Jak uwarzyc eliksir.pdf

(142 KB) Pobierz
Joanna Maria Laskowska
Jak uwarzyć cudowny eliksir
na porost twórczej inwencji dzieci
Baśń sprawiając dziecku przyjemność dostarcza
mu objaśnień dotyczących jego psychiki i wspiera
rozwój dziecięcej osobowości .”
Bruno Bettelheim
Ani nauczyciel ani kultura nie tworzą istoty
ludzkiej. (…) Kultura to słońce, pokarm i woda
ale to nie ziarno .”
Abraham Maslow
„… Dzieci uwielbiają baśnie. Kto umie opowiadać,
ma klucz do ich serc .”
Stefania Wortman
I. Baśnie — czym były dla dzieci
Już jako siedmioletnia dziewczynka opowiadałam baśnie moim koleżankom. Dzięki
temu byłam nawet dość popularna i nazywana przez dzieci bajarką. Zachłannie słuchałam
opowieści o wróżkach, królewnach i smokach, a słuchając wyobrażałam sobie nie tylko
bohaterów baśni ale i to jak będę o nich opowiadać innym. Wymyślałam nowe wątki i
fantastyczne postaci, a gdy mogłam wreszcie o nich opowiadać byłam tak poruszona, że
drżały mi dłonie i głos się łamał ale jednocześnie niemal fizycznie czułam jak bardzo to co
mówiłam podoba się dzieciom. Były to tak piękne momenty, że nie oddałabym ich za
żadne skarby świata. Słuchacze byli zachwyceni ale i zaskoczeni, że ta sama baśń nie
bywała taka sama w moich bajaniach i baśniokleceniach i …i moja popularność rosła. Bo
baśnie miały dla nas (dla mnie i moich równolatków) ogromne znaczenie. Nie, to wcale
nie przesada: OGROMNE. Wiedziałam już wtedy, że są one zjawiskiem cudownym.
Instynktownie czułam ich niezwykłą właściwość — że ewoluują, a ulegając ciągłym
przemianom — powodują zmiany w wyobraźni i osobowości słuchaczy.
2
Od najdawniejszych czasów człowiek marzył i snuł
baśnie. Baśnie (…) były zawsze krainą gdzie można
było uciec od smutku i udręki życia (…)
Czy człowiek (…) panując nad przyrodą, zdobywca
innych planet niczego nie zapragnie? Zawsze chyba
będzie marzył o wiecznej młodości i nieśmiertelności
i tęsknił za nową wielką przygodą …”
Grażyna Lenartowicz
II. Baśnie — czym są dla dzieci
Baśń jest czymś jedynym i swoistym nie tylko
pośród form literackich jest to jedyny wytwór
sztuki tak całkowicie zrozumiały dla dziecka .”
Bruno Bettelheim
Według słownika języka polskiego baśnie to opowiadania o treści fantastycznej (…)
osnutej na podaniach i legendach 1 . I choć powstały one przed prawiekiem bo w
starożytności, są wciąż aktualne, a że przepojone ludową mądrością trafiają nie tylko do
umysłu ale co ważniejsze do serca. A trafiwszy tam uświadamiają słuchaczom oraz
czytelnikom czym jest dobro, a czym zło. Ukazują świat prostszy od rzeczywistego i może
dlatego — lepszy i piękniejszy. W baśniach bowiem funkcjonuje pewien schemat, nie
oznacza to jednak ich sztampowości, raczej uporządkowanie i wewnętrzną dyscyplinę.
Dyscyplina ta dotyczy systemu wartości oraz uczuć i emocji zawartych w ich treści.
Jeszcze jedno — baśń zawsze dobrze się kończy, to cudownie uspokajający pewnik. I
nie jedyny na dodatek! Inny — że dobrzy są piękni a jeżeli zdarzy się im być szpetnymi
(jak bestia w „Pięknej i bestii”) odzyskują urodę, bo tak powinno przecież być.
Słowem baśnie to jedyne w swoim rodzaju utwory tajemne i pełne magii, działają z
mocą na tego, kto ma z nimi kontakt. I coś jeszcze, rzecz niewiarygodna z pozoru. Każdy
słuchacz baśni wybiera sobie co najmniej jedną na własność. „Bierze” ją sobie na zawsze i
odtąd jest ona jego i już. Jego jak własne miano, jak osobiste marzenie… Dlaczego? Ano
właśnie to cud prawdziwy i dowód na ich terapeutyczna moc, bo właśnie ta, ta jedyna, ta
wybrana jest projekcją jego lęków i jego problemów. W jakiś nie do końca wyjaśniony
sposób staje się „żywą wodą” dla jego psychiki, antidotum na toksyczną codzienność.
1 Słownik języka polskiego , red. M. Szymczak
3
[ W baśniach] ciekawiło [mnie] przenikanie i
możliwość przechodzenia a jednego świata do
drugiego, ze świata codzienności w świat baśni .
Grażyna Lenartowicz
III. Baśnie — czym mogą być dla dzieci
Jeżeli zjawia się wyobrażenie, dokonuje się nowa
synteza a puste znaczenie staje się pełną
świadomością .”
Jean Paul Sartre
Jestem nauczycielką i już od trzydziestu lat staram się rozwijać osobowość moich
dzieciaków czytając i opowiadając im baśnie. To metoda doskonała, uwierzcie mi belfrzy
mili, bo rozwija ucznia i moralność małego słuchacza 2 , że powtórzę za naszą polską
bajarką Stefanią Wortmanową. Baśnie są antidotum na dziecięce lęki i kompleksy.
Pomagają nie tylko słuchaczowi, ale i bajarzowi, autorowi (gdy baśń jest przez niego
tworzona) identyfikować się z silnymi oraz pięknymi i uwierzyć w swoją siłę i urodę.
Nie dość na tym, że jest to znakomite ćwiczenie doskonalące kompetencje
komunikatywne dziecka, to także ćwiczenie rozwijające i wzbogacające wyobraźnię
dziecka, więc z czasem i ono zaczyna układać baśnie.
Dziecko jest twórcą ochotnym, więc gdy przekona się, że potrafi, staje się gejzerem
pomysłów. Zaś my, przez dostarczenie właściwej motywacji możemy mu udowodnić,
wykazać, że umie, może, potrafi, i pomóc przekroczyć tę niewidzialną granicę, za którą
staje się małym bajkoukładaczem, bajarzem i bajkopisarzem. Nie ma już oporów, nie ma
hamulców, przestaje powtarzać słowa, które dzieci wypowiadają tak często jak mantrę (ale
mantrę motywującą je negatywnie, skłaniającą do marazmu, rezygnacji i zaniechania…):
„ale ja nie umiem!”, „nie potrafię”. Zamiast tego mówi: „proszę pani, mam nowy pomysł”.
Powstaje teraz pytanie: czy my nauczyciele możemy pomoc dziecku określić własne
uczucia, wyartykułować je, a w końcu zapisać. Moja odpowiedź brzmi: tak. Doskonałym
kluczem do tej intymnej sfery psychiki dziecka, dzięki któremu tworzy i chce tworzyć jest
muzyka, bo przemawia ona nie tylko do intelektu, ale też do jego wyobraźni. I stanowi
2 S. Wortman Baśń w literaturze i w życiu dziecka W– wa 58
4
istotny element (a może i składową) jego psychicznej aktywności. Jeżeli nauczyciel
dyskretnie i umiejętnie pokieruje spostrzeżeniami oraz wyobrażeniami uczniów jest duża
szansa (granicząca z pewnością), że uda się ukształtować czynną i twórczą postawę
odbiorczą. Taka postawa jest gwarantem pełnej, głębokiej percepcji dzieła muzycznego, a
co za tym idzie — emocjonalnego przeżycia utworu. Wszystkie wymienione
„komponenty” w cudowny, wręcz magiczny sposób stwarzają tę niezwykłą aurę
pozwalająca naszemu „czynnemu odbiorcy” zmienić się w twórcę.
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin