MIESIĘCZNE PLANY PRACY
WYCHOWAWCZO - DYDAKTYCZNEJ
W GRUPIE DZIECI 6-LETNICH
ROK SZKOLNY 2008-2009
WRZESIEŃ 2008 I TYDZIEŃ 01.09.08. - 05.09.08.
Zadania wychow.-dydakt.
Cykle tematy-czne
Tematy dzienne
Wychowanie
społe.-moralne
Wychowanie zdrowotne
Wychowanie umysłowe
Wychowanie estetyczne
Mowa i myślenie
Pojęcia matematyczne
Otoczenie przyrodnicze
Umuzykalnienie
Zajęcia plastyczno-techniczne
Kształtowanie umiejętności zgodnego współżycia i współdziałania w grupie, tolerancji wobec siebie i innych.
W oddziale 6 - latków
1. Nasza sala.
2. Poznajemy siebie nawzajem.
3. Ustalamy zasady zgodnego współżycia.
4. Urządzamy naszą salę.
5. Moje wspomnienia z wakacji.
- Rozwijanie postawy współgospodarza p-la: dbanie o lad i porządek w sali; łazience, poszanowanie zabawek i sprzętu jako wspólnej własności.
*Wdrażanie dzieci do wzajemnej akceptacji i tolerancji.
1. Ćw. poranne.
2. Zestaw ćw. gimnastycznych.
3. Zabawy ruchowe:
a) "Baonik".
b) "Samochody" s. 62 K. Wlaźnik.
* Zgłoszenie N-lce uszkodzonych zabawek lub niebezpiecznych przedmiotów.
-Zapoznanie dzieci z salą, łazienką; ich wyposażenie i przeznaczenie. -Odszukanie półki ze swoim znaczkiem indywidualnym. *Rozmowa z dziećmi na temat zachowania bezpieczeństwa w czasie zabaw w sali i na podwórku przedszkolnym oraz w drodze do p - la i z powrotem.
PRZYGOTOWANIE DO NAUKI CZYTANIA: -Rozwijanie słuchu poprzez różnicowanie dźwięków z otoczenia . -Umieszczenie podpisów w sali: lalki, klocki, tablica, sala. *Przyniesienie z domu ulubionej zabawki, opisywanie jej wyglądu, uzasadnienie wyboru.
- Kształtowanie pojęć dotyczących położenia przedmiotów w stosunku do innych przedmiotów: posługiwanie się określeniami: za, pod, na, obok, przed: na podstawie zabawy dydaktycznej według E. Gruszczyk-Kolczyńskiej "Gdzie znajduje się miś?".
PRZYGOTOWANIE DO NAUKI PISANIA: -"Pajacyk " kolorowanie kredką ołówkową według własnego pomysłu "Karta pracy" s.1. -Nadanie imienia pajacykowi, układanie zdania.
- Spacer do lasu - przyniesienie gałązek wrzosu, opadłych liści, umieszczenie ich w kąciku przyrody. - Zgromadzenie w kąciku przyrody "skarbów z wakacji" przywiezionych przez dzieci np. koniki, muszle. *Pielęgnacja roślin doniczkowych.
- Zachęcanie dzieci do śpiewania znanych im piosenek. - Improwizowanie melodii do własnego imienia. - Zapoznanie dzieci z instrumentami; perkusja, bębenek (budowa, dźwięk). - Reagowanie ruchem do określonego rytmu (marsz, bieg, podskoki) granego na bębenku. - Słuchanie piosenki "Jestem sobie przedszkolaczek" "Kalendarz muzyczny w p-lu".
- "Moje wspomnienia z wakacji" - rysowanie kredką ołówkową; rozbudzanie inwencji twórczej dziecka poprzez wyrażanie swoich przeżyć i wydarzeń. - Wypowiedzi dzieci na temat swojej pracy. - Wystawa prac w szatni.
WRZESIEŃ 2008 II TYDZIEŃ 08.09.08. - 12.09.08.
Poznajemy elementarne zasady ruchu drogowego: pieszego i kołowego.
Bądźmy bezpieczni na drodze do przedszkola
1. Poznajemy najbliższą okolicę.
2. Zapobiegamy sytuacją zagrożenia.
3. Poznajemy znaki drogowe.
4. Środki transportu i komunikacji.
5. "Bezpieczny pieszy" - zdobywanie odznaki.
- Wdrażanie dzieci do bezpiecznego zachowania się na drogach. - Przestrzeganie zasad bezpieczeństwa w drodze do przedszkola i z powrotem. - Właściwe postępowanie w celu zachowania zdrowia.
a) "Światło czerwone" - zbiór własny.
b) "Idź - stój!" s.156 K. Wlaźnik
- Zakaz zabawy w pobliżu ulicy, wystrzeganie się sytuacji zagrożenia.
- Rozmowa o zasadach zachowania się na drodze. Wprowadzenie wiersza "Gdy zamierzasz przejść ulicę" W. Chotomska. Wyodrębnienie 5 zasad bezpiecznego przechodzenia przez jezdnię.
- Spacer z dziećmi po najbliższej okolicy.
- Nauka zasad bezpiecznego przechodzenia przez ulicę (pasy, kierunki: prawy, lewy).
PRZYGOTOWANIE DO NAUKI CZYTANIA: - Przedstawienie i omówienie różnych sytuacji zagrożenia umieszczonych na obrazkach. -Obserwowanie, komentowanie, a także wyciąganie wniosków przez dzieci podczas oglądania obrazków. -"Bawimy się bezpiecznie" - gdzie wolno, a gdzie nie należy się bawić (ulica, droga).
- Wyrazy do globalnego czytania: droga, znaki.
- „ Kolorowe znaki” - rozpoznawanie kształtów znaków drogowych i porównywanie ich do figur geometrycznych (koło, trójkąt). - Tworzenie zbiorów znaków według określonego kryterium.
PRZYGOTOWANIE DO NAUKI PISANIA: - Omówienie znaków. Zwrócenie uwagi na znaczenie i kolor znaków (Książka do czytania s. 70).
- Odczytywanie treści znaków drogowych. Rozpoznawanie kształtów na obrazkach: trójkąt, koło. s. 4 A. Bator. -Wykonanie znaku drogowego – cięcie papieru po liniach prostych, łączenie materiałów klejem.
-Utrwalanie zasad bezpiecznego poruszania się na ulicy. s. 52 A. Bator
- Zabawa orientacyjo-porządkowa "Przejście przez ulicę".
- Rozmowa z dziećmi na temat prawidłowego postępowania, zapobiegającego sytuacją zagrożenia w celu zachowania zdrowia: ubiór dostosowany do do pory roku, sposób odżywiania, uprawianie sportu, ruch na świeżym powietrzu, hartowanie organizmu. - Spacer do lasu.
- Osłuchanie z piosenką pt. "Mam sześć lat". - Omówienie treści piosenki. Próba śpiewania refrenu. - Ćwiczenia oddechowe: "Zasłużony odpoczynek".
- Zabawa tematyczna "Na ulicy". Dzieci z klocków budują ulice i budynki i dzielą się rolami - policjant, kierowcy, piesi itp. Na ulicach ustawiają wykonane przez siebie znaki i bawiąc się, starają się przestrzegać ustalonych zasad uczestniczenia w ruchu drogowym. -„Na drodze” - kolorowanie rysunku według podanego wzoru. -Wycieczka na Komisariat Policji w Kępicach: zwiedzanie budynku, rozmowa z Panem policjantem o jego pracy. Zapoznanie dzieci z sygnałem: dźwiękowym, świetlnym wozu policyjnego, działaniem krótkofalówki oraz numerem policji: 997.
WRZESIEŃ 2008 III TYDZIEŃ 15.09.08. - 19.09.08.
Wykorzystanie i tworzenie okazji do poznawania rzeczywistości przyrodniczej poprzez odkrywanie, obserwowanie działalności człowieka - praca w polu i ogrodzie
Co nowego w sadzie i ogrodzie
1. Obserwujemy zmiany pogody.
2. Praca rolnika.
3. Na straganie.
4. Zdrowie zamknięte w warzywach i owocach.
5. Smaczny dzień.
-Tworzenie warunków wielozmysłowego poznawania pól i ogrodów jako środowisk przyrodniczych.
-Dostrzeganie piękna oraz bogactwa kształtów i kolorów na polu i w ogrodzie jesienią.
- Rozumienie wartości odżywczych warzyw i owoców oraz konieczność ich dokła...
Renia_142