konfa_Sejm_2010-03-05_Haase.pdf

(2911 KB) Pobierz
Folie 1
Człowiek - najlepsza inwestycja
Polityka Rowerowa Republiki Federalnej
Niemiec – rola udziału społecznego
Rowerowa Polska - Rowerowa Europa.
Korzyści ze współpracy społecznej podczas realizacji polityki transportowej
16.03.2010 Dipl.-Ing. Michael Haase
10.03.10
1
271921513.013.png 271921513.014.png 271921513.015.png
Czo ł wiek - najlepsza inwestycja
Plan prezentacji
Niemiecki Narodowy Program Rowerowy 2002-2012 („Nationaler
Radverkehrsplan 2002 – 2012“) – wprowadzenie do dialogu
kompetencje rządu federalnego w zakresie ruchu rowerowego
nowelizacja niemieckiego prawa o ruchu drogowym
(Straßenverkehrsordnung) w 2009 r.
Akademia Rowerowa (Fahrradakademie) a dialog między
samorządami a ekspertami
2
2
271921513.016.png 271921513.001.png 271921513.002.png
Czo ł wiek - najlepsza inwestycja
o sobie
specjalista od zarządzania transportu w ISPU
od ponad 20 lat aktywny w zakresie transportu
rowerowego
członek zespołu roboczego do spraw ruchu rowerowego i pieszego –
Towarzystwa Naukowego Budowy Dróg i Nauk o Transporcie
(Forschungsgesellschaft für Straßen und Verkehrswesen)
współpraca przy tworzeniu Narodowego Programu Rowerowego (NRVP)
oraz wdrażaniu projektów (np. podręcznik dla ruchu rowerowego)
kierownik projektów, m.in. koncepcji ruchu rowerowego w 2 landach
częsty wykładowca Akademii Rowerowej
działacz społeczny w Allgemeinen Deutschen Fahrrad-Club (ADFC) Drezno
3
3
271921513.003.png 271921513.004.png 271921513.005.png 271921513.006.png
Czo ł wiek - najlepsza inwestycja
Narodowy Program Rowerowy - Powstawanie
od 2002 r. Niemcy posiadają Narodowy
Program Rowerowy
bazuje on na
zagranicznych odpowiednikach (Masterplan
Fiets Holandii, National Cycling Strategy
Wielkiej Brytanii, …)
dotychczasowych działaniach najważniejszych
organizacji wspierających ruch (Niemieckiego
Klubu Rowerowego-ADFC, najważniejszych
związków, stowarzyszeń, w tym porozumień
samorządowych, …)
wsparciu parlamentu (Bundestagu) od 2002
4
4
271921513.007.png 271921513.008.png 271921513.009.png
Czo ł wiek - najlepsza inwestycja
Narodowy Program Rowerowy – kompetencje
Narodowy Program Rowerowy wymienia następujący podział zadań na rzecz
ruchu rowerowego w Niemczech:
poziom federalny: prawo o ruchu drogowym (Straßenverkehrsordnung), drogi rowerowe przy
drogach krajowych, prawo podatkowe, badania / modelowe rozwiązania, przepisy budowy dróg …
poziom krajów związkowych: wdrażenie prawa o ruchu drogowym, drogi rowerowe przy drogach
regionalych, przepisy landowe oraz wsparcie w zakresie (budowy dróg, turystyki, transportu
publicznego, wychowania komunikacyjnego …), Policja, integracja z transportem publicznym,
liczba miejsc parkingowych w prawie budowlanym (domena landów) , koordynacja działań na
poziomie gminnym i powiatowym
gminy: infrastruktura rowerowa przy drogach gminnych, planowanie transportu - polityka, miejsca
parkingowe dla rowerów, sprzątanie i odśnieżanie dróg rowerowych, PR, dialog z mieszkańcami…
inni aktorzy: wsparcie, sprzedaż i serwis rowerów, promocja wykorzystania rowerów …
5
5
271921513.010.png 271921513.011.png 271921513.012.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin