Polski 6.doc

(264 KB) Pobierz

                                                                            Plan wynikowy z języka polskiego do podręcznika „Oglądam świat” w klasie VI

 

Jed.lek.

Temat

                                                          Wymagania

Uwagi

Podstawowe

Ponadpodstawowe

 

 

 

-           

 

1

Organizujemy nasze spotkanie z językiem polskim w klasie VI

- zna wymagania podstawowe

- zna wymagania ponadpodstawowe

 

 

Wracamy po wakacjach mądrzejsi i dojrzalsi.

-          -opowiada gdzie był podczas wakacji, czego się dowiedział i jaki wrócił po wakacjach,

-          wymienia miejscowości, które zwiedził w lecie, wskazuje je na mapie,

-          wypowiada się w kilku zdaniach na temat wiedzy, doświadczenia, które zdobył podróżując.

-          Wymienia przewodnik jako źródło wiedzy o ciekawych miejscach,

-          Analizuje zawartość przewodnika,

-          Ustala, gdzie znajdują się w książce dane bibliograficzne,

-          Wnioskuje o tym, ze podróże są ważnym elementem zdobywania wiedzy i doświadczenia.

 

1

Symbole narodowe wczoraj i dziś. W. Chotomska  „Dzień dobry, Biały Ptaku”

-          pamięta treść wiersza Bełzy „Kto ty jesteś…?”;

-          redaguje krótką notatkę dotyczącą tematu;

-          pokazuje sytuacje, w których okazujemy szacunek godle i fladze;

-          wyszukuje w tekście elementy kojarzone z kolorem czerwonym i białym;

-          - wyszukuje określenia dotyczące Białego Ptaka

Praca domowa

Ćwiczenie 1 i 2 s. 10

-          wnioskuje, co symbolizują barwy czerwona i biała;

-          - określa sformułowanie „od Bałtyku po Tatry”;

-          w tekście wiersza wskazuje co składa się na wspólny dom;

-          wnioskuje czym jest wspólny dom

Podręcznik do kształcenia lit. s.10;

W.p. i o. T. 1, 8

2

Historia polskiego hymnu – Pieśń Legionów Polskich we Włoszech J.Wybickiego

Jesteśmy Polakami – znamy swój hymn narodowy. K.Koźmiński „Mazurek Dąbrowskiego” (fragmenty)

-          czyta Pieśń Legionów Polskich we Włoszech,

-          porównuje tekst ze współczesną wersją hymnu polskiego,

-          czyta opowiadanie „Mazurek Dąbrowskiego” z podziałem na role,

-          - uzupełnia notatkę bibliograficzną o Józefie Wybickim,

-          wymienia sytuacje, w czasie których grany jest hymn,

-          ustala  jak  należy zachować się podczas grania hymnu narodowego

Praca domowa

Ćwiczenie 1 s. 18

-          uzasadnia tytuł naszego hymnu narodowego,

-          objaśnia w jakich okolicznościach powstał nasz hymn,

-          wybiera z tekstu informacje, które mógłby zamieścić w gazetce historycznej,

-          redaguje tekst artykułu o hymnie narodowym i nadaje mu tytuł,

-          czyta zredagowany przez siebie tekst

 

Praca domowa

Ćwiczenie 2/ s.18

Podręcznik do kształcenia literackiego s.18

W. p. i o. T. 1,2,4,10

1

(temat ustalają uczniowie)

Żurakowski „Wiersz dydaktyczny”

-          czyta tekst utworu,

-          wypowiada się na temat małej, większej i największej ojczyzny,

-          przedstawia graficznie trzy wizje ojczyzny

Praca domowa

Przeczytaj wiersz A. Kruczyńskiej „Ojczyzna”

-          wyjaśnia sens przenośni,

-          redaguje notatkę „Różne oblicza ojczyzny”,

-          przestrzega zasady, że nie można nadużywać słowa ojczyzna,

-          objaśnia pisownię słowa ojczyzna małą i wielka literą

Praca domowa

W dowolnej formie napisz, czym dla ciebie jest ojczyzna.

Podręcznik do kształcenia literackiego, s.19

 

2

Obrońcy Westerplatte w poetyckiej legendzie „Pieśń o żołnierzach z Westerplatte” K. I. Gałczyńskiego

-          czyta po cichu, zaznaczając fragmenty tekstu wypowiadane przez osobę mówiącą w wierszu i przez żołnierzy,

-          czyta głośno  z podziałem na role,

-          przypomina pojęcie legendy

-          lokalizuje Westerplatte na mapie Polski,

-          relacjonuje czego dowiedział się o Westerplatte,

-          wskazuje na postacie mówiące,

-          wyodrębnia elementy realistyczne i fantastyczne, wskazuje w utworze obrazy zestawione kontrastowo,

-          zastanawia się nad znaczeniem ostatniej zwrotki

Podręcznik do kształcenia literackiego s.51

Słownik historii Polski, encyklopedia

W. p. i o. T.10

1

Pielęgnować przeszłość jak kwiaty…

A.Korta „Gniewko syn rybaka”

-          czyta głośno tekst,

-          określa czas i miejsce wydarzeń,

-          przedstawia głównego bohatera wg tabeli

Praca domowa:

Opowiedz, czego dowiedziałeś się o głównym bohaterze

-          decyduje czy zgadza się ze słowami zawartymi w temacie,

-          redaguje odpowiedź w formie argumentów,

-          rozpoznaje, o jakim królu i jego synu jest mowa w utworze,

-          wymienia problemy dotyczące Polski rozważane na radzie królewskiej,

-          ustala, że jest to opowiadanie historyczne

Praca domowa

Opowiedz o spotkaniu Gniewka z Agnieszką

Podręcznik do kształcenia literackiego s.21

E. czyt. i med. T.8

2

 

Poselstwo krzyżackie. „Przed bitwą”- fragment powieści „Krzyżacy” H.Sienkiewicza

-          zbiera informacje o Henryku Sienkiewiczu i bitwie pod Grunwaldem,

-          korzysta z różnych źródeł,

-          opowiada o sytuacji, tóra miała miejsce przed bitwą,

-          wyodrębnia postacie i wydarzenia historyczne,

-          przygotowuje inscenizację opisanej w opowiadaniu sceny

Podręcznik do kształcenia literackiego s.25,

Encyklopedia, „Słownik pisarzy polskich”

W. p. i o. T. 4,2

1

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin