1125806_Waldowa_Pod_zaglami_Zawiszy.pdf
(
104 KB
)
Pobierz
660137592 UNPDF
Scenariusz nr 33.
Maria Waldowa
Pod
ĝ
aglami „Zawiszy”
Temat: Czy wybra
ï
bym si
Ú
w rejs
ĝ
aglowcem Zawisza Czarny?
Tok lekcji
Czynno
Ă
ci ucznia:
Czynno
Ă
ci
nauczyciela:
Potrzebne
materia
ï
y
Omówienie lekcji
Wprowa-
dzenie
– opowiada o swoich przygo-
dach zwi
È
zanych z
ĝ
eglar-
stwem
– zach
Ú
ca do wypo-
wiedzi na temat
ĝ
eglarstwa
Na pocz
È
tku uczniowie dziel
È
si
Ú
swoj
È
wiedz
È
(a tak
ĝ
e
ewentualnymi do
Ă
wiadczeniami) na temat
ĝ
eglarstwa.
Wypowiedzi powinny dotyczy
Ê
niebezpiecze
ñ
stw, tru-
dów oraz przyjemno
Ă
ci zwi
È
zanych z p
ï
ywaniem
ĝ
a-
glówk
È
,
ï
odzi
È
, kajakiem, pontonem itp. Je
ĝ
eli dzieci
nie dysponuj
È
tak
È
wiedz
È
(i do
Ă
wiadczeniami), od
razu przechodzimy do drugiego etapu lekcji.
Realizacja
– ogl
È
da zdj
Ú
cie statku
–
s
ï
ucha nagrania piosenki
–
czyta cicho ze zrozumieniem
–
podkre
Ă
la wyrazy, których
znaczenia nie rozumie
– odczytuje znaczenia wyrazów:
grot, ref
ze s
ï
ownika wyrazów
obcych
odtwa-
rzacz CD,
p
ï
yta z na-
graniem
pie
Ă
ni
s
ï
owniki
wyrazów
obcych
Dzieci ogl
È
daj
È
zdj
Ú
cie statku zamieszczone w pod-
r
Ú
czniku, po czym nauczyciel w
ïÈ
cza p
ï
yt
Ú
z nagra-
niem pie
Ă
ni. Po jej wys
ï
uchaniu uczniowie czytaj
È
tekst po cichu, podkre
Ă
laj
È
c niejasne s
ï
owa. Pó
ě
niej
prowadz
È
cy zaj
Ú
cia wyja
Ă
nia znaczenia wszystkich nie-
zrozumianych wyrazów, a obja
Ă
nienia s
ï
ów
grot
i
ref
dzieci odczytuj
È
ze s
ï
ownika wyrazów obcych. Nast
Ú
p-
nie uczniowie nazywaj
È
uczucia wyra
ĝ
one w pie
Ă
ni,
cytuj
È
c odpowiednie fragmenty utworu (wymy
Ă
laj
È
te
ĝ
inne okre
Ă
lenia) oraz opowiadaj
È
na podstawie
tekstu o przygodach, jakie mo
ĝ
na prze
ĝ
y
Ê
podczas
rejsu Zawisz
È
Czarnym. Potem nauczyciel podaje te-
mat lekcji, rysuje tabel
Ú
na tablicy: Czy wybra
ï
bym si
Ú
w rejs Zawisz
È
Czarnym? Tak (dlaczego?). Nie (dlacze-
go?). Rozdaje kartki samoprzylepne, na których dzieci
zapisz
È
swój g
ï
os w debacie wraz z uzasadnieniem.
– w
ïÈ
cza kaset
Ú
z nagraniem
– rozdaje s
ï
owniki
– pomaga wyja
Ă
ni
Ê
znaczenia niezrozu-
mianych wyrazów
– prowadzi pogadan-
k
Ú
na temat utworu
•
– nazywa uczucia wyra
ĝ
one
w pie
Ă
ni
– cytuje fragmenty tekstu
– opowiada o przygodach, jakie
mo
ĝ
na prze
ĝ
y
Ê
w czasie rejsu
–
zapisuje temat lekcji
– podaje temat lekcji
•
Realizacja
–
bierze udzia
ï
w debacie, zapi-
suj
È
c swój g
ï
os
–
przykleja kartk
Ú
w odpowied-
nim miejscu tabeli
– rysuje tabel
Ú
na
tablicy
– rozdaje kartki samo-
przylepne
– nadzoruje przykleja-
nie kartek na tablicy
– odczytuje zapisy
z kartek
kartki
samoprzy-
lepne
Po up
ï
ywie okre
Ă
lonego czasu uczniowie przykleja-
j
È
kartki w odpowiednie miejsca tabeli narysowanej
na tablicy, a prowadz
È
cy zaj
Ú
cia odczytuje ich tre
ĂÊ
.
Na zako
ñ
czenie tego etapu zaj
ÚÊ
uczniowie zapisuj
È
(w parach, na brudno) kilkuzdaniowy wniosek b
Ú
d
È
cy
podsumowaniem debaty – wypadkowa zapisu, jaki po-
wsta
ï
na tablicy. Po prezentacji najlepiej zredagowany
wniosek zostaje zapisany do zeszytów.
– redaguje kilkuzdaniowy wnio-
sek b
Ú
d
È
cy podsumowaniem
debaty
–
zapisuje wniosek do zeszytu
– poleca zredagowa-
nie wniosku
– dyktuje wniosek do
zeszytu
Zako
ñ
-
czenie
– wykazuje zwi
È
zek idea
ï
ów
harcerskich z tradycj
È
rycer-
sk
È
– prowadzi rozmow
Ú
na temat idea
ï
ów
harcerskich i ich
zwi
È
zku z tradycj
È
rycersk
È
– w
ïÈ
cza kaset
Ú
z nagraniem
– zach
Ú
ca do
Ă
piewu
– podaje tre
ĂÊ
zadania
domowego
Uczniowie wykonuj
È
polecenie 2. ze s. 191 – wykazuj
È
,
ĝ
e istnieje zwi
È
zek idea
ï
ów harcerskich z tradycj
È
ry-
cersk
È
. Korzystaj
È
z podpowiedzi zawartych przy pole-
ceniu. Na zako
ñ
czenie dzieci mog
È
za
Ă
piewa
Ê
pie
Ăñ
.
–
Ă
piewa pie
Ăñ
–
zapisuje tre
ĂÊ
zadania domo-
wego
Zadanie
domowe
Naucz
Ú
si
Ú
na pami
ÚÊ
tekstu pie
Ă
ni.
•
Plik z chomika:
pawelczyk.jola
Inne pliki z tego folderu:
91_01_15.jpg
(71 KB)
Retoryczne środki stylistyczne.jpg
(62 KB)
Środki stylistyczne.jpg
(61 KB)
Układ rymów.jpg
(53 KB)
1125806_Galczynski_Rozmowa_z_aktorem.pdf
(141 KB)
Inne foldery tego chomika:
Charles Dickens - Opowieść wigilijna (słuchowisko)
Dokumenty
Dorian Gray avi polski lektor
Édith Piaf
Galeria
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin