I
Data 28.11.2002r
TEMAT: doskonalenie rzutu z biegu po podaniu, po kozłowaniu
Miejsce zajęć: Sala gimnastyczna
Ilość uczniów:
Klasa/płeć:
Przybory: piłki do koszykówki
Czas: 45 minut
CELE GŁÓWNE:
· Umiejętność: doskonalenie rzutu z biegu, doskonalenie i utrwalanie podań, chwytów, zwodów, kozłowania[ze zmianą tempa] i rzutów.
· Motoryczność: wytrzymałość, koordynacja.
· Wiadomości: z zakresu przepisów piłki koszykowej[dotycząca rzutu z biegu], taktyki i techniki. Wiadomości dotyczące bezpieczeństwa i higieny, oraz korzystania z hali sportowej.
· Akcent wychowawczy: współpraca w dwójkach[zdyscyplinowanie, pomoc w wykonywaniu ćwiczeń], rywalizacja.
ZADANIA SZCZEGÓŁOWE
DOZOWANIE
UWAGI ORGANIZACYJNO -METODYCZNE
1. Zorganizowanie grupy.
1. Zbiórka w dwu-szeregu.
2. Powitanie
3. Sprawdzenie obecności i gotowości do zajęć.
4. Podział na cztery zespoły.
2min
Zdejmowanie biżuterii[zegarki, łańcuszki].
Rozdanie cztero- kolorowych szarf.
Zespoły można nazwać w celu urozmaicenia.
2. Motywacja do udziału w lekcji.
1. Przeprowadzić czynności motywujące[należy dać powód, aby ćwiczący mieli chęci do uczestniczenia w zajęciach np. dobrze będziecie grac w kosza to będziecie znani w szkole]
2. Przedstawienie podstawowych wiadomości.
2 min
3. Rozgrzewka
1. Zabawa ożywiająca.S.-
„berek inicjator”.
2. ćw.rr. Krążenia ramionami
w przód, w tył, na przemian -stronne.[dokoła sali]
b) ćw. t. w pł. strz. w przód.
Skłony tułowia w przód do nogi wyprostowanej znajdującej się w przodzie.[w marszu.
c) ćw. nóg
Wypad nogi prawej i nogi lewej.[w marszu]
d) ćw.rr.i nn. Wyznaczamy jednego z dzieciaków na „BABA JAGĘ”
Zabawa nosi nazwę „raz, dwa, trzy baba jaga patrzy”.
Wyznaczony dzieciak staje na jednym końcu sali, a pozostali po przeciwnej.
Przebieg zabawy znany, lecz kiedy dzieci powinny przyjąć nieruchomą postawę – wykonują pajacyki.
e) ćw.tł.w pł. cz.
Skłony w prawą i lewą stronę.
f) Oswajanie się z piłką. Po rozdaniu piłek (dzieci w rozsypce) dzieci wykonują podrzut piłki w górę w tym czasie wykonują dowolne ćwiczenie(np: siad prosty, przysiad), po czym wracają do postawy i chwytają piłkę.
g) ćw. mm. brzucha .S.
Dzieci kozłują piłki, na sygnał wykonują spinanie brzucha po 10 razy. Osoba która
wykona to ćw. jako ostatnia musi wymyślić ćw. na mięśnie brzucha, które po sygnale wykonają koledzy.
h) Zabawa „berek z kozłowaniem”
i) ćw. t. w pł. złożonej
Obszerne krążenia tułowia raz w prawa stronę, raz w lewą. [z piłką]
j) ćw. równoważne
Waga przodem i waga tyłem. [piłka raz w prawej ręce, raz w lewej]
k)ćw. skocznościowe Dzieci poruszają się dookoła sali przeskokami. .
S
10 min
Należy pamiętać o bezpieczeństwie.
Ćwiczenia zawsze wykonywać po sygnale. Zwracać uwagę na złą postawę I korygować ją.
Kiedy mamy coś ważnego do przekazania, zwrócić uwagę, aby w tym okresie czasu nie kozłowali piłką. (przekazać inf. przed rozgrzewką)
.S. symbol ten oznacza, iż w tym czasie dzieci wykazują się inwencja twórczą.(ćw. samodzielne)
4.Kształtowanie sprawności i umiejętności, doskonalenie techniki i taktyki.
1. Prowadzący przemieszcza się w różnych kierunkach, a dzieci powtarzają to ćw. na zasadzie odbicia lustrzanego.
2. Nauczyciel demonstruje poszczególne fazy rzutu z biegu (może wykorzystać materac, narysować koła).Dzieci naśladując ruchy i sposób poruszania się nauczyciela wykonują to zadanie na jeden kosz, poczym następuje podział na cztery stanowiska ćwiczebne (4 – kosze). Ćw. z wykorzystaniem materaca, piłek lekarskich, narysowanych okręgów,.H ćw. bez piłek H
3. Do ćw. dodajemy piłki, początkowo wykonujemy ćw. z miejsca, a następnie po jednym koźle. (z rzutem i bez rzutu)
4. Ćw. dobierają się w pary i wykonują podania w marszu wzdłuż całej sali, następnie przechodzą do biegu.
5. Wykonujemy ćw. podobne do ćw. 3 – ego, w truchcie jeden z ćwiczących porusza się w kierunku kosza, w okolicy linii wyznaczonej wcześniej przez prowadzącego, otrzymują podanie od partnera i wykonują rzut z biegu.
(z truchtu przechodzimy do biegu, pamiętamy o zmianie partnerów, ćw. to wykonujemy w sektorach ćwiczebnych)
6. Zabawa „król kozłowania”.
7. Ćw. podobne do poprzedniego, lecz na przecięciu linii podania ustawiamy przeciwnika, którego zadaniem jest początkowo lekkie przeszkadzanie w wykonywaniu zadania, stopniowo wzrasta jego zaangażowanie w obronę.
8. Konkurs, kto najzabawniej trafi do kosza z biegu.
9. Mecz koszykówki zasady zgodne z przepisami, z małym wyjątkiem – za wykonanie rzutu z biegu po podaniu partnera drużyna otrzymuje 3 punkty.
______
20 min
Nie dopuścić do tego, aby dzieci nabrały złe nawyki.
(o ile takie występują należy je unicestwić)
Kiedy demonstrujemy musimy wymusić uwagę.
Rozejście się zespołów musi odbywać się płynnie.
Nauczyciel mimo dobrego pokazu powinien również omówić dane zagadnienie.
Piłki odkładamy zawsze w
Takie miejsce, aby nie spowodowały wypadku. (odwrócone i złączone dwie ławeczki) .
Dobrze jak na początku (jako pierwsza para) będą to dzieciaki najsprawniejsze.
5. Uspokojenie organizmu, korekcja postaw.
1. Zabawa uspokajająca np.:
,”Kto zmienił miejsce”, „Skąd słychać gwizdek”.
2. Korekcja postawy.
Zwis na drabinkach.
W parach rozciąganie pleców.
Ćw. wszechstronnie rozluźniające staw skokowy.
3 minuty
Pamiętać, aby obciążone stawy podczas ćw. odciążyć.
6.Czynności organizacyjne i dydaktyczno - wychowawcze związane z założeniami lekcji.
1. Zbiórka w podkowę.
2. Omówienie lekcji.
Możemy wprowadzić pogadankę.(dzieci dzielą się refleksjami na temat lekcji)
2 minuty
Należy wyróżnić dzieci zarówno najlepsze, jak i dzieci, które najbardziej się przyłożyły do zajęć.
7. Nastawienie do pracy samodzielnej.
1. Zachęcić dzieci do aktywnego spędzenia czasu wolnego np.: zaprosić na trening siatkówki.
2. Możemy wyznaczyć jednego ucznia przeprowadzenia rozgrzewki w przyszłym tygodniu.
3. Pożegnanie.
1 minuty
Zadanie np. Za karę.
Nie nakłaniamy wyłącznie do SKS-u .Prosimy dzieci aby pochwaliły się rodzicom czego nauczyli się na zajęciach.
Podpis nauczyciela:
kasperpl