W SKLEPIE OBUWNICZYM
Rodzaj zabawy: w parach, uczy wielostronnej orientacji przy pomocy zmysłu dotyku. Miejsce: w dużych pomieszczeniach.
Czas trwania: około 10 minut.
Przeznaczona dla: dzieci od 8 lat; grup liczących około 10 osób.
Opis zabawy
W zabawie tej chodzi o odnalezienie „na ślepo" właściwych butów i założenie ich partnerowi. W tym celu uczestnicy dobierają się parami i występują w rolach „sprzedawcy" i „kupującego". „Klienci" siadają na krzesłach ustawionych w kręgu (trzeba zwracać uwagę na dostateczne odstępy pomiędzy poszczególnymi osobami). Zdejmują oni po jednym bucie, a wszystkie z nich są następnie układane na środku koła. Również „sprzedawcy" zdejmują po jednym swoim bucie i kładą do środka koła, obok tych pierwszych. A teraz zawiązujemy oczy „sprzedawcom" i zaczyna się zabawa. „Ekspedienci" dotykają pierwszego buta swoich klientów i próbują potem ze stosu tych zebranych pośrodku koła wybrać pasująca sztukę i założyć na stopę „klienta". Jeżeli się to uda, „kupujący" i „sprzedawca" zamieniają się rolami, aż wszyscy będą mieli na nogach pasujące do pary buty.
Inna możliwość
W przypadku nieco starszych uczestników „klient" może zdjąć również oba buty i położyć je pośrodku koła (najpierw jednak „sprzedawca" musi otrzymać je na próbę i dokładnie zbadać rękami). „Klienci" podczas przymierzania powinni bardzo spokojnie siedzieć i nic nie mówić. Rezultat może być naprawdę bardzo śmieszny.
Materiały pomocnicze i porady
W młodszych grupach można przed rozpoczęciem zabawy wypróbować zakładanie butów i rozpoznawanie ich po dotyku. W trakcie zabawy trzeba szczególnie zwracać uwagę na unikanie „dowcipów" z „niewidzących sprzedawców".
Wskazówki pedagogiczne
W trakcie zabawy uczestnicy są zdani całkowicie na swój zmysł dotyku. Jakie buty mam właśnie w ręku? W jaki sposób mogę „na ślepo" założyć mojemu partnerowi właściwy but i zawiązać sznurówki? Dzięki podziałowi na pary, które bawią się jednocześnie, wyraźnie zmniejszone jest ryzyko ośmieszających sytuacji. Prowadzący powinien w pełni włączyć się do zabawy, a więc wczuć się w role „sprzedawcy" i „kupującego".
piokles