Podstawa programowa dla gim.pdf

(866 KB) Pobierz
MEN_TOM_2.indd
Podstawa programowa z komentarzami
Tom 2.
Język polski w szkole podstawowej, gimnazjum i liceum
121727757.037.png 121727757.038.png 121727757.039.png 121727757.040.png 121727757.001.png 121727757.002.png 121727757.003.png 121727757.004.png
121727757.005.png 121727757.006.png 121727757.007.png 121727757.008.png 121727757.009.png 121727757.010.png 121727757.011.png 121727757.012.png
Szanowni Państwo,
Niniejszy tom jest częścią ośmiotomowej publikacji poświęconej nowej podstawie programowej wycho-
wania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w szkołach podstawowych, gimnazjach i liceach.
Sposób wdrażania nowej podstawy programowej kształcenia ogólnego w szkołach przygotowujących do
zawodu będzie tematem odrębnej publikacji.
Każdy tom poświęcony jest odrębnej grupie zajęć. Zawiera on wszystkie fragmenty postawy programo-
wej dotyczące tych zajęć oraz komentarze ekspertów, pozwalające lepiej zrozumieć intencje twórców
podstawy. Ponieważ poszczególne tomy adresowane są do różnych grup nauczycieli, w każdym tomie
powtórzono części wstępne odpowiednich załączników podstawy programowej, skierowane do wszyst-
kich nauczycieli.
Wdrażaniu w szkołach i przedszkolach nowej podstawy programowej towarzyszą jeszcze inne zmia-
ny w prawie oświatowym. Tych zmian, porządkujących edukacyjną rzeczywistość od września 2009 r.
jest sporo: to m.in. zmieniona ustawa o systemie oświaty, nowe rozporządzenie o ramowych planach
nauczania (obowiązujące w szkołach publicznych), nowe rozporządzenie o kwalifi kacjach nauczycieli,
nowe zadania dla nauczycieli, wynikające ze zmian w Karcie Nauczyciela, a także kolejne podwyżki płac
nauczycieli. Dlatego każdy tom zawiera także pewne informacje ogólne, związane ze zmianami progra-
mowymi i organizacyjnymi wchodzącymi do polskich szkół, wynikającymi z tych nowelizacji. Wszystkie
te zmiany mają uczynić polską szkołę bardziej skuteczną, przyjazną i nowoczesną.
Nowa podstawa programowa jest efektem zbiorowej refl eksji dużego zespołu uczonych, metodyków,
nauczycieli oraz pracowników systemu egzaminacyjnego. W swoich pracach zespół ten korzystał z do-
świadczeń oraz dorobku twórców wcześniejszych podstaw, w tym z projektu podstawy, który powstał
w Instytucie Spraw Publicznych w 2005 roku. W trwających niemal trzy miesiące publicznych konsul-
tacjach aktywnie uczestniczyły setki respondentów. Twórcy podstawy wspierali się przy jej doskonale-
niu dziesiątkami zamówionych recenzji najznamienitszych gremiów i towarzystw naukowych.
Szczególną rolę w pracach zespołu odegrali uczeni, którzy podjęli trud koordynowania prac nad poszcze-
gólnymi obszarami tematycznymi podstawy programowej:
prof. dr hab. Edyta Gruszczyk-Kolczyńska – edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna,
prof. dr hab. Sławomir Jacek Żurek – język polski i edukacja artystyczna,
dr Magdalena Szpotowicz – języki obce nowożytne,
dr hab. Jolanta Choińska-Mika – edukacja historyczna i obywatelska,
prof. dr hab. Ewa Bartnik – edukacja przyrodnicza,
prof. dr hab. Zbigniew Semadeni – edukacja matematyczna i techniczna,
prof. dr hab. Wojciech Przybylski – wychowanie fi zyczne i edukacja dla bezpieczeństwa.
Wszystkim uczestnikom tych prac składam niniejszym serdeczne podzię ko wanie.
Każda szkoła otrzyma co najmniej dwa wydrukowane komplety wszystkich tomów tej publikacji. Dal-
sze egzemplarze można pobrać ze strony www.reformaprogramowa.men.gov.pl. Na tej stronie można
też znaleźć szereg informacji pomocnych przy organizowaniu zreformowanej szkolnej rzeczywistości,
m.in. dotyczących stosowania nowych ramowych planów nauczania. Jest tam także dostępny wykaz
wszystkich podręczników dopuszczonych do użytku szkolnego, zgodnych z nową podstawą programo-
wą. Liczę, że wszystko to pomoże nam razem zmieniać polską szkołę na lepsze.
Katarzyna Hall
Minister Edukacji Narodowej
121727757.013.png 121727757.014.png 121727757.015.png 121727757.016.png 121727757.017.png 121727757.018.png 121727757.019.png 121727757.020.png
121727757.021.png 121727757.022.png 121727757.023.png 121727757.024.png 121727757.025.png 121727757.026.png 121727757.027.png 121727757.028.png
Spis treści
I. Część ogólna
O potrzebie reformy programowej kształcenia ogólnego – Zbigniew Marciniak ................ 7
Część wstępna podstawy programowej dla szkoły podstawowej .......................................................... 15
Część wstępna podstawy programowej dla gimnazjum i liceum .......................................................... 19
II. Część szczegółowa
Podstawa programowa – edukacja polonistyczna – klasy I–III ............................................................ 25
Zalecane warunki i sposób realizacji ..................................................................................................... 28
Podstawa programowa – język polski – klasy IV–VI ............................................................................ 29
Zalecane warunki i sposób realizacji ..................................................................................................... 34
Podstawa programowa – język polski – gimnazjum ............................................................................. 35
Zalecane warunki i sposób realizacji ..................................................................................................... 41
Podstawa programowa – język polski – liceum ..................................................................................... 43
Zalecane warunki i sposób realizacji ..................................................................................................... 53
Komentarze do podstawy programowej do przedmiotu język polski :
Koncepcja podstawy programowej z języka polskiego – Sławomir Jacek Żurek .......... 55
Nauka o języku w podstawie programowej – Jerzy Bartmiński ....................................... 60
Język polski w klasach IV–VI – wskazówki metodyczne – Witold Bobiński .................. 63
Język polski w gimnazjum – wskazówki metodyczne – Krzysztof Biedrzycki .............. 72
Język polski w liceum – wskazówki metodyczne – Ewa Jaskółowa ................................. 82
III. Opinie o podstawie programowej
Uchwała Rady Głównej Szkolnictwa Wyższego .......................................................................... 87
Uwagi Konferencji Rektorów Akademickich Szkół Polskich ...................................................... 88
Stanowisko Stowarzyszenia Nauczycieli Polonistów
w sprawie propozycji nowej Podstawy Programowej z języka polskiego ............................... 91
Uwaga:
Rozdziały, których tytuły złożone są drukiem pochyłym przedstawiają odpowiednie fragmenty rozporządze-
nia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 2008 r. w sprawie podstawy programowej wychowania
przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół, opublikowanego w dniu 15 stycznia
2009 r. w Dzienniku Ustaw Nr 4, poz. 17.
121727757.029.png 121727757.030.png 121727757.031.png 121727757.032.png 121727757.033.png 121727757.034.png 121727757.035.png 121727757.036.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin