Plan wynikowy z języka polskiego do podręcznika „Oglądam świat” w klasie VI
Jed.lek.
Temat
Wymagania
Uwagi
Podstawowe
Ponadpodstawowe
-
1
Organizujemy nasze spotkanie z językiem polskim w klasie VI
- zna wymagania podstawowe
- zna wymagania ponadpodstawowe
Wracamy po wakacjach mądrzejsi i dojrzalsi.
- -opowiada gdzie był podczas wakacji, czego się dowiedział i jaki wrócił po wakacjach,
- wymienia miejscowości, które zwiedził w lecie, wskazuje je na mapie,
- wypowiada się w kilku zdaniach na temat wiedzy, doświadczenia, które zdobył podróżując.
- Wymienia przewodnik jako źródło wiedzy o ciekawych miejscach,
- Analizuje zawartość przewodnika,
- Ustala, gdzie znajdują się w książce dane bibliograficzne,
- Wnioskuje o tym, ze podróże są ważnym elementem zdobywania wiedzy i doświadczenia.
Symbole narodowe wczoraj i dziś. W. Chotomska „Dzień dobry, Biały Ptaku”
- pamięta treść wiersza Bełzy „Kto ty jesteś…?”;
- redaguje krótką notatkę dotyczącą tematu;
- pokazuje sytuacje, w których okazujemy szacunek godle i fladze;
- wyszukuje w tekście elementy kojarzone z kolorem czerwonym i białym;
- - wyszukuje określenia dotyczące Białego Ptaka
Praca domowa
Ćwiczenie 1 i 2 s. 10
- wnioskuje, co symbolizują barwy czerwona i biała;
- - określa sformułowanie „od Bałtyku po Tatry”;
- w tekście wiersza wskazuje co składa się na wspólny dom;
- wnioskuje czym jest wspólny dom
Podręcznik do kształcenia lit. s.10;
W.p. i o. T. 1, 8
2
Historia polskiego hymnu – Pieśń Legionów Polskich we Włoszech J.Wybickiego
Jesteśmy Polakami – znamy swój hymn narodowy. K.Koźmiński „Mazurek Dąbrowskiego” (fragmenty)
- czyta Pieśń Legionów Polskich we Włoszech,
- porównuje tekst ze współczesną wersją hymnu polskiego,
- czyta opowiadanie „Mazurek Dąbrowskiego” z podziałem na role,
- - uzupełnia notatkę bibliograficzną o Józefie Wybickim,
- wymienia sytuacje, w czasie których grany jest hymn,
- ustala jak należy zachować się podczas grania hymnu narodowego
Ćwiczenie 1 s. 18
- uzasadnia tytuł naszego hymnu narodowego,
- objaśnia w jakich okolicznościach powstał nasz hymn,
- wybiera z tekstu informacje, które mógłby zamieścić w gazetce historycznej,
- redaguje tekst artykułu o hymnie narodowym i nadaje mu tytuł,
- czyta zredagowany przez siebie tekst
Ćwiczenie 2/ s.18
Podręcznik do kształcenia literackiego s.18
W. p. i o. T. 1,2,4,10
(temat ustalają uczniowie)
Żurakowski „Wiersz dydaktyczny”
- czyta tekst utworu,
- wypowiada się na temat małej, większej i największej ojczyzny,
- przedstawia graficznie trzy wizje ojczyzny
Przeczytaj wiersz A. Kruczyńskiej „Ojczyzna”
- wyjaśnia sens przenośni,
- redaguje notatkę „Różne oblicza ojczyzny”,
- przestrzega zasady, że nie można nadużywać słowa ojczyzna,
- objaśnia pisownię słowa ojczyzna małą i wielka literą
W dowolnej formie napisz, czym dla ciebie jest ojczyzna.
Podręcznik do kształcenia literackiego, s.19
Obrońcy Westerplatte w poetyckiej legendzie „Pieśń o żołnierzach z Westerplatte” K. I. Gałczyńskiego
- czyta po cichu, zaznaczając fragmenty tekstu wypowiadane przez osobę mówiącą w wierszu i przez żołnierzy,
- czyta głośno z podziałem na role,
- przypomina pojęcie legendy
- lokalizuje Westerplatte na mapie Polski,
- relacjonuje czego dowiedział się o Westerplatte,
- wskazuje na postacie mówiące,
- wyodrębnia elementy realistyczne i fantastyczne, wskazuje w utworze obrazy zestawione kontrastowo,
- zastanawia się nad znaczeniem ostatniej zwrotki
Podręcznik do kształcenia literackiego s.51
Słownik historii Polski, encyklopedia
W. p. i o. T.10
Pielęgnować przeszłość jak kwiaty…
A.Korta „Gniewko syn rybaka”
- czyta głośno tekst,
- określa czas i miejsce wydarzeń,
- przedstawia głównego bohatera wg tabeli
Praca domowa:
Opowiedz, czego dowiedziałeś się o głównym bohaterze
- decyduje czy zgadza się ze słowami zawartymi w temacie,
- redaguje odpowiedź w formie argumentów,
- rozpoznaje, o jakim królu i jego synu jest mowa w utworze,
- wymienia problemy dotyczące Polski rozważane na radzie królewskiej,
- ustala, że jest to opowiadanie historyczne
Opowiedz o spotkaniu Gniewka z Agnieszką
Podręcznik do kształcenia literackiego s.21
E. czyt. i med. T.8
Poselstwo krzyżackie. „Przed bitwą”- fragment powieści „Krzyżacy” H.Sienkiewicza
- zbiera informacje o Henryku Sienkiewiczu i bitwie pod Grunwaldem,
- korzysta z różnych źródeł,
- opowiada o sytuacji, tóra miała miejsce przed bitwą,
- wyodrębnia postacie i wydarzenia historyczne,
- przygotowuje inscenizację opisanej w opowiadaniu sceny
Podręcznik do kształcenia literackiego s.25,
Encyklopedia, „Słownik pisarzy polskich”
W. p. i o. T. 4,2
pawelczyk.jola