Kopia (116) Kopia Kopia Kopia Kopia 4.doc

(36 KB) Pobierz

Kiedy pracodawca nie musi płacić odszkodowania?

Czy jeżeli podczas wypadku przy pracy pracownik nie odniósł żadnej szkody na zdrowiu, a jedynie maszyna poszarpała jego ubranie, to należy mu się odszkodowanie?

 

Odpowiedzialność pracodawcy za zniszczone lub uszkodzone podczas wypadku przy pracy przedmioty osobistego użytku pracownika jest ograniczona. Nie obejmuje ona utraty lub uszkodzenia pojazdów samochodowych, a także pieniędzy. Gdy wypadek przy pracy nie spowodował żadnej szkody na zdrowiu pracownika, nie wypłaca się mu odszkodowania za przedmioty utracone lub uszkodzone.

Za jakie przedmioty przysługuje odszkodowanie?

Pracownikowi, który uległ wypadkowi przy pracy, przysługuje odszkodowanie za utratę lub uszkodzenie w związku z wypadkiem:

·                      przedmiotów osobistego użytku,

·                      przedmiotów niezbędnych do wykonywania pracy.

Przedmioty osobistego użytku to przedmioty, których pracownik nie udostępnia innym, choć nie muszą być one niezbędne dla pracownika czy do wykonania przez niego pracy (orzeczenie SN z 5 września 1975 r., III PR 66/75, Sł.Prac. 12/75).
Pracodawca nie odpowiada za utracone przez pracownika pieniądze, a także za rzeczy pracownika, które miał on przy sobie, np. przechowywane w pracy przedmioty niezwiązane ze świadczoną pracą, takie jak radio.

 

Pracodawca odpowiada za uszkodzone lub zniszczone przedmioty pracownika według ich wartości z chwili wystąpienia wypadku.

 

Częściowe uszkodzenie przedmiotów

Odszkodowanie za przedmioty częściowo uszkodzone powinno być proporcjonalne do stopnia uszkodzenia. W praktyce, najczęściej jest to kwota, jaką pracownik wydał, aby naprawić przedmioty i doprowadzić je do stanu sprzed wypadku.

Jeżeli koszt naprawy przekracza wartość uszkodzonego przedmiotu, odszkodowanie wypłaca się w wysokości ceny za ten przedmiot w czasie ustalania odszkodowania z uwzględnieniem stopnia zużycia tego przedmiotu w dniu wypadku.

Od czego zależy prawo do odszkodowania za utracone przedmioty?

Od tego czy wypadek spowodował śmierć, stały bądź długotrwały uszczerbek na zdrowiu zależy prawo do odszkodowania za utracone przedmioty. Chodzi tu o okoliczności uzasadniające przyznanie:

·                      jednorazowego odszkodowania,

·                      świadczeń z tytułu czasowej niezdolności do pracy z powodu choroby.

Ustalenie wysokości odszkodowania

Gdy w firmie działa organizacja związkowa, to wysokości odszkodowania za przedmioty osobistego użytku pracodawca ustala w porozumieniu z nią. W innym przypadku robi to w porozumieniu z poszkodowanym pracownikiem.

Wysokość odszkodowania jest ustalana według ceny zakupu obowiązującej w tym czasie. Uwzględnienie stopnia zużycia przedmiotów powinno być uzgodnione z organizacją związkową lub poszkodowanym pracownikiem.


Podstawa prawna
art. 2371 § 2  ustawy z 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (tekst jedn.: Dz.U. z 1998 r. nr 21,poz. 94).

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin