Poznajemy ró¥nego rodzaju gry i zabawy sportowe b®dÑce rekreacyjnÑ formÑ ruchu.doc

(498 KB) Pobierz
Autor: Urszula Mróz

Autor: Urszula  Mróz    SP Konikowo

           

Temat: Poznajemy różnego rodzaju gry i zabawy sportowe będące  rekreacyjną formą ruchu.

Klasa: V   Grupa dziewcząt      Liczba ćwiczących: 14 osób

Miejsce ćw: sala gimnastyczna

Zadania lekcji:

a)      główne: poznanie gier i zabaw z przyborami nietypowymi

b)     dodatkowe: doskonalenie szybkości i zwinności

 

Kształtowanie:

a)      umiejętności: celność rzutu

b)     motoryczności: kształtowanie szybkości reakcji, zwinności

c)      wiadomości: poznanie zasad gier i zabaw

d)     akcenty wychowawcze: zasady zdrowej rywalizacji, wspólne zabawy jako element integracji grupy

 

Przybory i przyrządy: kolorowe chusteczki, plastikowe butelki duże i małe, plastikowe kręgle, gazety, pudła kartonowe, ławeczka gimnastyczna

 

Część toku lekcyjnego
(rodzaj ćwiczeń)

Nazwa i opis ćwiczenia

Czas

Uwagi organizacyjno-metodyczne

I CZĘŚĆ WSTĘPNA

 

1.Ćw. porządkowo-wychowawcze

 

 

Zorganizowanie grupy: zbiórka w dwuszeregu, sportowe przywitanie, sprawdzenie stroju sportowego, przekazanie informacji n/t lekcji

 

 

2’

X  X  X  X  X  X X

X  X  X  X  X  X  X

               N

 

Na koniec zbiórki N rozdaje losowo kolorowe chusteczki

 

2.Zabawa ożywiająca

„Ogonki”- uczniowie zaczepiają chustki o gumkę spodenek tak, aby wisiały jak koński ogonek. Poruszając się krokiem dostawnym starają się zabrać chustkę kolegom, nie dając im zabrać swojej. Wygrywa ta osoba, która zdobędzie najwięcej chustek nie tracąc swojej.

3’

Nauczyciel zwraca uwagę na poprawność poruszania się po boisku, i koordynacje ruchową

Rozsypka

             X        X

  N              X       X    X

              X     X      X

                   X      X

 

CZĘSC GŁÓWNA 

 

1. Ćwiczenia kształtujące.

 

 

 

 

 

Ćw.RR- p.w.- stanie w rozkroku RR w bok, w RP chustka

Rytmiczne przekładanie chustki z RP do RL i na odwrót:
- z przodu, w górze (nad głową), z tyłu (za plecami).

 

Ćw.NN- p.w. jak wyżej

Podskoki z jednoczesnym przekładaniem chustki z RP do RL i na odwrót pomiędzy kolanami NN.

 

 

 

Ćw.T- p.w.- leżenie tyłem, NN zgięte w stawach kolanowych , chustka w RP.

Rytmiczne przekładanie chustki z RP do RL i na odwrót z jednoczesnym podnoszeniem bioder do góry.

 

Ćw.RR i NN – p.w. jak wyżej

Przekładanie chustki pomiędzy NN naprzemiennie i obunóż z jednoczesnym skłonem kl. piersiowej w przód.

 

Ćw.NN- p.w. – stanie na jednej nodze, druga przyciągnięta za pomocą ręki do pośladka. Chustka leży rozłożona na podłodze.

Podskoki na jednej nodze wokół chustki ze zmianą nogi i kierunku podskoków- rys. a).

J.W.- podskoki obunóż ze zmianą kierunków podskoków- rys. b).

 

 

         

 

 

 

 

 

6’

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

a)

 

 

 

 




b)

Po zakończeniu ćwiczeń N. wydaje polecenie zawiązania chusteczek wokół szyi.

 

2.Zabawa z mocowaniem.

„Walka o skarb”

Na znak N. przeciwnicy podają sobie prawe ręce i ciągną przeciwnika tak mocno i tak długo, a także tak daleko, aby móc podjąć z podłogi swój kręgiel i zdobyć punkt. Przeciwnik utrudnia zadanie, ciągnąc jak najmocniej w swoja stronę.

Zespół, którego uczniowie zdobyli więcej pkt. wygrywa.

 

 

3’

 

Uczniowie dzielą się na dwa zespoły wg. kolorów chusteczek, stają naprzeciw siebie w szeregu, wzdłuż linii, każdy z uczniów kładzie za sobą kręgiel (może być mała plastikowa butelka) na podłodze, w odległości ok. 1 kroku od siebie.

 

3. Zabawa bieżna .

„Samoloty”.

Pierwsi w zespołach trzymają RR w bok. Na wyprostowanych RR zakładają gazety. Po sygnale N. biegną w takiej pozycji do przodu tak szybko, aby gazety nie spadły z RR – a jednocześnie przypominały skrzydła samolotu. Po okrążeniu plastikowej butelki, wyznaczającej półmetek, zawodnicy wracają w tej samej pozycji do mety i przekazują gazety następnemu zawodnikowi. Wygrywa zespół, który pierwszy zakończy swoje zadanie.

6’

Uczniowie ustawiają się w 2 rzędach. N. rozdaje dla każdego zespołu po dwie gazety.

 

 

X X X X X                    o

 

X X X X X                    o

 

 

 

 

 

 

 

 

4. Zabawa rzutna

„Na strzelnicy”

Na sygnał wszyscy jednocześnie rzucają „gazetowymi kulami”, starając się strącić ustawione na ławeczce butelki plastikowe. Wygrywa zespół, który strącił więcej butelek na pole przeciwnika.

 

 

 

 

 

 

„Gazetowa wojna”

Na sygnał N. uczniowie rzucają „kulami” na boisko przeciwnika starając się, aby jak najmniej „kul” pozostało na swoim boisku. Zabawa na czas ok. 1min. Po sygnale N. przerywamy batalię i liczymy „kule”. Wygrywa zespół, który ma mniej „kul” na swoim boisku.

3’

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3’

 

Ławeczka gimn., na niej ustawiona dowolna ilość butelek plastikowych.  Każdy uczeń wykonuje „gazetową kulę”.  Zespoły  stają po przeciwnych stronach ławeczki na liniach. Każdy z zawodników ma prawo jednego rzutu.

 

Uczniowie ustawieni na dwóch przeciwnych boiskach, posiadają po dwie „gazetowe kule”

 

 

 

 

5. Zabawa skoczna

„Kangury”

Na sygnał pierwsi z zespołów biegną w kierunku plastikowej butelki, pokonując drogę z kartonami – przeskakując je- zabierają butelkę plastikową, wkładają między uda i podskakując obunóż wracają do swojego zespołu (wolną drogą), starając się nie wypuścić butelki z nóg. Następny zawodnik wykonuje to samo zadanie, lecz w odwrotnej kolejności: najpierw bieg z butelką-stawia ją w oznaczone miejsce, i powrót drogą z kartonami.

6’

 

Ustawienie w rzędach jak w zabawie „Samoloty”.

 

 

 

 

 

 

 

 

CZĘŚĆ KOŃCOWA

 

1. Ćwiczenia korektywne

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2.Ćwiczenie uspokajające.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3.Ćwiczenia porządkowo- wychowawcze.

 

 

 

.

„Sprawne stopy”

PW- leżenie tyłem. Każdy uczeń pobiera palcami stóp chusteczkę z podłogi i przekazuje ją w powietrzu drugiej nodze.

 

„Wąż boa”

PW- leżenie przodem, NN złączone wyprostowane i uniesione nad podłogę, RR wyprostowane do przodu i uniesione nad podłogę, chustka rozłożona przed U. na podłodze. Na sygnał N. uczniowie starają się złożyć chustkę w jak najmniejszy trójkąt.

 

 

 

U. naśladując N. wykonują głęboki wdech – przez nos- z jednoczesnym uniesieniem RR nad głowę i spleceniem dłoni, trzymają powietrze w płucach jak najdłużej, następnie wydech- przez usta, opuszczenie RR. Ćwiczenie powtarzamy 3 razy.

 

 

 

 

Zbiórka w dwuszeregu. Omówienie dydaktyczno- wychowawcze lekcji.

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin