Test menedżerów plików audio.pdf

(4497 KB) Pobierz
19525085 UNPDF
SOFTWARE
Test menedżerów plików audio
CD 4/2008
Grupa: MULTIMEDIA
MediaMonkey Standard
Music Collection Organizer
Music Organize 0.1.0.7
Audio TT
The GodFather 0.7
Audio Manager 3.10
Audio Tagging Tools 3.0.1
JaMP Organizer 2.0.0
MPEG Audio Collection 2.92
testowane menedżery plików audio
Spis zawartości
Biblioteka muzyki 2 44
Opis programów:
Helium Music Manager 2007
Trial 2 46
MediaMonkey 2 46
The Godfather 0.7 2 46
Audio Catalog 3.7 2 47
Audio Manager 3.10 2 47
Audio Tagging Tools 2 47
JaMP Organizer 2 47
Wyniki testu – tabela 2 48
Biblioteka muzyki
Jeżeli nie możesz już zapanować nad liczbą plików muzycznych zgromadzonych na
dysku twardym i zapisanych na płytach, mamy dla ciebie propozycję. Skorzystaj
z oprogramowania do zarządzania zbiorami muzycznymi. Przetestowaliśmy takie
narzędzia w celu ułatwienia wyboru programu odpowiadającego twoim potrzebom.
Moim zdaniem
Dariusz Hałas
szef działów SOFTWARE
i INTERNET
Dbałość o porządek w plikach mu-
zycznych to nie kwestia pedanterii,
lecz zaleta. Wiedząc, gdzie i co prze-
chowujesz, łatwiej znajdziesz utwór
idealnie pasujący na tło w danej
chwili. Testowane programy repre-
zentują bardzo różny poziom. Od
kombajnów z rozbudowanymi funk-
cjami katalogującymi i wbudowanymi
odtwarzaczami audio po proste apli-
kacje przeznaczone raczej wyłącznie
do tagowania. Moim faworytem jest
MediaMonkey. Jego funkcje wyda-
ją się w zupełności wystarczające,
a dzięki rozbudowanemu odtwarza-
czowi oraz współpracy ze sprzętowymi
playerami (np. Creative Zen czy iPod)
mogę zaprzestać używania innych
programów. No i mam go za darmo.
Helium Music Manager 2007 jest
może nieco lepszy, ale nie na tyle,
by warto było dopłacać.
Ú Podstawowe informacje
W artykule znajdziesz:
Opis funkcji dobrego programu
do zarządzania plikami
muzycznymi
Informacje, jakiego typu
pliki i w jaki sposób możesz
katalogować
Porównanie 7 programów
– menedżerów plików audio
Narzędziem do zarządzania dowol-
nego typu plikami, z jakim masz do
czynienia podczas codziennego ko-
rzystania z komputera pracującego
pod kontrolą systemu Windows XP,
jest Eksplorator Windows. O ile jed-
nak w przypadku zwykłych plików
czy folderów spełnia on swoją rolę,
o tyle, gdy w grę wchodzą dane mul-
timedialne – muzyka, ilmy, zdjęcia
– okazuje się niewystarczający.
Nie tylko muzyka
Pliki muzyczne to szczególne dane.
Nie chodzi przy tym o samą muzy-
kę, ale o informacje, jakie zawierają.
Każdy plik oprócz muzyki może
przechowywać informacje o wyko-
nawcy, tytule utworu, roku wyda-
nia piosenki, tytule albumu i wiele
innych danych, z tekstem piosenki
i okładką albumu włącznie. Sytuację
dodatkowo komplikuje fakt, że mu-
zyka na komputerze jest zapisana
w plikach mających różny format.
Najpopularniejsze „empetrójki”
to nie wszystko. Jest jeszcze mnó-
stwo innych formatów charakteryzu-
jących się odmiennymi współczyn-
nikami jakości do stopnia kompresji.
Ponadto niektóre formaty, jak np.
najstarszy i niestosujący kompresji
format WAV – nie rezerwują w ogóle
miejsca na dodatkowe – poza stru-
mieniem dźwiękowym – informacje
przechowywane w pliku. Inna rzecz,
że akurat WAV jest raczej rzadko
spotykany w bibliotekach muzycz-
nych na dyskach twardych.
cych w skład muzycznych zbiorów,
ale także umożliwiać ich zmianę.
Niektóre pliki audio mają niewie-
le mówiące nazwy, np. wavedump.
mp3 albo track02.wma. Dobrze mieć
narzędzie, które umożliwi szybką
zmianę nazw plików. Taką m.in. rolę
spełniają aplikacje do zarządzania
zbiorami plików muzycznych.
Znaczniki
– kopalnia (nie)wiedzy
Sama nazwa pliku, choć może prze-
kazywać część informacji o utwo-
rze, to jednak zbyt mało. Rozbudo-
wana baza danych z piosenkami, do
których jest dołączony komplet in-
formacji o wykonawcy, tekst utwo-
ru, okładka (plik graiczny) albu-
mu i wiele innych informacji, wy-
maga znacznie lepszego nośnika
niż tylko nazwa pliku. Praktycznie
wszystkie współczesne formaty au-
dio, zarówno te wykorzystujące do
upakowania danych stratną kom-
presję 2 45>03 (m.in. MP3, WMA,
OGG 2 45>04 ), jak i te przechowu-
jące muzykę bez strat jakościowych
(np. FLAC czy WMA Lossless, ale
nie WAV!) umożliwiają przecho-
wywanie w pliku – oprócz danych
dźwiękowych – także dodatkowych
informacji. Owe dodatkowe infor-
macje są uporządkowane w postaci
tzw. tagów 2 45>01 . Pliki MP3 naj-
częściej korzystają z tagów typu ID3
2 45>02 V1 czy ID3 V2 (przechowu-
je więcej informacji niż wersja V1).
Pliki kodowane za pomocą kodeka
Ogg Vorbis mają swój „standard”
tagów o nazwie Vorbis Comment.
Liczba standardów nie ma jednak
znaczenia. Ważne jest to, by dało
się – za pomocą jednego programu
– zgromadzić i móc edytować dane
wszystkich plików audio w jednym
miejscu, w jednej bazie danych. Ta-
kie możliwości oferują testowane
programy (choć nie wszystkie, nie-
które rozczarowują).
Wiele formatów
– jedna biblioteka
Podstawowym zadaniem testowa-
nych programów – menedżerów pli-
ków audio – jest gromadzenie i prze-
twarzanie informacji o plikach au-
dio wszelkiego typu w postaci jednej
spójnej bazy danych. Użytkownik ma
mieć dostęp do danych o każdym
pliku z jednego miejsca i musi mieć
możliwość modyikacji tych danych.
Program powinien nie tylko groma-
dzić informacje o plikach wchodzą-
44 PC Format 4/2008
19525085.051.png 19525085.057.png 19525085.058.png 19525085.059.png
Test menedżerów plików audio
SOFTWARE
Podsumowanie testu
Cechy dobrego menedżera plików audio
PROSTA OBSŁUGA
Program, za którego pomocą będziesz
porządkował bogate zbiory muzyczne,
powinien być intuicyjny.
WIELE FORMATÓW AUDIO
Dobry menedżer plików powinien być
dostosowany do jak największej liczby
formatów.
ODCZYT DOWOLNYCH NOŚNIKÓW
Wiele osób przechowuje pliki muzyczne
nie tylko na dysku twardym.
HURTOWA ZMIANA DANYCH
Możliwość natychmiastowej zmiany czę-
ści informacji dla wielu plików. Zarówno
nazw plików, jak i tagów.
ROZBUDOWANY EDYTOR TAGÓW
Obsługa możliwie największej liczby
formatów tagów (znaczników) w plikach
muzycznych.
IMPORT DANYCH Z INTERNETU
Dotyczy to także funkcji pobierania okła-
dek albumów oraz tekstów piosenek.
TWORZENIE LIST ODTWARZANIA
Szybkie tworzenie dowolnych składanek
muzycznych.
WSPÓŁPRACA Z PLAYERAMI
Możliwość odsłuchania edytowanego
w bazie pliku to konieczność. Niekiedy
nazwa plików niewiele nam powie i trze-
ba rozpoznać piosenkę „na słuch”.
Do testu wybraliśmy siedem progra-
mów. Większość to narzędzia dar-
mowe, dwa programy są odpłatne.
Choć w tej kategorii można znaleźć
więcej programów płatnych, zdecy-
dowaliśmy się wybrać w szczególno-
ści aplikacje darmowe, by pokazać,
że programy udostępniane bezpłat-
nie dorównują, a niekiedy wręcz
przewyższają możliwości komercyj-
nych aplikacji.
Instalacja i komfort pracy
W przypadku większości programów
instalacja nie nastręczała żadnych
problemów. Jedynie przy Audio Tag-
ging Tools 3.0.0.1073 instalator nie-
potrzebnie proponował wywołanie
strony internetowej z krótkim prze-
wodnikiem po programie (który jest
także wbudowany w pomoc w samej
aplikacji). Z kolei MediaMonkey wy-
magał doinstalowania dodatkowej
łatki w celu spolszczenia interfejsu,
a Helium Music Manager instalował
zestaw kodeków 2 45>06 . Żaden
z testowanych programów nie ma
wygórowanych wymagań sprzęto-
wych. Generalnie można założyć,
że jeżeli dysponujesz komputerem
zdolnym do komfortowej pracy pod
kontrolą systemu Windows XP, nie
będziesz miał problemów z używa-
niem któregokolwiek z testowanych
programów.
Interfejs i obsługa
Nie można mieć większych zastrze-
żeń do intuicyjności i funkcjonalno-
ści interfejsów takich programów,
jak Helium Music Manager czy
MediaMonkey, ale pierwsze wra-
żenie, jakie pozostawiają po sobie
takie programy, jak Audio Tagging
Tools czy JaMP Organizer, nie jest
najlepsze.
Pierwszą czynnością, jaką za-
pewne będziesz chciał wykonać,
jest wczytanie do programu infor-
macji o posiadanych przez ciebie
plikach audio. Tak też założyliśmy
w naszych testach, dlatego zaczyna-
liśmy od importowania dwóch ze-
stawów danych (szczegóły w ramce
„Procedura testowa”, 2 49). Już na
tym etapie spotykały nas niespo-
dzianki. Przykładowo Audio Mana-
ger 3.10 zbuntował się przy próbie
odczytu plików audio zgromadzo-
nych na płycie i wyświetlił jedynie
komunikat błędu.
Funkcje edycyjne
Edycja znaczników plików audio,
dodawanie informacji o tekstach
piosenek czy dodawanie okładek
albumów jest możliwe jedynie
w przypadku plików audio prze-
chowywanych na dysku, ale nie
na płytach CD/DVD. Zawartość
raz zapisanych płyt nie może ulec
zmianie, stąd logiczne, że nie można
zmienić także zawartości znaczni-
ków plików zapisanych na takich
płytach. Mimo to program do za-
rządzania zbiorem piosenek powi-
nien sobie radzić przynajmniej z in-
deksowaniem plików z płyt. Z tym
zadaniem większość (z wyjątkiem
wcześniej wspomnianego Audio
Managera) programów radziła so-
bie dobrze. O ile edycja tekstowych
informacji w znacznikach plików
audio jest możliwa we wszystkich
Wobec graicznych możliwości współczesnych odtwarzaczy – programów czy urzą-
dzeń – zdolność menedżera audio do pobierania okładek albumów jest wręcz
koniecznością.
testowanych programach, o tyle z in-
formacjami, takimi jak np. okładki
albumów, nie poradziły sobie pro-
gramy Audio Tagging Tools oraz
JaMP Organizer.
rzania na bieżąco opracowywanych
playlist 2 45>05 .
Gdy skończysz porządkowanie
plików, należy zmodyikowaną bazę
zapisać. Okazało się, że to proste
zadanie nie jest dla każdego pro-
gramu oczywiste. Audio Tagging
Tools oraz JaMP Organizer nie ofe-
rują w ogóle zapisu bazy danych.
Co automatycznie dyskwaliikuje te
dwa narzędzia w roli menedżerów
plików audio. To jedynie narzędzia
do tagowania plików audio, a to za
mało.
Warto wspomnieć o funkcjach
zabezpieczających. Helion Music
Manager 2007 miał funkcję wyko-
nywania kopii zapasowej. Z kolei
Audio Catalog 3.7 ma wbudowaną
przydatną funkcję autozapisu bazy
co określony czas.
Odtwarzanie, zapis
i bezpieczeństwo
Większość testowanych programów
ma wbudowany moduł odtwarzacza.
Niechlubnym wyjątkiem jest JaMP
Organizer, który jest tej funkcji po-
zbawiony i nie ma też wsparcia dla
zewnętrznych programów odtwa-
rzających. Audio Manager, choć też
pozbawiony wbudowanego odtwa-
rzacza, zapewnia najlepsze w całym
teście wsparcie dla zewnętrznych
odtwarzaczy (obsługuje ich najwię-
cej). Zdecydowanie najlepszy moduł
odtwarzacza mają programy z czo-
łówki. Dodatkowo MediaMonkey
zapewnia specjalny tryb PartyMode,
przeznaczony właśnie do odtwa-
Zwycięski program
Helium Music Mana-
ger 2007 wyposażono
w szereg unikatowych
funkcji. Jedną z nich
jest wbudowany ana-
lizator jakości plików
MP3 – dzięki niemu
wykryjesz uszkodzo-
ne pliki bez potrzeby
odsłuchiwania całej
biblioteki.
Oceń lub skomentuj na
www.pcformat.pl/ocena
Słownik: trudne terminy
01 tag
inaczej znacznik; umoż-
liwia wstawienie do
pliku muzycznego takich
danych, jak m.in. wyko-
nawca, tytuł piosenki,
gatunek muzyki, itp;
najpopularniejsze formaty
tagów to ID3 V1, ID3 V2,
Vorbis Comments i APE
02 ID3
najpopularniejszy typ
znacznika (tagu) umożli-
wiającego uzupełnienie
pliku muzycznego o infor-
macje dotyczące danego
utworu, albumu, wyko-
nawcy; tagi ID3 skoja-
rzone są z plikami audio
w formacie MP3
03 stratnakompresja
technika upakowania
danych polegająca na
tym, że informacje (bity)
nieistotne dla przecho-
wywanej treści (tu: mu-
zyki) są usuwane z pliku;
w przypadku danych
audio usuwane są dźwięki
najmniej znaczące
04 MP3,WMA,OGG
najpopularniejsze algo-
rytmy stratnej kompresji
wykorzystywane do upa-
kowywania danych audio;
pliki kodowane algorytma-
mi WMA oraz OGG mają
mniejszą wielkość niż pliki
MP3 przy porównywalnej
jakości dźwięku
05 playlista
inaczej lista odtwarza-
nia; plik zawierający listę
utworów odczytywaną
następnie przez program
odtwarzający muzykę;
playlisty umożliwiają łatwe
tworzenie składanek bez
zmiany izycznej lokalizacji
plików audio
06 kodek
skrót od koder-deko-
der; program zdolny do
przekształcenia strumie-
nia danych (tu: audio)
w formę zakodowaną/
skompresowaną, zgodnie
z określonym standardem
kodowania, np. MP3
(MPEG Layer3)
PC Format 4/2008
45
19525085.001.png 19525085.002.png 19525085.003.png 19525085.004.png 19525085.005.png 19525085.006.png
SOFTWARE
Test menedżerów plików audio
1. miejsce Helium Music Manager 2007.0.0.5755
2. miejsce MediaMonkey 3.02 Standard
Przejrzysty interfejs,
mnóstwo funkcji
ułatwiających
porządkowanie
muzyki, wbudowany
odtwarzacz, tylko ta
cena...
Nie dość, że program
ten doskonale
radzi sobie nawet
z rozbudowanymi
zbiorami muzyki, to
jeszcze współpracuje
ze sprzętowymi
odtwarzaczami, a przy
tym jest darmowy.
Przewaga tego programu nad konku-
rentami nie była miażdżąca. W trakcie
instalacji pobiera on z internetu i jed-
nocześnie instaluje pakiety kodeków
audio. Ponadto aplikacja sprawdza
obecność Windows Media Playera
– z tym odtwarzaczem Helium Music
Manager potrai w pełni współpracować.
Możliwości Helium Music Managera
powinny zaspokoić aspiracje każdego,
kto chce solidnie uporządkować bogaty
zbiór plików muzycznych i zapanować
nad nim. Ten polskojęzyczny program
potrai automatycznie pobierać z in-
ternetu okładki za pomocą skryptów
przeszukujących serwisy Amazon oraz
Yahoo! Ma wbudowane narzędzie do
analizy jakości plików MP3. Ponadto
wyposażono go w wiele niedostępnych
w konkurencyjnych aplikacjach funkcji,
jak np. Subtrack Splitter – narzędzie do
dzielenia pojedynczych utworów na ka-
wałki. Dodatkową zaletą jest możliwość
nagrania składanki CD-Audio.
Prosty w instalacji i wielojęzyczny pro-
gram (konieczne jest doinstalowanie
dodatkowego pliku, by uzyskać polską
wersję). W MediaMonkey najbardziej
podobała się nam funkcja AutoTag,
dzięki której, jeżeli tylko komputer jest
podłączony do internetu, brakujące dane
o albumie są automatycznie uzupełnia-
ne, włącznie z okładką albumu, która
jest pobierana jako tag, a także jako
plik folder.jpg (odczyta to Windows
Media Player). MediaMonkey jako jedy-
ne narzędzie katalogujące wyposażono
w funkcje wizualizacji, a także specjalny
tryb PartyMode, w którym edycja jest
zablokowana, za to na pierwszym pla-
nie ustawiane są funkcje ułatwiające
odtwarzanie. Bazy mogą być synchro-
nizowane z zewnętrznymi urządzeniami
odtwarzającymi. Program ten wyróżnił się
także rekordowym czasem modyikacji
rekordu komentarza w bazie plików.
Umożliwia ripowanie CD i nagrywanie
płyt CD-Audio z innych ścieżek.
Wynik testów
Dobry
PLUSY
MINUSY
Wynik testów
Dobry
PLUSY
MINUSY
Rozbudowane funkcje
importu danych z internetu
Znakomity menedżer
okładek
Dodatkowe możliwości
Wysoka cena
Ograniczone funkcje
eksportu
Automatyczne
uzupełnianie danych
Rozbudowany
odtwarzacz
Obsługa wtyczek
Brak statystyk
Polski interfejs wymaga
dodatku
Jakość/cena
Dobry
Cena
Darmowy
Cena
105 zł
Strona domowa: http://www.helium2.com/
Strona domowa: http://www.mediamonkey.com/
Ú Korzystanie z HMM 2007
3. miejsce The Godfather 0.70
Byłoby OK, gdyby nie
jeden, ale poważny
mankament – brak
obsługi popularnego
formatu Windows
Media Audio.
Prezentujemy krótki przewodnik po zwycięskim programie. Zbuduj bazę
za pomocą Helium Music Managera 2007.
Import informacji o plikach audio
1 Uruchom program. W oknie
kliknij opcję
.
2 W oknie zaznacz pole wyboru obok dysku
bądź foldera, w którym znajdują się pliki muzyczne, jakie chcesz
dodać do bazy. Za pomocą listy możesz dodatkowo
określić formaty plików, które mają być uwzględniane przez program.
Kliknij .
3 Gdy pobieranie informacji o plikach się zakończy, w oknie
kliknij .
Poprawianie nazw plików
1 W panelu , po lewej stronie okna głównego zaznacz folder,
Program ma polskojęzyczny interfejs,
jednak jego aktywacja jest dość skom-
plikowana – trzeba wskazać ręcznie plik
językowy (który notabene instaluje się
razem z programem; szkoda, że twórca
programu nie wbudował prostego me-
nu wyboru języka). Okno aplikacji jest
podzielone na dwie części. Pierwsza
grupuje funkcje związane ze zmianą
nazw plików, modyikacją tagów (także
ręczną), organizacją plików, funkcjami
online oraz odtwarzaniem plików. Dru-
ga część to biblioteka muzyczna. Pod
względem rozpoznawanych formatów
plików i tagów program zasługiwałby na
wyróżnienie, gdyby nie jedna wada. God-
father po prostu ignoruje pliki WMA…
Nie poradzi sobie także z odczytem
płyt CD-Audio i zindeksowaniem ścieżek
z piosenkami. Wyszukiwanie okładek
z serwisu Amazon, wyszukiwanie tekstów
piosenek czy rozbudowany edytor tagów
to zalety. Zabrakło funkcji rankingu pio-
senek i albumów.
w którym znajdują się pliki audio o niewłaściwych nazwach, ale mają
zapisane informacje w tagach. Następnie w oknie z listą plików zaznacz
wszystkie pliki, które chcesz zmienić.
2 Kliknij zaznaczone pliki prawym przyciskiem myszki i z menu kon-
tekstowego wybierz kolejno oraz .
3 Uruchomi się . Domyślnie program przyj-
Wynik testów
Dobry
PLUSY
MINUSY
Pobieranie danych
z internetowych baz
Przejrzysty interfejs
Brak obsługi formatu
WMA
Brak rankingu utworów
Nie odczytuje ścieżek
CD-Audio
muje, że docelowa nazwa ma się składać z numeru ścieżki, wyko-
nawcy oraz tytułu. Zakładając, że taki sposób nazewnictwa ci odpowiada,
kliknij .
4 Kreator wyświetli listę, na której zobaczysz, jak będą się prezentować
Cena
Darmowy
pliki. Kliknij , by zaaprobować zmiany.
Strona domowa: niedostępna
46 PC Format 4/2008
19525085.007.png 19525085.008.png 19525085.009.png 19525085.010.png
Test menedżerów plików audio
SOFTWARE
4. miejsce Audio Catalog 3.7
5. miejsce Audio Manager 3.10
Funkcjonalne
narzędzie, ale
szwankuje stabilność,
co w przypadku
aplikacji dostępnej
odpłatnie nie
powinno mieć
miejsca. Brakuje też
polskiego interfejsu.
Program ten wyróżnia
się przede wszystkim
rozbudowanymi
statystykami plików
analizującymi
zarówno informacje
w plikach, jak
i ich wykorzystanie.
Niestety nie
importuje muzyki
z płyt.
Program co prawda współpracuje z in-
ternetową bazą danych freedb, ale aby
z niej skorzystać w celu uzupełnienia
zapisów w tagach plików audio, należy
w napędzie umieścić oryginalną płytę CD
z danym albumem. Audio Catalog radzi
sobie z okładkami albumów. Program
rozpoznaje zarówno okładki „zaszyte”
w tagach poszczególnych plików, jak rów-
nież ukryty plik folder.jpg dodawany przez
Windows Media Player. Możliwe jest
także ręczne dodanie okładki albumu.
Również ręcznie można do informacji
o pliku audio dodać tekst piosenki.
Rankingi, choć można je ustawiać dla
poszczególnych plików, nie są rozpo-
znawane przez zewnętrzne odtwarzacze
(np. Windows Media Player). W trakcie
testów program pracował niestabilnie
– zawieszał się podczas zamykania,
niekiedy wyświetlały się komunikaty
błędów po wywołaniu wybranych funkcji
i trzeba było restartować aplikację, by
dana funkcja zadziałała.
W tym programie próba importu danych
do biblioteki bardzo rozczarowuje. Nie-
stety, dane trzeba importować w taki
sposób, aby podfoldery z muzyką nie
były zagnieżdżone wewnątrz foldera
nadrzędnego głębiej niż na jeden pod-
folder. W trakcie użytkowania Audio
Managera zdarzały się niejasne komuni-
katy błędów. Wadą jest to, że program
nie jest dostosowany do korzystania ze
ścieżek audio, a także internetowych baz
danych. Zaletą są bardzo rozbudowane
statystyki w programie – analizie są
poddawane nie tylko przetwarzane tagi
poszczególnych plików, ale również takie
dane, jak czas odtwarzania, liczba od-
tworzeń itp. Na podstawie tych danych
program generuje też swoistą listę „top
20”. Mechanizm „pamiętania” informacji
o plikach bazuje na dodawaniu do ana-
lizowanych folderów z muzyką ukrytego
pliku. Niestety, z tego powodu nie można
zaimportować danych o plikach zapisa-
nych na płytach CD i DVD.
Wynik testów
Dobry
PLUSY
MINUSY
Wynik testów
Dostateczny
PLUSY
MINUSY
Jakość/cena
Dobry
Obsługa okładek
albumów
Przejrzysty interfejs
Niepełna obsługa
internetowych baz
Błędy w wyświetlaniu
Kłopoty ze stabilnością
Cena
Rozbudowane statystyki
i rankingi
Tworzenie playlist
Współpraca z wieloma
popularnymi playerami
Odczyt tylko o jeden
podfolder w głąb
struktury katalogów
Błąd podczas odczytu
płyt CD/DVD
Darmowy
Cena
85 zł
Strona domowa: www.digitaction.com
Strona domowa: niedostępna
6. miejsce Audio Tagging Tools 3.0.0.1073
7. miejsce JaMP Organizer 2.0.1.0
Największą wadą
programu jest
brak możliwości
zapisania bazy
informacji o plikach
audio. Aplikacja
przeznaczona
raczej wyłącznie
do opisywania
plików audio, i to
tylko informacjami
tekstowymi.
Nazwa programu
wprowadza
w błąd, gdyż nie
jest on organizerem.
Umożliwia jedynie
jednoczesną
zmianę wszystkich
nazw plików oraz
modyikację tagów
w plikach audio.
To jednak za mało.
Import testowego zbioru muzyki prze-
biegał bez problemu. Niestety, na eta-
pie modyikacji tagów okazało się, że
program nie jest w stanie edytować
znaczników plików WMA, choć sam
format WMA jest obsługiwany (pliki są
rozpoznawane). Kolejny mankament to
brak obsługi okładek albumów. Program
nie rozpoznawał zarówno okładek „za-
szytych” w tagach edytowanych plików
audio, jak i nie umożliwiał importu
plików graicznych z okładkami. Irytuje
też niedopracowany interfejs, niby anglo-
języczny, ale z niemieckimi wstawkami.
Program co prawda potrai odpytywać
internetową bazę freedb, ale wykonane
jest to w bardzo siermiężny sposób. Nie
da się automatycznie przeskanować bazy
dla wielu plików. Trzeba wybierać plik
indywidualnie i na dodatek umieścić
w napędzie CD oryginalną płytę CD-
-Audio, z której dany utwór pochodzi.
Największa wada to brak możliwości
zapisania listy plików w postaci bazy.
Program do działania potrzebuje bibliote-
ki .NET Framework 2.0. Jest przeznaczony
wyłącznie do jednoczesnego tagowania
wszystkich plików audio i zmiany ich
nazw. Domyślnie uaktywniane jest okno
File Renamer, w którym znajdują się
funkcje dotyczące zmiany nazw plików.
Tagowanie muzyki odbywa się w innym
oknie, które użytkownik musi niezależnie
wywołać. Taki interfejs nie jest szczegól-
nie intuicyjny ani pomysłowy. Rozpoznaje
zaledwie cztery formaty plików audio, nie
potrai odczytać i zindeksować ścieżek
audio z płyty CD, nie ma tu statystyk,
obsługi okładek płyt czy zarządzania
playlistami. Brakuje także funkcji eks-
portu danych do zewnętrznego pliku.
Program rozpoznaje niemal wszystkie
formaty tagów – oprócz najpopularniej-
szych ID3 – także WMA, APE czy Vorbis
Comment – i umożliwia ich jednoczesną
zmianę. Także i ten program wykazywał
błędy w działaniu. Wywołanie pomocy
skutkowało komunikatem błędu.
Wynik testów
Dopuszczający
PLUSY
MINUSY
Wynik testów
Dopuszczający
PLUSY
MINUSY
Cena
Duża liczba
rozpoznawanych
formatów plików
Brak możliwości zapisu
bazy
Siermiężny i powolny
interfejs
Cena
Łatwa zmiana nazw
plików
Brak istotnych funkcji
katalogujących
Błędy podczas
wywołania pomocy
Darmowy
Darmowy
Strona domowa: http://www.audiotaggingtools.de/en/audio-tagging-tools-start.php
Strona domowa: http://personal.inet.i/cool/jamp/public_html/index.html
PC Format 4/2008
47
19525085.011.png 19525085.012.png 19525085.013.png 19525085.014.png 19525085.015.png 19525085.016.png
SOFTWARE
Test menedżerów plików audio
Objaśnienia do tabeli
Wyniki testu menedżerów plików audio
Skala wskaźnika
powyżej 5,50 celujący
od 4,50 do 5,49 bardzo dobry
od 3,50 do 4,49 dobry
od 2,50 do 3,49 dostateczny
od 1,50 do 2,49 dopuszczający
poniżej 1,49 niedostateczny
1. miejsce
2. miejsce
3. miejsce
Program
Waga Helium Music Manager 2007 Ocena MediaMonkey 3.02 Standard Ocena The Godfather 0.70 Ocena Audio Catalog 3.7 Ocena Audio Manager 3.10 Ocena Audio Tagging Tools 3.0.0.1073 Ocena JaMP Organizer 2.0.1.0 Ocena
Strona WWW
www.helium-music-manager.com http://www.mediamonkey.com/ http://users.forthnet.gr/the/jtc-
lipper/
Założenia
System operacyjny (inf. producenta) Windows 2000/XP/2003/Vista Windows XP/2003
Windows XP/2003/Vista
1 Rozpoznawane formaty plików
Sprawdzaliśmy, ile formatów danych au-
dio może rozpoznać i skatalogować każdy
z testowanych programów. Im więcej, tym
wyższa nota, przy czym większą wagę
miały najpopularniejsze formaty, takie
jak MP3, WMA czy OGG.
Wymagane miejsce na dysku
32 MB
30 MB
10 MB
Obsługa
Przebieg instalacji
Objaśnienia do tabeli
1% prosta, 2 min 23 sek., wymagająca po-
łączenia z internetem, z kreatorem
4,13 prosta, 1 min, kreator 4,42 bardzo prosta, 13 sek., z kreatorem 5,00 prosta, 24 sek., kolejne potwierdzanie
Interfejs
10% przejrzysty, wielojęzyczny (w tym pol-
skojęzyczny), wbudowane kreatory
4,65 bardzo intuicyjny, anglojęzyczny, pol-
skojęzyczny po doinstalowaniu pliku,
obsługa skórek, kreatory
5,00 funkcjonalny, przemyślany, także
polskojęzyczny, bez skórek, brak
kreatorów
4,40 przejrzysty, anglojęzyczny, wbudowane
Pomoc
4% rozbudowana pomoc w programie,
pomoc online, samouczki i przewod-
niki online, strona WWW – wszystko
anglojęzyczne
1,72 rozbudowana pomoc w programie,
pomoc online, samouczki i przewod-
niki online, strona WWW – wszystko
anglojęzyczne
1,72 pomoc anglojęzyczna w programie,
strona WWW ENG.
1,60 pomoc anglojęzyczna w programie,
2 Rozpoznawane formaty tagów
Rozpoznawanie wielu formatów plików to
nie wszystko. Dobry program do kata-
logowania muzyki powinien uwzględniać
możliwie wszystkie stosowane w tych
plikach formaty znaczników (tagów) opi-
sujących dany utwór.
Obsługa suma 15%
3,83
4,09
3,69
Funkcje
Rozpoznawane formaty plików 5% FLAC, APE, MP3, MP4, MPC, OGG,
WMA, CD-Audio (CDA)
1
4,36 AAC, FLAC, APE, MP3, MP4, MPC, OGG,
WMA, VQF, CD-Audio (CDA)
4,80 AAC, FLAC, APE, MP3, MP4, MPC, OGG,
OFR, SPX, WV
3,36 AAC, FLAC, APE, MP3, MPC, OGG, SPX,
2
Rozpoznawane formaty tagów 5% ID3 V1 i V2, WMA Tags, APE, Vorbis
Comment
5,00 ID3 V1 i V2, WMA Tags, APE, Vorbis
Comment
5,00 ID3 V1 i V2, APE, Vorbis Comment 4,20 ID3 V1 i V2, WMA Tags 4,60 ID3 V1 i V2, WMA Tags, APE, Vorbis
3
Katalogowanie plików audio 10% rozbudowane funkcje katalogowania,
wg predeiniowanych kryteriów, jak
również określane przez użytkownika
5,00 predeiniowane nastawy podczas od-
czytu plików, możliwość ustawienia
dowolnych kryteriów
5,00 rozbudowane funkcje katalogowania,
predeiniowane i konigurowalne przez
użytkownika
5,00 predeiniowane kryteria (typ pliku)
3 Katalogowanie plików audio
Zadaniem każdego z programów było
poprawne skatalogowanie w wewnętrznej
bazie testowych zbiorów plików muzycz-
nych. Ocenialiśmy stopień uporządkowa-
nia danych bezpośrednio po imporcie
danych o plikach oraz możliwość zmiany
kryteriów katalogowania.
Wyszukiwanie plików audio 5% odczyt wszelkiego typu nośników; tagi
z CD/DVD niemodyikowalne
3,20 odczyt wszelkiego typu nośników; tagi
z CD/DVD niemodyikowalne
3,20 odczyt wszelkiego typu nośników; tagi
z CD/DVD niemodyikowalne
3,20 odczyt z dysków i z płyt CD/DVD (ale
Statystyki
2% statystyki ogólne dla biblioteki,
możliwość iltrowania wyświetlanych
danych
2,20 brak funkcji
1,00 brak funkcji
1,00 brak funkcji
Statystyki – dane
2% ilościowe oraz licznik odtworzeń 3,68 nie dotyczy
1,00 nie dotyczy
1,00 nie dotyczy
Eksport informacji o plikach (z tagów)
do formatów:
2% playlisty
1,80 tylko playlisty
1,80 HTML, DOC, Excel, CSV, TXT, playlisty
M3U i PLS, inne
5,00 HTML, TXT, CSV, playlisty, Excel, XML,
4 Import informacji
Ręczne wprowadzanie informacji o ty-
siącach plików audio, jakie mogą się
znajdować w domowych zbiorach, to
zadanie przekraczające możliwości każ-
dego. Dlatego bardzo cenne są funkcje
automatyzujące proces pobierania da-
nych z internetu.
Import informacji z:
5% bazy freedb, baz Amazon i Yahoo, lo-
kalnych danych, playlist
4,80 import z internetowych baz freedb,
Amazon i innych; autoszukanie liryk
z Google’a, odczytywanie z plikow lo-
kalnych, txt, inne
5,00 import z baz freedb, Amazon, Allmu-
sic i inne
4,40 plików txt, playlist, lokalnej bazy, inter-
4
5
Okładki albumów muzycznych 10% rozbudowany menedżer okładek 5,00 pobieranie okładek z internetu i auto-
matyczne tagowanie, rozpoznawanie
plików graicznych wewnątrz skanowa-
nych folderów, obsługa okładek zapi-
sanych w tagach, ręczny import
5,00 pobieranie okładek z internetu, rozpo-
znawanie plików graicznych wewnątrz
skanowanych folderów, obsługa okła-
dek zapisanych w tagach, ręczny im-
port
4,80 obsługa obrazków w tagach, rozpozna-
Funkcje
suma 46%
ocena pośrednia 4,39 ocena pośrednia 4,30 ocena pośrednia 4,08
5 Okładki albumów muzycznych
Współczesne odtwarzacze, zarówno pro-
gramowe, działające na komputerze, jak
i przenośne urządzenia, mają możliwość
wyświetlania okładki albumu, z którego
pochodzi aktualnie odtwarzany utwór. Im
więcej możliwości w zakresie dodawania
okładek do bazy oferował dany program,
tym wyższą przyznawaliśmy notę.
Wygoda
Edytor tagów
8% szczegółowy, rozbudowany, seryjne
usuwanie/modyikowanie informacji,
zmiany nazw plików na podstawie ta-
gów i odwrotnie
5,00 szczegółowy, rozbudowany, seryjne
usuwanie/modyikowanie informacji,
zmiany nazw plików na podstawie ta-
gów i odwrotnie
5,00 szczegółowy, rozbudowany, seryjne
usuwanie/modyikowanie informacji,
zmiany nazw plików na podstawie ta-
gów i odwrotnie
5,00 szczegółowy, edycja dowolnego pola,
6
Rankingi
5% tak, pojedyncze utwory, całe albumy,
zgodność z WMP
4,00 tak, pojedyncze utwory, całe albumy,
zgodność z WMP
4,00 brak funkcji
1,00 tak, pojedyncze utwory, całe albumy,
Automatyczne tworzenie playlist 5% dowolne kryteria
5,00 tak, dowolne kryteria 5,00 wybrany wykonawca, album, gatunek,
dowolne kryteria
4,00 tak, możliwość zdeiniowania prak-
6 Rankingi
Niektóre piosenki bardziej się podobają,
inne mniej. Jeżeli testowany program ofe-
rował system oceniania poszczególnych
utworów i całych albumów, a przy tym
oceny były uwzględniane przez zewnętrz-
ny program odtwarzający, to zyskiwał
dodatkowe punkty.
Odsłuchiwanie plików audio 2% tak, wbudowany player 5,00 tak, wbudowany player 5,00 tak, wbudowany player 5,00 tak, wbudowany player 5,00 brak funkcji
Konigurowalny wygląd bazy 2% przenoszenie pól i kolumn, zmiana
rozmiarów
4,20 tak, różne tryby wyświetlania 4,20 tak, przenoszenie pól i kolumn, rozbu-
dowane opcje
5,00 wybór kolumn
Współpraca z odtwarzaczami
multimedialnymi
3% Windows Media Player, Winamp, iTu-
nes
4,00 z Windows Media Playerem 2,40 brak funkcji
1,00 Winamp, Windows Media Player 3,80 Foobar, Winamp, Windows Media Pla-
Wygoda
suma 25%
ocena pośrednia 4,62 ocena pośrednia 4,42 ocena pośrednia 3,52
Wydajność
Czas importu testowego zbioru plików
(dysk) do bazy
7
2% 2 minuty 13 sekund 2,58 1 minuta 7 sekund 4,13 53 sekundy
4,46 14 sekund
7 Czas importu danych
Sprawdzaliśmy, w jakim czasie każdy
z testowanych programów odczyta przy-
gotowane przez nas zestawy plików audio,
zarówno z dysku twardego, jak i z nośni-
ków wymiennych (płyt CD/DVD).
7
Czas importu testowego zbioru plików
(DVD) do bazy
2% 2 minuty 58 sekund 3,03 1 minuta 59 sekund 4,02 1 minuta 40 sekund 4,33 34 sekundy
Czas zmiany znaczników w testowym
zbiorze z dysku
2% 8 minut 38 sekund 3,14 11 sekund
5,00 9 minut 35 sekund 2,89 23 sekundy
Czas eksportu bazy dyskowej
do zewnętrznego pliku
1% 5 sekund
5,00 2 sekundy
5,00 1 sekunda
5,00 16 sekund
Wydajność suma 7%
ocena pośrednia 3,21 ocena pośrednia 4,47 ocena pośrednia 4,05
Bezpieczeństwo
Kopia zapasowa bazy/autozapis 3% kopia zapasowa
8 Kopia zapasowa i autozapis
Dodatkowe punkty przyznawaliśmy pro-
gramom, które oferowały funkcje za-
bezpieczające budowaną bazę plików
muzycznych. Obecność funkcji umożli-
wiającej wykonanie kopii zapasowej albo
automatyczny zapis danych z poziomu
programu podnosił notę.
8
5,00 brak funkcji
1,00 brak funkcji
1,00 tak, autozapis
Możliwość zapisu bazy i utworów
na CD
2% zapis na CD
5,00 brak funkcji
1,00 brak funkcji
1,00 brak funkcji
Zabezpieczenie bazy hasłem 2% brak funkcji
1,00 brak funkcji
1,00 brak funkcji
1,00 brak funkcji
Bezpieczeństwo suma 7%
ocena pośrednia 3,86 ocena pośrednia 1,00 ocena pośrednia 1,00
Wyniki testu
Ocena końcowa: jakość 100% dobry 4,25 dobry 4,08 dobry 3,67
ç
ç
ç
Ocena końcowa: jakość/cena
dobry 3,85
Cena
105 zł
darmowy
darmowy
Obliczanie stosunku jakości do ceny
4,25/(105/95)=3,85
48 PC Format 4/2008
19525085.017.png 19525085.018.png 19525085.019.png 19525085.020.png 19525085.021.png 19525085.022.png 19525085.023.png 19525085.024.png 19525085.025.png 19525085.026.png 19525085.027.png 19525085.028.png 19525085.029.png 19525085.030.png 19525085.031.png 19525085.032.png 19525085.033.png 19525085.034.png 19525085.035.png 19525085.036.png 19525085.037.png 19525085.038.png 19525085.039.png 19525085.040.png 19525085.041.png 19525085.042.png 19525085.043.png 19525085.044.png 19525085.045.png 19525085.046.png 19525085.047.png 19525085.048.png 19525085.049.png 19525085.050.png 19525085.052.png 19525085.053.png 19525085.054.png 19525085.055.png 19525085.056.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin