1125806_Waldowa_Pod_zaglami_Zawiszy.pdf

(104 KB) Pobierz
660137592 UNPDF
Scenariusz nr 33. Maria Waldowa Pod ĝ aglami „Zawiszy”
Temat: Czy wybra ï bym si Ú w rejs ĝ aglowcem Zawisza Czarny?
Tok lekcji
Czynno Ă ci ucznia:
Czynno Ă ci
nauczyciela:
Potrzebne
materia ï y
Omówienie lekcji
Wprowa-
dzenie
– opowiada o swoich przygo-
dach zwi È zanych z ĝ eglar-
stwem
– zach Ú ca do wypo-
wiedzi na temat
ĝ eglarstwa
Na pocz È tku uczniowie dziel È si Ú swoj È wiedz È (a tak ĝ e
ewentualnymi do Ă wiadczeniami) na temat ĝ eglarstwa.
Wypowiedzi powinny dotyczy Ê niebezpiecze ñ stw, tru-
dów oraz przyjemno Ă ci zwi È zanych z p ï ywaniem ĝ a-
glówk È , ï odzi È , kajakiem, pontonem itp. Je ĝ eli dzieci
nie dysponuj È tak È wiedz È (i do Ă wiadczeniami), od
razu przechodzimy do drugiego etapu lekcji.
Realizacja – ogl È da zdj Ú cie statku
s ï ucha nagrania piosenki
czyta cicho ze zrozumieniem
podkre Ă la wyrazy, których
znaczenia nie rozumie
– odczytuje znaczenia wyrazów:
grot, ref ze s ï ownika wyrazów
obcych
odtwa-
rzacz CD,
p ï yta z na-
graniem
pie Ă ni
s ï owniki
wyrazów
obcych
Dzieci ogl È daj È zdj Ú cie statku zamieszczone w pod-
r Ú czniku, po czym nauczyciel w ïÈ cza p ï yt Ú z nagra-
niem pie Ă ni. Po jej wys ï uchaniu uczniowie czytaj È
tekst po cichu, podkre Ă laj È c niejasne s ï owa. Pó ě niej
prowadz È cy zaj Ú cia wyja Ă nia znaczenia wszystkich nie-
zrozumianych wyrazów, a obja Ă nienia s ï ów grot i ref
dzieci odczytuj È ze s ï ownika wyrazów obcych. Nast Ú p-
nie uczniowie nazywaj È uczucia wyra ĝ one w pie Ă ni,
cytuj È c odpowiednie fragmenty utworu (wymy Ă laj È
te ĝ inne okre Ă lenia) oraz opowiadaj È na podstawie
tekstu o przygodach, jakie mo ĝ na prze ĝ y Ê podczas
rejsu Zawisz È Czarnym. Potem nauczyciel podaje te-
mat lekcji, rysuje tabel Ú na tablicy: Czy wybra ï bym si Ú
w rejs Zawisz È Czarnym? Tak (dlaczego?). Nie (dlacze-
go?). Rozdaje kartki samoprzylepne, na których dzieci
zapisz È swój g ï os w debacie wraz z uzasadnieniem.
– w ïÈ cza kaset Ú
z nagraniem
– rozdaje s ï owniki
– pomaga wyja Ă ni Ê
znaczenia niezrozu-
mianych wyrazów
– prowadzi pogadan-
k Ú na temat utworu
– nazywa uczucia wyra ĝ one
w pie Ă ni
– cytuje fragmenty tekstu
– opowiada o przygodach, jakie
mo ĝ na prze ĝ y Ê w czasie rejsu
zapisuje temat lekcji
– podaje temat lekcji
660137592.001.png
Realizacja bierze udzia ï w debacie, zapi-
suj È c swój g ï os
przykleja kartk Ú w odpowied-
nim miejscu tabeli
– rysuje tabel Ú na
tablicy
– rozdaje kartki samo-
przylepne
– nadzoruje przykleja-
nie kartek na tablicy
– odczytuje zapisy
z kartek
kartki
samoprzy-
lepne
Po up ï ywie okre Ă lonego czasu uczniowie przykleja-
j È kartki w odpowiednie miejsca tabeli narysowanej
na tablicy, a prowadz È cy zaj Ú cia odczytuje ich tre ĂÊ .
Na zako ñ czenie tego etapu zaj ÚÊ uczniowie zapisuj È
(w parach, na brudno) kilkuzdaniowy wniosek b Ú d È cy
podsumowaniem debaty – wypadkowa zapisu, jaki po-
wsta ï na tablicy. Po prezentacji najlepiej zredagowany
wniosek zostaje zapisany do zeszytów.
– redaguje kilkuzdaniowy wnio-
sek b Ú d È cy podsumowaniem
debaty
zapisuje wniosek do zeszytu
– poleca zredagowa-
nie wniosku
– dyktuje wniosek do
zeszytu
Zako ñ -
czenie
– wykazuje zwi È zek idea ï ów
harcerskich z tradycj È rycer-
sk È
– prowadzi rozmow Ú
na temat idea ï ów
harcerskich i ich
zwi È zku z tradycj È
rycersk È
– w ïÈ cza kaset Ú
z nagraniem
– zach Ú ca do Ă piewu
– podaje tre ĂÊ zadania
domowego
Uczniowie wykonuj È polecenie 2. ze s. 191 – wykazuj È ,
ĝ e istnieje zwi È zek idea ï ów harcerskich z tradycj È ry-
cersk È . Korzystaj È z podpowiedzi zawartych przy pole-
ceniu. Na zako ñ czenie dzieci mog È za Ă piewa Ê pie Ăñ .
Ă piewa pie Ăñ
zapisuje tre ĂÊ zadania domo-
wego
Zadanie
domowe
Naucz Ú si Ú na pami ÚÊ tekstu pie Ă ni.
660137592.002.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin