Asekuracja własnego ataku.
Konspekt lekcji dla klas ponadgimnazjalnych.
Zadanie główne: Nauczanie asekuracji własnego ataku.
Zadania szczegółowe:
W zakresie sprawności motorycznej uczeń:
· rozwinie koordynację ruchowo – wzrokową
· zwiększy ruchomość w stawach kończyn górnych i dolnych
· rozwinie siłę, szybkość i moc.
W zakresie umiejętności uczeń potrafi:
· zna podstawowe elementy ataku i obrony
· wykonać przewrót w przód i w tył
· prawidłowo poruszać się po boisku
W zakresie wiadomości uczeń:
· zna podstawowe przepisy gry w piłkę siatkową
· zna prawidłową terminologię i sygnalizację błędów
W zakresie usamodzielnienia ucznia:
· wykonuje dowolne ćwiczenia z piłką
· interpretuje ruch w dowolny sposób
Metody realizacji zadań:
· zadaniowa - ścisła
· naśladowcza - ścisła
Formy organizacyjne pracy z uczniem:
· frontalna i indywidualna
· podział uczniów na pary i grupy.
Metody nauczania ruchu:
· metoda syntetyczna.
Metody i formy intensyfikujące zajęcia ruchowe:
· współzawodnictwo zespołowe.
Metody wychowawcze:
· wpływu osobistego
· wpływu sytuacyjnego
· wpływu społecznego.
Indywidualizacja pracy z uczniem:
· uczeń odpowiada na pytania z zakresu znajomości przepisów gry w piłkę siatkową.
Metody przekazywania i zdobywania wiedzy:
· pogadanka
· dyskusja
· wykonywanie zadań ruchowych.
Miejsce: sala gimnastyczna.
Czas: 45 minut.
Klasa: ponadgimnazjalna.
Przybory i przyrządy: siatka i piłki do siatkówki, materace.
Część
Lekcji
Czynności uczniów
Czynności nauczyciela
Docelowe
Zadania
wstępna
Uczeń zapoznaje się
z zadaniami
lekcji.
- słucha informacji nauczyciela
- poznaje zadania lekcji
- przygotowuje się do świadomego i aktywnego udziału w lekcji.
- sprawdza gotowość ucznia do lekcji, wyjaśnia zadania lekcji
- motywuje uczniów do aktywnego i twórczego działania.
pogadanka
Część główna A
Pobudza i przygotowuje organizm do wysiłku
- w biegu wykonuje podrzuty i chwyty piłki z jednoczesnym krążeniem RR w przód i w tył
- w rozsypce – wymach PN przełożenie pod nią piłki, wymach LN i przełożenie piłki
- w poz. rozkrocznej skłony z piłką w różnych pozycjach wg. inwencji uczniów
- w siadzie prostym podnoszenie NN do góry i przekładanie pod nimi piłki
- w leżeniu przodem unoszenie TT
w górę i turlanie piłki na wysokości klatki piersiowej z prawej str. na lewą i z lewej na prawą
- po odbiciu piłki o parkiet przyjęcie piłki sposobem oburącz górnym w postawie siatkarskiej
- ćw. jw. tylko przyjęcie piłki sposobem oburącz dolnym.
- omawia i koryguje ćwiczenia
- wykonuje pokaz ćwiczeń
- dozuje ćwiczenia zwracając uwagę na tempo ich
wykonywania .
ścisła
naśladowcza
twórcza
Część główna B
Wykonuje prawidłowo plasowanie.
Wykonuje prawidłowe odbicie sposobem oburącz
dolnym.
Wykonuje zastawianie
pojedyncze.
Wykonuje prawidłowo zbicie piłki.
Wykonuje prawidłowo dojście do piłki
i asekurację własnego ataku.
1.W dwójkach:
jeden ćwiczący z
własnego podrzutu wykonuje plasowanie piłki w kierunku partnera
tak aby piłka padała mu na wysokość
stóp. Współćwiczący musi dojść do
piłki i wykonać przyjęcie z podaniem
piłki sposobem oburącz dolnym w kierunku zbijającego. Po kilku odbiciach zmiana ćwiczących.
2.Ćw. jw. tylko broniący wykonuje przewrót w przód na materacu.
3.W dwójkach:
jeden ćwiczący z własnego podrzutu wykonuje atak w siatkę. Współćwiczący znajdujący się w przysiadzie przed atakującym ma dojść do piłki i wykonać odbicie sposobem oburącz dolnym.
4.W dwójkach:
jeden z ćwiczących podrzuca piłkę nad siatkę. Równocześnie obaj ćwiczący wykonują blok , po przepchnięciu piłki jeden
z ćwiczących wykonuje
samoasekurację.
5. W dwójkach po przeciwnej stronie siatki jeden z ćwiczących wykonuje plasowanie piłki w blok współćwiczącego. Po odbiciu piłki od bloku ćw. który plasował musi dojść do piłki i odbić ją dowolnym sposobem.
6.W trójkach:
przerzuconą piłkę przez
siatkę atakujący nagrywa do wystawiającego i po wystawie wykonuje zbicie piłki. Ćwiczący, który przerzucił piłkę zbliża się do siatki i wykonuje zastawienie. Do odbitej od bloku piłki wystawiający musi dojść i odbić dowolnym sposobem.
7.W zespole pięcioosobowym:
jeden z dwójki blokujących przerzuca piłkę przez siatkę, odbierający nagrywa do wystawiającego, ten do
atakującego, który zbija piłkę w blok (podwójny). Po odbiciu
piłki od bloku wystawiający i odbierający muszą dojść do piłki i odbić ją sposobem oburącz dolnym
lub górnym.
- kontroluje prawidłowość wykonywania ćwiczeń, dokonuje zmian uczniów.
- podaje polecenia do ćwiczeń.
- czuwa nad bezpieczeństwem
ćwiczących.
- czuwa nad dokładnością ćwiczeń.
- koryguje błędy podczas ćwiczeń.
-koryguje błędy podczas ćwiczeń
- dokonuje zmian uczniów.
- kontroluje prawidłowość wykonywania ćwiczeń.
- czuwa nad dokładnością.
Zadaniowa- ścisła
jw.
zadaniowa –
Część końcowa
Uspokojenie organizmu.
- wykonuje ćwiczenia rozluźniające i oddechowe w leżeniu tyłem
- analizuje braki w umiejętnościach plasowania , ataku, bloku i asekuracji własnego ataku
- wykonuje samoocenę pisząc ją na kartce papieru ołówkiem umieszczonym w palcach stopy.
- proponuje ćwiczenia rozluźniające i oddechowe
- ocenia i podsumowuje pracę uczniów.
dyskusja
zadaniowa
Opracowała
mgr Alicja Marszałek
...
kasperpl