WIOSENNY SPRAWDZIAN WIADOMOŚCI I UMIEJĘTNOŚCI.doc

(74 KB) Pobierz
WIOSENNY SPRAWDZIAN WIADOMOŚCI I UMIEJĘTNOŚCI

WIOSENNY SPRAWDZIAN WIADOMOŚCI I UMIEJĘTNOŚCI

KLASA III

 

Imię i nazwisko ucznia: …………………………………………………………

 

 

Wiadomości i umiejętności polonistyczne

1.     Przeczytaj uważnie tekst, a następnie odpowiedz na pytania.

 

SKOWRONEK

Ledwie ziemia ukaże się spod topniejących śniegów, już z ciepłych krajów przylatuje skowronek. Wzlatuje nad ziemią wysoko i ogłasza światu powrót wiosny.

Nie ma jeszcze robaczków, więc z początku żywi się trawą, korzonkami, grzebie w ziemi, szukając ziaren roślin polnych.

Chociaż nieraz bywa głodny i zziębnięty, śpiewa jednak wesoło, cieszy się, że powrócił na swą ziemię.

Wkrótce nastaną cieplejsze dni i ptaszyna znajdzie pod dostatkiem much i innego pożywienia.

 

·        Kiedy przylatuje skowronek?

………………………………………………………………………………………………

·        Co ogłasza skowronek?

………………………………………………………………………………………………

·        Czym żywi się ptaszek

………………………………………………………………………………………………

 

2. Podziel tekst na zdania i je przepisz.

przyleciały już wszystkie ptaki budują gniazda jaskółki lepią je z gliny

………………………………………………………………………………………………

………………………………………………………………………………………………

………………………………………………………………………………………………

·        W przepisanych zdaniach podkreśl wszystkie rzeczowniki. Wybierz dwa rzeczowniki, przepisz je i dopisz ich zdrobnienia.

 

rzeczowniki

zdrobnienia

 

 

 

 

 

 

 

 

·        Z powyższych zdań wypisz czasowniki i dopisz do nich wyrazy o znaczeniu przeciwnym, używając przeczenia nie.

………………………………………………………………………………………………

………………………………………………………………………………………………

 

3. Uzupełnij wyrazy brakującymi literami.

 

W pobli…..u mojego domu znajd…..je się du…..a łąka. Teraz kwitnie na niej wiele różnobarwnych roślin, nad którymi latają p…..czółki i kolorowe motyle. Wśr…..d kwitnącej trawy mieszka wiele zwie…..ąt. dzisiaj mala….. namaluje tę kwitnącą łąkę. P…..yjemnie jest le…..eż na łące i wdychać kwiatowy zapa….. .

 

·        Wypisz z tekstu wyrazy należące do rodziny wyrazu kwiat.

………………………………………………………………………………………………

·        Podkreśl w tekście czasowniki.

·        Wypisz z tekstu trzy czasowniki w formie osobowej:

………………………………………………………………………………………………

          i jeden czasownik w formie nieosobowej: …………………………………………

 

4. Od podanych rzeczowników utwórz przymiotniki w liczbie mnogiej.

łąka

rośliny

(jakie?)

 

kwiaty

 

trawy

 

zioła

 

 

·        Napisz dwa zdania, wykorzystując jak najwięcej utworzonych przymiotników.

 

………………………………………………………………………………………………

………………………………………………………………………………………………

 

 

5. Uzupełnij zdania czasownikami w odpowiedniej formie.

obudzić, wrócić, budować, składać, zmieniać, wychowywać, rozpocząć, sadzić, opryskiwać

 

Wiosna ………………… las i pole. ………………………. ptaki, ……………………… gniazda i …………………………. Jaja. Zwierzęta …………………………. Swoje futrzane okrycia na lżejsze. Wkrótce będą …………………………… młode. Rolnicy …………………………….. wiosenne prace. Leśniczy ………………………… młode drzewka i …………………………….. przed szkodnikami.

 

Wiadomości i umiejętności przyrodniczo-społeczne

1. Utwórz łańcuch pokarmowy – wpisz w kolejne ogniwa wybrane nazwy roślin i zwierząt.

 

pień drzewa · dzięcioł · liście drzewa · kornik · sarna · jastrząb

 









 

 

 

 

 

2. Nazwy zwierząt pogrupuj w zależności od miejsca, w którym żyją te zwierzęta.

 

sarna, bażant, żaba, płoć, szczupak, wydra, foka, motyl

 

Zwierzęta żyjące:

na lądzie

na lądzie i w wodzie

w wodzie

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

·        W ramce podkreśl: kolorem niebieskim – nazwy ssaków, kolorem zielonym – nazwy ptaków, kolorem czarnym – nazwy owadów.

·        Dopisz po jednym przykładzie.

 

ssak - …………………………, ptak - ………………………, owad - ……………………

 

3. To jest plan miasta.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

W których częściach miasta znajdują się te obiekty? Wpisz skróty nazw kierunków świata.

 

pn.-wsch. · pd. · wsch. · zach. · pd.-wsch. · pn.

 

osiedle Piaski - …………………… park - ……………………

szkoła - …………………… sklep - …………………… kościół - ……………………

 

4. Uzupełnij zdania. Jeśli zrobisz to poprawnie, dowiesz się, co wpływa na wysokość plonów.

 

dobrych warunków glebowych i klimatycznych, naturalne, nasłonecznienia, najlepszych roślin, opadów, gleby

 

Rośliny uprawne potrzebują ………………………………………………………………...

Oznacza to, że ich rozwój zależy od ……………………………….., ……………………... i ……………………… Rolnicy biorą na zasiew nasiona z ………………………………...

W uprawach ………………………… stosują nawozy …………………………………….

 

 

 

5. Wyjaśnij, co to jest łąka, uzupełniając zdania wyrazami z ramki w odpowiedniej formie.

 

zioła, łąki, trawy, kosić, owady, siano, zwierzęta

 

……………………. i ………………………… rosną na rozległych terenach zwanych ……………………… Rośliny mają tu dobre warunki rozwoju. Na łące ludzie ………………………. rośliny, ponieważ po wysuszeniu ich na ……………….. będą paszą dla zwierząt hodowlanych. Do rozwoju roślin przyczyniają się ………………, które przenoszą pyłek z rośliny na roślinę, zapylając w ten sposób kwiaty. Dzięki temu rośliny wydają owoce i nasiona. Na łąkach nie wypasa się …………………….. Terenami wypasu są pastwiska.

 

6. Przeczytaj zdania i zakreśl właściwą odpowiedź.

·        Do orania służy pług. …………………………………………tak                          nie

·        Wszystkie prace w polu wykonuje się ręcznie. ………………tak                          nie

·        Roślina do wzrostu potrzebuje wody i światła ……………….tak                          nie

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin