statystyka - dział z ksiązki M+.pdf

(2025 KB) Pobierz
allwww.dvi
MATEMATYKA 1
STATYSTYKA
Odczytywanie danych statystycznych
...............................................................................
1
Co to jest średnia?
...............................................................................................................................
11
Zbieranie i opracowywanie danych statystycznych
.........................................
14
Zdarzenia losowe
..................................................................................................................................
20
Zadania uzupełniające
....................................................................................................................
25
Odpowiedzi
.................................................................................................................................................
27
186027465.075.png
Odczytywanie danych statystycznych
1
STATYSTYKA
ODCZYTYWANIE DANYCH STATYSTYCZNYCH
Przeciętna długość życia kobiet w Polsce wynosiła w 1950 roku
64 lata, a mężczyzn 59 lat. W roku 1997 średnia długość życia ko-
biet wynosiła 77 lat, a mężczyzn 69 lat.
Spośród obywateli polskich wyjeżdżających za granicę w 1997 roku
około 40 % wyjechało do Niemiec, a 8 % na Słowację.
W 1995 roku w Polsce na milion mieszkańców przypadało około
18 kin, a w Finlandii około 67 kin.
Aby zebrać te dane, trzeba było przeanalizować wiele informacji. Sta-
tystyka to nauka zajmująca się zbieraniem i opracowywaniem tego
typu danych.
Dane statystyczne można przedstawiać w rozmaity sposób. W poniż-
szej tabeli zebrano informacje dotyczące liczby uczniów w szkołach
ponadpodstawowych w pewnym mieście.
Rodzaj szkoły
Liczba dziewcząt Liczba chłopców
RAZEM
Gimnazjum nr 1 (G1)
293
270
563
Gimnazjum nr 2 (G2)
148
151
299
Liceum Ogólnokształcące (LO)
364
211
575
Technikum Samochodowe (TS)
15
279
294
Technikum Odzieżowe (TO)
238
53
291
Zespół Szkół Zawodowych (ZSZ)
112
369
481
RAZEM
1170
1333
2503
186027465.086.png 186027465.097.png
2
Statystyka
Informacje te można przedstawić za pomocą różnego rodzaju diagra-
mów słupkowych.
Dane o uczniach można także zilustrować za pomocą diagramów ko-
łowych (procenty podano w zaokrągleniu).
ĆWICZENIE A. a) Odczytaj z tabeli:
W której szkole jest najwięcej dziewcząt? O ile
więcej jest w tej szkole dziewcząt niż chłopców?
Ilu uczniów uczy się w gimnazjach?
W której szkole jest najwięcej chłopców?
W której szkole różnica między liczbą dziewcząt
aliczbąchłopcówjestnajmniejsza?
c) Odczytaj z diagramu B:
W których szkołach jest więcej niż 500 uczniów?
W których szkołach dziewczęta stanowią więcej
niż połowę uczniów?
b) Odczytaj z diagramu A:
186027465.108.png 186027465.001.png 186027465.011.png 186027465.021.png 186027465.028.png 186027465.029.png 186027465.030.png 186027465.031.png 186027465.032.png 186027465.033.png 186027465.034.png 186027465.035.png 186027465.036.png 186027465.037.png 186027465.038.png 186027465.039.png 186027465.040.png 186027465.041.png 186027465.042.png 186027465.043.png 186027465.044.png 186027465.045.png 186027465.046.png 186027465.047.png 186027465.048.png 186027465.049.png 186027465.050.png 186027465.051.png 186027465.052.png 186027465.053.png 186027465.054.png 186027465.055.png 186027465.056.png 186027465.057.png 186027465.058.png 186027465.059.png 186027465.060.png 186027465.061.png 186027465.062.png 186027465.063.png 186027465.064.png 186027465.065.png 186027465.066.png 186027465.067.png 186027465.068.png 186027465.069.png 186027465.070.png 186027465.071.png 186027465.072.png 186027465.073.png 186027465.074.png 186027465.076.png 186027465.077.png 186027465.078.png 186027465.079.png 186027465.080.png 186027465.081.png 186027465.082.png 186027465.083.png 186027465.084.png 186027465.085.png 186027465.087.png 186027465.088.png 186027465.089.png 186027465.090.png 186027465.091.png 186027465.092.png 186027465.093.png 186027465.094.png 186027465.095.png 186027465.096.png 186027465.098.png 186027465.099.png 186027465.100.png 186027465.101.png 186027465.102.png 186027465.103.png 186027465.104.png 186027465.105.png 186027465.106.png 186027465.107.png 186027465.109.png 186027465.110.png 186027465.111.png 186027465.112.png 186027465.113.png 186027465.114.png 186027465.115.png 186027465.116.png 186027465.117.png 186027465.118.png 186027465.002.png 186027465.003.png 186027465.004.png 186027465.005.png 186027465.006.png 186027465.007.png
 
186027465.008.png 186027465.009.png 186027465.010.png 186027465.012.png 186027465.013.png 186027465.014.png 186027465.015.png 186027465.016.png 186027465.017.png 186027465.018.png 186027465.019.png
 
186027465.020.png 186027465.022.png 186027465.023.png
Odczytywanie danych statystycznych
3
d) Odczytaj z diagramów CiD:
Czy gimnazjalistki stanowią więcej czy mniej niż połowę dziewcząt uczących
się w szkołach ponadpodstawowych?
Czy w technikach uczy się więcej chłopców niż w gimnazjach?
e) Odczytaj z diagramu E:
Czy w Zespole Szkół Zawodowych uczy się więcej uczniów niż w Liceum
Ogólnokształcącym?
Jaką część uczniów szkół ponadpodstawowych stanowią gimnazjaliści?
ĆWICZENIE B. Odpowiedź na pytanie: W której szkole jest najwięcej uczniów?
można odczytać z każdego z diagramów A, B, EorazCiD.Wyjaśnij,
wjakisposóbtozrobić.
Dane liczbowe najwygodniej jest odczytać z tabeli. Gdy chcemy dane
porównywać, łatwiej to zrobić, korzystając z diagramów. Niektóre ze-
stawy danych można przedstawić za pomocą tzw. tabelki łodygowo-
-listkowej, która pozwala w prosty sposób zarówno odczytywać, jak
i porównywać dane.
Informacje o wzroście uczniów pewnej klasy gimnazjum przedsta-
wiono poniżej za pomocą takiej tabelki. Zapisano w niej, że uczniowie
klasy I a od najniższego do najwyższego mają wzrost:
157 cm, 157 cm, 158 cm, 159 cm, 161 cm,
...
, 180 cm, 182 cm.
Wzrost uczniów klasy I a
(w
cm)
Z tabelki przedstawionej obok można odczytać, że:
trzech uczniów ma 162 cm wzrostu,
15 7789
16 12225567789
17 003345568
18 02
uczniów o wzroście od 160 cm do 169 cm jest
więcej niż uczniów o wzroście od 170 do 179 cm,
większość uczniów ma poniżej 170 cm wzrostu.
pierwsze dwie
cyfry
ostatnia cyfra
ĆWICZENIE C. Odczytaj, ilu uczniów w klasie I a:
a) ma wzrost 173 cm,
b) ma mniej niż 160 cm wzrostu?
Dane statystyczne zbierano już
w czasach starożytnych w Egipcie,
Persji, Chinach i Rzymie. Spisy lud-
ności wykonywano tam głównie do
celów podatkowych i wojskowych.
Chyba najbardziej znany jest opi-
sany w Biblii spis ludności Cesar-
stwa Rzymskiego, przeprowadzony
w roku narodzin Chrystusa.
W Anglii do dzisiaj przechowywana jest „Księga Sądu
Ostatecznego” ( Doomsday Book ) z roku 1086. Jest to
spis własności wykonany na zlecenie Wilhelma Zdo-
bywcy. Nazwa tej księgi wzięła się z przekonania, że
dokonany w niej zapis jest tak samo decydujący, jak
wyrok w dniu Sądu Ostatecznego. W czasach nowo-
żytnych najwcześniej regularne spisy ludności wyko-
nywano w Szwecji (od 1749 r.). Pierwszego (niepeł-
nego) spisu ludności w Polsce dokonano w 1777 r.
186027465.024.png 186027465.025.png 186027465.026.png
4
Statystyka
ZADANIA
Do każdego z zadań od 1 do 10 spróbuj ułożyć jeszcze jedno pytanie.
Zestawienie liczby (w tys.) osób
aktywnych zawodowo w roku 1997
1. Przyjrzyj się tabeli obok.
a) Ilu w roku 1997 było bezrobot-
nych wśród osób w wieku poniżej
35 lat?
b) Jaka grupa wiekowa jest najlicz-
niejsza wśród osób aktywnych za-
wodowo?
c) Ile milionów bezrobotnych było
w roku 1997?
d) W której kategorii wiekowej pro-
cent bezrobotnych był największy?
Wiek
Ogółem
Wtym
(w latach)
bezrobotni
15–24
2290
532
25–34
4147
424
35–44
5343
477
45–54
3672
240
55 i więcej
1600
64
Do aktywnych zawodowo zaliczamy osoby pra-
cujące i bezrobotne.
2.
Przyjrzyj się poniższej tabeli.
Przeciętne miesięczne spożycie niektórych artykułów żywnościowych
na 1 osobę w gospodarstwach domowych
Gospodarstwa domowe o liczbie osób
Artykuły żywnościowe
6
1
2
3
4
5
iwięcej
Pieczywo (w kg)
8 , 16
7 , 42
6 , 59
6 , 28
6 , 59
6 , 88
Ziemniaki (w kg)
7
,
73
7
66
6
,
74
5
,
93
6
,
54
6
,
85
Owoce i przetwory (w kg)
7
,
55
5
69
4
,
39
3
,
64
2
,
92
2
,
31
Jajka (w szt.)
18
,
89
17
,
26
13
42
12
04
11
,
20
10
06
a) W jak licznej rodzinie spożycie pieczywa na jedną osobę jest naj-
mniejsze?
b) W jak licznych rodzinach spożywa się na jedną osobę mniej pie-
czywa niż ziemniaków?
c) O ile kilogramów więcej owoców i ich przetworów spożywa mie-
sięcznie osoba mieszkająca samotnie od osoby z rodziny pięciooso-
bowej?
d) Ile jajek miesięcznie spożywa przeciętnie pięcioosobowa rodzina?
,
,
,
,
,
186027465.027.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin