Konspekt lekcji muzyki dla klasy III
Temat: Nauka piosenki pt: „My jesteśmy krasnoludki”
Cele operacyjne:
Uczeń:
· Zna tekst i melodię piosenki pt: „My jesteśmy krasnoludki”
· Rozwija wrażliwość muzyczną i estetyczną poprzez słuchanie piosenki
· Kształci słuch przez ćwiczenia rytmiczne
· Gra na instrumentach
Metody:
· Analityczno-problemowa
· Problemowo-odtwórcza
· Analityczno-percepcyjna
Formy:
· Indywidualna
· Zbiorowa
Formy muzyczne:
· Słuchanie muzyki
· Śpiew
· Tworzenie muzyki
· Ruch przy muzyce
TOK LEKCJI
Czas lekcji
Ogniwo lekcji
Przebieg lekcji, czynności nauczyciela i uczniów
Cel cząstkowy do danego ogniwa
Uwagi o realizacji
I (2 min.)
1. Powitanie klasy i sprawy organizacyjne.
Nauczyciel wita uczniów. Podaje temat zajęć oraz cel zajęć.
Kontrola gotowości uczniów do lekcji.
Symbolika oznaczeń
N - nauczyciel
U - uczeń
2. Wprowadzenie do tematu – zagadka, prezentacja nagrania „My jesteśmy krasnoludki”.
N – wypowiada zagadkę, której rozwiązanie nawiązuje do tytułu piosenki.
N – wyjaśnia jakiej piosenki nauczą się na zajęciach, po czym prezentuje nagranie.
N -
U – odpowiada: Jakie jest metrum? Jaki charakter ma ta piosenka?
3. Ćwiczenia rozśpiewujące i rytmiczne.
Ćwiczenia oddechowe:
U – wdech powietrza nosem – zatrzymanie – spokojny wydech ustami z jednoczesnym wymawianiem wyliczanki: mamo moja, mamo moja itd.
Ćwiczenia na usprawnienie przepony: U - dmuchają chusteczkę higieniczna aby jak najdłużej trzymała się w powietrzu.
Ćwiczenia mowy i rytmu: N – ustala rytm na pianinie U – odtwarza go na zasadzie echa na sylabach do, re, mi, re, do.
Kształcenie poczucia rytmu oraz usprawniania pracy aparatu fonetycznego i fonacyjnego.
II (20 minut)
4. Prezentacja utworu prze nauczyciela pt: „My jesteśmy krasnoludki”
N – śpiewa piosenkę przy akompaniamencie fortepianu
Uwrażliwienie uczniów na estetyczne, muzyczne i treściowe walory piosenki.
5. Nauka piosenki pt: „My jesteśmy krasnoludki”
N – śpiewa piosenkę za pomocą nazw solminizacyjnych
NU – nauka piosenki solmizacją relatywną
My jesteśmy krasnoludki
so do do do do do re mi do
hopsasa, hopsasa!
re so so re so so
Pod grzybkami nasz budki
so do do do do re mi do
hopsasa, hopsasa
re so so so mi do
N – uczy dzieci tekstu piosenki prezentując go kolejnymi frazami.
Nuka melodii za pomocą fonogestów.
Zapoznanie z tekstem piosenki
III ( 4 minut)
6. Utrwalenie piosenki z wykorzystaniem fortepianu
U – ponowne zaśpiewanie piosenki z akompaniamentem fortepianu
N – akompaniuje na fortepianie.
Utrwalenie poznanej piosenki
7. Rytmizowanie tekstu
N – dzieli uczniów na 3 grupy.
U – każda grupa śpiewa po zwrotce z wyklaskiwaniem.
IV ( 6 minut)
8. Utrwalenie piosenki z wykorzystaniem instrumentów perkusyjnych.
N - dokonuje podziału uczniów na 3 grupy, przydziela im instrumenty oraz omawia zadania dla poszczególnych grup.
Forma kontaktu dziecka z muzyką- użycie instrumentów klasowych.
V (4 minut)
9.Zabawa - ruch przy muzyce.
N – prezentuje kroki do piosenki
U – naśladują ruchy nauczyciela, a później próbują samodzielnie.
...
coolsister