Lekcja 12.doc

(139 KB) Pobierz
Lekcja 12 -- Tworzenie otworów

Lekcja 12 -- Tworzenie otworów

 

Jak obiecałem w ostatniej lekcji, dzisiaj zajmiemy się tworzeniem otworów. Wykorzystamy do tego celu model zbudowany za pomocą polecenia Loft. Loft to nic innego, jak powierzchnia rozpięta pomiędzy odpowiednimi przekrojami modelowanej bryły lub modelu powierzchniowego. Pierwszą rzeczą, jaką zrobimy, będzie narysowanie odpowiednich przekrojów dla naszego modelu. Każdy przekrój będzie rysowany na oddzielnej płaszczyźnie rysunkowej, odsuniętej od poprzedniej o zadaną odległość i kąt. Zacznijmy zatem przygotowywać odpowiednie szkice.

Tworzenie płaszczyzn zaczniemy od utworzenia pierwszej płaszczyzny bazowej. Rysujemy linię w przestrzeni szkicu (na tej linii będą usytuowane kolejne płaszczyzny rysunkowe) i przełączamy do trybu modelowania. Tu wybieramy narzędzie Work Plane i wskazujemy narysowaną poprzednio linię, a następnie jeden z jej punktów początkowych. W punkcie tym powstanie pierwsza płaszczyzna rysunkowa prostopadła do narysowanej linii.


Rys. 1

Następnie przesuniemy równolegle tę płaszczyznę, tworząc jej kolejne kopie.


Rys. 2

Aby przesunąć płaszczyznę równolegle, włączamy narzędzie Work Plane, wskazujemy płaszczyznę do przesunięcia, przesuwamy i wstawiamy odpowiednią odległość w otwartym okienku dialogowym.


Rys. 3

Mając przygotowane płaszczyzny, możemy narysować na nich odpowiednie szkice.


Rys. 4

Teraz wystarczy użyć narzędzia Loft


Rys. 5

i wskazać kolejno wszystkie narysowane profile, tak aby okienko i rezultat wyglądały następująco.


Rys. 6

Teraz klikamy OK i już nasz loft jest w pełni gotowy. Proponuję wyłączenie widoczności naszych płaszczyzn rysunkowych, aby nie zaciemniały obrazu


Rys. 7

i możemy spokojnie podziurawić nasz element.

Najprościej jest wykonać otwory na płaskich powierzchniach naszego obiektu i tak też zrobimy. Wywiercimy otwór w górnej podstawie naszego elementu. Aby to zrobić, zaznaczmy powierzchnie szkicu na tej ściance i narysujmy na niej Point, Hole Center.


Rys. 8

Oczywiście, możemy go odpowiednio wycentrować za pomocą np. więzów.


Rys. 9

Teraz nie pozostaje nic innego, jak włączyć narzędzie Hole.


Rys. 10

Inventor uruchomi okno dialogowe odpowiadające za wykonywanie otworów.


Rys. 11

Jak widać, korzystanie z okna jest bardzo proste. Powiem tylko tytułem wyjaśnienia, że dane dotyczące wielkości otworu, jego wysokości czy średnicy możemy wprowadzać bezpośrednio na jego reprezentacji rysunkowej.


Rys. 12

Oczywiście po wstawieniu otworu możemy przeprowadzić jego pełną edycję (dodając np. podcięcie pod łeb śruby), zmienić jego głębokość, średnicę czy dodać gwint. Wystarczy kliknąć prawym przyciskiem myszy jego reprezentację w przeglądarce obiektów i wybrać opcję Edit Feature.


Rys. 13

Oczywiście, do wycinania otworów możemy użyć również znanych już narzędzi Extrude, Sweep, czy Shell, jednak mimo wszystko warto stosować narzędzie Hole, choćby ze względu na możliwość łatwej edycji gwintu czy podcięć technologicznych.

Jako ćwiczenie proponuję wykonanie prostych elementów i wiercenie w nich maksymalnej ilości otworów. Pokażę jeden z modeli, jakie przygotowałem, aby zobaczyć reprezentację gwintu.


Rys. 14

Zapraszam więc na następną lekcję, którą w całości poświęcę tworzeniu szyków elementów.

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin