PEDAGOGIKA.doc

(221 KB) Pobierz

8.10

Pedagogika (gr. Paidogogos) - pais (chłopiec) + ago (prowadzę) = prowadzący chłopca

Paidogogos- oznacza niewolnika w starożytnej Grecji, jego zadaniem było odprowadzanie chłopca do miejsca ćwiczeń fizycznych, zwanego palestrą

Z upływem czasu zaczął on również uczyć wychowanka jak ma się odpowiednio zachowywać, pracował nad rozwojem jego osobowości i moralności.

Paidogogos przekształcił się z opiekuna w wychowawcę, odpowiedzialnego za zespół czynności wokół wychowanka (wychowanie duchowo-moralne).

Obok terminu pedagogika spotykamy również termin pedologia.

W zależności od wieku podopiecznego:

·         Hebagogos- prowadzący młodzieńca

·         Andragogos- prowadzący mężczyznę

·         Gerantagogois- prowadzący stare człowieka

 

Pedagologia- całość pedagogiki rozwoju człowieka i pedagogiki stosowanej w instytucjach.

Pedagogika

·         Twórcze oddziaływanie na dzieci i młodzież

·         Rzemieślnicze naśladowanie wzorców postępowania wychowawczego i wówczas staje się techniką pedagogiczną, którą można przekazać innym w kształceniu kandydatów na wychowawców.

Terminem pedagog zawsze określano praktyka-wychowawcę.

Połączenie nauczania z kształceniem moralnym uważano za oczywiste. Jest to spuścizna wieków średnich, szkoły klasztornej…

W czasach antycznych nauczycielowi powierzano jedynie ograniczony wycinek nauczania. Wzbogacał umysł dziecka technicznie, ale nie wychowywał.

Pedagog natomiast, mimo iż był niewolnikiem, kształtował moralnie duszę, charakter i styl życia wychowanka. Jego wpływ był niepomiernie większy niż czysto techniczne lekcje nauczyciela.

Współczesna szkoła, nauczanie i właściwe sposoby przekazywania wiedzy zdominowały naszą rzeczywistość pedagogiczną. W przeszłości wychowanie miało znaczenie większe znaczenie niż nauczanie.

 

W czasach nowożytnych nazwa pedagog odnosiła się:

·         Do twórców znaczących terminów pedagogicznych (Pestalozzi, Montessori)

·         Wielkich wychowawców narodu (Napoleon, Mickiewicz)

·         Była nazwą honorową

 

Po II wojnie pedagogiem nazywano każdego nauczyciela, co miało podkreślić, że każdy nauczyciel ma obowiązek nie tylko nauczać, ale i wychowywać.

Obecnie z pojawieniem się w szkole pedagogów nauczyciele poczuli się zwolnieni z obowiązku wychowania.

Problem polega na tym, że nauczycielem może być każdy.

Początek XIX w. uznawany jest przez historyków pedagogiki za moment rozwoju naukowego pedagogiki.

Fryderyk Herbart- uważany za „ojca” pedagogiki. Opracował system pedagogiczny oparty na etyce i psychologii.

§         Głównym celem wychowania jest kształcenie charakteru moralnego, główne środki do jego osiągnięcia to wyrobienie karności i nauczanie wychowujące

Brak dyscypliny nie służy.

Polska

·         Józef Hoene-Wroński „Filozofia pedagogiki

·         Bronisław Trenowski

·         Teodor Sierociński

Niemcy

·        Wilhelm Wundt- stworzył pierwsze psychologiczne laboratorium eksperymentalne, w którym prowadzone były empiryczne badania nad wychowawczym i szkolnym rozwojem dzieci i młodzieży oraz nad problemami dydaktyki i higieny nauczania.

Tą nową, eksperymentalną wiedzę o dziecku i jego wychowawczym rozwoju nazwano pedologią. Dziedzina ta rozwija się po dzień dzisiejszy w bardzo różnych płaszczyznach.

Główne nurty w pedagogice:

1.       Naturalizm pedagogiczny (pedagogika funkcjonalna, pajdocentryzm, natywizm, teoria swobodnego wychowania)

§           Jest bezpośrednią kontynuacją pedagogiki eksperymentalnej (Wundt)

§           Odzwierciedla ruch reformatorski tzw. nowego wychowania (NEW AGE), który wyrósł z nauk biomedycznych i psychologicznych

§           W centrum zainteresowania stawiał dziecko

§           Utożsamiał procesy wychowania jednostki z tokiem jej naturalnego, spontanicznego rozwoju (dziecko z natury jest dobre)

§           Rozwinął się na początku XX wieku

§           Przedstawiciele

v                  J. Dewey (opis przyjmowania wiedzy przez osobę rozwijającą się)

v                  Janusz Korczak (dziecko traktował jak partnera)

2.       Socjologizm pedagogiczny (pedagogika socjologiczna, pedagogika społeczna, pedagogika środowisk wychowawczych)

§              Głosi, że wychowanie jest faktem społecznym. Każde społeczeństwo tworzy własny ideał człowieka i ideał wychowania

§              Socjologizm traktował zjawiska wychowania jako skutek oddziaływań społeczeństwa na jednostki i grupy. Mówił o „urabianiu” osoby, wychowanka do uczestnictwa w grupie

§              Stosował metody socjologii w badaniach zjawisk wychowawczych

§              Przedstawiciele:

v      Helena Radlińska

v      F. Znaniecki

3.       Pedagogika kultury (personalizm pedagogiki, pedagogika humanistyczna)

§              Rozwinęła się jako próba nie tylko pogodzenia, ale i przeciwstawienia się jednostronności psychologizmu i naturalizmu i socjologizmu pedagogicznego

§              Według niej proces wychowania określany jest jako spotkanie jednostki lidzkiej – osoby – z obiektywnymi warunkami, dobrami kultury. Człowiek bierze udział w ich tworzeniu, a tym samym wzbogaca swe siły duchowe i tworzy nowe wartości

§              Przedstawiciele:

v      Bogdan Suchodolski

v      Bogdan Nawroczyński

4.       Pedagogika marksistowska (pedagogika materialistyczna)

§              Pedagogika dyrektywna

§              Oparta na filozofii marksistowskiej

§              Człowiek wprawdzie uznany za najwyższą wartość, lecz jego istota i rodzaj są zdeterminowane całkowicie przez warunki bytu społecznego i prawa rządzące bytem społecznym

§              Wychowanie służy przekształcaniu stosunków społecznych w imię „sprawiedliwości społecznej” (zaprzeczenie demokracji)

§              Przedstawiciele:

v      K. Marks

v      F. Engels

v      L. Tołstoj

v      H. Muszyński

v      A. Lewin

5.       Pedagogika chrześcijańska (humanizm chrześcijański)

§              Oparta na chrześcijańskich podstawach filozoficznych i światopoglądowych oraz na doktrynie wychowawczej kościoła katolickiego

§              Zakłada pełny rozwój osobowości człowieka

§              Cztery społeczności wychowania: rodzina, państwo, kościół i szkoła katolicka, które wychowują do pokoju z Bogiem i ludźmi

§              Odpowiedź na teorię marksistowską

§              Przedstawiciele:

v      K. Wojtyła - Jan Paweł II

v      ks. kard. S. Wyszyński

v      ks. M. Nowak

§           Rozwój pedagogiki chrześcijańskiej:

v   Pedagogika otwarta, jest dynamiczna

v   Opiera się na antropologii filozoficznej i inspiracji chrześcijańskiej, „szeroko otwiera się na osobę ludzką i wszelkie problemy pedagogiczne”

 

15.10

6.       Pedagogika krytyczna

§           Łączona z konstruktywnym postmodernizmem

§           Konsekwencja powszechnego niezadowolenia z usług edukacyjnych i szkoły, jako instytucji wychowawczej

§           Pedagodzy krytyczni uważają, że szkoła nie nadąża za rewolucją naukowo-techniczną, a tym samym za potrzebami i wyzwaniami tych przemian

§           Przedstawiciele:

v   L. Witkowski

v   T. Szkudlarek

7.       Antypedagogika

§           Ruch, który radykalnie przeciwstawia się wszelkiej pedagogice wychowania autorytarnego, represyjnego, opartego na przedmiotowym traktowaniu wychowanka

§           Wychowanie tradycyjne według antypedagogiki narzuca gotowy cudzy system wartości

§           Ważną formułą pedagogiki jest „wspierać a nie wychowywać”

§           Przedstawiciele

v   T. Szkudlarek

v   B. Śliwierski

8.       Alternatywna pedagogika humanistyczna

§           Wyrasta z podstaw współczesnej psychologii humanistycznej

§           Oparta na krytycznej myśli filozoficznej

§           Pedagogika ta z podmiotowości dziecka – człowieka, czyni podstawową i niepowtarzalną kategorię pedagogiczną

§           Odrzuca dualizm: przedmiot i podmiot

9.       Rekonstrukcjonizm

§           Zaznaczył się w Ameryce.

§           W Polsce nie ma zbyt wielu przedstawicieli

§           Głosi, że zmiana społeczna jest nieukierunkowana – powinna to być jednak zmiana ukierunkowana

§           Nauczyciele powinni być architektami nowego porządku społecznego

§           Wymaga nieustannego doszkalania

§           Przedstawiciele:

v   Z. Kwieciński

v   B. Stanley

10.   Postmodernizm

§           Zaciera się różnica między kulturą popularną a wysoką kulturą, awangardą a kiczem

§           W pedagogice istnieje zgoda na różnorodność, niejednoznaczność, odrzucenie wszelkich wzorców, autorytetów, fundamentalnych idei

§           Według postmodernizmu edukacja jest nie tyle oświeceniem, narzuceniem postaw niewiedzącym przez wiedzących, co odgórnym kształtowaniem tożsamości innych

§           Postmoderniści głoszą, że pedagogika nie może rościć sobie prawa do prawdy i szczególnej pewności poznania naukowego

§           Przedstawiciele:

v      T. Szkudlarek

11.   Globalizm

§           Nurt amerykański wywodzący się z modernizmu

§           U jego podstaw leży przekonanie, że ludzkość żyje współcześnie w ramach globalnych systemów (ekonomicznego, politycznego, ekologicznego)

§           Globalizacji ulega też kultura. Najważniejszymi płaszczyznami jest jej rewolucja mikroekonomiczna

§           Akceptacja języka angielskiego, jako międzynarodowego, masowe przemieszczanie się ludzi

§           Głównym celem edukacyjnym jest wyposażenie młodzieży w globalną świadomość, że łączą nas: wspólny status biologiczny, historia, potrzeby psychologiczne itp.

§           Siebie samego należy postrzegać jako część ekosystemu ziemskiego

§           Cywilizacja jest globalnym bankiem kultury, z którego można czerpać kapitał

§           Młodzież powinna mieć świadomość tego, że między człowiekiem a cywilizacją wykształciła się „luka ludzka” - przepaść

§           Istotne jest nauczanie uczenia się innowacyjnego. Może ono w przyszłości przyczynić się do przezwyciężenia tych problemów w „zwarciu luki ludzkiej”

§           Niektórzy postrzegają w tym nurcie ogromne zagrożenia nazywane: mcdonaldyzacją, amerykanizacją świata, los-angelizacją

§           Odmianą globalizmu jest europocentryzm

§           Przedstawiciele:

v      L. Anderson

v      I. Wojnar

 

Właściwości pedagogiki

1.       Złożoność

§              Wiedza naukowa, jako pedagogika jest sumą różnych poziomów refleksji

§              Złożony jest także przedmiot jej badań

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin