KONSPEKT LEKCJI TENISA DATA
Klasa Miejsce ćwiczeń - kort tenisowy Ilość ćwiczących - 12
Temat / zadanie główne / : Inicjacja tenisowa na korcie
Zadanie wychowawcze : wdrażanie do samodzielnego usprawniania się w czasie wolnym od zajęć
Zadania szczegółowe : 1. Motoryczność – rozwijanie koordynacji , szybkości ,
2. Umiejętności -rozwijanie zdolności manualnych w operowaniu rakietką i piłeczką , poruszanie się po korcie , uczeń potrafi w jak najkrótszym czasie wykonać test biegowy
3. Wiadomości – uczeń wie jak ruch wpływa na zdrowie człowieka
Zastosowane metody : naśladowczo – ścisła, zadaniowo – ścisła, toru przeszkód, zadań dodatkowych
Literatura: A.Królak -„Tenisowy atlas ćwiczeń” W-wa 2000r
A.Królak -„Tenis technika psychomotoryka trening” W-wa 1998r
A.Królak -„Tenis dla dzieci ,nauczycieli i rodziców” W-wa 1999r
P.Unierzyski,T.Schefke-„Teoria i metodyka nauczania tenisa” P-ń 2000r
Przebieg lekcji
/ zadania/
Treść zadania
Metoda realizacji zadań
Czas
Ilość
Powt
Uwagi organizacyjno – metodyczne
Część wstępna /15min/
1. Zorganizowanie grupy i sprawdzenie gotowości do zajęć
2. Nastawienie do aktywnego wysiłku w zajęciach
3. Rozgrzewka
Część główna /40min/
4. Kształtowanie umiejętności, doskonalenie sprawności
5. Uspokojenie organizmu
6. Czynności organizacyjno – porządkowe
1.Zbiórka, powitanie
2.Sprawdzenie obecności, przygotowanie do zajęć
3. Podanie tematu lekcji
Zabawa ożywiająca berek krokiem dostawnym
1.Bieg dookoła kortu po liniach bocznych i końcowych - twarzą do siatki (przodem,bokiem-krokiem dostawnym,tyłem)
- z wysokim unoszeniem kolan twarzą do siatki,bokiem-przekładanka
- w biegu krążenia RR naprzemianstronne i obustronne w przód
- w biegu dotknięcie podłoża ręką przeciwną do nogi
2. W biegu dookoła kortu
- prowadzenie piłeczki tenisowej po podłożu dookoła kortu po wszystkich linach ( za wyjątkiem środkowej linii serwisowej)
a) twarzą do kierunku biegu
b) twarzą do siatki
- w rozkroku toczenie piłeczki pomiędzy nogami
- przekładanie piłeczki z ręki do ręki przez plecy
(z góry na dół i odwrotnie)
- żonglerka piłeczki nogą (po odbiciu od podłoża
podbicie nogą i tak na zmianę)
- jak wyżej ale bez kontaktu piłeczki z podłożem
- rytmiczne kozłowanie piłki tenisowej raz lewą stopą , raz prawą , drobne podskoki na drugiej nodze pomiędzy uderzeniami
1.Ćwiczenia zręczności z piłeczkami
- kozłowanie piłki o podłoże w miejscu , w biegu
- trzymając po jednej piłeczce w każdej ręce podrzut i chwyt tą samą ręką
- trzymając po jednej piłeczce w każdej ręce
przerzucenie piłki do drugiej ręki i jednoczesne
przełożenie piłki do drugiej ręki
- jednoczesne przerzucenie piłek z ręki do ręki
- żonglerka 3 piłeczkami za pomocą 2 rąk
2. Ćwiczenia z rakietą
- chwyt rakiety jednorącz lewą ręką prawą i oburącz
- przełożenie rakiety z ręki do ręki a potem przerzut
- utrzymanie rakiety na dłoni opartej dołem z główką skierowaną ku górze , w miejscu i w biegu dookoła kortu
- ustawienie wokoło kortu podajemy rakietę sąsiadowi z prawej potem z lewej (jednorącz)
- ustawienie wokoło kortu każdy opiera rakietę o podłoże głowką rakiety w dół , zamiana miejsc z jednoczesnym chwytem rakiety sąsiada nie dopuszczając do jej upadku
3. Ćwiczenia rakietą i piłeczką
- balansowanie piłką na rakiecie trzymaną jednorącz w miejscu , w marszu i biegnąc dookoła kortu
- przetaczanie piłki przez ramę rakiety z jednej strony na drugą nie tracąc kontaktu piłki z rakietą
- podrzut piłki do góry i chwyt na rakietę tak aby piłka nie odbiła się od rakiety
- jak wyżej tylko w parach jeden podaje piłkę drugiemu (piłka może skozłować pomiędzy stojącymi)
4. Ćwiczenia szybkości poruszania się po korcie i powrót na miejsce do pozycji wyczekującej po
wykonanym zadaniu
- współzawodnictwo dwóch zespołów ustawionych za rakietami ułożonymi w kwadracie.Zabawa polega na przeniesieniu kolejno po jednej z czterech piłek do najbliższego partnera ,przy określonym kierunku ruchu .Wygrywa ten zespół , który szybciej przeniesie wszystkie piłeczki na miejsce startu.Dowolny dobieg z piłką do partnera , powrót cwałem bocznym-twarzą do środka kwadratu.
- test szybkości polegający na zbieraniu piłeczek pojedynczo i układaniu ich na rakietce leżącej w miejscu startu -kto szybciej (próba może być wykonywana na czas lub w formie współzawodnictwa parami do wyłonienia zwycięzcy)
5.Gra szkolna – obszarem gry są kara serwisowe (serwis z dołu , nie wolno grać z powietrza) do 10 pkt ,jeden set.
1. Sprzątanie kortu
2. Zbiórka, omówienie lekcji
3. Pożegnanie
Zabawowo-
klasyczna
Zadaniowo - ścisła
”
Zadań dodatkowych
2 min.
3 min.
2x
1x
30sek
10x
1min
1min.
5min
kasperpl