delphi-31-przydatnych-programow.pdf

(649 KB) Pobierz
274687773 UNPDF
274687773.001.png
Niniejszy darmowy ebook zawiera fragment
pełnej wersji pod tytułem:
Aby przeczytać informacje o pełnej wersji, kliknij tutaj
Darmowa publikacja dostarczona przez
Niniejsza publikacja może być kopiowana, oraz dowolnie
rozprowadzana tylko i wyłącznie w formie dostarczonej przez
Wydawcę. Zabronione są jakiekolwiek zmiany w zawartości
publikacji bez pisemnej zgody wydawcy. Zabrania się jej
odsprzedaży, zgodnie z regulaminem Wydawnictwa Złote Myśl i .
© Copyright for Polish edition by ZloteMysli.pl
Data: 07.02.2007
Tytuł: Delphi – 31 przydatnych programów (fragment utworu)
Autor: Przemysław Pisula
Projekt okładki: Marzena Osuchowicz
Korekta: Sylwia Fortuna
Skład: Anna Popis-Witkowska
Internetowe Wydawnictwo Złote Myśli
Netina Sp. z o. o.
ul. Daszyńskiego 5
44-100 Gliwice
Wszelkie prawa zastrzeżone.
All rights reserved.
274687773.002.png
SPIS TREŚCI
WSTĘP . ..................................................................................................................5
PROGRAM „MEMO, EDIT, LISTA, COMBO” . ...........................................................8
PROGRAM „ANKIETA” .........................................................................................14
PROGRAM „KSIĄŻKA ADRESOWA” . ....................................................................28
PROGRAM „MAINMENU I POPUPMENU” . ...........................................................35
PROGRAM „PRZEGLĄDARKA GRAFIKI I SLAJDÓW” . ..........................................47
PROGRAM „KOLORY FORMATKI” . ......................................................................60
PROGRAM „ODCZYT KODÓW I NUMERÓW KLAWISZY” . ....................................66
PROGRAM „KALKULATOR” . ................................................................................70
PROGRAM „ZGADUJ-ZGADULA” . ........................................................................89
PROGRAM „ODTWARZACZ MUZYCZNY” . ..........................................................100
WŁASNY KOMPONENT „TDZIALANIA” . .............................................................110
PROGRAM WYKORZYSTUJĄCY KOMPONENT TDZIALANIA . .............................116
PROGRAM „PRZECIĄGNIJ I UPUŚĆ” . .................................................................121
PROGRAM „KOLORY RGB” . ................................................................................126
PROGRAM „TWORZENIE OBIEKTÓW” . ..............................................................131
PROGRAM „RÓWNANIE KWADRATOWE – OBIEKTOWO” .................................140
PROGRAM „AKTYWNA FORMA” . .......................................................................150
PROGRAM „BAZA DANYCH FIRMY” . ..................................................................155
PROGRAM „TWORZENIE, KOPIOWANIE, USUWANIE” . .....................................170
PROGRAM “RYSOWANIE SAMOCZYNNE” . .........................................................175
PROGRAM „BAZA DANYCH” . .............................................................................180
PROGRAM „BUDUJEMY INTRO PROGRAMU” . ...................................................196
PROGRAM „ZMIEŃ TAPETĘ, OTWÓRZ INNY PROGRAM” . .................................200
PROGRAM „ODTWARZACZ FILMÓW” . ..............................................................205
PROGRAM „ARKUSZ KALKULACYJNY” . ............................................................213
PROGRAM „GIEŁDA SAMOCHODOWA” . ............................................................221
PROGRAM „KOMUNIKATOR SIECIOWY” . ..........................................................231
Program „Klient” . ..........................................................................................................231
Program „Server” . ........................................................................................................236
PROGRAM „PRZEGLĄDARKA STRON WWW” . ...................................................242
PROGRAM „EDYTOR TEKSTU” . ..........................................................................254
PROGRAM „EDYTOR HTML” . .............................................................................272
PROGRAM “RYSOWANIE MYSZKĄ” . ..................................................................277
DELPHI – 31 PRZYDATNYCH PROGRAMÓW - darmowy fragment - kliknij po więcej
Przemysław Pisula
● str. 4
Wstęp
Niniejsza publikacja przedstawia 30 programów stworzonych
w popularnym środowisku programistycznym, jakim jest Delphi .
Przeznaczona jest dla początkujących, ale i takich, którzy mają już
pewne doświadczenie w programowaniu.
Publikacja zakłada, że Czytelnik zapoznał się z podstawami Object
Pascala oraz umie poruszać się w środowisku Delphi . Dlatego nie
będę omawiał tutaj tych spraw.
Opis tych rzeczy można znaleźć w wielu książkach i podręcznikach.
Ebook ten ma na celu przedstawić Czytelnikowi praktyczne
zastosowanie posiadanej wiedzy.
Książka przedstawia programy wraz z ilustracjami, kodem
źródłowym i komentarzami.
Publikowane tutaj programy mogą stanowić wstęp do dalszej ich
rozbudowy.
Na początku każdego programu Czytelnik znajdzie wyjaśnienie jego
działania, opis zastosowanych komponentów, a dalej szczegółowe
wyjaśnienie działania wszystkich użytych instrukcji, funkcji
i procedur.
Copyright by Złote Myśli & Przemysław Pisula
 
DELPHI – 31 PRZYDATNYCH PROGRAMÓW - darmowy fragment - kliknij po więcej
Przemysław Pisula
● str. 5
Znajduje się tutaj również sposób tworzenia własnego komponentu,
aplikacji internetowych i zasady programowania obiektowego.
Sprawy podstawowe:
1. Do komponentu w kodzie programu odwołujemy się poprzez jego
właściwość Name.
Dlatego jeśli ją zmienisz z domyślnej nadanej przez Delphi na
swoją to pamiętaj, abyś jej konsekwentnie używał do końca.
Jeśli odwołujesz się do komponentu znajdującego się w innej
formie, ale w tym samym programie, to jego nazwę Name
poprzedzaj nazwą tego formularza.
2. Właściwości komponentów dostępne na zakładce Properties
można zmieniać w czasie projektowania programu lub w czasie
jego działania (w kodzie programu). W czasie projektowania po
prawej stronie od nazwy wpisujesz jej wartość lub klikasz
w strzałkę i wybierasz ją z listy. Przy niektórych z nich jest
prostokącik z trzema kropkami, więc klikasz na niego i rozwija się
edytor, w którym wpisujesz wartości.
3. Zdarzenia dla danego komponentu generujemy po przejściu na
zakładkę Events . Zaznaczasz tam pole w kolumnie po prawej
stronie od nazwy danego zdarzenia, jego kolor zmieni się na biały,
a następnie klikasz w nie dwa razy. Nazwy procedur Delphi
generuje automatycznie. Pamiętaj, abyś nic w nich nie zmieniał!
Twoim zadaniem jest wpisanie instrukcji między Begin a End
i ewentualne zadeklarowanie stałych zmiennych, tablic itp. nad
słowem Begin , a przed Procedure Nazwa (parametry).
Copyright by Złote Myśli & Przemysław Pisula
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin