5.pdf
(
1675 KB
)
Pobierz
53659963 UNPDF
Zabawy rozwijające zmysł dotyku i wzroku
I. Tajemnicza skrzynia
1. Cele: rozwój zmysłu dotyku, nauka rozpoznawania faktury poszczególnych prze
dmiotów, ćwiczenie pamięci.
2. Czas trwania: 30 minut.
3. Miejsce realizacji: przedszkolna sala lub zabawa na świeżym powietrzu.
4. Pomoce i rekwizyty: drewniana skrzynia lub duży karton zamykany od góry;
przedmioty o zróżnicowanym ciężarze, stopniu twardości i fakturze.
5. Opis: Do skrzyni dzieci wrzucają różne przedmioty: gładki, szorstki, miękki, twar
dy, śliski, matowy itd. Przedmioty te wcześniej oglądają, dotykają ich i mają za
zadanie zapamiętać je. Następnie, wkładając rękę do skrzyni bez patrzenia na
nią, muszą odgadnąć, jaki przedmiot został przez nie wylosowany.
II. Odgadywanie zwierzątek
1. Cele: rozwój zmysłu dotyku i wzroku, kształtowanie precyzji ruchu ręką, nauka
rozpoznawania zwierząt występujących w klimacie zimnym i gorącym, ćwiczenie
pamięci.
2. Czas trwania: 2030 minut.
3. Miejsce realizacji: przedszkolna sala.
4. Pomoce i rekwizyty: naczynie z kostkami lodu; naczynie z piaskiem; opaska
do przewiązania oczu; kredki dla każdego dziecka; szablony zwierząt (służące do
odrysowania kształtów) spotykanych w klimacie zimnym (np. niedźwiedź polarny,
pingwin, mors, foka) i gorącym (np. wielbłąd, lew, słoń, żyrafa); puste kartki bloku,
na których dzieci odrysują, a następnie pokolorują zwierzęta.
5. Opis: Nauczyciel opowiada dzieciom o poszczególnych zwierzętach występują
cych w klimacie zimnym i gorącym, a następnie rozdaje szablony tych zwierząt,
prosi o odrysowanie ich konturów i pokolorowanie obrazka. Kiedy rysunki zwie
rząt są już gotowe, nauczyciel kolejno zawiązuje dzieciom oczy i prosi je o wło
żenie na chwilę rączek do jednego z dwu naczyń (z piaskiem lub kostkami lodu).
Po wyjęciu rąk dziecko powinno wskazać, czego dotykało i podać nazwę jednego
ze zwierząt występujących odpowiednio w klimacie zimnym lub gorącym. Po wy
mienieniu nazwy danego zwierzątka można stawiać jego rysunek w widocznym
miejscu i dodatkowo prosić dzieci o podawanie w następnych etapach zabawy
tylko tych nazw zwierząt, które wcześniej nie zostały wymienione, ani których ry
sunki nie widnieją jeszcze w oznaczonym miejscu. Dzięki temu obraz i nazwy
zwierząt bardziej utrwalą się w pamięci dzieci.
6. Uwagi: Zabawę można dodatkowo urozmaicić, puszczając dzieciom z kasety
odgłosy wydawane przez poszczególne zwierzęta.
Zabawy rozwijające zmysł smaku, wzroku i dotyku
III. Bufet smakowy
1. Cele: rozwój zmysłu smaku i wzroku, ćwiczenie pamięci.
2. Czas trwania: 20 minut.
3. Miejsce realizacji: przedszkolna sala.
4. Pomoce i rekwizyty: opaska służąca do przewiązania oczu; produkty spo
żywcze o różnych smakach – słonym (np. paluszki), kwaśnym (np. kawałki cytry
na, kiszona kapusta, kwaśne żelki Haribo – Frytki, Kwaśne Języczki), gorzkim (np.
grejpfrut), słodkim (np. truskawka, miód, żelki Haribo Złoty Miś).
5. Opis: Na stole znajduje się jedzenie, które podzielone jest na kilka grup smako
wych. Dzieci próbują zawartości każdego z bufetów. Następnie zawiązujemy im
po kolei oczy i dajemy do spróbowania produkty w każdym ze smaków. Dzieci
muszą rozpoznać smak i podać nazwy kosztowanych produktów.
6. Uwagi: Czas trwania zabawy zależy od liczebności grupy dzieci.
IV. Znajdź truskawkę (inny owoc)
1. Cele: rozwój zmysłu smaku, wzroku i dotyku, nauka rozpoznawania kształtów,
ćwiczenie pamięci.
2. Czas trwania: 30 minut.
3. Miejsce realizacji: przedszkolna sala.
4. Pomoce i rekwizyty: kilka talerzyków z pokrojonymi owocami (Kształt poszcze
gólnych kawałków powinien w miarę możliwości odpowiadać kształtowi całych
owoców. Jeśli po pokrojeniu uległby zmianie, można zostawić niewielkie owoce
w postaci nie pokrojonej); jeden cały owoc wszystkich tych gatunków, które re
prezentowane są wśród owoców ułożonych na talerzykach w postaci kawałków;
opaski do przewiązania dzieciom oczu (jedna opaska dla każdego dziecka).
5. Opis: Nauczyciel pokazuje dzieciom poszczególne owoce oraz opisuje ich kształt
– okrągły (np. jabłko, truskawka, arbuz), podłużny (np. banan), owalny (np. cytryna,
śliwka). W trakcie opisu zwraca także uwagę na smak poszczególnych owoców.
Następnie rozdaje dzieciom talerze z pokrojonymi owocami. Dzieci mogą spróbo
wać wybranych przez siebie kawałków oraz upewnić się co do nazwy ich smaku.
Następnie nauczyciel podaje smak i kształt owocu, który dzieci powinny odnaleźć
(np. znajdźcie owoc okrągły i słodki lub znajdźcie kawałek banana), a potem prosi
wszystkich o zawiązanie oczu i podchodzi do każdego dziecka z talerzykiem peł
nym pokrojonych owoców. Dzieci, próbując leżących na talerzykach kawałków,
wybierają spośród nich te właściwe i biorą je do ręki. Kiedy wszystkie dzieci doko
nają już wyboru, nauczyciel prosi o jednoczesne odsłonięcie oczu. Te dzieci, które
znalazły właściwy owoc, mogą dostać nagrodę. Po zakończeniu zabawy nauczy
ciel może wykonać z dziećmi owocową sałatkę na podwieczorek, wykorzystując
wcześniej nie pokrojone owoce, które służyły do zademonstrowania wyglądu.
Zabawa rozwijająca zmysł słuchu i wzroku
V. Zgadnij co to
1. Cele: rozwój zmysłu słuchu, wzroku, kształtowanie precyzji ruchu ręką, ćwiczenie
pamięci.
2. Czas trwania: 15 minut.
3. Miejsce realizacji: przedszkolna sala lub zabawa na świeżym powietrzu.
4. Pomoce i rekwizyty: szablony zwierząt (służące do odrysowania kształtów)
przedstawiające np. pisklę, psa, kota, słonia; puste kartki bloku, na których dzieci
odrysują, a następnie pokolorują zwierzęta; karteczki z małymi rysunkami tych
samych zwierząt, które mają zostać narysowane przez dzieci (do losowania); po
jemnik na losy; opaska służąca do przewiązania oczu.
5. Opis: Nauczyciel opowiada dzieciom o poszczególnych zwierzętach występu
jących w różnych klimatach, a następnie rozdaje szablony tych zwierząt. Dzieci
odrysowują ich konury i kolorują obrazki. Kiedy rysunki są już gotowe, nauczyciel
podnosi je po kolei do góry i prosi ochotników, by wydali kilka odgłosów charak
terystycznych dla pokazywanych zwierząt. Następnie dzieci siadają po turecku
w kole – jeden z przedszkolaków zajmuje miejsce w środku koła i przewiązuje
oczy opaską. Dziecko rozpoczynające zabawę proszone jest o wylosowanie ry
sunku jednego zwierzątka. Następnie podchodzi do osoby siedzącej pośrodku
i stukając ją delikatnie w plecy, naśladuje odgłos charakterystyczny dla wylosowa
nego zwierzątka. Dziecko siedzące w środku ma za zadanie rozpoznać, z jakim
dźwiękiem miało do czynienia oraz głos której z koleżanek lub którego z kolegów
słyszało. Nawet jeśli dziecku nie uda się odgadnąć odgłosu lub rozpoznać właści
wej osoby, wraca do koła, a rolę osoby odgadującej naśladowane odgłosy przej
muje kolejny przedszkolak.
6. Uwagi: jeśli przedszkole nie dysponuje szablonami zwierząt ani ich rysunkami,
we wstępie do zabawy można zastosować opis i rozmowę na ich temat. Zabawę
można dodatkowo urozmaicić, puszczając dzieciom z kasety odgłosy wydawane
przez poszczególne zwierzęta.
mors
www.haribo.com
foka
www.haribo.com
Plik z chomika:
wredotka8690
Inne pliki z tego folderu:
1.pdf
(1129 KB)
2.pdf
(886 KB)
3.pdf
(759 KB)
4 Boże Narodzenie.pdf
(701 KB)
5.pdf
(1675 KB)
Inne foldery tego chomika:
111
Certyfikaty na wesoło
Ciekawe sposoby wiązania sznurówek
Ćwiczenia Akademia Misia Haribo
Gry
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin