Gry%20i%20cwiczenia%20grupowe.pdf

(39 KB) Pobierz
Gry i cwiczenia grupowe
Przykładowe gry i ćwiczenia grupowe
(wybór pochodzi z ksiąŜki D. Brandes i H. Phillipsa „GAMESTERS` HANDBOOK” w
opracowaniu M. Wiśniewskiej i E. Cassidy)
KRĄG – siedzenie w kręgu moŜe wpłynąć na dynamikę grupy. Wszyscy zwróceni są do
siebie twarzami, moŜliwy jest kontakt wzrokowy ze wszystkimi, wszyscy (łącznie z
prowadzącym) mają takie same szanse. KaŜdy moŜe się czuć bezpiecznie.
RUNDKA – technika, w której kaŜdy po kolei w kręgu dokańcza zdanie zaczynające się od
ustalonych wcześniej przez prowadzącego lub grupę słów, np. „ZauwaŜyłem/am…”, „Czuję
się…”. W czasie rundki wszyscy słuchają, nie robią Ŝadnych uwag aŜ do zakończenia rundki.
Technika ta moŜe być uŜywana np. do oceniania, dyskutowania, planowania, rozwiązywania
problemów, wzmocnień pozytywnych.
ROZWÓJ SPOŁECZNY
ZAUFAJ RĘKOM PARTNERA
Cele: rozwój zaufania, wraŜliwości, rozwój osobisty, odpręŜenie
Przebieg: Dobierzcie się w pary. Stańcie jeden za drugim, zwróceni w te samą stronę. Osoba z
przodu pada do tyłu i daje się złapać przez osobę stojącą za nią. Osoba z przodu musi być
rozluźniona. Stopy stoją razem i nie odrywają się od podłoŜa. Odległość moŜe być róŜna, ale
bezpieczna.
Wariant A – dla 3 osób: Jedna osoba stoi pomiędzy dwiema osobami, pada do tyłu i do
przodu. Za kaŜdym razem doprowadzana jest przez partnerów do pionowej pozycji;
Wariant B – tzw. SERCE DZWONU: Grupa 6-8 osobowa stoi blisko siebie w kręgu. Jedna
osoba stoi w środku i pozwala sobie na padanie do przodu, do tyłu i na boki.
Uwagi: W początkowym okresie ćwiczeń moŜna uŜyć materaca.
PODNOSZENIE
Cele: budowanie zaufania, koncentracja, komunikacja, kontakt, ruch, wraŜliwość, rozwój
grupy
Przebieg: Grupa wybiera po kolei osobę (najlepiej, gdy osoba ma ochotę na to ćwiczenie i
zgłosi się dobrowolnie) i podnosi ją w pozycji horyzontalnej ponad głowy uczestników.
Osoba jest trzymana w górze przez jakiś czas i powoli opuszczana na podłogę. Podnoszona
osoba winna być zrelaksowana i mieć zamknięte oczy. Musi być podnoszona i opuszczana
przez wszystkich uczestników równocześnie (w tym samym tempie).
Warianty: moŜna stosować róŜne szybkości podnoszenia, chodzenie z tą osobą, bujanie jej.
Uwagi: W początkowym okresie ćwiczeń moŜna uŜyć materaca.
ŚLEPIEC
Cele: budowanie zaufania, wraŜliwość
Rekwizyty: MoŜna uŜyć nieprzezroczystych chustek, opasek lub szalików do zasłonięcia oczu
Przebieg: NaleŜy podkreślić, Ŝe jest to ćwiczenie, gdzie nie uŜywa się w ogóle słów. Osoby
dobierają się w pary. „A” zamyka oczy, lub ma je zasłonięte. „B” prowadzi go; pomaga mu
poznać otoczenie, dostarczając mu jak najwięcej informacji za pomocą dotyku, węchu i
słuchu. MoŜna się porozumiewać przez dotyk. Ćwiczenie wymaga opieki nad partnerem,
bycia uwaŜnym. Trzeba się postarać dostarczyć miłych przeŜyć. Na dworze ćwiczenie moŜe
trwać nawet 15 minut, w sali – krócej. Drugim etapem jest zamiana ról. Doświadczenie
naleŜy omówić w parach, a potem w grupie.
Warianty: MoŜna dawać słowne instrukcje, dotyczące tego, jak i gdzie osoba prowadzona ma
się poruszać, a osoba prowadząca nie moŜe jej dotykać. MoŜna ustalić jakiś punkt startu i
mety np. krzesło, a na drodze ustawiać przeszkody.
SIATKA BEZPIECZEŃSTWA:
Cele: zaufanie, rozwój grupy, samoocena, interakcje grupowe, rozwój osobisty
Przebieg:
- Cała grupa ustawia się w kolejce
- Dwie osoby stają naprzeciwko kolejki, odgrywają one siatkę bezpieczeństwa
- Pierwsza osoba z kolejki idzie w kierunku „siatki” z zamkniętymi oczyma
- „ Siatka bezpieczeństwa” wyłapuje ją, zanim uderzy w ścianę
- KaŜda osoba kolejno wykonuje to ćwiczenie. W następnych rundach stopniowo moŜna
przyspieszyć krok, aŜ do biegu w kierunku ściany. Zaufanie budowane jest poprzez
wzrastające poczucie bezpieczeństwa, które pojawia się za kaŜdym razem, kiedy się jest
wyłapanym przez „siatkę bezpieczeństwa”.
ĆWICZENIA KONCENTRUJĄCE
DODAJ SWÓJ RUCH
Cele: koncentracja, pamięć, skupienie, ruch, ćwiczenia cielesne, techniki mimiczne
Przebieg: Usiądźcie w kręgu. Osoba zaczynająca wstaje i wykonuje jakiś prosty ruch – np.
kręci palcem. Następna osoba powtarza po niej ten ruch i dodaje następny np. tupanie nogą,
itd. KaŜda kolejna osoba dodaje swój następny element. Gra odbywa się bez słów, jeśli ktoś
opuści jakiś ruch lub coś powie – wypada z gry.
WPRAWKI PANTOMIMICZNE
Cele: koncentracja, skupienie, świadomość ruchu, ćwiczenie ciała, ekspresja, wyobraźnia,
twórczość
Przebieg: To ćwiczenie wymaga ciszy. Spróbuj przedstawić sam, lub z kimś, (jeśli tego
wymaga improwizacja) róŜne sytuacje. MoŜna losować temat, ewentualnie prowadzący
podaje go osobie na środku, a pozostali starają się odgadnąć, co było odegrane.
Przykładowe improwizacje:
- przechodzenie przez strumyk po kamieniach,
- niesienie tacy ze szklankami pełnymi wody
- chodzenie po oblodzonej drodze
- chodzenie po krawędzi przepaści
- chodzenie po polu minowym w ciemnościach
- wspinanie się na skałę
- rozpakowywanie prezentu
- zamknięcie jadowitego węŜa w skrzynce
- dekorowanie tortu
- rozbrajanie bomby
- budowanie domku z kart
- rzucanie piłki
- zawiązywanie krawatu
- nawlekanie igły
- wkładanie garnituru z papieru
MASZYNA
Cele: koncentracja, skupienie, rozwój grupy, ruch, ćwiczenia ciała, ekspresja, wyobraźnia,
twórczość
Przebieg: Jeden z uczestników grupy wychodzi na środek i zaczyna się poruszać jak maszyna.
Kolejni uczestnicy dołączają do niego i „ulepszają” maszynę. MoŜna to osiągnąć poprzez
przyłączenie się do ruchu jakiejś osoby, która jest juŜ częścią maszyny. MoŜe się to odbywa
przy muzyce, moŜna teŜ stworzyć maszynę, w której uczestnicy-części wydają róŜne dźwięki.
Warianty: a) cała grupa stanowi jedną maszynę, lub moŜna tworzyć mniejsze mechanizmy
złoŜone z par lub grupek;
b)prowadzący moŜe określić, jaką maszyną ma się stać grupa.
LUSTRA
Cele: koncentracja, wyciszenie, zbliŜenie się członków grupy, rozgrzewka do ćwiczeń
ekspresji, ćwiczenia pantomimiczne, uczenie się obserwowania, ruch, ćwiczenia ciała,
wyobraźnia, twórczość, komunikacja
Przebieg: Stańcie w kole i obserwujcie osobę prowadzącą, która zaczyna się bardzo wolno
poruszać, zaczynając od rąk, włączając dalej inne części ciała i twarz.
Inni poruszają się wraz z nią, zachowując się jak odbicia w lustrze. Porozmawiajcie o róŜnicy
w odczuciach pomiędzy byciem osobą prowadzącą, a byciem lustrzanym odbiciem.
Warianty: 1) MoŜna robić to w parach. Obserwuj oczy partnera i staraj się być lustrzanym
odbiciem jego twarzy. Postaraj się zachować maksymalną koncentrację. Zmieniajcie się
rolami prowadzącego i odbijającego.
2) MoŜna takŜe bawić się w odbicia lustrzane dźwięku. Jedna osoba nadaje – druga
odzwierciedla dźwięk, patrząc uwaŜnie i z bliska na twarz partnera.
ĆWICZENIA WPROWADZAJĄCE
SZYMON MÓWI
Cele: koncentracja, zabawa, rozgrzewka
Przebieg: Grupa wybiera sobie prowadzącego, „SZYMONA”, który będzie wykonywał róŜne
czynności, a uczestnicy będą go naśladowali. Przed kaŜdą czynnością prowadzący
rozpoczyna zdanie od słów: „SZYMON MÓWI” – np. „unieście się w powietrze”,
„pokiwacie głową”. Jeśli prowadzący wykona czynność bez słów „SZYMON MÓWI” –
nikomu nie wolno tego naśladować. Jeśli ktoś się pomyli – wypada z gry. Starajcie się to
robić coraz szybciej. Zmieniajcie prowadzących.
STATEK
Cele: rozgrzewka, zabawa, koncentracja
Przebieg: Grupa ustawia się w pojedynczym szeregu na środku pokoju. Kiedy prowadzący
krzyczy: „Na prawą burtę!” – wszyscy biegną na prawą stronę pokoju. Kiedy krzyczy: „Na
lewą burtę!” – wszyscy biegną na lewo. Kiedy krzyczy: „Na statek!” – wszyscy wracają na
środek pokoju. Prowadzący wydaje komendy coraz szybciej. Ostatnia osoba dobiegająca do
szeregu wypada z gry. Gra toczy się tak długo, aŜ zostanie jeden wygrany.
KÓŁKO I KRZYśYK
Cele: rozgrzewka, ruch, zabawa, aktywny udział członków, odpręŜenie
Materiały: 9 krzeseł (taboretów, lub poduszek do siedzenia), miejsce do biegania
Przebieg: Ustawcie w pokoju trzy rzędy po trzy krzesła, w odległości ok. pół metra kaŜde.
Podzielcie się na grupę „kółek” i grupę „krzyŜyków” i ustawcie się w dwóch rzędach
naprzeciwko siebie. Kiedy prowadzący woła: „Kółko” – jedna z osób biegnie, zajmuje któreś
z krzeseł i trzyma ręce złoŜone nad głową, tworzące koło. Biegnący musi usiąść na krześle
zanim prowadzący odliczy powoli do pięciu.
Kiedy prowadzący woła: „KrzyŜyk” – osoba grupy krzyŜyków biegnie i siada na krześle z
rękami skrzyŜowanymi na piersi. Prowadzący po kolei woła kółka i krzyŜyki, dopóki któryś
z zespołów nie wygra (zasady te same, co w grze w kółko i krzyŜyk). Powtórz kilka razy,
zaczynając od przegranego zespołu. Zapisujcie wyniki.
***
PowyŜszy wybór gier grupowych doskonale przyjął się i sprawdził na zajęciach grupy
teatralnej KABARET „KOŁO SZYN”, (kl. V-VI), prowadzonych przez Wiesława Zwarycza
w świetlicy szkolnej. Gry były skutecznym środkiem integrującym uczestników i zazwyczaj
poprzedzały zajęcia czysto teatralne. Ćwiczenia te nadają się do zabawy i odpręŜenia,
umoŜliwiają ekspresję uczuć i sprzyjają twórczemu urozmaicaniu swoich sposobów
autoprezentacji. Dla pogłębienia efektu terapeutycznego bardzo waŜne jest omówienie gry.
KaŜdemu trzeba stworzyć moŜliwość opowiedzenia o swoich przeŜyciach. Pytania zadawać
powinniśmy w taki sposób, Ŝeby pomogły uczestnikom uporządkować nabyte doświadczenie.
Proponowane pomysły słuŜą do rozwijania róŜnych umiejętności indywidualnych (np.
koncentracja uwagi), rozwijają wraŜliwość na problemy innych, przełamują bariery pomiędzy
ludźmi, pomagają w rozwijaniu umiejętności współdziałania w grupie. Zostały wypróbowane
i warto z nich skorzystać.
Wiesław Zwarycz
Zgłoś jeśli naruszono regulamin