Data: 15.11.2002r
GÓRNYM I DOLNYM.
Dyscyplina : Siatkówka
Klasa / płeć :
Ilość uczniów :
Miejsce zajęć :Sala gimnastyczna
Czas :45 minut
Przybory :Piłki siatkowe,słupki,siatka
CELE GŁÓWNE :
· Umiejętności : uczeń potrafi przyjmować najdogodniejszą pozycję i miejsce na boisku w celu przyjęcia i podania piłki, wykonywać odbicia sposobem górnym i dolnym oburącz.
· Motoryczność : siła RR , koordynacja
· Wiadomości : uczeń zna poprawna technikę odbić sposobem oburącz górnym i dolnym oraz sygnalizację sędziowską.
· Akcent wychowawczy : uczeń potrafi współpracować z partnerem oraz wykazuje zdyscyplinowanie.
TOK LEKCJI
DOZ.
UWAGI ORG.-METODYCZNE
1. Zorganizowanie
grupy oraz spr.
gotowości do zajęć.
1. Zbiórka w dwuszeregu.
2. Sportowe powitanie.
3. Sprawdzenie obecności oraz gotowości do zajęć.
2 min.
Czynności porządkowe.
2. Nastawienie do
świadomego i akty-
wnego udziału w
lekcji.
1. Podanie i omówienie tematu,wskazanie celu zajęć.
2. Motywacja do uczestnictwa w lekcji.
Pogadanka z zaanga-
żowaniem uczniów
pod kątem tematu
zajęć-przypomnienie
prawidłowej techniki
odbić sposobem górnym i dolnym oburącz przez wyznaczonego ucznia.
3. Rozgrzewka,
psychomotoryka,
profilaktyka.
1. Zabawa ożywiająca ,, Berek siatkarski ,,
Wśród ćwiczących 2 berków oznaczonych piłką. Ochroną
przed złapaniem berka jest przyjęcie postawy siatkarskiej
wysokiej z prawidłowym ułożeniem kończyn górnych
do przyjęcia piłki sposobem górnym oburącz.
2. Trucht dookoła sali:
- cwał bokiem
- przeplatanka
- na sygnał obrót o 360 stopni ( raz przez prawe, raz lewe ramię )
- na 1 sygnał bieg przodem, na 2 bieg tyłem
3. Ćw.RR-w dwójkach stojąc naprzeciwko siebie w odl. ok.
6 m podania piłki jednorącz do partnera prawą i lewą ręką
-po podaniu krążenia RR w przód,tył,wymachy w przód i
na boki.
4. Ćw.T pł.strz. w przód-ustaw.jw.,jeden z ćwiczących
tyłem-podania oburącz przez skłon T w przód między NN.
5. Ćw.RR i NN-marsz w kierunku partnera z przekładaniem
piłki pod NN,powrót na swoje miejsce i podanie piłki
kozłem ,, luznym ,, nadgarstkiem.
6. Ćw.T pł.strz. w tył-lezenie przodem naprzeciwko siebie
w odl. 3-4 m,podanie piłki do partnera oburącz znad
głowy przez skłon T w tył.
7. Ćw.T pł.czoł.-stojąc naprzeciwko siebie podania piłki
do partnera w ten sposób aby chwycił ją w wypadzie w
przód lub bok w prawą albo lewą stronę.
8. Ćw.NN-tyłem do siebie,piłka między plecami ćwiczących-
przysiady.
9. Ćw.T pł.złoż.-tyłem do siebie w odl.2 kroków-skręt T
i podanie piłki kozłem do partnera. 10. Ćw.mm B-z lezenia tyłem z piłką między NN i dochwy-
tem za stopy stojącego z tyłu partnera,unoszenie NN i
podanie piłki do rąk partnera,opust NN i wznos po piłkę;
zmiana ćwiczących.
11. Ćw. równoważne-waga przodem na P i LN,RR z przodu
chwyt piłki.
12. Podskoki-podania piłki w wyskoku stojąc naprzeciwko
siebie.
13. Rozgrzanie nadgarstków,stawów skokowych i kolano-
wych.
2 min
10 powt.
10 powt
5 powt.
10.powt.
1 min.
Berek wyznaczony
przez prowadzącego.
Ustawienie ćwiczących na obwodzie koła.
Ćwiczenia kształtujące
w parach.
Rozdanie piłek przez N-jedna na parę.
Pouczenie,że na
sygnał gwizdka piłkę chwytamy i przerywamy ćwiczenie.
N kontroluje poprawność wykonania ćwiczeń.
4. Kształtowanie
umiejętności ,
doskonalenie spr.
1. Ustawienie ćwiczących w szeregu na linii końcowej.Na
sygnał prowadzącego ćwiczący poruszają się jak naj-
szybciej w następujący sposób:
- bieg przodem do siatki,bieg przodem do linii końcowej.
- bieg przodem do linii ataku,bieg tyłemdo linii końcowej,
bieg przodem do siatki i z powrotem do linii końcowej.
- krok odstawno-dostawny do siatki,linii ataku,znowu do
siatki i linii końcowej.
2. Ustawienie ćwiczących w rozsypce przodem do prowa-
dzacego.Uczniowie poruszają się w sposób wskazany
przez N-krok odst.-dost.,skrzyżny,biegowy w przód,tył;
doskok,wyskok... i na sygnał przyjmują postawę siatkarską
wysoką z ułożeniem kończyn górnych jak do odbicia
sposobem górnym.
3. Ustawienie ćwiczacych w parach naprzeciwko siebie-
odbicia piłki na małej przestrzeni z przemieszczaniem się
w przód i w tył.
4. Ustawienie jw.,w odl.ok.4-5 m. Po podaniu należy
obiegnąć partnera, który w tym czasie odbija piłkę nad
sobą i wrócić na swoje miejsce. To samo wykonuje współ-
ćwiczący .Piłkę możemy odbijać sposobem górnym lub
dolnym.
5. Odbicia piłki w dwójkach w następujący sposób:
1 – odbicia sposobem oburącz górnym
2 - odbicia sposobem oburącz dolnym
Następnie zmiana sposobu odbijania przez współćw.
6. Ustawienie ćwiczących jw. – przyjęcie piłki sposobem
dolnym, podanie do partnera sposobem górnym.
7. Ustawienie jak na rys. Podania piłki w rzędach sposobem
oburącz górnym i bieg na koniec przeciwnego rzędu.
8. Chwyć spadającą piłkę.
Ustawienie ćwiczących na obwodzie dwóch kół, w środku
po jednej osobie z piłką. Każdy ma przyporządkowany
sobie numer. Osoba z piłką wykonuje odbicia nad sobą
sposobem górnym wywołując równoczesnie wybrany
przez siebie numer podbijając piłkę wysoko w górę.
Wywołana osoba ma za zadanie jak najszybciej wejść do
koła, przyjąć piłkę sposobem dolnym a następnie odbijać
nad sobą sposobem górnym i wywołać dowolny numer.
9. Gra właściwa.
3 min.
6 min.
Ćw.1/2
Ćwiczenia doskonalące sposoby poruszania się po boisku.
Ćw. bez piłek, które po rozgrzewce zostały
odłożone w wyznaczone przez prowadzącego miejsce.
Cw. w parach-1 piłka
na parę.
Zwracamy uwagę na poprawność wykonywanych ćw.-
Prawidłowe ułożenie dłoni, pracę rąk i nn.
Podział na 2 zespoły
ustawione na obwodzie koła. Za upadek piłki na boisko
przyznaje się pkt. karne. Wygrywa osoba, która zdobędzie ich jak najmniej.
2 6-osobowe zespoły.
5. Uspokojenie
organizmu.
1. Zabawa uspokajająca ,, Minutka”
Ustawienie na obwodzie koła w siadzie skrzyżnym.
kasperpl