Padfield Peter - Zmora zderzeń1969.pdf

(2977 KB) Pobierz
Zmora zderzeń
433035694.001.png
Zmora zderzeń
Peter Padfield
OD WYDAWNICTWA
Niniejakiążkamacególnycharakterpowiconaw zasadzie morskim sprawom zawodowym
predtawiajenatleprebieguwypadkówmorkichprenaconapredewytkimdlamarynary
łużbypokładowej tanowiintereującąlekturnietylkodlaogółuludipracującychawodowona
tatkachlectakżedlaerokichmapajonującychiprygodowątronążycianamoru
Kiążkajetprepełnionakrytycymemwobectounkuadminitracjimorkiejdopewnych
agadnieotwbepieceotważycianamoruutornglikogranicawójkrytycymdo
adminitracjimorkiejwegokrajuporuajednakprawyktóremającharaktermidynarodowy
jakmidynarodowajetcaławielkadiedinanawigacjimorkieja wicprawktóretanowią
przedmiot troski i odpowiedialnociadminitracjimorkiejw każdymkraju
Kiążkawróciłanaiebieuwagw kołachwiąanych pracąnamorunietylkowngliii byłajuż
tłumaconanainnejykiNiewytkiepoglądyautorapotkałyiwnglii uznaniem, co do
pewnegotopniamożnaobiewytłumacydkrytycymema nawetłoliwociąkierowanąprecież
podadreemrodimegoreortużeglugi
Na wydanie Zmoryzderzeo u nadecydowalimyi kilkupowodówOpiwypadkówmorskich,
którewbudiłypowechneaintereowanie(jaknaprykładwypadek„Titanica” lub zderzenie
tatków„Andrea Doria” i „Stockholm”)awepajonowałnaychCytelnikówretą- na co
autorwracauwag naciskiem - erokiereepublicnocipowierająw lepymauaniu
bepieceotwowegożyciakwaliikacjomawodowymmarynaryi lepowierążetantechnicny
tatkóworaorganiacjawytkiegocotoinatrażybepieceotwatatkównamoruą
najwyżejmożliwejjakocidrugiejtronycojetcechącególnądemokracjiopiniapublicna
powinnawywieradwójwpływnaktałtowaniepewnychagadnieodotycącychtraktowania
problemubepieceotwanamoru
pektawodowykiążkijetpredmiotemaintereowaniaoicerówpokładowych,
odpowiedialnychaunikaniedereoi arodkiratunkowe- łodietratwyprtygnaliacyjny
itpWkonekwencjipotanowieomorkiej„radybepieceotwa”jakąjetMidyrądowaMorka
OrganiacjaDoradca(IMCO)prowadiiu nas nakazaneormalnymarądeniemminitrażeglugi
prymuowekolenieoiceróww akreiepoługiwaniairadaremw celu zapobiegania
dereniomNiektóre opisanych w kiążcewypadkówątalew tym szkoleniu omawiane
i analizowane. Czynione przez autora uwagi i nutewniokiorakonkretnepropoycjetanowią
wrctematykwielugodinwykładowychi dwiceokoleniaradarowego
OddajemywicniniejąkiążkdorąkCytelników nadiejążejednymdotarcyonadrecyku
emocjiinnympołużypomocąw unikaniutychżedrecykówpreżywanychnamoruwówca
gdynieutannietowaryącamarynarommoraniebepieceotwadereniaprybierawra
z gtniejącąwokółtatkumgłąmontrualnektałtyniepewnociberadnocii lkuożyciewłane
statku i najdującychinanimludi
WSTĘP
prelimycieninBabelMandebi bylimynaMorurabkimpłynącwdłużkiżycowego
krajobraupalonychłoocempotrpionychgórkichcytówTotamwłaniedowiadcyłem
najbardziej nieprzyjemnego - jakdotąd- preżycianamotku
Byłotookołogodiny1315prawejburtyi tużprednaymtrawerempłynąłnorweki
biornikowiecktórydoganialimyw poóbledwiedotregalnylewejburtyi to wcale niedaleko,
rociągałiląd naprzeciwkaai nieco z lewaodnaegodiobuedłkuremrównoległym
i przeciwnym do naszego statek towarzystwa Blue Funnel. Kiedy „blue funnel” najdowałijece
jakietrymileprednamiauważyłemżebiornikowieckrciło kilka stopni w lewo i stopniowo
bliżaidonakuremprowadącymkudereniuPonieważtomybylimytatkiemdoganiającym
domoichobowiąkównależałotrymadiodtamtego dalekaNiechciałemcekadaż
biornikowiecprybliżyidonajecebardieja wzajemna sytuacjatanieiwrc
niebepiecnaWlewokrcidniemogłembotambyłlądi„blue funnel”dowyboruwicmiałem
albomniejydobrotyalbowykonadwrotw prawo i prejdaruąbiornikowcanajegoprawą
tron
decydowałeminatootatniei powiedziawszy do hinduskiego sternika: „Prawo ster”tanąłem
w rodkowymoknieterowniNadióbacąłbardopowoliidw prawo. Zdziwiony, dlaczego nie
krcimyybciejpojrałemnawkanikterowyi twierdiłemżeHinduniewątpliwie
przestraonyblikociądrugiegotatkuprełożyłteraledwieo pidtopniWydałemnatychmiat
komend„Prawonaburt!” i tanąłempryternikugdytenacąłkrcidkołemDióbpoedł
teraybciejpoycjipocątkowonarumbw lewo od dziobu zbiornikowcapreuwałitera
stopniowo w prawoprejegopokładdiobowyprenadbudówkimotkupokładruowyi wreszcie
nadbudówkipomieceomiekalnychałoginaruierównoceniebliżającikuniemu
z prdkociądiewitnatuwłówTobyły denerwującechwileternikprenoiłwrok tamtego
statku na mnie, a emnienawkanikterowyi prawiałwrażeniejakbymiałachwilrucidter
i daddrapakalewreciewylimy tegogładkoprecinającladtorowybiornikowca
w odległoci jakichtujardówajegoruąByłemradżegdyitodiałokapitanjadłobiad
w swoim salonie.
Byłteżi ciągdalyWdieidminutpominiciui norwegiemobacylimypredobąwłanie
wyłaniającyiawidnokrguinnybiornikowiecHindukiternikcłowiekniepobawiony
pocuciahumoruwróciłikumnie umiechemi rekł- All right, sahibtegonatpnegoteżpanu
nieocd
Byłtowyjątek napianejpreemniew1959rokukiążkipt Morze jest zaczarowanym kobiercem -
jelitakieporównanieunadawłaciweByłotow czasach, kiedy moje obecne zainteresowanie
prawądereojeceiwemnieniekrytaliowało
Nawiedamnieteżinnewpomnieniebardiejjakożywawijaniżpremylanapamidwydarenia,
niemniejjednakprawdiwedaryłoitogdynamoimpierwymtatkuodbywałempierwą
a możedrugąpodróżw czasie drogi w tamtątrongdynadpomarconyminiepryjanymi
wodamikanałukłbiłaimgłatałemwłanie kolegąpraktykantemnapokładiełodiowympo
lewejburcieNiepamitampocomytamtkwiliw caietakiejpogodyMożewywabiłnakoncert
wygrywanynayrenachwiatującyżeykujeiconiewykłegoa możebylimyciekawi
paażerówjeżeliktórykolwiek nich w ogólew takicachciałpokaadinapokładie?Pamitam
tylkojaknaglenaladtorowyacąłiwyginadażwygiąłiw amknitekołojaknatąpiło
jakieporuenienaodległymodnalewymkrydlemotkui wreciewyłaniającąi mgły
białoarąo niewyranychkonturachpomykającąjawbiornikowcaktórypremknął szumem
tużkołonai pochwiliropłynąłiwemgle
Byłotomojepierweetknicieedereniemktóregouniknito„owło”. Po raz pierwszy
widiałemjaktatekatocyłpełnekołoabyuniknąddereniaNiepamitamjużteracoi
właciwiewówcawydaryłoalepamitamżeantenanaegoradaruobracałainieutannie
Niecopóniejinnypraktykantktóryw tymcaieprebywałnamotkubyłnaedociekania
pogardliwym: - Phi, panikarski alarm!
Wizja blednie.
Jedyneprawdiwedereniejakiegodowiadcyłemprytraiłoigdywchodilimynamalutkim
„Mayflower II” do Plymouth w Massachusetts i gdycymtamajtyholownikcepiłi naszym
buksprytemdaryłoitow dwudziestym wieku i niepowinnimymiedbukprytualei radaru,
jakpamitamteżniemielimy
Miałempryjacielaktóryw wypadekdereniabyłamieanyw poóbnajbardiejoobity
Pełniącrałużboicerawachtowegonaliniowcumójpryjacielnietylkopotraiłodnaledna
otwartychpretreniachOceanuIndyjkiegoinnytatekcojużamow obiebyłowydareniem
niewykłymalenieadowalającitylkopotkaniem innymtatkiemjecegotuknąłcyteż
zostałpreniegotuknity- cegółynieąmidokładnienaneWiemtylkożemójpryjaciel
mieniławódi jest obecnie aptekarzem.
Niektóre tychdareoa możei wytkieniewątpliwiewpłynłynamojewyobrażenie
o dereniachnamoruOneteżapewnetałyipowodemmychcególnychaintereowao
które biegiemcaupreobraiłyiw trawiącąmnienamitnod
tudiowaniewypadkówdereoi pisanie o nichnapotykapoważnetrudnociNajwikewynikająe
kojareojakiewywołujełowodereniecególniegdychodio wypadki najnowsze. Wystarczy
tylkowypowiediedłowodereniechodbyi najłagodniej, a widiijakwłacicieletatkówktóre
uległydereniua czasem nawet rozbitkowie z nichwpadająw paniki amykająiw sobie. Statki
derająi- po 150 i wicejw każdymmieiącu- alekwitujeitomałąwmiankąw„Lloyd's List”
i natymiprawamykachybażew wypadkuginiedużoludialbowypadekotajepodanydo
ądu
NiemaprymuupodawaniaaktówdopublicnejwiadomocianipotrebyujawnianiaichItojet
bardołebogdyicoukrywatoarapowtajepodejrenieżeitniejąpecjalnepowodydla
którychitocyniponieważludiepodróżująmoremwicpowinnimiedmożnodoceny
ponoszonego prytymryykajeżelijakieryykow ogóleitniejekorotoryykojetniewykle
małejaktogłoąpredibiortważeglugowetokądtaobawapredmiałymujawnianiem
prycynwypadków?
Zgłoś jeśli naruszono regulamin