..

Żądam dla oskarżonego kary (jakiej?) ….…………………………………………………………

v      Grupa II (adwokaci):

Przygotowują mowę obrońcy, motywy uniewinniające i okoliczności łagodzące.

Mowa obrońcy:

Proszę Wysokiego Sądu, mój klient Syzyf jest (jaki?) ………………………………..……., a wszystkie oskarżenia są (jakie?) ………………………………………………………, gdyż ……………………… ………………………………………………………Wnoszęo uniewinnienie władcy Koryntu.

v      Grupa III (powód –Dzeus):

Przygotowuje argumenty oskarżające, żądanie zadośćuczynienia, swoje roszczenia.

Mowa powoda:

Proszę Sądu, jestem władcą (jakim?) ……………………………………. . Pozwalając oskarżonemu na udział w swoich ucztach traktowałem go (jak?) ………….………………  jednak zostałem oszukany. Czuje się (jak?) ………………………………...……, dlatego proszę o sprawiedliwy wyrok i skazanie Syzyfa na (jaką karę?) ……………………………………………….

v      Grupa IV (świadkowie -Tanatos, żona Syzyfa, Hades, Ares, lud Koryntu)

Opowiadają o zdarzeniu, wyrażają swoja opinie o oskarżonym i powodzie.

v      Grupa V (oskarżony Syzyf):

Przygotowuje mowę obronna, wyraża skruchę, stara się o uniewinnienie.

Mowa oskarżonego:

Wysoki Sądzie, oskarża się mnie (o co?) ……………………………………………………. , a przecież wszyscy moi poddani wiedzą, że jestem (jaki?) …………………………..………………Uważano mnie za (kogo?) …………………………………………………………………………………. co jest według mnie nieprawdą. Nigdy nie popadłem w konflikt z prawem, dlatego wnoszę o uniewinnienie.

v      Grupa VI (sędziowie):

Monitorują przebieg rozprawy, decydują o kolejności przesłuchiwania świadków, przygotowują mowę końcową i wyrok.

 

Orzeczenie sędziów:

Sąd po wsłuchaniu stron oraz dokładnym rozważeniu dowodów w sprawie orzeka, iż obecny tu Syzyf, władca Koryntu jest (wyrok) ……………………………………………………………. . Tym samym skazując go na (kara)* ……………………….………………………………………….. . *jeśli winny.

v      Grupa VII (dziennikarze):

Relacjonują rozprawę w różnych jej momentach.

Relacja dziennikarzy:

Dnia (kiedy?) …………………………………….…. W gmachu sądu w (gdzie?) …………………… . odbyła się rozprawa przeciwko (komu?) ……………………….……………………………………… . Przedstawiono mu zarzuty (jakie?)…………………………… …………………………... i zarządzano kary (jakiej?) ………………………………………………….……………………..…………………. .

Następnie wysłuchano mowy obrońców, którzy zgodnie stwierdzili, że Syzyf jest (argumenty obrony) .......................................................................................................................................... . Głos zabrali również świadkowie, powód oraz sam oskarżony.

Po długiej rozprawie sędziowie udali się na naradę. Po przerwie odczytano wyrok. Syzyf został znany za (winnego/niewinnego) i skazany na karę (jaką?)* ……….……………………..…….. . *jeśli winny

v      Grupa VIII (publiczność):

Tworzy list gończy za Syzyfem, obserwuje przebieg rozprawy.

List gończy świadków:

Poszukiwany jest (kto?) ……………………………………….…………………….. . Jest to bardzo niebezpieczny przestępca. Ścigany jest za (za co?) .………..………………………………….………. .

Podajemy rysopis (włosy, wzrost, wiek) ……………….………………………………….………….. . Ostatnio był widziany (gdzie?) …………………………………………..….…… . Miał na sobie (w co był ubrany?) ………....................................................................................... Poszukiwanemu grozi (jaka kara?) ……………………………………………………………………….………………………….. .

Osoby które widziały poszukiwanego bądź mają jakiekolwiek informacje na jego temat proszone są
o zgłoszenie tego telefonicznie pod numer 112 lub osobiście w najbliższym komisariacie policji.

 

III.   Faza podsumowująca

 

6.       Inscenizacja przebiegu rozprawy sądowej.

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin