Najłatwiej uczyć się poprzez zabawę. Proponuję przeprowadzenie zajęć kształcenia zintegrowanego w klasie III w formie turnieju drużynowego, podczas którego uczniowie wykazują się znajomością najbardziej znanych polskich przysłów i powiedzeń.
Cel ogólny:
· poznanie najpopularniejszych polskich przysłów ipowiedzeń
Cele operacyjne Uczeń:
· wie, jak ważną rolę w historii Polski odegrałopielęgnowanie polszczyzny
· umie za pomocą ekspresji ruchowejlub plastycznej przedstawić dane przysłowie
· potrafiwspółdziałać w zespole
· przestrzegazasad uczciwej rywalizacji
Formy pracy:
· indywidualna
· zespołowa
Metody:
· objaśnienia nauczyciela
· gry dramatyczne
· praca z tekstem
· elementy problemowości
Środki dydaktyczne: kartonikiz zapisanymi przysłowiami lub pierwszą ich częścią, rekwizyty ( kij, mydło, jabłko, ziarna,igła),„Księga przysłów polskich”. Przebieg zajęćI. N. wyjaśnia uczniomhistoryczną rolę i znaczenie polskich przysłów i powiedzeń oraz podaje najważniejszy celzajęć.II. N. dzieli uczniów na dwiedrużyny i wyjaśnia zasady, według których zastanierozegrany turniej.III. Przebieg turnieju: Zadanie 1Przedstawiciel drużyny losujekartkę z początkiem przysłowia i ma za zadanie je dokończyć. Kto rano wstaje,.....(temu Pan Bóg daje.) Kto nie ma w głowie,.......(ten ma w nogach.) Kto pyta,........( nie błądzi.) Kto późno przychodzi,........( sam sobie szkodzi.) Nie taki diabeł straszny ,...........( jak gomalują.) Kto daje i odbiera,.........( ten się w piekleponiewiera.) Zadanie 2Drużyna zapisuje przysłowia,które kojarzą się z pokazanymi rekwizytami: kij, jabłko, mydło, ziarna, igła.Każdy kij ma dwa końce. Niedaleko pada jabłko od jabłoni. Kto się myje, ten długo żyje.Ziarnkodo ziarnka, a zbierze się miarkaRobićz igły widły. Zadanie 3Przedstawiciel drużyny rysujena tablicy ilustrację do wylosowanego przysłowia lub powiedzenia. Drużyna odgaduje jakie to przysłowie. Jaksobie pościelisz, tak się wyśpisz. Strach ma wielkie oczy. Z dużej chmury mały deszcz. Trafiła kosa na kamień. Zadanie4Przedstawiciel drużyny zapomocą gestów i mimiki pokazuje wylosowane przysłowie lub powiedzenie. Drużyna odgaduje jakie toprzysłowie. Żeby kózka nie skakała, to by nóżki nie złamała. Kto pod kim dołki kopie, sam w nie wpada. Gdzie dwóch się bije, tam trzeci korzysta. Paluszek i główka to szkolna wymówka. Gdzie kucharek sześć, tam nie ma co jeść. Miele językiem jak ciele ogonem. Zadanie 5Drużyna ma za zadaniewypisać jak najwięcej przysłów ipowiedzeń, w których występuje jakieś zwierzę.Np.: Każda pliszka swój ogonek chwali. Nie kupuj kota w worku. Przyczepić się jak rzep do psiego ogona. Kruk krukowi oka nie wykole. Żeby kózka nie skakała, to by nóżki nie złamała Pasuje jak wół do karety. Baba z wozu, koniom lżej. Powiedziały jaskółki, że niedobre są spółki. Miele językiem jak ciele ogonem. IV. Podliczenie punktacji,wyłonienie zwycięskiej drużyny i nadanie jej członkom honorowego tytułu„Znawcy polskich przysłów i powiedzeń”.V. Ocena pracy uczniów podczaslekcji. Zestaw przysłów do wykorzystania Każdykij ma dwa końce. Niedaleko pada jabłko od jabłoni. Kto się myje, ten długo żyje. Ziarnko do ziarnka, a zbierze się miarka. Jak sobie pościelisz, tak się wyśpisz. Strach ma wielkie oczy. Robić z igły widły. Trafiła kosa na kamień. Żeby kózka nie skakała, to by nóżki nie złamała. Kto pod kim dołki kopie, sam w nie wpada. Każda pliszka swój ogonek chwali. Nie kupuj kota w worku. Przyczepić się jak rzep do psiego ogona. Kruk krukowi oka nie wykole. Pasuje jak wół do karety. Baba z wozu, koniom lżej. Powiedziały jaskółki, że niedobre są spółki. Miele językiem jak ciele ogonem Gdzie dwóch się bije, tam trzecikorzysta. Paluszek i główka to szkolna wymówka. Zdużej chmury mały deszcz Kto rano wstaje, temu Pan Bóg daje. Kto nie ma w głowie, ten ma w nogach. Kto pyta, nie błądzi. Kto późno przychodzi, sam sobie szkodzi. Nie taki diabeł straszny, jak go malują. Kto daje i odbiera, ten się w piekle poniewiera
gapanatka