kompozycja obrazu fotograficznego full.pdf

(87915 KB) Pobierz
887695599.048.png
3
Spis treści
Wstęp [7]
Rozdział 1. Widzenie człowieka [11]
Rozdział 2. Analiza i synteza obrazu fotografi cznego [25]
2.1.
Zasada analizy [25]
2.2.
Prawo syntezy [30]
Rozdział 3. Kompozycja formalna [35]
3.1. Ramka [36]
3.2. Pole obrazu [38]
3.3. Złoty podział i konstrukcja elementarna [42]
3.4. Motyw i treść w obrazie fotogra cznym [46]
3.5. Trójpodział i mocne punkty [48]
3.6. Linia [50]
3.7. Plama [55]
3.8. Zasada stałych stosunków [58]
3.9. Forma albo bryła [61]
3.10. Faktura [64]
3.11. Rytm [68]
3.12. Deseń albo wzór [72]
3.13. Symetria i asymetria [75]
3.14. Kompozycja skośna [78]
3.15. Kompozycja centralna [81]
3.16. Równowaga [86]
3.17. Punkty węzłowe kompozycji [91]
887695599.059.png 887695599.064.png 887695599.065.png 887695599.001.png 887695599.002.png 887695599.003.png 887695599.004.png 887695599.005.png 887695599.006.png 887695599.007.png 887695599.008.png 887695599.009.png 887695599.010.png 887695599.011.png 887695599.012.png 887695599.013.png
 
Kompozycja obrazu fotograficznego
4
3.18. Zasada kierunku [95]
3.19. Linie wiążące [99]
3.20. Figury geometryczne [102]
3.21. Perspektywa zbieżna [105]
3.22. Perspektywa ptasia [110]
3.23. Perspektywa żabia [113]
3.24. Perspektywa powietrzna [116]
3.25. Emfaza [119]
3.26. Plany i tło [122]
3.27. Kontrast [124]
3.28. Gra zm [127]
3.29. Kolor [130]
3.30. Ostrość [135]
3.31. Złudzenie głębi [140]
3.32. Harmonia i dysonans [144]
3.33. Poza konwencją [146]
3.33.1.
High key [147]
3.33.2.
Low key [151]
3.33.3.
Motion blur [154]
3.33.4.
Konwersja koloru [157]
3.33.5.
Tilt -shift [160]
3.33.6.
Izohelia [162]
3.33.7.
Freelensing [165]
3.33.8.
Time lapse stopping (tls) [168]
3.33.9.
Zooming [170]
3.33.10.
Slow sync ash [172]
3.33.11.
Fotomontaż [177]
3.33.12.
Panorama [182]
3.33.13.
Panoraming [186]
887695599.014.png 887695599.015.png 887695599.016.png 887695599.017.png 887695599.018.png 887695599.019.png 887695599.020.png 887695599.021.png 887695599.022.png 887695599.023.png 887695599.024.png 887695599.025.png 887695599.026.png 887695599.027.png 887695599.028.png 887695599.029.png
 
Spis treści
5
Rozdział 4. Kompozycja właściwa
albo konstrukcja obrazu fotografi cznego [189]
4.1. Proces fotografowania [189]
4.2. Jedność formy i treści [194]
4.3. Symbole w fotogra i [197]
4.4. Wyrażanie uczuć [201]
4.5. Zasada podobieństw i przeciwieństw [205]
4.6. Fotogra a opowiadająca albo sceny uliczne [207]
4.7. Fotogra a socjologiczna [211]
4.8. Dynamika kompozycji obrazu fotogra cznego [215]
4.9. Konwencje w kompozycji fotogra i [219]
4.10. Niedopowiedzenie [222]
4.11. Obramowanie [224]
4.12. Multiplikacje [226]
4.13. Kompozycja relatywna [228]
4.14. Zmienność kompozycji [231]
4.15. Opis i podpis [234]
Rozdział 5. Komponowanie fotografi i krajobrazowej [239]
Rozdział 6. Komponowanie fotografi i portretowej [259]
Rozdział 7. Kompozycja fotografi i architektury [275]
Rozdział 8. Komponowanie fotografi i
zbliżeniowej i makrofotografi i [297]
Słowniczek [315]
Bibliografi a [325]
887695599.030.png 887695599.031.png 887695599.032.png 887695599.033.png 887695599.034.png 887695599.035.png 887695599.036.png 887695599.037.png 887695599.038.png 887695599.039.png 887695599.040.png 887695599.041.png 887695599.042.png 887695599.043.png 887695599.044.png 887695599.045.png
 
239
Rozdział 5.
Komponowanie
fotografi i krajobrazowej
Wszystkie poznane zasady kompozycji można z powodzeniem
stosować podczas fotografowania otoczenia. Otoczenie jest kraj-
obrazem. Najczęściej słowo „krajobraz” jest kojarzone z szeroką
przestrzenią pól, jezior i lasów. Rzadziej z miastem i z jego gład-
kimi jak stół asfaltami. Jeszcze rzadziej z wnętrzami budynków,
które również mogą być swoistym krajobrazem.
W zależności od tego, co przedstawia, krajobraz można różnie
nazywać: krajobraz wiejski, miejski, krajobraz morski, górski,
krajobraz supermarketu i wiele innych.
Dla każdego krajobrazu zasady komponowania fotogra i
są takie same i zależnie od zamysłu artystycznego należy je
stosować lub zupełnie lekceważyć. Możliwa jest taka sytuacja,
w której twórca, sprzeniewierzając się ogólnie przyjętym regu-
łom kompozycji obrazu fotogra cznego, będzie układał zastane
elementy po swojemu.
Ważnym elementem krajobrazu jest linia horyzontu, która
rozdziela pole obrazu na część dolną i górną. Fotograf ma parę
możliwości umiejscowienia linii horyzontu. Dużo zależy od za-
stanej formy. Jeśli elementy będące powyżej linii horyzontu mają
ciekawą formę, to trzeba im poświęcić sporo miejsca i siłą rzeczy
horyzont się obniży, pozostawiając więcej miejsca na górną część
fotogra i. Wzniesie się natomiast, gdy ciekawa forma związana
z treścią fotogra i będzie zajmowała jej dolną część.
Tak więc pozioma granica między górną a dolną częścią jest
ruchoma. Zadaniem fotografa jest ustawić tę linię w polu obrazu
tak, by kompozycja była harmonijna, ciekawa i by zwracała
887695599.046.png 887695599.047.png 887695599.049.png 887695599.050.png 887695599.051.png 887695599.052.png 887695599.053.png 887695599.054.png 887695599.055.png 887695599.056.png 887695599.057.png 887695599.058.png 887695599.060.png 887695599.061.png 887695599.062.png 887695599.063.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin