odczytywanie danych z diagramu - poziom podstawowy.doc

(45 KB) Pobierz
Temat lekcji: Odczytywanie informacji na podstawie diagramów/ klasa VI /

Temat lekcji: Odczytywanie informacji na podstawie diagramów/

 

Cele operacyjne:

Uczeń:

  1. zna rodzaje diagramów ,
  2. umie odczytywać informacje na podstawie diagramów,
  3. potrafi dane informacje przedstawić na diagramie.

Metody nauczania:

  1. pogadanka
  2. ćwiczenia praktyczne
  3. praca w grupach.

Materiały:

  1. wycinki z gazet zawierające informacje podane w postaci diagramów ,
  2. karty pracy,
  3. kartki formatu A3 – po kilka dla każdej grupy.

 

Tok lekcji:

 

·         Wprowadzenie: Nauczyciel dzieli klasę na pięcioosobowe grupy, dobierając uczniów tak, jak podczas zadania domowego z poprzedniej lekcji.

Uczniowie omawiają zastosowanie diagramów w życiu codziennym. Podają przykłady posługując się wycinkami prasowymi. Przypominają, jakie rodzaje diagramów poznali w klasie piątej.

 

·         Ćwiczenia w grupach:

1.                 Nauczyciel rozdaje każdej grupie diagram opisujący wyniki pracy klasowej „Pola wielokątów” przeprowadzonej w klasie szóstej. Zadaniem uczniów jest wypisanie na kartce jak najwięcej informacji, które można odczytać z tego diagramu. Po wykonaniu zadania przedstawiciel zespołu prezentuje wyniki pracy grupy.

2.                 Każda grupa otrzymuje od nauczyciela diagram przestawiający „średnią długość życia w niektórych krajach” oraz karty pracy. Przedstawiciele grup po wykonaniu poleceń  omawiają sposób wykonania zadania.

3.                 Zadaniem domowym wszystkich grup było przeprowadzenie ankiety wśród 20 osób nt. „ Jaki przedmiot w szkole lubisz najbardziej?”

Uczniowie w grupach w oparciu o wyniki ankiet sporządzają diagramy /gr.I- diagram kwadratowy, gr.II- diagram kolumnowy, gr.III- diagram słupkowy, gr. IV- diagram kołowy /.

Prace uczniów po omówieniu i analizie zostają umieszczone na gazetce.

 

·         Podsumowanie i ocena pracy uczniów: Nauczyciel zbiera informacje o efektach pracy w grupach i ocenia uczniów.

 

 

 

 

Załącznik do ćw. 1.

 

Załącznik do ćw. 2.

 

I.                   Napisz co najmniej 4 informacje, jakie można odczytać z diagramu:

1.

2.

3.

4.

 

II.                Odczytaj z diagramu następujące informacje:

 

1.      Jak długo żyją przeciętnie mężczyźni w Polsce?

2.      O ile lat dłużej żyją przeciętnie w Polsce kobiety niż mężczyźni?

3.      Ile lat krócej żyją kobiety w Kenii niż w Wielkiej Brytanii?

4.      W których krajach mężczyźni żyją dłużej niż kobiety?

5.      O ile lat dłużej żyją przeciętnie kobiety w Polsce niż w Kenii?

 

III.   Sprawdź na diagramie, które informacje są prawdziwe, a które fałszywe.   Przy każdym zdaniu napisz TAK lub NIE:

 

      1. We wszystkich krajach kobiety żyją dłużej niż mężczyźni.
      2. W Japonii kobiety żyją krócej niż mężczyźni.
      3. W Kenii mężczyźni żyją dwukrotnie dłużej niż  w Indiach.
      4. W Polsce i Rosji średnia długość życia mężczyzn jest zbliżona
      5. W Szwecji kobiety żyją o około 20 lat dłużej niż  mężczyźni

 

IV.             Na które z poniższych pytań nie można odpowiedzieć na podstawie diagramu?

 

1.      Czy średnia długość życia mężczyzn w Bangladeszu wynosi 56,8 czy 57 lat?

2.      Czy kobiety w Indiach żyją dłużej, czy krócej niż mężczyźni?

3.      Czy w Pakistanie kobiety żyją średnio dłużej niż 60 lat?

4.      W którym z państw Afryki ludzie żyją najdłużej?

5.      Czy w Indiach kobiety żyją dłużej niż w Wielkiej Brytanii?

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin