STANDARDY_DROG_ROWEROWYCH_DLA_MIASTA_KRAKOW.pdf

(2366 KB) Pobierz
271937211 UNPDF
ZARZĄDZENIE NR 2103/2004
PREZYDENTA MIASTA KRAKOWA
Z DNIA 26 listopada 2004 r.
w sprawie wprowadzenia do stosowania „Standardów technicznych dla infrastruktury
rowerowej Miasta Krakowa”
Na podstawie art. 30 ust. 1, art. 31 ustawy z dnia 8 marca 1990 r o samorządzie gminnym ( Dz. U. z 2001 r. Nr 142,
poz. 1591 ze zm. ), zarządza się, co następuje :
§ 1
1. Wprowadza się do stosowania „Standardy techniczne dla infrastruktury rowerowej Miasta
Krakowa”, stanowiące załącznik do niniejszego zarządzenia.
2. Standardy, o których mowa w ust. 1 stosują wszystkie komórki organizacyjne Urzędu Miasta
Krakowa, miejskie jednostki organizacyjne oraz podmioty działające na ich zlecenie przy
opracowywaniu oraz wdrażaniu projektów inwestycji dotyczących ruchu rowerowego.
§ 2
Wykonanie zarządzenia powierza się Dyrektorowi Wydziału Gospodarki Komunalnej i Ochrony
Środowiska.
§ 3
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.
Prezydent Miasta Krakowa
/-/
1
Załącznik
do zarządzenia nr 2103/2004
Prezydenta Miasta Krakowa
z dnia 26 listopada 2004
Standardy techniczne dla infrastruktury rowerowej
Miasta Krakowa
Pracownia Edukacji Marcin Hyła dla Urzędu Miasta Krakowa, 2004
Spis Treści
1. WPROWADZENIE ................................................. 2
2. POJĘCIA ...................................................... 3
3. OGÓLNE ZASADY ORGANIZACJI RUCHU ROWEROWEGO ................... 4
3.1. Program pięciu wymogów ..................................... 4
3.2. Kategorie tras rowerowych .................................. 5
3.3. Ogólne wymagania użytkowe i eksploatacyjne ................. 5
4. OGÓLNE WYMOGI TECHNICZNE DLA TRAS ROWEROWYCH.................. 6
4.1. Ruch rowerowy w jezdni na zasadach ogólnych................. 6
4.2. Nawierzchnia wydzielonych dróg rowerowych .................. 8
4.3. Przekroje poprzeczne dróg rowerowych ....................... 9
4.4. Promienie łuków dróg rowerowych ........................... 11
4.5. Fizyczne oddzielenie drogi rowerowej ...................... 12
4.6. Początek i koniec wydzielonej drogi rowerowej ............. 12
4.7. Skrzyżowania tras rowerowych (przejazdy rowerowe) ......... 14
4.8. Pochylenie niwelety ....................................... 16
4.9. Ruch rowerowy i pieszy .................................... 17
5. WYMOGI TECHNICZNE DLA POSZCZEGÓLNYCH KATEGORII TRAS ......... 17
5.1. Wymogi techniczne dla tras głównych ....................... 17
5.2. Wymogi dla tras zbiorczych i łącznikowych.................. 18
5.3. Wymogi dla tras lokalnych (dojazdowych) ................... 19
5.4. Wymogi dla tras rekreacyjnych ............................. 19
6. WYMOGI DLA POZOSTAŁYCH ELEMENTÓW INFRASTRUKTURY ............. 20
6.1. Sygnalizacja świetlna ..................................... 20
6.2. Oświetlenie ............................................... 20
6.3. Oznakowanie tras rowerowych ............................... 21
6.4. Stojaki i przechowalnie rowerowe .......................... 21
6.5. Roboty drogowe (rozwiązania tymczasowe) ................... 22
6.6. Utrzymanie tras rowerowych ................................ 23
6.7. Inne ...................................................... 23
7. WYMOGI SPECJALNE DLA CENTRUM KRAKOWA ........................ 24
7.1. Nawierzchnia .............................................. 24
7.2. Organizacja ruchu ......................................... 24
7.3. Ruch rowerowy w ulicach z torowiskami tramwajowymi ........ 25
7.4. Zalecane lokalizacje stojaków rowerowych .................. 26
8. METODOLOGIA SPRAWDZANIA JAKOŚCI SYSTEMU ..................... 27
9. PRZEKROJE I SYTUACJE TYPOWE ................................. 28
2
1. WPROWADZENIE
Niniejsze Standardy obok dokumentów planistycznych, procedur
Audytu Rowerowego oraz Zespołu Zadaniowego ds. infrastruktury
rowerowej stanowią narzędzie realizacji polityki transportowej
i przestrzennej Miasta Krakowa w zakresie rozwoju transportu
rowerowego. W oparciu o Najlepszą Praktykę wprowadzają bardziej
szczegółowe parametry i zasady projektowania i wykonawstwa
infrastruktury rowerowej. Służą zapewnieniu wysokiej jakości
infrastruktury rowerowej, a przez to poprawie bezpieczeństwa
ruchu drogowego i powiększenia swobody wyboru środka
transportu.
Standardy obowiązują dla wszystkich inwestycji, remontów i
modernizacji, dotyczących elementów infrastruktury rowerowej
Krakowa określonej w Studium Kierunków i Uwarunkowań
Zagospodarowania Przestrzennego miasta Krakowa oraz Studium
Tras Rowerowych miasta wraz z opracowaniami towarzyszącymi
(studia wykonalności itp.).
Określają warunki techniczne, jakim musi odpowiadać
infrastruktura rowerowa miasta. Stanowią załącznik do
specyfikacji istotnych warunków zamówień na opracowanie
koncepcji i projektów technicznych oraz wykonawstwa
infrastruktury oraz jej remontów i utrzymania. Wspierają
planowanie przestrzenne i programowanie inwestycji. Plany
miejscowe powinny wskazywać optymalny przebieg tras rowerowych,
gwarantujący wynikającą z niniejszych Standardów odpowiednią
dla funkcji danej trasy jakość, a jeśli wymaga tego sytuacja -
proponować koncepcje rozwiązań technicznych.
Od Standardów możliwe są odstępstwa, polegające na: rezygnacji
z budowy w danym miejscu wydzielonej drogi rowerowej (w tym
przeniesieniu jej przebiegu tak, aby odpowiadała parametrom
technicznym zgodnie z niniejszymi Standardami) albo na
świadomym pogorszeniu jakości projektowanego odcinka lub
rozwiązania technicznego. Odstępstwa wymagają konsultacji z
reprezentacją użytkowników rowerów (Zespołem Zadaniowym do
spraw transportu rowerowego przy Prezydencie Miasta lub
oddelegowaną przez Zespół osobą lub instytucją).
Niniejsze Standardy uzupełniają zapisy przepisów ogólnych, w
szczególności:
Prawa o Ruchu Drogowym (PORD) z 20.06.1997 z późniejszymi
zmianami(Dzienniki Ustaw z 2003 r.: Nr 58 poz. 515, nr 124
poz. 1152, nr 130 poz. 1190, nr 137 poz. 1302, nr 149 poz.
1451, nr 149 poz. 1452, nr 162 poz. 1564, nr 200 poz. 1953,
nr 210 poz. 2036, Dziennik Ustaw z 2004 r.: nr 29 poz. 257,
Nr 54 poz. 535, nr 92 poz. 884)
3
Ustawy o drogach publicznych z 14.11.2003 (Dz. Ust. 200,
poz. 1953 z 2004)
Rozporządzenia Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej w
sprawie warunków technicznych, jakim muszą odpowiadać drogi
publiczne i ich usytuowanie z dnia 2 marca 1999 r. w
sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać
drogi publiczne i ich usytuowanie (Dz. U. nr 43 z 1999r,
poz. 430)
R ozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie znaków i
sygnałów drogowych z 31.07.2002 (Dz. Ust. nr 170 z 2002r
poz. 1933)
Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 3 lipca
2003r. w sprawie warunków technicznych dla znaków i
sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu
drogowego i warunków ich umieszczania na drogach (Dz. U. Nr
220, poz. 2181).
W przypadkach nieuregulowanych niniejszymi Standardami ani
przepisami ogólnymi zalecane jest korzystanie z podręcznika
projektowania przyjaznej dla rowerów infrastruktury "Postaw na
Rower" (C.R.O.W., Ede, 1993 - PKE, Kraków, 1999), zwłaszcza w
zakresie wymogów spójności, bezpośredniości, bezpieczeństwa,
wygody i atrakcyjności wobec konkretnych rozwiązań.
2. POJĘCIA
Droga rowerowa (pieszo-rowerowa) : zgodnie z ustawą Prawo o
Ruchu Drogowym (zamiennie: ścieżka rowerowa)
Wydzielona droga rowerowa (pieszo-rowerowa): jedno- lub
dwukierunkowa droga dla ruchu rowerów lub rowerów i
pieszych, fizycznie oddzielona od jezdni, stanowiąca część
pasa drogowego lub biegnąca niezależnie od niego
Pas rowerowy (pas dla rowerów, rowerzystów):
jednokierunkowa droga rowerowa w formie podłużnego pasa w
jezdni, oznaczonego znakami poziomymi i służącego
wyłącznie dla ruchu rowerzystów
Kontrapas, pas rowerowy "pod prąd": jednokierunkowa droga
rowerowa (pas rowerowy) w jezdni ulicy jednokierunkowej po
lewej stronie, przeznaczona dla ruchu rowerów w kierunku
przeciwnym do obowiązującego wszystkie pojazdy
Przejazd rowerowy (przejazd dla rowerzystów): zgodnie z
ustawą Prawo o Ruchu Drogowym
Ulica przyjazna dla rowerów (ulica o ruchu uspokojonym):
ulica w której prędkość miarodajna nie przekracza 30
km/godz., oznaczona znakiem B-43 z wartością 30 km/godz
4
271937211.001.png
lub znakiem D-40, wyposażona w rozwiązania techniczne
wymuszające ograniczenie prędkości samochodów (progi
zwalniające, szykany, małe ronda); w wyjątkowych
przypadkach ulica z ograniczeniem prędkości do 40 km/godz.
i nie wyższej prędkości miarodajnej, o małym natężeniu
ruchu
Łącznik rowerowy: krótki odcinek wydzielonej drogi
rowerowej, umożliwiający przejazd rowerem np. przez koniec
ulicy ślepej dla samochodów
Trasa rowerowa: czytelny i spójny ciąg różnych rozwiązań
technicznych, funkcjonalnie łączący poszczególne części
miasta i obejmujący: wydzielone drogi rowerowe, pasy i
kontrapasy rowerowe, ulice o ruchu uspokojonym, strefy
zamieszkania, łączniki rowerowe, drogi niepubliczne o
małym ruchu (w porozumieniu z zarządcą takiej drogi) oraz
inne odcinki, które mogą być bezpiecznie i wygodnie
wykorzystywane przez rowerzystów. Trasa rowerowa nie musi
być drogą rowerową w rozumieniu Prawa o Ruchu Drogowym,
może natomiast obejmować odcinki takich dróg. W skład
jednej trasy rowerowej mogą wchodzić dwie (lub
więcej)drogi rowerowe, biegnące równolegle (np. po dwóch
stronach jezdni czy rzeki) lub ulice o ruchu uspokojonym.
Węzeł rowerowy: przecięcie dwóch lub więcej głównych tras
rowerowych lub trasy głównej i tras zbiorczych; zespół
skrzyżowań dróg rowerowych, łączników i ulic przyjaznych
dla rowerów tworzących te trasy oraz innych rozwiązań
umożliwiających skomunikowanie wszystkich elementów
przecinających się tras i obszarów przylegających do
węzła.
Stojak rowerowy: urządzenie techniczne trwale
przytwierdzone do podłoża, umożliwiające bezpieczne i
wygodne oparcie i przymocowanie roweru przez użytkownika
przy pomocy zapięcia
Przechowalnia rowerowa: pomieszczenie, urządzenie,
umożliwiające bezpieczne i wygodne przechowanie roweru na
odpowiedzialność właściciela lub operatora przechowalni
Śluza rowerowa: oznakowany obszar na wlocie skrzyżowania
z sygnalizacją świetlną przed linią zatrzymań dla
samochodów, skąd rowerzyści mogą na zielonym świetle
ewakuować się z tarczy skrzyżowania jako pierwsi.
Współczynnik wydłużenia: stosunek odległości między
punktami trasy rowerowej w linii prostej do długości toru
ruchu użytkownika między tymi punktami w rzeczywistości,
wyrażony w ułamku dziesiętnym lub metrach na kilometr (np.
1,3 czyli 300 m wydłużenia na 1000 m trasy)
5
271937211.002.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin