Informacje o rodzinach zastępczych.doc

(58 KB) Pobierz

·         Rodzina zastępcza kieruje się dobrem przyjętego dziecka i poszanowaniem jego praw, w szczególności prawa do:

 

  1)   wiedzy o swoim pochodzeniu,   

2)   podtrzymywania kontaktu emocjonalnego z rodziną naturalną i innymi osobami bliskimi,   

3)   poszanowania godności i ochrony przed wszelkimi formami przemocy.

·         Rodzina zastępcza zapewnia dziecku warunki rozwoju i wychowania odpowiednie do jego stanu zdrowia i poziomu rozwoju, a w szczególności:

 

  1)   odpowiednie warunki bytowe,   

2)   możliwości rozwoju fizycznego, psychicznego i społecznego,  

3)   możliwości zaspokojenia indywidualnych potrzeb dziecka w zależności od jego stanu zdrowia i poziomu rozwoju,  

4)   możliwości właściwej edukacji i rozwoju zainteresowań,  

5)   odpowiednie warunki do wypoczynku i organizacji czasu wolnego. 

·         Przy doborze rodziny zastępczej uwzględnia się:

 

  1)   przygotowanie kandydatów do podjęcia opieki nad dzieckiem w rodzinie zastępczej,  

2)   odpowiednią różnicę wieku między kandydatami do pełnienia funkcji rodziny zastępczej a dzieckiem,  

3)   poziom rozwoju i sprawności dziecka, wymagania w zakresie pomocy profilaktyczno-wychowawczej lub resocjalizacyjnej oraz możliwości zaspokajania potrzeb dziecka,   

4)   zasadę nierozłączania rodzeństwa, chyba że dobro dziecka przemawia za odstępstwem od tej zasady,  

5)   w miarę możliwości, opinię wyrażoną przez dziecko.

·         Pierwszeństwo w pełnieniu funkcji rodziny zastępczej mają osoby spokrewnione lub spowinowacone z dzieckiem, jeżeli dają gwarancję poprawy sytuacji dziecka.

·         Centrum pomocy przygotowuje rodzinę zastępczą na przyjęcie dziecka przez:

 

  1)   udzielenie szczegółowych informacji o dziecku i jego sytuacji rodzinnej oraz zapewnienie, w miarę potrzeby, kontaktu z dzieckiem przed umieszczeniem go w tej rodzinie,   

2)   udzielenie informacji o specyficznych potrzebach dziecka, w tym o orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego, orzeczeniu o potrzebie udziału w zajęciach rewalidacyjno-wychowawczych oraz konieczności objęcia dziecka pomocą profilaktyczno-wychowawczą lub resocjalizacyjną.

·         Rodzina zastępcza współpracuje z sądem opiekuńczym, centrum pomocy, właściwym ze względu na miejsce zamieszkania tej rodziny, albo wskazanym przez centrum pomocy ośrodkiem adopcyjno-opiekuńczym.

·         Przynajmniej raz w roku centrum pomocy dokonuje oceny sytuacji dziecka umieszczonego w rodzinie zastępczej oraz pomaga rodzinie w rozwiązywaniu problemów przez nią zgłoszonych;

·         W przypadku stwierdzenia ustania przyczyny umieszczenia dziecka w rodzinie zastępczej starosta zawiadamia sąd opiekuńczy o możliwości powrotu dziecka do rodziny naturalnej. 

·         W rodzinie zastępczej umieszcza się w tym samym czasie nie więcej niż troje dzieci, w rodzinie zastępczej pełniącej zadania pogotowia rodzinnego w tym samym czasie umieszcza się nie więcej niż sześcioro dzieci, w przypadku rodzeństwa dopuszcza się umieszczenie w rodzinie zastępczej większej liczby dzieci;

·          Rodziny zastępcze dzielą się na:  

1)   spokrewnione z dzieckiem;  

2)   niespokrewnione z dzieckiem;  

3)   zawodowe niespokrewnione z dzieckiem:

a)  wielodzietne,

b)  specjalistyczne,

c)  o charakterze pogotowia rodzinnego.

2. W zawodowej niespokrewnionej z dzieckiem wielodzietnej rodzinie zastępczej umieszcza się w tym samym czasie nie mniej niż troje i nie więcej niż sześcioro dzieci. W przypadku konieczności umieszczenia w rodzinie licznego rodzeństwa liczba dzieci w wielodzietnej rodzinie zastępczej może się zwiększyć.

3. W zawodowej niespokrewnionej z dzieckiem specjalistycznej rodzinie zastępczej umieszcza się dzieci niedostosowane społecznie albo dzieci z różnymi dysfunkcjami, problemami zdrowotnymi wymagającymi szczególnej opieki i pielęgnacji. W rodzinie tej może wychowywać się w tym samym czasie nie więcej niż troje dzieci.

4. W zawodowej niespokrewnionej z dzieckiem rodzinie zastępczej o charakterze pogotowia rodzinnego umieszcza się nie więcej niż 3 dzieci na pobyt okresowy do czasu unormowania sytuacji życiowej dziecka, nie dłużej niż na 12 miesięcy. W szczególnie uzasadnionych przypadkach pobyt dziecka może być przedłużony, jednak nie więcej niż o kolejne 3 miesiące.

5. Rodzina zastępcza, o której mowa w ust. 4, nie może odmówić przyjęcia dziecka w wieku do 10 lat, jeżeli zostało doprowadzone przez policję.

6. Przyjęcie dziecka doprowadzonego przez policję może nastąpić bez zgody opiekunów prawnych w sytuacji zagrożenia dobra dziecka, a w szczególności:  

1)   zagrożenia zdrowia lub życia dziecka;  

2)   porzucenia dziecka;  

3)   gdy nie jest możliwe ustalenie tożsamości rodziców lub miejsca ich pobytu.

7. O przyjęciu dziecka doprowadzonego przez policję zawodowa niespokrewniona z dzieckiem rodzina zastępcza o charakterze pogotowia rodzinnego powiadamia niezwłocznie, nie później niż w ciągu 24 godzin, sąd opiekuńczy oraz powiatowe centrum pomocy rodzinie, które podejmuje jak najszybciej działania mające na celu wyjaśnienie sytuacji dziecka.

8. Dziecko doprowadzone przez policję przebywa w zawodowej niespokrewnionej z dzieckiem rodzinie zastępczej o charakterze pogotowia rodzinnego do czasu wydania orzeczenia przez sąd opiekuńczy.

·         . Pełnienie funkcji zawodowej niespokrewnionej z dzieckiem rodziny zastępczej wymaga:   

1)   uzyskania pozytywnej opinii ośrodka pomocy społecznej właściwego ze względu na miejsce zamieszkania kandydata do pełnienia funkcji rodziny zastępczej, wydanej na podstawie rodzinnego wywiadu środowiskowego;  

2)   odbycia szkolenia oraz uzyskania zaświadczenia kwalifikacyjnego.

2. Z rodziną, która będzie pełniła funkcję zawodowej niespokrewnionej z dzieckiem rodziny zastępczej, starosta zawiera umowę, do której mają zastosowanie odpowiednio przepisy ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93, z późn. zm.2)) dotyczące umowy zlecenia.

3. Zawodowa niespokrewniona z dzieckiem wielodzietna lub specjalistyczna rodzina zastępcza otrzymuje wynagrodzenie z tytułu świadczonej opieki i wychowania.

4. Zawodowa niespokrewniona z dzieckiem rodzina zastępcza o charakterze pogotowia rodzinnego otrzymuje wynagrodzenie z tytułu pozostawania w gotowości przyjęcia dziecka lub z tytułu świadczonej opieki i wychowania.

5. Jeżeli umowę, o której mowa w ust. 2, zawierają małżonkowie, wynagrodzenie przysługuje tylko jednemu z nich.

6. Funkcji zawodowej niespokrewnionej z dzieckiem rodziny zastępczej nie mogą pełnić osoby całkowicie niezdolne do pracy.

·         . Rodziny zastępcze uczestniczą w szkoleniu organizowanym przez powiatowe centrum pomocy rodzinie lub, na jego zlecenie, przez ośrodek adopcyjno-opiekuńczy lub inny podmiot.

2. Szkolenie spokrewnionych rodzin zastępczych prowadzi się według indywidualnego planu szkolenia, w zależności od potrzeb rodziny.

3. Szkolenie niespokrewnionych z dzieckiem rodzin zastępczych oraz zawodowych niespokrewnionych z dzieckiem rodzin zastępczych prowadzi się według programów szkolenia zatwierdzonych przez ministra właściwego do spraw zabezpieczenia społecznego. Zakres programu szkolenia dla niespokrewnionych z dzieckiem zawodowych rodzin zastępczych uwzględnia specyfikę zadań opieki i wychowania stojących przed tymi rodzinami.

4. Program szkolenia rodzin zastępczych zatwierdza minister właściwy do spraw zabezpieczenia społecznego na wniosek powiatowego centrum pomocy rodzinie, ośrodka adopcyjno-opiekuńczego lub innego podmiotu prowadzącego szkolenie.

·         Rys historyczny

·         O intensywnym rozwoju instytucji rodzin zastępczych można mówić od końca XVI w, głównie dzięki staraniom św. Wincentego a Paulo, który umieszczał osierocone dzieci u wiejskich kobiet i tym samym ocalał je od przedwczesnej śmierci;

·         Podobną działalność w Polsce prowadził w pierwszej połowie XVIII w. Ksiądz Babriel Piotr Baudouin, jednak z powodu licznych nadużyć rodziców zastępczych, znacznie te praktyki ograniczono, opisano je też z czasem, w prawodawstwie;

·         W 1868 r. wydano zarządzenie nakazujące notowanie przypadków osieroconych dzieci, umieszczanie je u dziadków lub u zamożniejszych rodzin we wsi;

·         W okresie rozbiorów prawodawstwo było bardzo niespójne, więc o harmonijnym rozwoju tej formy opieki można mówić dopiero od okresu międzywojennego;

·         Od 1926 r. z powodu przepełnienia zakładów opiekuńczych umieszczano sieroty w rodzinach zastępczych (zaczęło się od Łodzi), w 1931 r. powstał Komitet Umieszczania Dzieci w Rodzinach, w 1934 r. Ministerstwo Opieki Społecznej zaczęło tworzyć rodziny zastępcze na szerszą skalę, a dzieci w nich umieszczone miały zapewnioną opiekę medyczną na szerszą skalę, rodziny zastępcze poddano kontroli;

·         W okresie wojny zginęło ponad 2 225 000 dzieci i młodzieży, dzieci, które przeżyły traumę wojenną były trudnym podmiotem działań opiekuńczych, a łagodzenie sieroctwa po wojnie stało się jednym z najważniejszych zadań społecznych;

·         Liczbę sierot po wojnie szacowano na 140-154 tys., w latach 1946-1949 gwałtownie, bo do 73 tys wzrosła liczba dzieci wychowywanych w rodzinach zastępczych (z 68 tys.), charakterystyczne dla tych lat było jednak upaństwowienie domów dziecka i likwidacja tych zakonnych; dodatkowo w 1950 r. zadania opiekuńcze przejęło państwo (bo zlikwidowano samorząd terytorialny);

·         Centralizacja opieki spowodowała ograniczenie pomocy materialnej dla dzieci umieszczonych w rodzinach zastępczych, od lat 40-tych stopniowo podupadała ta forma opieki, wtedy rodziny zastępcze funkcjonowały jako część systemu opieki i wychowania w systemie szkolnym;

·         Jednak złe warunki bytowe w placówkach w latach 50-tych i 60-tych doprowadziły do krytyki form zakładowych i wspierania rodzinnych form opieki, podniesiono stawkę pomocy pieniężnej;

·         Reforma administracji z 1975 r. (wprowadzenie 49 województw) wprowadziło zamęt w koordynację systemu opieki nad dzieckiem, od początku lat 80-tych polityka resortu oświaty skupiała się na zagwarantowaniu placówkom środków finansowych niezbędnych do ich funkcjonowania;

·         Kryzys polityczny odbił się na wszystkich sferach życia, w 1983 r. pogotowia opiekuńcze przejęły część funkcji pełnionych przez milicyjne izby dziecka, a liczba dzieci umieszczanych w rodzinach zastępczych rosła;

·         Początek lat 90-tych to okres rozwoju tej formy opieki, wiązało się to z powstawaniem organizacji międzyrządowych, w Warszawie utworzono przy rejonowych poradniach wychowawczo –zawodowych stanowisko pedagoga do spraw sieroctwa społecznego, który świadczył rodzinom zastępczym pomoc i utrzymywał z nimi stały kontakt, brakowało jednak rozwiązań systemowych na skalę całego kraju;

·         Do 1999 r. rodziny zastępcze należały do systemu oświaty, przeniesienie ich do pomocy społecznej wiązało się z utworzeniem powiatów w ramach reformy administracyjnej;

·         W ostatnich latach na skutek niekorzystnych zmian mamy do czynienia ze wzrostem liczby dzieci wychowywanych poza rodziną, wzrost ten odnosi się szczególnie do dzieci wychowywanych w rodzinach zastępczych (w 2003 r. wg GUS ok. 48 tys dzieci przebywało w rodzinach zastępczych, ale zaskakująco przeważa liczba orzeczeń o umieszczeniu dziecka w placówce)

·         Wnioski

·         Konieczna jest intensyfikacja działań na rzecz rozwoju rodzin zastępczych, wciąż bowiem liczba dzieci oczekujących na umieszczenie w takiej rodzinie jest wysoka, dotyczy to zwłaszcza dzieci starszych, chorych i niepełnosprawnych oraz licznych rodzeństw, trzeba jednocześnie brać pod uwagę proporcję pomocy finansowej, jaką otrzymać może rodzina własna wychowująca dziecko niepełnosprawne oraz rodzina zastępcza przyjmująca takie dziecko (świadczenia dla rodzin biologicznych powinny być odpowiednie, gdyż najkorzystniejsze dla dzieci byłoby pozostawienie ich w tych rodzinach);

·         Konieczne jest wypracowanie statusu rodzin zastępczych; jeśli rodziny te mają być jednym z istotnych ogniw systemu pomocy społecznej dzieciom, to trzeba z absolutną pewnością prowadzić postępowanie kwalifikacyjne i tak, by nie było wątpliwości co do możliwości stworzenia odpowiednich warunków wychowawczych powierzonym dzieciom (profesjonalizacja opieki, kodeks rodzin zastępczych); sytuacje, w których umieszczenie w rodzinie zastępczej łączy się z nadzorem kuratorów nad sprawowaniem tej opieki, wymagają analizy; działaniom rodzin zastępczych ukierunkowanym na dziecko powinna towarzyszyć praca służb socjalnych z rodzinami na rzecz reintegracji;

·         Konieczny jest dalszy rozwój profesjonalnych rodzin zastępczych i działania na rzecz określenia ich roli w systemie opieki nad dziećmi oraz społeczności profesjonalistów pracujących z dziećmi i rodzinami;

·         Zwrócić należy uwagę na konieczność współpracy rodzin zastępczych z rodzinami biologicznymi (jeśli jest to możliwe).

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin