Nauka pływania 3 konspekty hono.doc

(122 KB) Pobierz
Konspekt lekcji WF w Gimnazjum

KONSPEKT LEKCJI W-F
opracował: nauczyciel Gimnazjum Publicznego w Międzyrzecu Podlaskim mgr Jarosław Mikołajczuk


KONSPEKT LEKCJI W-F NR 1

“NAUKA PŁYWANIA”

1.       Temat lekcji: Nauczanie ruchów ramion do kraula na piersiach.

2.       Miejsce: Pływalnia.

3.       Przybory: Deski, Kółka Ringo.

4.       Liczba ćwiczących: 10

5.       Czas: 45 min.

6.       Zadania lekcji:

Umiejętności

- Wyrabianie nawyku prawidłowej pracy ramion w kraulu A.

Motoryczność

- Kształtowanie koordynacji ruchowej.

Wiadomości

·         Poznanie nowych ćwiczeń, zasad bezpiecznego korzystania

z wody, oraz wpływu jej na nasz organizm.

 

Część toku lekcyjnego

(rodzaj zadania)

Nazwa i opis zadania

(ćwiczenia)

Czas trwania

(ćwiczenia)

Uwagi

Organizacyjno-metodyczne

/1/

/2/

/3/

/4/

I Część wstępna

Ćwiczenia Organizacyjno– porządkowe.

 

·         Zbiórka, raport, powitanie z klasą

·         Sprawdzenie obecności

·         Podanie tematu lekcji

·         Motywacja do aktywnego udziału w lekcji

 

 

5 min

Ustawienie uczniów w szeregu, raport, powitanie, sprawdzenie obecności i strojów sportowych

Rozgrzewka na lądzie.

·         Krążenia głowy w L i P stronę

·         Skłony głowy w lewą i prawą stronę oraz w przód i w tył

·         Krążenie barków

·         Krążenie bioder

·         Naprzemianstronne krążenie RR w przód (dzieci trzymają przed sobą ringo, wykonują krążenia PR w przód, przechwyt ringo LR

·         Przekładanie ringo pod nogami

·         Stojąc na jednej nodze, druga noga ugięta i podciągnięta pięta przy pośladku, ringo leży na głowie

·         Bieg w miejscu trzymając ringo oburącz, dzieci naśladują jazdę samochodem

5 min

Ustawienie w rozsypce, prowadzący rozdaje ringo uczniom, zwraca uwagę na prawidłowość wykonania ćwiczeń.

 

 

 

 

 

Dzieci próbują utrzymać równowagę i zwracając uwagę aby ringo nie spadło z głowy

Czynności praktyczne i higieniczne pod prysznicem.

·         Przejście pod prysznic

·         Przypomnienie zasad korzystania z natrysków

·         Przejście dzieci pod prysznicami o różnej temp. wody

2min

Zwrócenie uwagi na dokładne umycie całego ciała.

II Część główna

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Pokaz i objaśnienie ruch RR odbywa się naprzemianstronnie.

Wyróżniamy następujące fazy ruchu:

·         Zanurzenie ramienia do wody i napłynięcie

·         Pociągnięcie i odepchnięcie

·         Wyjście ramienia z wody (kciuk blisko uda, wyjście ramienia rozpoczyna łokieć)

·         Przeniesienie ramienia nad wodą (podczas przeniesienia ramienia nad wodą ręka ugięta w stawie łokciowym, łokieć wyżej niż dłoń)

3 min

Prowadzący wykonuje pokaz na ławeczce bokiem do ćwiczących

Ćwiczenia na lądzie.

·         Stojąc, naprzemianstronne krążenie RR w przód

·         W opadzie tułowia naprzemianstronne krążenie RR w przód

·         PW jw. kraulowe ruchy RR

·         PW jw. ruch kraulowy jednego ramienia ze skrętem głowy jak do wdechu (drugie ramię analogicznie)

3 min

Dzieci stoją w rozsypce

Zabawy w wodzie.

“Berek”

Dzieci uciekają przed “berkiem” pracując naprzemianstronnie ramionami odpychając się nimi od powierzchni wody.

“Taczki”

Ćwiczący kładą się na piersiach RR wysunięte w

przód NN w rozkroku. Partnerzy ustawiają się pomiędzy nogami ćwiczącego, chwytają go za stopy i pchają do przodu. W tym czasie ćwiczący wykonują naprzemianstronne ruchy RR.

1 min

Dowolna liczba uczestników, ustawienie w rozsypce.

Parzysta liczba uczestników, ustawienie dwójkami. Głowa ćwiczącego zanurzona w wodzie.

2 min

Ćwiczenia w wodzie.

·         Stojąc do pasa w wodzie, opad tułowia, głowa na powierzchnią wody, kraulowe ruchy RR.

·         Ruch jednego ramienia z imitacją oddechu.

·         W opadzie tułowia marsz w przód kraulowe ruchy RR z rytmicznym wdechem i wydechem do wody.

·         Opad tułowia, głowa zanurzona, chwyt LR za brzeg basenu, ruchy kraulowe RP, uniesienie głowy - wdech nad wodą, zanurzenie głowy – wydech.

·         Jw. tylko druga ręka.

·         Leżenie przodem stopy podtrzymywane przez współćwiczącego, kraulowe ruchy RR z rytmicznym wdechem i wydechem.

·         Praca RR do kraula z deską pomiędzy nogami bez oddychania, następnie próba wykonania ćwiczenia z oddychaniem.

·         Próba przepłynięcia kilku metrów bez deski.

18 min

 

 

 

 

 

 

 

Wdech przy wykonywaniu skrętu głowy.

 

 

Głowa leży na ramieniu kończyny trzymającej brzeg basenu. Wdech następuje przy skręcie głowy.

 

Ćwiczący trzyma deskę pomiędzy nogami, zwrócenie uwagi aby NN pozostawały wyprostowane.

III Część

końcowa

“Nad morzem”

Dzieci kładą się na piersiach, następnie na grzbiecie na desce i naśladują opalanie się jak nad morzem.

3 min

Ćwiczący leżą z zamkniętymi oczami, rozluźnieni, oddychają swobodnie.

Ćwiczenia organizacyjno – porządkowe

Wyjście z wody - przeliczenie ćwiczących, podsumowanie zajęć, wyróżnienie uczniów aktywnych i dobrze wykonujących ćwiczenia.

3 min

Zbiórka w szeregu.

KONSPEKT LEKCJI W-F NR 2

“NAUKA PŁYWANIA”

1.       Temat lekcji: Doskonalenie leżenia na piersiach i skoki do wody

2.       Miejsce: Pływalnia.

3.       Przybory: Tyczka, Pasy wypornościowe, Deska

4.       Liczba ćwiczących: 14

5.       Czas: 45 min.

6.       Zadania lekcji:

Umiejętności

·         Utrzymanie się w pozycji poziomej w pasach wypornościowych

oraz samodzielne przemieszczanie się w nich.

Motoryczność

- Kształtowanie koordynacji ruchowej

Wiadomości

·         ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin