1. Wypisz czasowniki w formie nieosobowej:
Ø ”Więcej wysiłku kosztuje udawać, że się wie, niż się dowiedzieć.”
Ø W Europie przez ponad 200 lat hodowano pomidory jako rośliny ozdobne.
Ø A mnie pytano dziś z historii i przytrafiła mi się jedynka!
2. Zapisz trzy bezokoliczniki od których utworzono podane formy osobowe czasowników:
Ø poszedłem, szedłem, idzie, poszła, idę, pochodzę, pójdzie, szła
3.Podane zdania przekształć w zdania o konstrukcji biernej:
Ø Naukowcy oceniają wiek Ziemi na cztery miliardy lat.
Ø Pierwszy wyścig motocyklowy zorganizowali Anglicy.
4. Podane zdania przekształć w zdania o konstrukcji czynnej:
Ø Australia została odkryta w 1768 roku przez Jamesa Cooka.
Ø Monety były używane przez Greków już około 2600 lat temu.
5. Przepisz zdania, które zawierają czasowniki nieprzechodnie:
Ø Zespół Rolling Stones powstał w 1962 roku.
Ø W 1975 roku Marek Jackowski założył grupę Maanam.
Ø Beatelsi swój ostatni koncert zagrali w Londynie w 1969 roku.
Ø Kasia Nosowska występuje z zespołem Hey od 1992 roku.
6. W celu uniknięcia dwuznaczności przekształć podane wypowiedzenia w zdania o konstrukcji biernej. Podmiotami mają być podkreślone wyrazy:
Ø Szklanki stłukły dzieci.
Ø Wkrótce staw pokryje lód.
Ø Motocykl wyprzedził samochód.
Ø Piłkarki z Ukrainy pokonały zawodniczki z Czech.
7. Napisz odpowiednie formy podanych czasowników:
Ø wejść- 2.os. l. poj., cz. przeszły, r.m.
Ø wyrosnąć- 3.os. l.poj., cz.przeszły, r.m.
Ø umieć- 1.os. l.poj., cz. teraź.
Ø rozumieć- 1.os. l.poj., cz. teraź.
8. Przepisz zdania z poprawną forma czasownika:
Ø Powoli się przekonywuję / przekonuję do jego pomysłu.
Ø Dlaczego karasz / karzesz tak surowo swych uczniów?
Ø Za mocno kopłeś / kopnąłeś piłkę.
Ø Daj spokój, oni nic nie rozumieją / rozumią!
Ø Przykro mi, że poszedłeś / poszłeś beze mnie.
Ø Uważajcie, deptacie / depczecie trawnik!
Ø Chciałbym wziąć / wziąść urlop.
Ø Ale zmokłem / zmoknąłem!
Ø Postaram się wymyśleć / wymyślić coś innego.
Ø One strzygą / strzyżą się u najlepszego fryzjera.
jol-ciaa