Infrastruktura transportu lotniczego, kolejowego, drogowego.doc

(46 KB) Pobierz
Infrastruktura transportu lotniczego

Infrastruktura transportu lotniczego. Infrastruktura transportu lotniczego o charakterze punktowym to: lądowiska m lotniska , porty lotnicze , międzynarodowe porty lotnicze .

Lotnisko – wydzielona na lądzie lub wodzie powierzchnia wraz z przynależnymi do niej obiektami budowlanymi , urządzeniami i wyposażeniem  , przeznaczona w całości lub w części do obsługi przylotów , odlotów i manewrowania statkami powietrznymi .

Definicja międzynarodowego portu lotniczego . Międzynarodowy port lotniczy – wyznaczony przez państwo port lotniczy , który przeznaczony jest do obsługi lądowań i startów w międzynarodowym ruchu powietrznym ; w obrębie tego portu dokonuje się czynności wynikających z przepisów celnych , imigracyjnych , ochrony zdrowia publicznego , kwarantanny oraz innego rodzaju podobnych formalności . Międzynarodowe porty lotnicze pełnią funkcje transportowe o funkcji gałęziowej oraz międzygałęziowej ( gałęzie transportu ) .

Zapewnienie gestii ruchowej przez porty lotnicze . Gestia ruchowa – to ogół czynności i kompetencji mających na celu sprawne , bezpieczne przyjęcie środka transportowego oraz do jego przeładunku i przygotowania do dalszej drogi .

W skład czynności gestii wchodzą : czuwanie nad bezpieczeństwem ruchu w obrębie portu lotniczego , wyznaczanie miejsc przeładunku ładunków i obsługi pasażerów , kontrola przestrzegania przepisów na terenie portu lotniczego .

Zapewnienie bezpieczeństwa w ruchu powietrznym .Dla zapewnienia bezpieczeństwa ruchu powietrznego niezbędne jest zbudowanie odpowiedniej infrastruktury , która umożliwi: kontrolę obszaru powietrznego całego państwa ( lub jego części ) Area Control Center , kontrolę zbliżenia statków powietrznych w obręb rejonu kontrolowanego danego lotniska Approach Control Office , kontrolę lotniska , nadzorującą ruch w obrębie strefy kontrolowanej lotniska  ( wieża kontrolna TWR ) .

Infrastruktura transportu kolejowego .  Elementy infrastruktury punktowej transportu kolejowego to stacje kolejowe – to posterunki ruchu w obrębie których , obok toru głównego m znajduje się co najmniej jeden tor główny dodatkowy , który umożliwia rozpoczynanie i kończenie biegu pociągom , ponadto możliwe jest także krzyżowanie się i wyprzedzanie oraz zmiana składów i kierunku jazdy .

Posterunki ruchu – miejsca umożliwiające prowadzenie ruchu pociągów znajdujących się na stacji , szlaku , bocznicy lub podczas manewrów .

Rodzaje infrastruktury punktowej transportu kolejowego . Rozróżnia się stacje kolejowe biorąc pod uwagę wykonywaną pracę przewozową na : towarowe – przeładunek ładunków , pasażerskie – obsługa pasażerów w różnych relacjach przewozowych , uniwersalne – towarowo – osobowe . Ze względu na wykonywanie pracy techniczno – ruchowej wyróżnić można stacje : rozrządowe , postojowe , przeładunkowe , manewrowe .Istotnym podziałem stacji kolejowych jest ich usytuowanie na liniach kolejowych , wyróżnia się : stacje krańcowe – na końcach linii kolejowych , stacje pośrednie , stacje węzłowe – takie , z których wybiegają co najmniej trzy szlaki kolejowe – możliwe są trzy kierunki jazdy pociągów.

Rodzaje infrastruktury liniowej transportu kolejowego .Linie kolejowe dzieli się w Polsce na określone kategorie: magistralne – o rocznym obciążeniu przewozowym powyżej 25 mln ton i prędkości jazdy ponad 120 km/h , pierwszorzędne – o rocznym obciążeniu od 10 d0 25 mln ton i prędkości 80 -120 km/h , drugorzędne – o rocznym obciążeniu 3 - 10 mln ton i prędkości 60 – 80 km/h , miejscowego znaczenia – o rocznym obciążeniu poniżej 3 mln ton i prędkości poniżej 60 km/h.

Stan infrastruktury liniowej transportu kolejowego w Polsce . Stan linii kolejowych w Polsce wg znaczenia ( stan na 2002 r.): magistralne – 26 % ogółu linii kolejowych , pierwszorzędne – 51 % .Rodzaj linii : Magistralne (1990 r. -4240 km 2002 r.- 4252 km) , pierwszorzędne( 1990 r. -10702 km 2002 r.-10297 km ), drugorzędne (1990 r.- 4469 km 2002 r.- 3492 km ), miejscowego znaczenia (1990 r. – 4875 km 2002 r. – 2182 km ) , zelektryfikowanych (1990 r. – 11016 km 2002 r. 12005 km ).

Infrastruktura punktowa transportu drogowego . W skład infrastruktury punktowej transportu drogowego wchodzą wyodrębnione przestrzennie obiekty , przystosowane do obsługi : pasażerów – dworce autobusowe , przystanki ; ładunków – wyładownie publiczne  , stacje , place i punkty przeładunkowe ; środków przewozowych transportu drogowego ; stacje techniczne  , stacje zaopatrzenia materiałowo – technicznego .

Rodzaje infrastruktury liniowej transportu drogowego . W Polsce infrastrukturę drogową o charakterze liniowym określa się według funkcji : drogi krajowe 11,58 % , drogi wojewódzkie 21,43 % , drogi powiatowe  miejskie 43,33 % , drogi gminne 17,08 % , drogi zakładowe 6,58 % . Innym podziałem infrastruktury liniowej jest przypisywanie drogom klas technicznych : 1 klasa – autostrady , 2 klasa – drogi ekspresowe , 3 klasa – droga dwupasmowa , 4 klasa – drogi wewnątrz regionalne , 5 klasa – drogi lokalne ( niewielki ruch ) . Jednostkowanie ładunków . Konteneryzacja odbywa się przy użyciu kontenera – standardowego urządzenia transportowego , którego parametry określane są przez ISO .

Kontener to urządzenie transportowe charakteryzuje się : stałością i wystarczająco mocną konstrukcją , aby mogło służyć do wielokrotnego użytku , specjalną konstrukcją ułatwiającą przemieszczanie ładunków za pomocą jednego lub kilka rodzajów środków transportu bez konieczności przeładowywania i rozformowywania ładunku , wyposażeniem w urządzenia ułatwiające jego przemieszczanie ze szczególnym uwzględnieniem możliwości przestawiania z jednego środka transportu na drugi , budową umożliwiającą  łatwe napełnianie i opróżnianie , pojemnością nie mniejszą niż 1 m3 .

Centra logistyczne .Centra logistyczne to : rozbudowane obiekty , dysponujące powierzchnią składową , infrastrukturą transportową różnych gałęzi transportu oraz urządzeniami przeładunku i manipulacyjnymi ; miejsce , w którym działa co najmniej dwóch przewoźników kierujących się wspólnymi zasadami w zakresie budowy i wykorzystania urządzeń transportowych , przeładunkowych oraz magazynów .

Zadania centrów logistycznych . Centra logistyczne realizują trzy zakresy działań . 1 Dystrybucję towarów : zbieranie zamówień , zarządzanie zapasami , kontrolę jakości , powadzenie procedur reklamacyjnych , składowanie towarów krótko i długoterminowych , konfekcjonowanie towarów , pakowanie , znakowanie ; 2 Transport towarów ; formowanie jednostek ładunkowych , zapewnianie odpowiedniej technologii przewozu dla poszczególnych rodzajów ładunków , zastosowani odpowiedniej technologii przeładunku ( prac manipulacyjnych ) ; 3 Realizacji usług towarzyszących ; obsługa spedycyjna , obsługa finansowa i ubezpieczeniowa , usługi doradcze , obsługa prawno – administracyjna .Cechy centrów logistycznych . Centra logistyczne powinny charakteryzować się pewnymi cechami : odpowiednią lokalizacją ze względu na potencjał rynku ( popyt na usługi logistyczne ) ; istnienie dogodnej infrastruktury transportowej ( wraz z możliwością jej rozbudowy ) ; dostępem do połączeń transportowych krótko i długodystansowych ; zdolnością koordynacji wykonawstwa usług logistycznych ; zintegrowanym przepływem informacji ; systemem kontroli jakości .Warunki funkcjonowania Centrum logistycznego . Sprawne funkcjonowanie centrów logistycznych wymaga zapewnienia : odpowiedniej powierzchni magazynowej ; sprawnych połączeń transportowych z bezpośrednim i dalszym zapleczem ; połączeń transportowych komplementarnymi  i substytucyjnymi środkami transportu ; wyposażenia w infrastrukturę techniczną ; wyposażenia w sieci telekomunikacyjne – infostrukturę. Rodzaje Centrów logistycznych . Centra logistyczne różnią się także pod względem zakresu specjalizacji : Centra branżowe – specjalizują się w obsłudze określonych rynków lub branży , przykładowo wyróżnić można centra logistyczne wolno spożywcze , przemysłu meblarskiego , przemysłu samochodowego itp. ; Centra specjalistyczne – w pełnieniu określonych funkcji , przykładowo , centrum dystrybucji , centrum obsługi transportu kontenerowego itp. Rodzaje centrów logistycznych . Centra międzynarodowe – najwyższy stopień rozbudowy organizacyjnej i funkcjonalnej ,  promień działania 500 – 800 km , powierzchnia 100 – 150 ha , zadania to koordynacja wymiany towarów w kraju i za granicą ; centra regionalne – pośrednie ogniwo systemów logistycznych , promień działania 50 – 80 km , powierzchnia 10 – 50 ha , zadania to dystrybucja w granicach regionu ; centra lokalne – ostanie ogniwo systemu sieci dystrybucji towarów , promień działania 5 – 8 km , powierzchnia ok. 10 ha , zadania to obsługa strumieni ładunkowych w obszarze lokalnym .infrastruktura wodna portow morskich czyli chodzilo mu chyba o to akwatorium (wypisac elementy), wypisac klasy dróg w polsce, od czego zalezy lokalizacja CL, zadania CL, opisac regionalne CL i ostatnie jakies dziwne: na czym polega integracja w transporcie kontenerowym  

 

Centra logistyczne to : rozbudowane obiekty , dysponujące powierzchnią składową , infrastrukturą transportową różnych gałęzi transportu oraz urządzeniami przeładunku i manipulacyjnymi ; miejsce , w którym działa co najmniej dwóch przewoźników kierujących się wspólnymi zasadami w zakresie budowy i wykorzystania urządzeń transportowych , przeładunkowych oraz magazynów

Posterunki ruchu miejsca umożliwiające prowadzenie ruchu pociągów znajdujących się na stacji , szlaku , bocznicy lub podczas manewrów .

Międzynarodowy port lotniczy – wyznaczony przez państwo port lotniczy , który przeznaczony jest do obsługi lądowań i startów w międzynarodowym ruchu powietrznym ; w obrębie tego portu dokonuje się czynności wynikających z przepisów celnych , imigracyjnych , ochrony zdrowia publicznego , kwarantanny oraz innego rodzaju podobnych formalności . Międzynarodowe porty lotnicze pełnią funkcje transportowe o funkcji gałęziowej oraz międzygałęziowej ( gałęzie transportu )

Dźwignice – są to urządzenia mechaniczne stosowane w transporcie wewnętrznym do przemieszczania ładunków w pionie i poziomie. Parametry: udźwig, wysokość podnoszenia i wysięg.

Paletyzacja. Paleta jest to urządzenie wielokrotnego urzytku. Paleta ładunkowa jest to pomocnicze urządzenie magazynowo transportowe służące do: - formowania jednostek ładunkowych i przeznaczone do manipulowania wraz z ładunkiem za pomocą mechanicznych urządzeń ładunkowych osprzętem widłowym. -przewożenia środkami transportowymi w obrocie magazynowo transportowym, -składowania

Kontener to urządzenie transportowe charakteryzuje się : stałością i wystarczająco mocną konstrukcją , aby mogło służyć do wielokrotnego użytku , specjalną konstrukcją ułatwiającą przemieszczanie ładunków za pomocą jednego lub kilka rodzajów środków transportu bez konieczności przeładowywania i rozformowywania ładunku , wyposażeniem w urządzenia ułatwiające jego przemieszczanie ze szczególnym uwzględnieniem możliwości przestawiania z jednego środka transportu na drugi , budową umożliwiającą  łatwe napełnianie i opróżnianie , pojemnością nie mniejszą niż 1 m3 .

Lokalizacją CL ze względu na potencjał rynku ( popyt na usługi logistyczne ) ; istnienie dogodnej infrastruktury transportowej ( wraz z możliwością jej rozbudowy ) ; dostępem do połączeń transportowych krótko i długodystansowych ; zdolnością koordynacji wykonawstwa usług logistycznych ; zintegrowanym przepływem informacji ; systemem kontroli jakości .

Zadania centrów logistycznych . Centra logistyczne realizują trzy zakresy działań . 1 Dystrybucję towarów : zbieranie zamówień , zarządzanie zapasami , kontrolę jakości , powadzenie procedur reklamacyjnych , składowanie towarów krótko i długoterminowych , konfekcjonowanie towarów , pakowanie , znakowanie ;

2 Transport towarów ; formowanie jednostek ładunkowych , zapewnianie odpowiedniej technologii przewozu dla poszczególnych rodzajów ładunków , zastosowani odpowiedniej technologii przeładunku ( prac manipulacyjnych ) ; 3 Realizacji usług towarzyszących ; obsługa spedycyjna , obsługa finansowa i ubezpieczeniowa , usługi doradcze , obsługa prawno – administracyjna .

Rodzaje infrastruktury liniowej transportu drogowego . W Polsce infrastrukturę drogową o charakterze liniowym określa się według funkcji : drogi krajowe 11,58 % , drogi wojewódzkie 21,43 % , drogi powiatowe  miejskie 43,33 % , drogi gminne 17,08 % , drogi zakładowe 6,58 % . Innym podziałem infrastruktury liniowej jest przypisywanie drogom klas technicznych : 1 klasa – autostrady , 2 klasa – drogi ekspresowe , 3 klasa – droga dwupasmowa , 4 klasa – drogi wewnątrz regionalne , 5 klasa – drogi lokalne ( niewielki ruch ) .

Części wodne reda kanał ,portowy ,awanport, basen portowy

centra regionalne – pośrednie ogniwo systemów logistycznych , promień działania 50 – 80 km , powierzchnia 10 – 50 ha , zadania to dystrybucja w granicach regionu ; centra lokalne – ostanie ogniwo systemu sieci dystrybucji towarów , promień działania 5 – 8 km , powierzchnia ok. 10 ha , zadania to obsługa strumieni ładunkowych w obszarze lokalnym.

centra lokalne ostanie ogniwo systemu sieci dystrybucji towarów , promień działania 5 – 8 km , powierzchnia ok. 10 ha , zadania to obsługa strumieni ładunkowych w obszarze lokalnym .

 

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin