55.
Sterowanie ślepcem
Podobieństwa i różnice
CEL: PRZEBIEG:
MATERIAŁY: opaski na oczy dla połowy członków grupy zaufanie, koncentracja, samoo kreślę nie uczestnicy łączą się w pary; jedna z osób ma oczy zakryte, a druga daje jej słowne instrukcje, jak i gdzie ma się poruszać. Prowadzący nie może dotykać osoby prowadzonej. „Przewodnik" zmienia szybkość poruszania się. Można ustalić jakiś punkt startu i mety (np. krzesło) oraz ustawić na drodze przeszkody. Po pewnym czasie w parach następuje zamiana
WARIANTY: polecenia mogą być dawane za pomocą głosu, ale bez słów, np. jeden dźwięk oznacza: idź, dwa dźwięki: zatrzymaj się. Można wypróbować różne rodzaje dźwięków
56.
Pomnik grupy
MATERIAŁY: niepotrzebne
CEL: rozgrzewka do ćwiczeń ruchowych, budowanie zaufa-
nia
PRZEBIEG: uczestnicy siadają w kole. Jedna osoba wychodzi na środek i przyjmuje charakterystyczną dla siebie pozycję, zastygając w „posąg". Grupa nadaje rzeźbie tytuł. Następna osoba dołącza do niej i dodaje swój układ do pierwotnej rzeźby. Grupa nadaje im nowy tytuł. Można kontynuować „rzeźbienie" tak długo, póki nie powstanie pomnik całej grupy
WARIANTY: rzeźba może poruszać się i wydawać dźwięki
MATERIAŁY: niepotrzebneCEL: improwizacja, ruch
PRZEBIEG: praca odbywa się w parach lub w małych zespołach. Można użyć pantomimy lub krótkich improwizacji. Próba przedstawienia i porównania: ciszy i hałasu, biegania szybkiego i wolnego(tak wolnego, że trudno zauważyć ruch), podniecenia i smutku. Inne pary do porównań: stary - młody wysoki - niski
duży (ekspansywny, ekstrawertywny) - mały (zahamowany, introwertywny) sztywny - rozluźniony bogaty - biedny przedsiębiorczy - leniwy Anglik- Francuz małomówny - gaduła nauczyciel - uczeń nadęty - przyjazny policjant-złodziej wolny - szybki bystry - ciamajda anioł - diabeł zmotoryzowany - pieszy
64
65
ula.f