Plan Pracy Swietlicy Terapeutycznej.doc

(147 KB) Pobierz
Plan Pracy Świetlicy Terapeutycznej

Program  Pracy Świetlicy Terapeutycznej

Zajęcia prowadzone metodą kompilacji metod terapii pedagogicznej ze szczególnym naciskiem na met.P.Dennisona

 

 

Opracowała mgr Dorota Rudzińska-Friedel

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

CEL

 

      Świetlica Terapeutyczna prowadzi zajęcia terapii pedagogicznej przeznaczone dla dzieci o specyficznych problemach edukacyjnych w celu korygowania deficytów Sensorycznej Integracji,a tym samym poprawę wszystkich funkcji odpowiedzialnych za proces uczenia się.

 

Dezintegracja Sensoryczna rodzi u dzieci problemy i zaburzenia:

*zaburzenia lub brak koncentracji uwagi

*nadpobudliwość(zaburzenia zachowania,brak równowagi emocjonalnej,brak motywacji do pracy,brak wiary we własne możliwości)

*zaburzenia koordynacji wzrokowo-ruchowo-słuchowej

*zaburzenia analizy i syntezy wzrokowej i słuchowej

*zaburzenia spostrzegania,różnicowania,zapamiętywania

*zaburzenia logicznego myślenia

*zaburzenia tempa pracy

 

 

ZAŁOŻENIA

 

Poprzez realizację ćwiczeń indywidualnie dostosowanych do potrzeb i problemów dziecka spodziewana poprawa następujących funkcji:

-koncentracja uwagi

-koordynacja wzrokowo-ruchowo-słuchowa

-spostrzeganie,różnicowanie

-zapamiętywanie

-praksja(planowanie ruchu)

-logiczne myślenie

Ponad to przy poprawie w/w funkcji powinny nastąpić:

-poprawa tempa pracy

-zwiększona motywacja

-poprawa zachowania i organizacji

-poprawa samooceny ucznia

 

 

PROCEDURY OSIĄGANIA CELU

 

*zindywidualizowane zestawy ćwiczeń do potrzeb i problemów dzieci

*systematyczne,konsekwentne ich wykonywanie z terapeutą oraz Rodzicem w domu

*instruktarz realizacji ćwiczeń w domu

*realizacja ćwiczeń zgodna z zasadą stopniowania trudności po zabezpieczeniu podstawowych potrzeb ucznia takich jak:poczucie bezpieczeństwa,zabezpieczenie stanowiska pracy(aby było wygodne)poczucie ważności(uwaga nauczyciela skierowana na ćwiczącego.)

*ćwiczenia zakończone sukcesem,pochwałą nagrodą(karty sukcesów wywieszone w sali ćwiczeń)

*ćwiczenia wykonywane w długim okresie czasu-jeden poziom edukacyjny

 

 

TECHNIKI WYKONYWANIA ĆWICZEŃ

 

*mała grupa dzieci tak aby praca była zindywidualizowana

*techniczne dostosowanie pomocy terapeutycznych do potrzeb dzieci

-duży format ćwiczeń

-ilość elementów i ich rodzaj dostosowany do możliwości dziecka

-stosowanie ułatwień do pisania(obejma,nakładka itd.)

-ćwiczenia ruchowe dostosowane do potrzeb indywidualnie

-ćwiczenia wspomagane przez nauczyciela

-ćwiczenia bardzo wspomagane(prowadzenie ruchu np. u dz.z MPDz)

-ćwiczenia samodzielne pod kontrolą

*stosowanie technik plastycznych

*stosowanie środków technicznych np.do stymulacji czuciowej

*ćwiczenia wykonywane wieloprofilowo-do każdego ćwiczenia można stosować więcej niż jedno polecenie

 

 

WYKORZYSTANE METODY PRACY TERAPEUTYCZNEJ

 

Zestawy ćwiczeń indywidualnie dostosowane do potrzeb dziecka zawierający elementy

-Kinezjologii-Edukacyjnej P.Dennisona

-Metody Dobrego Startu

-Metody Sensorycznej Integracji

-Metody 18 Struktur Wyrazowych

 

-Bloki ćwiczeń dodatkowych-propozycje

1.Blok ćwiczeń słuchowych

-wystukiwanie,wyklaskiwanie rytmów wg.wzorów graficznych

-wystukiwanie rytmów i tworzenie ich wzorów graficznych

-słuchanie i różnicowanie tonów,głośności

-co słyszysz w ciszy

-różnicowanie odgłosów zwierząt,sprzętów,instrumentów itd.

2.Blok ćwiczeń wzrokowych

-taki sam element

-narysuj tak samo

-układanie elementów wg.wzoru

-ćwiczenia grafomotoryczne

3.ćwiczenia usprawniające pamięć

-które elementy rysowałeś

-jakie elementy brały udział w ćwiczeniu

-zapamiętaj kolorowe  kółka(najwięcej jak potrafisz)

4.ćwiczenia myślenia logicznego

-co tu nie pasuje

-ułóż elementy w szeregu wg.wielkości

-ułóż elementyw szeregu wg.jakości,wg.kolorów,wg.ilości

-puzzle

-gry wymyślone przez nauczyciela(określanie zasad,stosowanie się do nich,nagrody dla uczestników)

 

 

 

 

zestawy ćwiczeń(jak kompilować?)

Cwiczenia wplywajace na :

 

-Koncentracje uwagi

         -Koordynacje wzrokowo-ruchowo-sluchowa

         -Analize i synteze wzrokowa

         -Analize i synteze sluchowa

         -Pamiec

         -Umiejetnosc logicznego myslenia

         -Wspoldzialanie wszystkich systemow zmyslowych

 

 

1.Orientacja ciala i przestrzeni-nazywanie,funkcje(Metoda Dobrego Startu)

    orientacja od głowy do stóp

     orientacja kierunków od osi ciała

     orientacja kierunków w stosunku do innych obiektów

      poruszanie się wg.instrukcji

     kierowanie innym aby ten doszedł do celu

2.Stymulacja czuciowa(Sensoryczna Integracja)

     

      -wibrowanie               

      -ugniatanie                      -ciala wg schematu

      -glaskanie                   }  -twarzy

      -oklepywanie                  -dloni+masaż paluszków,manipulacja

      -szczotkowanie

      -dociskanie stawow

 

3.Masaz logopedyczny twarzy,jezyka,czytanie wymawianie logotomow-aktywizacja artykulatorów

 

4.Cwiczenia rak na blacie(Metoda Dobrego Startu)

   -ruchy naprzemienne z orientacja kierunkow(met.P.Dennisona)

   -stymulacja czuciowa ,rysowanie i pisanie po roznych fakturach np.:papier scierny,

     flanela,ciepla-zimna woda,kasza,ryz,groch,budyn,kisiel,farby z tworczoscia plastyczna 

     wlasna.

   -szczotkowanie dloni

   -sciskanie pilek,gabek,balonow itd.

   -Cwiczenie ruchu nadgarstkow na pilce z nauka kierunkow(pilki jezowe,kule chinskie)

 

5.Cwiczenia naprzemienne-w lezeniu    (P.Dennison) 15 min.ciągłych aktywnych ćw.

                                           -w staniu              15 min.ciągłych aktywnych ćw.

MUZYKA CALY CZAS AKTYWIZUJACA

Od punktu 6.MUZYKA SPOKOJNA,RELAKSUJACO-KONCENTRUJACA

6.cwiczenia aktywizujace oczu-wodzenie za przedmiotami(rozne kierunki)

   +koncentracja uwagi

prawo-lewo                          - zgodnie z tym co pokazuje prowadzący

góra-dół              >              głowa w linii prostej,plecy proste dłonie splecione

znak nieskończoności           -dziecko pomaga swoją pr.rękę trzymając na przedmiocie

              prowadzonym przez terapeutę

              -dz.jw.trzyma lewą rękę,potem obie ręce

                                               -dz.samo prowadzi przedmiot za którym podąża wzrok

                                                pamiętamy o postawie ciała w każdym ćwiczeniu,głowa prosta

                                                plecy wyprostowane dłonie splecione w linii środka ciała

7.Osemki na kartce samodzielnie lub z prowadzeniem dloni-koordynacja wzrokowo ruchowa,

   koncentracja uwagi-czytanie,pisanie,myslenie logiczne

      *Ósemki w pozycji siedzącej

  

                -kredkami

                -kazdym palcem     } Prawa ręka,lewa ręka obie ręce

                -latarka

       *Ósemki jw.w pozycji stojącej

       *Ósemki stopą prawą po śladzie,lewą po śladzie

       *Ósemki biodrami

                -

8.Wpisywanie liter w osemke-nauka prawidlowego ksztaltu litery i kierunku jej pisania-

   -utrwala się w centralnym ukladzie nerwowym i przechodzi w automatyzm.

 

   +literowanie wyrazow na dana litere,wzbogacanie slownictwa-albo dziecko wymysla i

     zapisuje,albo robi to terapeuta.

 

9.Reedukacja czytania i pisania wg.18 Struktur Wyrazowych

10.Nauka emocji uczuc,odreagowanie pozytywne i negatywne,omawianie uczuć w celu poznawczym.

Nauka stosowania praktycznego mówienia co czuję,mogę czuć w danej sytuacji.Tworzenie sytuacji hipotetycznych w których dziecko musi opowiedzieć co czuje,dlaczego i odreagować w własnej spontanicznej wypowiedzi.Pozwoli to uniknąć wielu problemów w wieku dorastania i póżniejszym.

 

11.Wypowiedz wlasna.

12.Cwiczenia terapeutyczne wg.planu odrabianie zadań domowych inna aktywność intelektualna.

 

                                                                UWAGI:Do cwiczen wlaczamy muzyke            

                                                                               relaksacyjno-koncentracyjna aktywizujaca

                                                                               przy cwiczeniach ruchowych. 

                                                                                                   

  

 

 

 

              Zestaw ćwiczeń codziennych (przykładowy)

 

 

Ćwiczenia wpływają na:

-koncentrację uwagi

-koordynację wzrokowo-słuchowo-ruchową

-analizę i syntezę wzrokową

-analizę i syntezę słuchową

-procesy pamięci

-umiejętność logicznego myślenia

-współdziałanie wszystkich systemów zmysłowych

 

 

1.Orientacja ciała i przestrzeni-(Metoda Dobrego Startu)

 

2.-Stymulacja czuciowa –wibrowanie              {Sensoryczna Integracja}

              --ugniatanie

              --głaskanie

              --oklepywanie

              --szczotkowanie

Stymulację czuciową wykonujemy wg.schematu ciała,nazywając

 

-         pobudzanie systemu przedsionkowego-bujanie,huśtawka,hamak,turlanie,ćwiczenia na wałku itd.

 

3.Masaż logopedyczny:twarz,język,podniebienie+czytanie i wymawianie logotomów

4.Cwiczenia Kinezjologii-Edukacyjnej

-Woda-niezbędny element dostarczania tlenu do mózgu

-ugniatanie czoła

-ugniatanie uszu

-ćwiczenia naprzemienne

-Osemki na kartce wg.wzoru-każdym palcem każdej ręki 10 razy,kredką 50 razy prawą ręką,50 razy lewą ręką,50 razy obie ręce

-ósemki wg.wzoru wykonywane ręką na ścianie-stopniowo oddalamy się od ściany

-wpisywanie liter w ósemkę-nauka prawidłowego kształtu litery i kierunku jej pisania

5.Cwiczenia oczu-wodzenie za przedmiotem prowadzonym przez terapeutę-w małym zakresie,same oczy,głowa w linii środkowej ciała(w razie konieczności terapeuta przytrzymuje prawidłowe ustawienie głowy i ciała )W razie konieczności dziecko kładzie własny palec na przedmiocie terapeuty i podąża wzrokiem za własnym palcem

-prawo-lewo

-góra-dół

-znak nieskończoności

 

ćwiczenia doskonale wpływają na koncentrację uwagi i koordynację wzrokowo-ruchową,możemy włączyć do realizacji ćwiczenia głośne liczenie przez dziecko liczby powtórzeń

6.Cwiczenia rąk na blacie(Metoda Dobrego Startu)

-szczotkowanie dłoni

-ściskanie piłek jeżowych,gąbek,balonów,innych o różnej strukturze i twardości

-ćwiczenia ruchów nadgarstków na piłce z nauką kierunków

-ruchy naprzemienne dłoni na blacie z orientacją kierunków

-stymulacja czuciowa:rysowanie i pisanie każdym palcem każdej ręki po różnych materiałach np.:papier ścierny-flanela;ciepła woda-zimna woda;kasza,ryż,groch,kisiel,farby itd.

 

7.Nauka opanowywania własnych emocji poprzez ich poznanie,odpowiednie reakcje i uczucia(odczuwanie,odreagowywanie)Nazywanie własnych reakcji i odczuć na daną sytuację,poznawanie własnych reakcji i świadome ich nazywanie opowiadanie o tychże.Przedstawianie uczuć w postaci min pokazywanie min w konkretnych sytuacjach-zwłaszcza u osób które nie werbalizują wypowiedzi lub nie wiedzą jak opowiadać o uczuciach i własnych reakcjach.

Jest to forma odreagowywania emocji pozytywnych jak i negatywnych.

Wszelkie trudności wychowawcze lub międzyludzkie wynikają z braku komunikacji,porozumienia,konstruktywnej dyskusji w której brane są pod uwagę wszystkie osoby i ich uczucia biorące udział w sytuacji.

Brak komunikacji i odreagowania emocji prowadzi do zamykania się w sobie blokad wewnętrznych i w końcu do zatracenia porozumienia i konfliktów.

Szczególne znaczenie ma to w wypadku dzieci niepełnosprawnych ruchowo,które nie mogą w żaden sposób odreagować emocji pozytywnych i negatywnych-ani przez ruch,ani przez słowo

 

-miny przedstawiające twarz w różnych emocjach-omawiamy,nazywamy,dajemy przykłady,staramy się stosować

-tworzymy sytuacje hipotetyczne w której dziecko ma sobie wyobrazić,że się znajduje,oraz ma określić jak się czuje w tejże za pomocą min

-jw.określa swój stan emocjonalny za pomocą słów,lub literując swój stan emocjonalny

 

Reszta ćwiczeń dobierana w zależności od potrzeb indywidualnych dziecka,

 

 

 

REALIZACJA ĆWICZEŃ

 

 

1.Ćwiczenia dostosowane formą,wielkością do możliwości i potrzeb dziecka

2.słownictwo dotyczy treści programowych na danym etapie edukacji,jak również otoczenia i wszystkiego co się w nim wydarza-tłumaczymy wszystkie nowe pojęcia z którymi dziecko mogło nie mieć styczności,w tem sposób rozszerzamy słownik bierny-rozumiany,

3.porozumiewanie-dostosowane do potrzeb i trudności dziecka

od form najprostrzych TAK-NIE do piktogramy

system komunikacji alternatywnej Bliss

literowanie na tablicy literowej odpowiedzi na pytania

dopasowywanie elementów przyczyna –skutek łączenie

testy wyboru A B C D tematyczne,na rozumienie tekstu czytanego przez nauczyciela lub opowiadanego

pokazuje prawda-fałsz,tak-nie

literuje lub dobiera skojarzenia,czego tu brakuje

wykreśla co tu nie pasuje

4.pokazywanie elementów wskaznikiem umieszczonym w ręku dziecka z opaską

   pisanie wspomagane z przytrzymaniem nadgarstka(wyciszenie ruchów mimowolnych,większe opanowanie czynności manualnych)

5.Zestaw ćwiczeń

-dobieranie PRZYCZYNA-SKUTEK

-odpowiadaniePRAWDA-FAŁSZ

-dobieranie SKOJARZEŃ

-łączenie WYRAZÓW RYMUJĄCYCH SIĘ

-MAGIA LITER

-ROZSYPANE WYRAZY-tworzenie zdań

-ROZSYPANE SYLABY-tworzenie wyrazów

-TESTY WYBORU-do tekstu czytanego

-TAKI SAM ELEMENT-spostrzeganie,różnicowanie,koncentracja,koordynacja

-TAKA SAMA LITERA-jw.

-TAKA SAMA SYLABA-jw.

-TAKI SAM WYRAZ-jw.

-NARYSUJ TAK SAMO-rytm proporcje

-CO TU NIE PASUJE

-CZEGO TU BRAKUJE

-GDYBY...................TO.........................-uzupełnianie przez literowanie,dobieranie

-EMOCJE-dobieranie uczuć do sytuacji wymyślonych i rzeczywistych

-TESTY NA INTELIGENCJĘ-dostępne na rynku(trening)

-TRENING TABLICZKI MNOŻENIA

-TRENING ODMIANY CZASOWNIKÓW(zwłaszcza u dzieci które nie mówią)

 

UWAGA:Każdy uczeń ma inne potrzeby,problemy możliwości tak więc formy wykonywania ćwiczeń i realizacji zestawów terapeutycznych uwarunkowany jest indywidualnie.

 

WYKORZYSTYWANE POMOCE

-zestaw ćwiczeń terapii pedagogicznej opracowywany przez n-la(zestaw ćwiczeń pomocniczych Terapii Peedagogicznej)

-pomoce prof.M.Bogdanowicz(grafomotoryczne)

-pomoce i ćw.opracowane do metody 18 Struktur Wyrazowych

-pomoce M.Zakrzewskiej(do opracowania dla uczniów)

-pomoce logopedyczne MAC(do opracowania dla uczniów)

-inne pomoce zgodnie z najnowszymi wydawnictwami (do opracowania dla uczniów)

 

 

MONITORING

*obserwacja rozwoju dzieci(korekty w zestawach terapeutycznych)

*zbieranie prac dzieci(przykłady zrealizowanych rodzajów ćwiczeń)

 

UWAGA:Terapia Pedagogiczna jest procesem długofalowym i o efekcie terapeutycznym w dużym stopniu stanowi przestrzeganie procedyry osiągania celu,co w pracy nawet małej grupy dzieci o specyficznych potrzebach edukacyjnych wydłużyć może czas osiągania poprawy funkcji szkolnych.

 

 

 

 

 

 

Terapia Pedagogiczna z wykorzystaniem technik ruchowych             

Metodami skorelowanymi do potrzeb i problemów Użytkownika

Ze szczególnym naciskiem na Kinezjologię Edukacyjną P.Dennisona

 

Wybrane ćwiczenia  sposób ich wykonania i oddziaływanie na rozwój funkcji odpowiedzialnych za procesy umysłowo-intelek...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin