Bawimy się piłką siatkową.doc

(45 KB) Pobierz
KONSPEKT NR

KONSPEKT NR 22, 31                                                                                                 DATA  -  14-16.09.2004 r.

 

KONSPEKT LEKCJI Z GIER SPORTOWYCH

 

 

              DYSCYPLINA: Piłka siatkowa

              TEMAT: Bawimy się piłką siatkową.

 

              ZADANIA SZCZEGÓŁOWE W ZAKRESIE: 

                  MOTORYCZNOŚCI

-          kształtowanie techniki, szybkości, siły, zręczności;

                  UMIEJĘTNOŚCI

-          odbicia piłki sposobem górnym, dolnym, doskonalenie poruszania się po boisku

-          podania i chwyty piłki w różnych pozycjach;

                  WIADOMOŚCI

-          podstawowe zasady sędziowania w piłce siatkowej;

    DZIAŁAŃ WYCHOWAWCZYCH

-          współdziałanie grupy w doskonaleniu umiejętności;

-          zasady bezpieczeństwa w czasie wykonywania ćwiczeń.

 

                  MIEJSCE ZAJĘĆ  - sala gimnastyczna

                  KLASA  -  V

                  LICZBA ĆWICZĄCYCH  -  14, 18

    PŁEĆ  -  chłopcy, dziewczęta

                  CZAS  -  45 minut

                  PRZYBORY  -  piłki siatkowe

                  Metody realizacji zadań ruchowych : pogadanka, zabawowa-klasyczna, naśladowcza-

              ścisła, zadaniowa-ścisła, bezpośredniej celowości ruchu

                  Formy prowadzenia zajęć : frontalna, indywidualna, w zespołach

                  PROWADZĄCY  -  Antoni Orszykowski

 

 



TOK LEKCJI.

ZADANIA

SZCZEGÓŁOWE.

CZAS

 

UWAGI

ORGANIZACYJNO METODYCZNE

CZĘŚĆ WSTĘPNO-PRZYGOTOWAWCZA ( 12 min.)

1. Organizacja lekcji

1. Zbiórka, raport, powitanie.

2. Podanie zadań lekcji.

3. Kontrola stroju, miejsca ćwiczeń i sprzętu.

2 min.

Ustawienie uczniów w

szeregu.

2. Zabawa ożywiająca

„Kto prędzej dokoła” –wywołane numery zdążają środkiem koła do wolnego miejsca czoła, obiegają na zewnątrz własny zespół i środkiem powracają na opuszczone miejsce. Kto dobiegnie pierwszy zdobywa punkt dla grupy.

 

Uczniowie podzieleni na 2 grupy, jedna staje na jednej druga na drugiej połowie tego samego koła, każda grupa odlicza w przeciwnych kierunkach.

3. Rozgrzewka psychomotoryczna.

1. Trucht dookoła sali trzymając piłki przed sobą.

2. Piłka pod lewym ramieniem, krążenie prawym ramieniem w przód, następnie w tył.

3. Piłka pod prawym ramieniem, krążenie lewym ramieniem w przód, następnie w tył.

4. W biegu przekładanie piłki dookoła tułowia w prawo, następnie w lewo.

5. Piłka trzymana oburącz przed sobą, krok dostawny, co cztery zmiana nogi prowadzącej.

6. J.w. krok skrzyżny.

W marszu podrzut piłki i chwyt prawą ręką.

7. J.w. lewą ręką.

8. W marszu przerzucanie piłki z ręki do ręki.

9. W marszu przekładanie piłki pod wysoko unoszonymi kolanami, tułów wyprostowany.

10. W marszu skłon tułowia w przód i przekładanie piłki między nogami.

11. W marszu co trzeci krok skłon tułowia w przód z pogłębieniem.

12. W marszu toczenie piłki między nogami po parkiecie.

13. W marszu wyrzut piłki w górę i w wyskoku chwyt jej nad głową.

14. Marsz, odłożenie piłek.

8 min.

Uczniowie poruszają się po obwodzie sali, każdy jest w posiadaniu piłki siatkowej.

CZĘŚĆ GŁÓWNA ( 25 min.)

4.Kształtowanie i doskonalenie techniki.

 

  1. Podania piłki zza głowy
  2. Podania piłki w rozkroku

-        po skłonie w przód

-        po zamachu zza głowy i skłonie w przód

  1. wypchnięcia sprzed klatki piersiowej
  2. w marszu podrzut i chwyt piłki w tzw. ”koszyczek” - powrót tyłem
  3. trucht z kozłowaniem piłki

 

I  Podział uczniów na zespoły ćwiczebne

II. Przygotowanie stanowisk i przyborów do poszczególnych grup.

III. Pokaz i omówienie stanowisk dla każdej grupy.

Grupa1

  1. ćwiczenia w parach, 1-ka siad rozkroczny, 2-ka z postawy  wysokiej podrzuca piłkę do partnera: 1-ka odbija wysokim łukiem .Co 15 –odbić zmiana.
  2. Ćwiczenia w parach ; podania i chwyty w pozycji wysokiej w odległości 3 m .Co 15 –odbić zmiana.

-        Po podaniu obrót o 360 ˚

-        przysiad

-        Siad prosty

  1. Ćwiczenia w parach , 1-ka w siadzie klęcznym odbija piłkę podaną przez współpartnera stojącego w postawie wysokiej .Co 15 –odbić zmiana.
  2. Z własnego podrzutu trafianie do kosza –odbicie sposobem górnym

Grupy zmieniają się co  5 min

Doskonalenie poznanych elementów w grze – „rzucanka siatkarska”

10 min.

Podział na pary.

-        ustawienie naprzeciw siebie

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

„rzucanka siatkarska” z elementami odbicia\

5. Gra właściwa

 

Gra wykorzystująca podstawowe elementy techniki piłki siatkowej ze szczególną uwagą na poprawne odbicie sposobem dolnym.

5 min.

Podział na 2 zespoły. Nauczyciel koryguje błędy.

CZĘŚĆ KOŃCOWA ( 8 min.)

7. Uspokojenie organizmu.

1. Leżenie przodem, ramiona pod czołem, unoszenie głowy i barków, ramiona tworzą “lornetkę”, łokcie szeroko.

2. Leżenie tyłem przy drabinkach, szeroki chwyt drabinek – rowerek nisko nad podłogą z prostowaniem nóg w kolanach.

3. Stanie tyłem do drabinek, chwyt szeroki jak najwyższego szczebla -–unoszenie raz L raz PN, palce obciągnięte.

4. W zwisie tyłem na drabinkach unoszenie nóg do poziomu.

5. PW j.w. przyciąganie kolan do klatki piersiowej.

6 min

Uczniowie przy drabinkach.

8. Zakończenie lekcji.

1. Zbiórka.

2. Przypomnienie celów lekcji i ocena ich realizacji.

3. Pożegnanie.

2 min.

Uczniowie w rozsypce w siadzie skrzyżnym.

 

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin