Żyć z autyzmem- uczymy się radzić z trudnymi zachowaniami.pdf

(308 KB) Pobierz
188325420 UNPDF
UCZYMY SIĘ
RADZIĆ SOBIE Z TRUDNYMI ZACHOWANIAMI
Gay Waters
Ilustracje: Fiona Bleach
188325420.006.png 188325420.007.png 188325420.008.png 188325420.009.png 188325420.001.png
ZYC Z AUTYZMEM
UCZYMY SIĘ DAWAĆ SOBIE RADĘ
Z TRUDNYMI ZACHOWANIAMI
Gay Waters
Szkoła Rouge Bouillon
Ilustracje: Fiona Bleach
Szkota Sybil Elgar
Confederation of Service Providers for People with Autism
(Konfederacja Profesjonalistów Prowadzących Świadczenia na Rzecz Osób z Autyzmem)
Wydanie polskie: Fraszka Edukacyjna we współpracy
z Fundacją Synapsis
Tłumaczenie: Anna Szostak
• r
188325420.002.png 188325420.003.png 188325420.004.png
10. CZAS
Wybierz odpowiedni czas do nauki. Nauka nie powinna się odbywać, gdy dziecko jest zmęczone lub w trakcie jego ulubionego
programu telewizyjnego. Dopasuj czas trwania nauki do możliwości utrzymania koncentracji przez dziecko - może to być 5 lub 20
minut. Ty wiesz to najlepiej. Pamiętaj, aby uczyć dziecko małymi partiami, lecz często.
11. NAGRODY
Wszyscy potrzebujemy i lubimy dostawać nagrody za odniesiony sukces.
Nagradzając dziecko za zdobywanie kolejnych umiejętności,
musimy pamiętać o kilku kwestiach:
• Zachowanie, po którym następuje nagroda (coś miłego),
będzie chętniej powtarzane.
21
188325420.005.png
UCZYMY RADZIĆ SOBIE Z TRUDNYMI ZACHOWANIAMI
WPROWADZENIE:
CoSPPA to skrót Confederation of Sen/ice Providers for People with Autism, czyli Konfederacja Profesjonalistów Prowadzących
Świadczenia na Rszcz Osób z Autyzmem. Specjaliści wchodzący w skład konfederacji pracują z dziećmi i młodzieżą, którzy cierpią na
autyzm.
Naszym celem jest współpraca z rodzinami i opiekunami, którzy, tak jak Wy, na co dzień zmagają się z problemami, jakie przynosi życie
z dzieckiem chorym na autyzm. Ta broszura jest częścią serii stworzonej z myślą o wsparciu rodziców, którzy mają problemy
z wykształceniem u dziecka umiejętności niezbędnych do codziennego funkcjonowania. Jednak podstawowy problem ze wszystkim, co
zostało napisane na temat autyzmu, polega na tym, że w spektrum autyzmu nie ma dwóch takich samych osób, dlatego też część
pomysłów zawartych w tych broszurach może być dla Ciebie przydatna, a część - nie. Mamy wszak nadzieję, że niektóre z nich okażą
się dla Ciebie wartościowe. Praca nad wyeliminowaniem trudnych zachowań u dziecka z autyzmem przypomina w pewnym stopniu
pracę detektywa i tylko Ty znasz swoje dziecko na tyle, by móc odpowiedzieć na kluczowe pytania.
1
Konsekwencja i cierpliwość to słowa - klucze: łatwo jest to napisać, trudniej z tym żyć. Praca z Twoim dzieckiem wymaga podejmowania
wielu prób i uczenia się na błędach. Konsekwencja w działaniu wpłynie na to, że podczas pracy z dzieckiem będzie mniej pomyłek
i niejasności, często powodujących frustrację. Cierpliwość czasami jest czymś niemożliwym do zachowania, pamiętaj, że nikt nie jest
w stanie być cierpliwym cały czas! Jeśli czujesz potrzebę odreagowania, proszę, zrób to z dala od swojego dziecka! Policzenie do 10
naprawdę działa!
Niektóre dzieci z autyzmem są bardzo zadowolone, jeśli się je we wszystkim wyręcza, ale naszym celem jest wypracowanie u dziecka
samodzielności. Dlatego zachęcaj dziecko do pracy. Broszurki na temat mycia, ubierania się, spania, jedzenia itp. są tak opracowane,
by Ci pomóc w przezwyciężeniu trudności, które możesz (ale niekoniecznie) napotkać.
Niniejsza broszurka ma na celu pomóc Ci w zidentyfikowaniu problemu, dając jednocześnie pewne wskazówki, jak sobie z nim poradzić.
Broszurka powinna być stosowana równocześnie z pozostałymi pozycjami cyklu „Żyć z autyzmem", co z pewnością pomoże Ci znaleźć
takie podejście, które będzie najskuteczniejsze dla Ciebie i Twojego dziecka..
Jesteś gotowa/y na rozpoczęcie „pracy detektywa"?
PROBLEM? *************po PROBLEMIE!
Zgłoś jeśli naruszono regulamin